Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aantal vragen zzp’er aanschaf model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Maar beter is bijladen waar kan. En dat kan verrassend vaak.
Ik kom uit een PHEV die ik bij elke gelegenheid aan de paal probeerde te hangen. Dan was er nog niet eens noodzaak (want ICE backup), maar tsjonge jonge, wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben. Nooit meer de frustratie van "bezet", "ge-iced", "in storing", "te ver van waar ik zijn moet", "in de stromende regen" enz enz.. Niet afhankelijk zijn van publieke laders is toch wel heel erg fijn.

Houd er ook rekening mee dat de kosten van publiek laden (dan heb ik het (nog) niet over SuCs) bijna twee keer zo hoog uitvallen als thuis laden.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Zelf zou ik als ondernemer voor lease kiezen en cash overhouden om te ondernemen. Als het goed is haal je dan meer rendement dan je aan rente betaalt. :)
In hoeverre is een ZZP-er een ondernemer? Ik ben 15 jaar ZZP-er geweest en het enige kapitaal dat ik nodig had was dat voor mijn laptop ... en mijn auto :D. De rest van mijn geld leverde erg weinig op.

Wat voor onze TS van toepassing is weet alleen onze TS.
 
Ik ga nu wel heel erg twijfelen om de kleur grijs in te leveren en model 3 long range te kiezen. Ga alleen wel iets boven de 50.000 euro wat jammer is ivm bijtelling.

Begreep alleen wel dat de zwarte kleur snel beschadigd ivm mindere lak tov de andere kleuren.
 
Ik ga nu wel heel erg twijfelen om de kleur grijs in te leveren en model 3 long range te kiezen. Ga alleen wel iets boven de 50.000 euro wat jammer is ivm bijtelling.

Bijtelling is ook niet alles, met mijn LR AWD effectief op 7% is nog altijd de helft van mijn vorige "Eco-diesel" uit 2012 van 14% (die niet aan de straatstenen meer kwijt te raken is -- dank VW).

De MIA maakt het allemaal nog aantrekkelijker.
 
Geen probleem, het verandert elk jaar weer.
In 2019 is ook het percentage omlaag gegaan van 36% (van 50K) in 2018 tot nu 27% (van 40K).

Dus volgend jaar zal het wel weer minder of nihil zijn.

De tijd dat je een Model S kon rijden voor de prijs van een VW Golf is voorbij, maar een Model S of X was mij veel te groot om nog in Dec 2018 te bestellen, een de I-Pace mij te veel een misbaksel (maar smaken kunnen verschillen natuurlijk).
 
Ik betaal denk ik liever geen rente dan fiscaal aftrekbare rente.

Wat hebben bijtelling en het aftrekbaar zijn van kosten met lease te maken? Dat ontgaat mij een beetje.

Ik snap niet helemaal waarom je 60k in een auto zou laten zinken waar je 0 rendement op maakt, puur om het feit dat je wat rente betaalt (die direct weer fiscaal aftrekbaar is). Je geldt wordt alleen maar minder waard. Mocht je 10k in de auto stoppen, de rest leasen kan je overige 50k renderen in bijvoorbeeld aandelen, obligaties, je eigen bedrijf of wat voor investering dan ook.
 
Je geldt wordt alleen maar minder waard.
Dat voorkom je niet door te leasen. Inflatie is voor iedereen ;)

Mocht je 10k in de auto stoppen, de rest leasen kan je overige 50k renderen in bijvoorbeeld aandelen, obligaties, je eigen bedrijf of wat voor investering dan ook.
Over het algemeen allemaal opbrengsten die op hun beurt weer fiscaal belast zijn.

Vraag je eens af waarom financiers jouw auto willen financieren? Dat doen ze omdat ze dan aan jou kunnen verdienen. Als je zeker weet dat je met jouw activiteiten meer rendement haalt dan je aan rente moet betalen, dan moet je het zeker doen (als je het niet vervelend vindt om ergens aan vast te zitten, tenminste). Zo niet .....
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik snap niet helemaal waarom je 60k in een auto zou laten zinken waar je 0 rendement op maakt, puur om het feit dat je wat rente betaalt (die direct weer fiscaal aftrekbaar is). Je geldt wordt alleen maar minder waard. Mocht je 10k in de auto stoppen, de rest leasen kan je overige 50k renderen in bijvoorbeeld aandelen, obligaties, je eigen bedrijf of wat voor investering dan ook.

