Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop advies Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

(nog) geen Tesla rijder, maar het gaat er binnen een jaar of zo toch van komen hoop ik.
Mijn huidige wagen is volgend jaar afgeschreven op mijn zaak.
Dus tegen 2020 zoek ik vervanging. Huidige ICE modellen interesseren met niet (tenzij MX-5), hybride ook niet, dus liefst elektrisch.
Hyundai Kona lijkt redelijk interessant, maar wat klein en niet verkrijgbaar.
Kia e-Niro zeer interessant, voorlopig nog verkrijgbaar, maar ik ben niet voor SUV/Crossover types.
VW ID neo zit er nog niet direct aan te komen, dus is het een 2dehands Model S of nieuwe Model 3.
Andere modellen zijn te duur (+80k)

Tesla website zegt dat Model 3 in maart te leveren is, daar verschoot ik van.
Model 3 plus en minpunten:
+ sportief
+ mooi design
+ handzamer formaat
- prijs: toch vlot 65.000€
- gewoon koffer, geen liftback/break

Model S plus en minpunten:
+ goedkoper te vinden (40-50k range)
+ ruimer/achterklep
+ lagere aanschafprijs, daardoor lager VAA (Belgische bijtelling, is afhankelijk van nieuwprijs)
- oud(er) design
- groot, ik twijfel een beetje of het handige auto is in parkeergarages
- hogere VAA, want hogere nieuwprijs
- twijfels over kwaliteit van modellen van 2013-2015 (wat in prijs 40-50k zit)


Vooral over dat laatste gaan mijn vragen:
- waar op te letten bij aankoop van een Model S?
- is kilometerstand of bouwjaar (maand) belangrijker qua kwaliteit? Ik neem aan dat Tesla continue verbeteringen heeft doorgevoerd. Kan je bvb zeggen: zoek eentje van 2015, die heeft veel betere kwaliteit van ophanging/motor/interieur/... ?
- is het een voordeel dat bepaalde onderdelen reeds vervangen zijn, zo ja, welke?


Dit draadje heb ik reeds gevonden, voor de rest eigenlijk niet zoveel:
Hulp bij beoordeling van technische staat van occasie Model S
 
De eerste Tesla's hebben een aantal veelvoorkomende euvel's:
- Deurgrepen die niet meer werken
- Her en der HV-contactors die stuk gaan
- Drivetrain problemen
- De DC-DC converter (ding dat de 12V accu oplaad vanuit de highvoltage accu) had vroeger een niet vervangbare zekering en ging soms stuk. Het nieuwe model met vervangbare zekering kan niet geplaatst worden in een oudere auto.

Zeker de deurgrepen is iets waarvan je naar mijn mening Tesla mag aanspreken op een ontwerp fout en zou derhalve kostenloze reparatie moeten zijn.

En er zijn door de loop der tijd wat verbeteringen doorgevoerd:
- 2018 modellen zitten inmiddels op de derde generatie stoelen
- 2013 modellen hebben geen Autopilot
- 2014-2016 (?) modellen hebben Autopilot versie 1
- ~2017 verstelbare hoofdsteun
- <2018 modellen geen verlichte make-up spiegel en USB poorten achter
- <2018 modellen hebben MCU1 (is trager dan MCU2)

Een ander veel gehoorde klacht is dat Tesla bij reparaties niet onder garantie vaak absurde tarieven rekent. Met name dat punt zou mij wat angstig maken om prive een tweedehands Tesla te kopen. Omdat het gros van het wagenpark nog onder garantie is is het voor veel dingen nog totaal onbekend wat het gaat kosten als het stuk is.

Het is bijvoorbeeld niet bekend wat het herstel van een accu zou kosten mocht die kapot gaan. Alle accu's die Tesla ooit heeft geleverd staan namelijk nu nog onder garantie (8 jaar garantie, dus een 2014 model tot 2022).

Naar mijn idee neem je dus nogal een risico met de onderhoudskosten.

Als ik de keus zou moeten maken tussen een eerste model Model S of een nieuwe Model 3, dan zou ik omwille van de onzekere onderhoudskosten nu voor een Model 3 gaan. De Long Range model 3 heeft bovendien een beter bereik.

