Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop advies Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Huidige wagen is een Mazda 6 break.
Vind ik een zeer leuke wagen, rijdt zeer goed en ik zit er gewoon heel goed in en zeer goedkoop voor wat je allemaal krijgt.
Kan gemakkelijk 2u-3u achter mekaar rijden en fris aan mijn werk beginnen. Was met een Passat bvb wel anders.
Heel subjectief natuurlijk.
Als ik in de huidige markt een nieuwe auto van die klasse/prijs zou moeten kopen, zou het hoogstwaarschijnlijk weer een 6 zijn.
Al de rest spreekt me minder aan.
De Mazda is volgend jaar april volledig afgeschreven.
Wordt het nog geen EV, dan zou ik waarschijnlijk een jonge 2dehands MX-5 nemen, voor de fun. De 6 blijft dan privé voor de lange afstand.

VAA van mijn Mazda 6 is momenteel 154€ per maand. (5,5 jaar oud)
Een Model S van 01/01/2014 van 90.000€ zou me 180€ per maand kosten aan VAA.
Eentje van 3 jaar oud komt op 210€ per maand.
Een Model 3 van 01/01/2019 van 60.000€ zou me 171€ per maand kosten aan VAA.
VAA valt dus inderdaad wel mee.
 
Als ik nu even vergelijk, bvb deze wagen:
Tesla van € 50.900,-

Model S, 75, 2016, facelift, 90.000km, 61.000km BTW incl, goed uitgerust. Beetje anoniem aan de buitenkant, maar mooi van binnen.
Model 3, nieuw, mid-range versie zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen.
Volgens een foto in de advertentie heeft de S ongeveer 354km bereik.
Volgens mijn eerdere berekening zou een Mid Range 3 420km bereik kunnen hebben.

Dus het is een beetje:
grotere wagen, groter en handige koffer, kleiner bereik, 2dehands
vs
kleinere wagen, minder handig koffer, groter bereik, nieuw, iets sportiever misschien?
 
Plus dat je met een M 3 of S een stuk minder CO2 uitstoot hebt dan met de Mazda 6 -;)

CO2, fijnstof en de rest.
Inderdaad, meer dan mogelijke besparingen (privé of op de zaak), acceleratie of whatever is dat de voornaamste reden dat ik een EV wil gaan rijden.
Ik heb een eigen oprit, kan dus gemakkelijk thuis laden, dus eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen.
Naast geld: de 6 heb ik van mijn vorige werkgever overgekocht voor vrij weinig geld, dus daar rij ik goedkoop mee.
60k voor een auto is natuurlijk veel geld (vind ik)

Doe ik het dit jaar (veel zin in), dan moet ik de 6 verkopen of zelf privé overkopen voor langere verplaatsingen.
Doe ik het volgend jaar april, dan is de 6 afgeschreven. Volgens mijn boekhouder zou ik hem zelfs nog in de zaak mogen houden en moet ik geen VAA betalen als ik er ook geen kosten meer aan doe. (belastingen, verzekering, diesel dus privé betalen) Voordeel is dat ik hem dan niet zelf moet overkopen. Of echter een diesel uit 2013 met +250.000km nog veel moet kosten denk ik niet.
 
Maar waarom heb je naast de 3 of S nog een andere auto nodig voor "langere verplaatsingen"? Dat kan in principe echt uitstekend met de Tesla en het uitgebreide laadnetwerk. Overigens in je rijtje vergeet je nog als verschil de garantie op eenieuwe auto.
 
CO2, fijnstof en de rest.
Inderdaad, meer dan mogelijke besparingen (privé of op de zaak), acceleratie of whatever is dat de voornaamste reden dat ik een EV wil gaan rijden.
Ik heb een eigen oprit, kan dus gemakkelijk thuis laden, dus eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen.
Naast geld: de 6 heb ik van mijn vorige werkgever overgekocht voor vrij weinig geld, dus daar rij ik goedkoop mee.
60k voor een auto is natuurlijk veel geld (vind ik)

Doe ik het dit jaar (veel zin in), dan moet ik de 6 verkopen of zelf privé overkopen voor langere verplaatsingen.
Doe ik het volgend jaar april, dan is de 6 afgeschreven. Volgens mijn boekhouder zou ik hem zelfs nog in de zaak mogen houden en moet ik geen VAA betalen als ik er ook geen kosten meer aan doe. (belastingen, verzekering, diesel dus privé betalen) Voordeel is dat ik hem dan niet zelf moet overkopen. Of echter een diesel uit 2013 met +250.000km nog veel moet kosten denk ik niet.

Als je ervan uitgaat dat je dezelfde auto nog jaren blijft rijden, dan blijft de 6 financieel gezien het meest aantrekkelijk.

