Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aantal vragen zzp’er aanschaf model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mensen,

Ik ben zzp’er en overweeg om zakelijk een Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen. Kunnen jullie mij helpen met jullie ervaringen en antwoord geven op mijn vragen?

Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een gloednieuwe auto ga aanschaffen. Eerder kocht ik alleen occasions. Wat kan je zeggen mbt de afschrijving van een Tesla ten opzichte van een ‘oudewetse’ auto?

En laatste vraag: ik zou de auto contant helemaal kunnen aanschaffen. Zou je dan financial lease adviseren of meteen alles zelf betalen?

Dank jullie wel voor de hulp :)
 
Ik zou adviseren de auto te leasen, omdat de betaalde rente ook fiscaal aftrekbaar is. Daarnaast behoud je je kapitaal om in je bedrijf of andere assets te investeren. Door de lage bijtelling en de aftrek van kosten is financial lease behoorlijk aantrekkelijk. Blijft een persoonlijke keuze maar een auto is linksom of rechtsom nooit een heel verstandige investering, om dan al je contante geld erin te gooien vind ik altijd wat tricky maar als je het je kan veroorloven...
 
Last edited:
Wat kan je zeggen mbt de afschrijving van een Tesla ten opzichte van een ‘oudewetse’ auto?

Lijkt me momenteel heel lastig te voorspellen. Als het goed is lease je de auto voor 60 maanden. Wat hij dan nog waard is over 60 maanden? Zeg het maar, geen idee. Ik heb zelf als ZZP-er ook financial lease gedaan en gekozen voor een lage slottermijn. Daardoor wordt het maandbedrag wel wat hoger, maar kom je aan het eind van de looptijd niet voor verassingen te staan.

Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Ik denk dat dit vooral afhangt van het aantal kilometers dat je verwacht te rijden en hoe prettig of vervelend je het gaat vinden om steeds weer openbaar te moeten laden. Is er wellicht een oplaadpunt bij je in de wijk/ in de buurt?

Voor mij ligt de meerwaarde van een elektrische auto zoals de Tesla ook vooral in het feit dat je 's ochtends altijd een volle (90%) lading hebt, dat de brandstofkosten laag zijn en dat je de auto op afstand kan verwarmen en verkoelen. Lijkt me geen pretje in de winter als Tesla onder de sneeuw zit en je de accu moet gaan gebruiken (met een beperkte range in jouw versie) om de auto sneeuw- en vorstvrij te maken.

Als ik niet voor de deur zou kunnen opladen, dan zou ik echt serieus overwegen of een elektrische auto wel echt prettig en handig voor je is. Misschien zijn er nog anderen op dit forum die vanuit de positie iets kunnen toevoegen.
 
Ik zou adviseren de auto te leasen, omdat de betaalde rente ook fiscaal aftrekbaar is.
Ik betaal denk ik liever geen rente dan fiscaal aftrekbare rente.

Door de lage bijtelling en de aftrek van kosten is financial lease behoorlijk aantrekkelijk.
Wat hebben bijtelling en het aftrekbaar zijn van kosten met lease te maken? Dat ontgaat mij een beetje.
 
Dank tot zo ver voor de antwoorden.

Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar. Dus ik zou dan rekening moeten houden met 2 a 3 keer per maand naar Supercharger.

Wlpt range is 415 km volgens tesla. Hoeveel zal dit gemiddeld in de praktijk zijn? Kan je makkelijk de 400 km halen als je normaal rijdt?
 
Last edited:
Dank tot zo ver voor de antwoorden.

Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar. Dus ik zou dan rekening moeten houden met 2 a 3 keer per maand naar Supercharger.

Wlpt range is 415 km volgens tesla. Hoeveel zal dit gemiddeld in de praktijk zijn? Kan je makkelijk de 400 km halen als je normaal rijdt?
Wacht eens even .... 2,5 * 400 * 12 = 12.000. Waar haal je de andere 13.000 km dan vandaan?

Houdt er ook even rekening mee dat SuC's niet daar staan waar jouw accu leeg is. Dus al zou je 400 km kunnen rijden voordat hij leeg is dan nog zul je 'er al eerder af moeten om bij te laden'.

Als de WLPT 415 km is denk ik niet dat je 'makkelijk' 400 zult halen. Zeker niet in de winter.

Tenslotte: je gaat toch geen Tesla kopen / leasen om er vervolgens conform de WLPT cyclus mee te rijden?
 
Kan je makkelijk de 400 km halen als je normaal rijdt?

Ik zou daar maar niet van uitgaan. Ik heb de long range versie en haal als ik de auto op laad tot 90% ongeveer 440 (snelweg) kilometers. Dat is met mooi, redelijk warm weer, geen natte wegen of flinke tegenwind. In de winter wordt het dan al snel een ander verhaal.