Zie ook: Model S changes in 3 years
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Bovenstaande verhaal van Tozz, Today at 2:53 PM is zeker een belangrijke overweging.
Vorig jaar heb ik wel als particulier een Model S gekocht en ben daarover zeer tevreden.Inmiddels zo'n 15000 km gereden en kan daarover het volgende mededelen:
- Tesla Model S 90D uit 2015 met toen ik de MS kocht circa 115000 km op de teller. De auto heeft alle servicebeurten gehad door de vorige eigenaar en de SeC heeft de deurklink van de bestuurder vervangen en bij twee deurklinken is het ledje kapot, maar vervangen vind ik niet de moeite waard, anders zou ik dat ook zelf doen. Verder geen issues met de auto. Mijn ervaring is dat de auto heerlijk rijdt. AP is echt een genot zeker in de file. Wel was met de software update een issue ontstaan bij de eerste paar minuten op de snelweg met activeren van de AP. Dan stuurt die direct sterk naar de rechterlijn van de belijning en rijdt daar zelfs overheen. Met de laatste update is de kans daarop kleiner maar het gebeurd nog steeds.

Verder maak ik me inderdaad wel zorgen over de onderhoudsbeurten... maja..Dat risico wilde ik wel nemen :).
Wat betreft de Model 3 vs S: Ik zou weer voor de S gaan. Kijk hiervoor ook de video van Bjorn:

 
  • Informative
Reactions: nico180
Ingaande op je vragen:

Vooral over dat laatste gaan mijn vragen:
waar op te letten bij aankoop van een Model S?
- Standaard verzorging van de auto (binnen en buiten)
- Bij Tesla kopen is beperkte garantie erbij voor een aantal km of tijd. Kan de extra kosten wel waard zijn.
- Waar ik ook op gelet heb is piepen en kraken van de auto. Dat wil je niet in een stille auto.

- is kilometerstand of bouwjaar (maand) belangrijker qua kwaliteit? Ik neem aan dat Tesla continue verbeteringen heeft doorgevoerd. Kan je bvb zeggen: zoek eentje van 2015, die heeft veel betere kwaliteit van ophanging/motor/interieur/... ?
Als eerder aangegeven is de bouwjaar wel belangrijk. De eerste versies hadden een paar issues. Later begreep ik op deze site dat mijn auto ook issues zou moeten hebben en zelfs "slechter" is dan de voorganger... Gelukkig merk ik daar tot op heden niks van :cool:
Vraag de onderhoudspapieren op. Als de vorige eigenaar weinig issues had, dan heb jij waarschijnlijk ook weinig issues.
Mij is verteld dat km-stand niet echt belangrijk is omdat de batterij in principe heel lang mee kan gaan. Het blijft echter gewoon een auto met aandrijving, ophanging ed. bepaalde zaken hebben gewoon onderhoud nodig door slijtage. minder km is beter zowel voor onderhoud als batterij (laad-cylc)

- is het een voordeel dat bepaalde onderdelen reeds vervangen zijn, zo ja, welke?
Geen kennis in of ervaring mee
 
Goede inzichten!
Ivm de garantie en ook het VAA neig ik meer naar een 3.
Komt ook beter over bij klanten denk ik.

Even de US en BE site vergelijken:

M3, Long Range AWD Performance:
- US: 310mi range(*1.6 = 496km), 62.000$
- BE: 530km range (/1.6 = 331mi), 69.700€
BE prijs is *1.12

M3, Long Range AWD:
- US: 310mi range (*1.6 = 496km), 51.000$
- BE: 560km range (/1.6 = 350mi), 58.800€
BE prijs is *1.15

M3, Mid Range RWD:
- US: 264mi (*1.6 = 422km), 44.000$
=> BE prijs: 49.500€ à 50.600€?

Grappig dat de Performance geen invloed op de range in de US, maar wel in de EU.

Ik zou liefst een M3 Long Range RWD kunnen kopen, anders lijkt de mid range ook goed.
Met AutoPilot (5.300€), blauw kleurtje (1.600€) en wit interieur (1.050€) gaat de mid range ook snel richting 60k.
 
Wellicht dat begin 2020 ook wel de eerste Model 3 modellen weer ingeruild worden en is een M3 long-range een optie. Niet iedereen is even blij met zijn EV.