Even (en kort door de bocht;)) wat cijfers, bij 30.000 km per jaar (benzine vs elektrisch:
Brandstof kosten EURO 5500 vs 1500
Wegenbelasting EURO 500 vs 0
Onderhoudskosten: Deze hou ik gelijk omdat benzine auto's meer onderhoudskosten hebben, Maar Tesla hoge kosten doorrekent in onderhoud.
Verzekering EURO 80 vs 100 (Tesla is wat duur om te verzekeren)

Daarmee bespaar je door een Tesla te rijden bijna 4500 euro per jaar om een Tesla te rijden, t.o.v. benzine. En dan ben je nog klimaatbewust ook nog :cool:
 
Qua afmetingen komt de 3 in elk geval dichter in de buurt van de Mazda dan de S. Ik zag de 3 gisteren voor de eerste keer "live" op de luchthaven in Geneve. Het interieur is mooi op foto maar nog veel beter in het echt.


Op basis van wat ik zag is mijn advies nu : ga voor de 3
 
Qua afmetingen komt de 3 in elk geval dichter in de buurt van de Mazda dan de S. Ik zag de 3 gisteren voor de eerste keer "live" op de luchthaven in Geneve. Het interieur is mooi op foto maar nog veel beter in het echt.


Op basis van wat ik zag is mijn advies nu : ga voor de 3
De 3 is maar 9 cm smaller dan de S. En met ingeklapte spiegels is de S maar 3 cm breder.
De 3 is wel 30 cm korter.
Ik had gehoopt dat de 3 wat smaller zou zijn. In ieder geval is de breedte voor mij geen argument om naar de 3 over te gaan.
Ik heb met de lengte van de S geen probleem, de sensoren vertellen je precies waar de voor- en achterkant zijn.
 
Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar ik heb nu ruim een maand een 2e hands S 85 (2015) met AP1.
Die AP1 is heel erg fijn! In de file, maar ook op langere ritten.
De hoeveelheid bagageruimte is ongeëvenaard. Het rijcomfort is fantastisch. Ik heb tot nu toe de lengte en breedte niet als negatief ervaren, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden.
Inmiddels ruim 5dkm gereden, incl een rit naar het oosten van Polen. Meer lange ritten naar diverse delen van Europa staan in de planning de komende maanden.
Laadkosten onderweg nu in totaal zo'n 27 euro. Ik zou nooit meer terug willen naar een ICE!

De M3 ziet er van buiten prachtig uit, de reviews die ik tot nu toe gezien heb, zijn zeer gunstig, maar ik ben toch wel blij dat mijn MS nog een scherm achter het stuur heeft waarop veel informatie wordt getoond. Ik heb niet zoveel met het minimalistische van de M3.

En ook ik maak me enigszins zorgen over de onderhouds- en reparatiekosten na afloop van de garantie. Ik hoop dat het een beetje meevalt, maar I keep my fingers crossed. Overigens tot nu toe geen issues.

Succes met het maken van je keuze. Een meerdaagse proefrit is altijd een goede manier om je keuze te maken.
 
Wat is de consensus over onderhoud? Ik ben tegen een 11e maand 2014 P85+ aangelopen, 1 eigenaar, met 127.000 km. Specs en uitvoering zijn helemaal top. Nu heeft de auto in kwestie nooit bij Tesla een reguliere onderhoudsbeurt gehad, laat staan meerdere, ondanks herhaaldelijk aandringen van de leasemaatschappij. Vreemd, want de auto is wel een aantal keren bij een SeC geweest voor een paar garantie issues. Een ICE liet ik er om staan. Nu twijfel ik. Input welkom!

Bijkomende vraag: heeft dit schrale onderhoudsregime nog invloed op de 8 jaar onbeperkte km garantie op de drive unit en het battery pack?
 
Wat is de consensus over onderhoud? Ik ben tegen een 11e maand 2014 P85+ aangelopen, 1 eigenaar, met 127.000 km. Specs en uitvoering zijn helemaal top. Nu heeft de auto in kwestie nooit bij Tesla een reguliere onderhoudsbeurt gehad, laat staan meerdere (...)
Bijkomende vraag: heeft dit schrale onderhoudsregime nog invloed op de 8 jaar onbeperkte km garantie op de drive unit en het battery pack?

Geen invloed op garantie drive-train en batterij.

In het algemeen geldt dat je minder onderhoud hoeft te verwachten dan bij een ICE. Wanneer de garantie vervallen is en toch iets kapot is, zijn zowel de prijzen van onderdelen als het arbeidsloon echter heel veel hoger dan je gewend zult zijn.
 
ik ben ook maar 2 keer op onderhoud geweest, geen probleem (heb nu 125.000 km)
wel meerdere keren ivm garantie ... steeds goeie service
men heeft nooit een opmerking gemaakt over feit dat ik meer onderhoud zou moeten doen
niet vergeten dat er ook zeer veel elektronisch gemonitord wordt ... het batterij management is top ... enz
1 deurklink vervangen was 300 euro bij service center
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and BasMS