Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanschaf Tesla door NL BV, te gebruiken in Belgie

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,

Even een korte intro: ik ben Nederlander, mede-eigenaar van een kleine BV in Nederland, maar ik woon in Belgie.
Rij nu een A4 op diesel, en ik overweeg mijn vervoersmiddel te ver'groenen'.
Door de actie-radius (min 250 km nodig) is feitelijk de Tesla de enige serieuze optie.

De grootste opstakels die ik nu zie:
1. Financiering (de wagen kost het dubbele van mijn huidige A4)
2. Afmetingen (zo'n 20 cm breder en langer dan de A4, lijkt me met name lastig mijn garage in te krijgen, en bij openbare parkings).

mbt punt 1: Ik overweeg aanschaf of financial lease door de NL BV.
Bij aanschaf heb ik wel eerst een bak geld nodig, bij financial lease niet.
Maar ik denk dat de fiscale voordelen minder zijn bij lease, toch?

mbt punt 2: hoe is jullie ervaring met de afmetingen? valt het mee, of rij je scheldend parkeergarage's rond op zoek naar een voldoende brede plaats?

Gr, JP
 
is het niet zo dat uw wagen in België moet ingeschreven zijn, als jij in België woont ?
ik heb enkele vrienden die ook in Nederlandse loondienst zijn, met een bedrijfswagen.
die rijden allemaal met een Belgische nummerplaat.



maar om op uw tweede vraag te beantwoorden : het valt allemaal best mee, met die afmetingen.
een beetje chauffeur kan er mee overweg. het is geen bus hoor :)

tip : koop hem nu snel nog dit jaar; dan heb je nog gratis supercharging . met een referral voor just-diggit bespaar je ook nog 1000€
succes met de aankoop !
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Beste forumleden,

Even een korte intro: ik ben Nederlander, mede-eigenaar van een kleine BV in Nederland, maar ik woon in Belgie.
Rij nu een A4 op diesel, en ik overweeg mijn vervoersmiddel te ver'groenen'.
Door de actie-radius (min 250 km nodig) is feitelijk de Tesla de enige serieuze optie.

De grootste opstakels die ik nu zie:
1. Financiering (de wagen kost het dubbele van mijn huidige A4)
2. Afmetingen (zo'n 20 cm breder en langer dan de A4, lijkt me met name lastig mijn garage in te krijgen, en bij openbare parkings).

mbt punt 1: Ik overweeg aanschaf of financial lease door de NL BV.
Bij aanschaf heb ik wel eerst een bak geld nodig, bij financial lease niet.
Maar ik denk dat de fiscale voordelen minder zijn bij lease, toch?

mbt punt 2: hoe is jullie ervaring met de afmetingen? valt het mee, of rij je scheldend parkeergarage's rond op zoek naar een voldoende brede plaats?

Gr, JP
Volgens mij zijn de voordelen bij financial lease identiek aan die bij aankoop. De auto staat immers gewoon op naam van de bv en enkel de financiering wordt middels een lease constructie uitgevoerd, wegenbelasting en bijtelling is sowieso identiek in beide situaties. Dan gaat het nog enkel om de aftrekposten. Afschrijving kan sowieso want auto staat op eigen balans en de meest Mia, 36 procent geldt volgens mij ook gewoon.

Ten aanzien van parkeren. De auto is inderdaad groot een breed, een A4 of Passat is dan een kleintje.
Dus je past inderdaad niet altijd en moet vooral even rekening houden welke parkeergarage je in gaat. Als je de parkeergarage in kan, lukt het vinden van een parkeerplaats altijd wel. Maar ik verkies iets verder op op een rustige plek boven het proppen op een kleine parkeerplaats. Het risico van deuren van anderen in mijn portier vind ik dan te groot.
 
Welkom op het forum JP. Tesla kost heus niet het dubbele van A4 hoor.Voor wat het 'Belgische' luik betreft geldt, als je in Vlaanderen woont tenminste, nul verkeersbelasting en nul belasting op inverkeersstelling. Voeg daaraan toe dat je "brandstofkosten" met zowat de helft zullen dalen en je hebt al een heel ander plaatje. En ik neem aan dat er ook wat positiefs zal zijn aan de Nederlandse kant van het fiscale verhaal.
 