Ik heb nog nooit in de model 3 gereden, maar als ik nu moest bestellen dan zou ik een M3 serieus overwegen (in plaats van de S). Het enige dat ik echt een nadeel vind is de onhandige achterklep. Maar verder zou een M3 voor mij prima voldoen. Ik vind de Model S vaak aan de grote kant en heb er vaker last van, dan profijt. De range van de M3 is een stuk beter en de prijs al gauw 25K lager.
 
De S is niet handig in een parkeergarage, hij is enorm breed met de spiegels uitgeklapt.
Altijd naar de geïnstalleerde opties kijken: AP is hemels (nog meer in de file).
Ik krijg zeer weinig negatieve reacties op mijn model S bij klanten, te meer omdat zeer veel bedrijfsleiders minstens een collega kennen die er ook 1 heeft. Een luxemerk zoals Pxxxxe wordt veel minder geaccepteerd en nochtans in dezelfde prijsrange.
Koffer van de S is mega groot.
 
Wellicht dat begin 2020 ook wel de eerste Model 3 modellen weer ingeruild worden en is een M3 long-range een optie. Niet iedereen is even blij met zijn EV.

Ik heb nog nooit in de model 3 gereden, maar als ik nu moest bestellen dan zou ik een M3 serieus overwegen (in plaats van de S). Het enige dat ik echt een nadeel vind is de onhandige achterklep. Maar verder zou een M3 voor mij prima voldoen. Ik vind de Model S vaak aan de grote kant en heb er vaker last van, dan profijt. De range van de M3 is een stuk beter en de prijs al gauw 25K lager.
De model S en model 3 kan je niet echt vergelijken met elkaar. Beide auto's moeten namelijk een ander marktsegment bedienen. Het gaat om voorkeur, zoals je zelf al aangeef ;), en om budget. Nu is het budget hetgeen wat de vergelijking heeft gemaakt tussen een nieuwe Model 3 of een tweedehandse Model.
 
De S is niet handig in een parkeergarage, hij is enorm breed met de spiegels uitgeklapt.

Breder dan menig bus :)

Ja niet handig altijd in parkeergarages maar het rijcomfort en de ruimte eenmaal gewend is erg lastig te evenaren. Ik ben 1.97m en zit echt met de stoel helemaal naar achteren en zit heerlijk maar mensen kunnen nog steeds achter me zitten. In pas zelf niet op de achterbank van een M3 en kom met m'n hoofd tegen het glas. Bij de MS zit ik prima. De kofferbak is echt zooo groot en dat is de bepalende factor. Probleemloos op winter/zomervakantie kunnen in Europa met alle troep in de auto.

Ik zou voor geen goud switchen naar een M3. Zelfs niet met het ontbreken van CCS. Ik dacht eerst dat dit echt een noodzaak zou zijn maar de realiteit is dat ik zelden snellaad en heb nog nooit elders gedaan dan bij Tesla SuCs. Laden doe ik verder bij huis in de straat en bij beide is het verhaal de de straat laders.


Ervaar de verschillen door in beide te gaan zitten en kijk wat jij nodig hebt.
 
We hebben naast een S100D nog steeds de eerste S uit sept 2013 als tweede auto. 191K op de teller.
Als je de auto's naast elkaar zet ziet de leek niet welke ouder is. De eerste auto's hadden zeker issues - maar vergeet niet dat er ook veel zijn opgelost door vervanging: die 12V connector, nieuwe accu, nieuwe drivetrain. Km-stand zou ik mij niet al te druk over maken - liever kijken naar algemene staat en de kwaliteit van de accu (weet alleen niet hoe -;) - wellicht heeft Tesla die info..). Deurhandels - ja, ook gehad. Zijn inmiddels ook andere partijen die dat kunnen fixen tegen fractie van de Tesla-kosten. De eerste S'en zijn erg veilige auto's - constructie was op sommige onderdelen oversized. (vergelijk de frunk-klep van een 2013 maar eens met een van 2018). Ook B-stijlen geloof ik. Als je het risico kunt dragen op incidenteel hogere kosten voor vervanging onderdelen kan je prima voor een oudere S gaan.
 
Dé vraag is of je dit kan in beide modellen... ;)
Screenshot_20190209-095604__01.jpg