Afgezien van het feit dat het je vermogen moet spreiden, houd ik zo vermogen in de zaak als ZZP'er. Als ik het overhevel naar prive, wordt er 1.65% vermogensrendement belasting op geheven ....
 
Ik kom uit een PHEV die ik bij elke gelegenheid aan de paal probeerde te hangen. Dan was er nog niet eens noodzaak (want ICE backup), maar tsjonge jonge, wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben. Nooit meer de frustratie van "bezet", "ge-iced", "in storing", "te ver van waar ik zijn moet", "in de stromende regen" enz enz.. Niet afhankelijk zijn van publieke laders is toch wel heel erg fijn.

Houd er ook rekening mee dat de kosten van publiek laden (dan heb ik het (nog) niet over SuCs) bijna twee keer zo hoog uitvallen als thuis laden.

Kosten van buitenshuis laden hangt sterk af van welke laadpas je gebruikt. Twee keer zoveel is echt niet nodig.

En ik zie heel vaak laadmogelijkheden, gewoon waar ik parkeer. Bv nu bij het restaurant waar ik nu zit. Is thuis kunnen laden fijner? Natuurlijk. Maar dat is de discussie niet.
 
Dat voorkom je niet door te leasen. Inflatie is voor iedereen ;)

Over het algemeen allemaal opbrengsten die op hun beurt weer fiscaal belast zijn.

Vraag je eens af waarom financiers jouw auto willen financieren? Dat doen ze omdat ze dan aan jou kunnen verdienen. Als je zeker weet dat je met jouw activiteiten meer rendement haalt dan je aan rente moet betalen, dan moet je het zeker doen (als je het niet vervelend vindt om ergens aan vast te zitten, tenminste). Zo niet .....

Natuurlijk verdienen zij hier op, dat beweer ik ook niet. Als ik voor mezelf spreek heb ik als ondernemer liever kapitaal beschikbaar om te investeren. Als ik 60.000 euro over de balk smijt en ik rij er de garage mee naar buiten ben ik al 10% van mijn waarde verloren. De rente die ik betaal om vermogen vrij te houden om te investeren (met gemiddeld 6-10% rendement afhankelijk van je beleggingshorizon en asset class, + samengestelde rente over langere termijn) is het interessanter om een auto maandelijks af te lossen met 100 euro netto aan rente en je overgebleven kapitaal te investeren.

Als je niet van het investeren bent en je liever geen rentekosten betaalt is dat heel begrijpelijk en zou ik daarvoor gaan. Of het een financieel verstandige keuze is is een heel ander verhaal!
 
Als ik 60.000 euro over de balk smijt en ik rij er de garage mee naar buiten ben ik al 10% van mijn waarde verloren.
Denk je echt dat het goedkoper is om iemand anders voor jou die 60 k over de balk te laten smijten? Of dat de financier een deel van de afschrijving voor zijn rekening neemt? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Daar komt bij dat de financier zijn geld ook ergens vandaan moet halen. En dat kost ook geld. Wie denk je dat dat betaalt? There are no free rides.

Zoals ik al zei: als je er van overtuigd bent dat je zelf meer rendement kunt halen dan je aan rente zou moeten betalen en je vind het niet erg om aan een externe partij gebonden te zijn, dan moet je het vooral doen.
 
Denk je echt dat het goedkoper is om iemand anders voor jou die 60 k over de balk te laten smijten? Of dat de financier een deel van de afschrijving voor zijn rekening neemt? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Daar komt bij dat de financier zijn geld ook ergens vandaan moet halen. En dat kost ook geld. Wie denk je dat dat betaalt? There are no free rides.

Zoals ik al zei: als je er van overtuigd bent dat je zelf meer rendement kunt halen dan je aan rente zou moeten betalen en je vind het niet erg om aan een externe partij gebonden te zijn, dan moet je het vooral doen.

Als ik 10.000 euro aanbetaal, en ik lease 50.000 euro en ik laat mijn 50.000 euro voor 40 jaar tegen gemiddeld 6% renderen in de markten weet ik wel zeker dat ik goedkoper uit ben!