@Carl,
Ja, ik woon in Vlaanderen.
Ik begrijp dat de uiteindelijke kosten per km niet het dubbele zullen zijn, maar de initiele aanschaf blijft toch wel het dubbele..
(PS wie heeft die kosten per km 's doorgerekend..?)

Verder: wie heeft er tips over 'niet te missen opties'?
Die luxere luchtvering, is dat een aanrader?
Voor iets als Adaptive cruise control en Lane assist moet ik de 'Auto Pilot' functie erbij nemen denk ik?
 
(PS wie heeft die kosten per km 's doorgerekend..?)
Is niet zo spannend:
- reken circa 4 km per kWh stroom inclusief laadverliezen/seizoensverschijnselen voor het energieverbruik, dus km/jaar x stroomprijs / 4.
- reken de kosten van banden (circa 1000 euro per set bij 19", of 1500 per set bij 21", tussen de 15.000 en de 60.000 km autonomie afhankelijk van gewicht rechtervoet)
- reken de verzekeringskosten (circa 2000 euro per jaar in België?)
- en neem nog je afschrijving per jaar (bijv. 20.000 euro). Als je hier ook de inruilwaarde van de Tesla meeneemt dan krijg je hier ws. een negatief getal :)
- meer kan ik eigenlijk niet verzinnen...
Delen door gereden km per jaar en je hebt een prijs die aardig in de richting zit. De energieprijs gaat omlaag mocht je onderweg vaak bij een SuC laden ;)

Verder: wie heeft er tips over 'niet te missen opties'?
Die luxere luchtvering, is dat een aanrader?
Ik vind die erg fijn, zeker ook op de Belgische wegen, maar ik hou zelf niet van hard geveerde auto's (en ik vind de luchtvering eigenlijk nog steeds aan de harde kant, maar dat kan ook aan de klassieke stoelen liggen)
Voor iets als Adaptive cruise control en Lane assist moet ik de 'Auto Pilot' functie erbij nemen denk ik?
Gewoon erbij nemen die AP, zeker als je 250 km per dag doet (amai die Belgische embouteillages). Fitter uit de auto 's avonds :)
 
Om het toch iéts spannender te maken komt vadertje staat zich ook wat met de keuze bemoeien: VAA, inschrijvingstaks, verkeersbelasting en vooral aftrekbaarheidspercentage (in vennootschap).

Verzekering is in België zo'n 1300 EUR (als ik me goed herinner) via @Patrick Claerhout of via Tesla Club België.

@JP68: geniet van je testrit !
 
Ik kocht een demowagen met zowat alle opties waar ik over twijfelde:
Panodak. Zou ik normaal niet nemen (ik hou niet van het straatgeluid, zeker niet nu ik een stille wagen heb). Bleek wel een voorwaarde om dakdragers te kunnen monteren. 1 keer 2 fietsen in de wagen gestoken: schade aan interieur en schade aan fietsen. Nu dakdrager gekocht. Nog niet gebruikt. Komt wel met de zomer.
Luchtvering: zou ik zelf wel gekozen hebben om probleemloos over de drempels te geraken. Blijkt nu dat hij ook zonder manueel te verhogen probleemloos over de drempels geraakt. Ik verhoog hem nooit meer zelf. Maar mss is dat net ook vanwege de luchtvering niet meer nodig.
Winterpakket: Stuurverwarming is plezant en zetelverwarming gebruik ik nooit. Ik verwarm de wagen 10' voor ik vertrek via de app. Ruitensproeier verwarming heb ik nog nooit nodig gehad, nog niet koud genoeg geweest. Lijkt mij wel handig.
Upgrade lader. Laadt aan 80km/u aan publieke laadpaal. Ik laad daar enkel als ik aan het werken ben. Mag dus ook 1/3 trager. Voor de rest laad ik thuis aan 33 km/u of aan de superlader.
Interieur upgrade: hepa filter: zal zijn nut wel hebben zeker. Automatische achterklep: plezant maar geen must voor mij.
Rest is cosmetica denk ik en dus persoonlijke voorkeur.
 
daar zal de Belgische belastingsontvanger het niet mee eens zijn.

die trukendoos werd vroeger veelvuldig gebruikt om de wagen in Luxemburg in te schrijven; maar dat kan nu niet meer.
Is onlangs terug veranderd naar aanleiding van EU vonnis. Maar wel enkel voor zaakvoerders/bestuurders onder een aantal voorwaarden.