`Dit filmpje gezien?
Hij komt tot ongeveer 192 miles (ongeveer 310 km), maar dat ligt ook aan de rijstijl.

Mijn long range heeft een accu van 75 kwh, de standard range plus 55 kwh. Denk er aan dat je niet altijd tot 100% kunt laden. Uitgaande van mijn verbruik met de long range (165 kwh) kom je met een standard range plus op ongeveer 350 - 375 kilometer (bij gunstige weersomstandigheden)!

Kijk ook eens hier (voor zover je dat al niet hebt gedaan): Tesla Model 3 Standard Range Plus
 
Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Ik ben gestopt met lezen na dit punt. Eerlijk; ik zou nooit een elektrische auto aanschaffen als ik niet thuis kan laden. Collegae in dezelfde situatie lopen elke dag weer te vloeken en te tieren met hun elektrische auto. Gemeente heeft aangegeven voldoende elektrische palen te hebben geplaatst in hun regio. In de praktijk betekent dit 4 laadpalen voor een hele wijk. En die staan ook nog eens op een metertje of 300 lopen. Elke dag hopen dat je een plekje hebt, door de regen naar huis toe lopen, totaal geen zicht hebben op je auto. En als je kiest enkel te superchargen dan zit je daar aan gebonden elke dag/week (ligt aan je kilometers). Voor mij zou de lol er op dat moment ook snel af zijn.

Range; met veel kilometers zit je dus vaak op de snelweg (minst ideale voor een elektrische auto).
Onder perfecte omstandigheden, warm/ wind mee, op de snelweg en houdende aan de maximale snelheden haal ik op een volle (90% want hoger wil je idealiter niet gaan voor woon/werk verkeer) lading ongeveer 380KM (LR AWD met 19” velgen). In de winter moet je niet gek staan te kijken als dit 300/330KM is. De SR+ (gebaseerd op mijn ervaring met de LR en cijfertjes van de SR+) duikt dus onder niet al te gekke omstandigheden al ruim onder de 300KM.

Dat je verliefd bent op de auto snap ik, hij is fantastisch.. maar blijf reëel.
 
Last edited:
Beste mensen,

Ik ben zzp’er en overweeg om zakelijk een Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen. Kunnen jullie mij helpen met jullie ervaringen en antwoord geven op mijn vragen?

Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een gloednieuwe auto ga aanschaffen. Eerder kocht ik alleen occasions. Wat kan je zeggen mbt de afschrijving van een Tesla ten opzichte van een ‘oudewetse’ auto?

En laatste vraag: ik zou de auto contant helemaal kunnen aanschaffen. Zou je dan financial lease adviseren of meteen alles zelf betalen?

Dank jullie wel voor de hulp :)
Ik zou verhuizen en de Tesla in Financial lease aanschaffen. Thuis laden is wel een must.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Niet te veel laten ontmoedigen, de wereld is veel groter dan alleen de SuC's! Ja, een thuislader helpt, maar er zijn zat mensen die zonder thuislader moeten en kunnen. De eerste 3 maanden ook zonder thuislader gereden, en 's nachts gewoon bij de gewone lader gestaan op 200 m lopen. Is nog gezond ook. Nu 2 thuisladers.
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Operating costs zijn erg laag, afschrijving is inderdaad een gok; maar tot nu toe zijn de Model S tweedehands gewild.
Contant of lease is persoonlijk,

Thuis laden is idd heel handig.
Vraag is of je op je werkplekken wel laadmogelijkheden hebt. Bv de High Tech Campus in Eindhoven is vergeven van laadpalen, daar kan je dus makkelijk overdag opladen (en heb je de beste parkeerplekken :)).

Qua range moet je niet vergeten aan beide kanten plm 10% over te houden (laden tot 90%, ontladen tot 10%), en dan in winter kan je tot 30% minder bereik hebben (zie vergelijkbare data voor model S en X hier: Tesla Range Plotted Relative To Speed & Temperature (Graphs) | CleanTechnica).

Dus zou meer op 250-300km effectief rekenen (winter-zomer).
 
Niet te veel laten ontmoedigen, de wereld is veel groter dan alleen de SuC's! Ja, een thuislader helpt, maar er zijn zat mensen die zonder thuislader moeten en kunnen. De eerste 3 maanden ook zonder thuislader gereden, en 's nachts gewoon bij de gewone lader gestaan op 200 m lopen. Is nog gezond ook. Nu 2 thuisladers.