"Volgens het Europees Hof van Justitie zou dit echter in strijd zijn met het Europees vrij verkeer van zelfstandigen indien de bedrijfswagen niet bestemd is voor een duurzaam gebruik in België en daar feitelijk ook niet duurzaam mag worden gebruikt (HvJ 15 december 2005, de zaak Claude Nadin, Nadin-Lux SA en Jean-Pascal Durré).

De fiscus aanvaardt nu eindelijk de beslissing van het Europees Hof van Justitie en heeft een nieuwe circulaire gepubliceerd (Circulaire nr. Ci.A.41/627.535 dd. 10 juli 2013)"
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: S-19910
Vraag aan een fiscalist indien jullie in die situatie zitten! ("duurzaam gebruik in België" lijkt me duidelijk genoeg toepasselijk op iemand die in België woont en werkt, maar ik ben geen fiscalist).
 
Hangt van het feit af of je hem in België privé mag gebruiken. Indien je hem dus enkel van BE naar LU gebruikt waar je ook de werkzaamheden uitvoert is het mogelijk... Indien de zetel van de onderneming in BE is alsook je woonplaats, dan heb je natuurlijk geen been om op te staan.

Het is aan de administratie om dan aan te tonen dat je hem enkel in BE gebruikt. Zoals vele fiscale regels is er hier een grote grijze zone. Ook hangt veel af van de controleur zelf.

Uit het verleden geleerd dat zodra je over het vonnis etc begint dat ze al snel ophouden met de discussie.

Voordeel bij de Tesla is dat je geen "brandstofkosten" in het buitenland kan aantonen, want supercharger...
 
Bedankt voor alle reacties.
Het gaat een demowagen worden (showroom model), wat toch weer een aardige korting gaf.
S 60, met de nodige opties zoals AP, luchtvering en premium upgrade pakket..

Via Nederlandse lease maatschappij, maar wel met Belgische nummerplaat.
Als je eigenaar/bestuurder van de BV bent kan je hem indien gewenst op NL kenteken houden.
Wonende in Belgie gaat dit niet mogelijk zijn.
Het zijn van bestuurder van de NL BV zou (buiten de auto) nog meer fiscale problemen geven, terwijl ik in Belgie woon en werk.
Dit is mij iig afgeraden.
Anyway, dat zou een beetje teveel off-topic worden, ik ben geen fiscalist dus zie dit niet als advies naar anderen toe.

Terug on-topic: Volgende week lease-contract etc in orde maken, dan hoop ik midden januari te kunnen zoeven.. :)

Het is zowiezo een schitterende wagen, en het idee dat je minder aan CO2 emissie doet en daarmee een meer toekomst gerichte wagen rijdt is ook wat waard.
Denk dat de totale TCO een stuk hoger uitkomt dan de A4 (vooral door de afschrijving, ik zou nooit zo'n dure ICE wagen kopen), maar we gaan wel zien hoe het uitpakt..
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het loopt allemaal niet gesmeerd.
Tesla Nederland claimt dat ze alleen aan een Nederlandse BV mogen factureren, en op NL kenteken moeten zetten.
Tesla Belgie dat ze alleen aan een Belgische BVBA mogen factureren.

Wat in die zin vreemd is, dat die NL leasemaatschappij wel in BE kan kopen, maar andere NL BV's blijkbaar niet.

Lang leve de EU...:confused:

Ben ik de enige in deze situatie?
Of zijn er nog Nederbelgen die hiermee te maken hebben gehad?