Makkelijk praten als je de mogelijkheid en uitzicht hebt op zelf laden. Een auto moet ontzorgen.
Als je echt gezond bezig wil zijn kun je beter het OV en/ of de fiets pakken :)
 
  • Disagree
Reactions: horta
Als je bedrijf (BV?) winst maakt kan je Milieu Investerings Aftrek aanvragen. Dat is een eenvoudige procedure, die mij minder dan een uur heeft gekost. Google "MIA aanvragen"en je krijgt de juiste link van RVO.nl. Enige wat je als bedrijf nog nodig hebt is een digitale ID, maar ook dat is allemaal simpel online te regelen (met een Digitaal KvK uittreksel).
Verder krijg je de BTW helemaal terug.
Voor het online kopen van een nieuwe Tesla altijd via een referral code bestellen, daar krijg jij en degene wiens referentiecode je gebruikt bij bestellen gratis snellaad km voor. Ken je iemand die er een heeft? Gebruik zijn/haar referral. Die van mij mag ook, maar regels van dit forum verbieden het adverteren van je referralcode. Mocht je die van mij willen, dan een prive bericht :)
Is het rationeel? Nee. Maar die verliefdheid heeft mij ook overgehaald! Heb je een partner die vraagtekens zet bij de investering? Dan gebruikt die de rationele kant en jij eindelijk je gevoelige vrouwelijke kant. Krijg je behalve een Tesla ook nog eens een leuk gesprek!!
Prachtige wagen, schitterend platform. Ratio uit, gevoel aan. ;-)
En laden kan tegenwoordig bijna overal. Ook op de snelweg bij niet-Tesla punten. Heb je toch nog twijfels over de range, kies dan het model met de langste range.
 
Beste mensen,

Ik ben zzp’er en overweeg om zakelijk een Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen. Kunnen jullie mij helpen met jullie ervaringen en antwoord geven op mijn vragen?

Thuis kan ik niet laden. Ik woon 4-hoog en de gemeente plaatst geen laadpaal op de parkeerplaats. In hoeverre zou je mij een Tesla adviseren als je alleen openbaar kan laden?

Dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een gloednieuwe auto ga aanschaffen. Eerder kocht ik alleen occasions. Wat kan je zeggen mbt de afschrijving van een Tesla ten opzichte van een ‘oudewetse’ auto?

En laatste vraag: ik zou de auto contant helemaal kunnen aanschaffen. Zou je dan financial lease adviseren of meteen alles zelf betalen?

Dank jullie wel voor de hulp :)

Naast thuisladen is er ook overdag laden als je aan het werk bent. Zou een mogelijkheid kunnen zijn. Iets voor jou om te checken. Genoeg gratis apps waarmee je laadpalen kan ontdekken.

Afschrijving van een Model 3 zal mi laag zijn relatief gezien. Over 5 jaar zal de vraag naar gebruikte Model 3’s hoog zijn en het aanbod nog steeds beperkt. Onze MS is verkocht voor ruim 40% van de nieuwwaarde na 5 jaar 140.000 km. Dat is in die klasse echt bijzonder veel. Ik verwacht dat de Model 3 misschien nog wel minder af zal schrijven.

Aangezien je weinig thuis kan laden zou ik de LR RWD wel aanraden. Ook als gebruikte Tesla lijkt mij dat een gewilde optie en het geeft je meer armslag. Per maand scheelt het in de lease iets van 50 euro lijkt mij.

Zelf zou ik als ondernemer voor lease kiezen en cash overhouden om te ondernemen. Als het goed is haal je dan meer rendement dan je aan rente betaalt. :)

Vwb verbruik: normverbruik van de Model 3 is prima haalbaar buiten de snelwegen. Op snelweg ga je snel op hogere waarden uitkomen. Eea erg afhankelijk van hoe je rijdt. Moest het nodig zijn is normverbruik halen in de meeste gevallen wel mogelijk.

In de winter is het verbruik hoger, maar met regen is het nog hoger. Buitentemperatuur doet meer met korte ritten dan lange ritten. Niet teveel over inzitten. De MS85 had een vergelijkbare range met de SR+. Nooit echt last van gehad.

Kortom: even jouw eigen situatie bekijken met laadmogelijkheden. Lijkt mij sterk dat daar geen mouw aan te passen valt.
 
Oke maar straks kan de Model 3 toch met 15 minuten vol laden bij de Superchargers? Dan is het wekelijks even mail checken en weer gaan.

En wat mij opvalt is dat bijna overal laadpunten zijn (vaak bij klanten, mijn supermarkt etc). Die kleine stukjes laden tussendoor, dat scheelt toch ook al enorm?
 
Het constant laden bij superchargers wordt niet geadviseerd voor wat betreft de degradatie van de accu. Daarbij (niet zelf meegemaakt) heb ik verhalen gehoord dat tesla bijhoudt hoe vaak je laadt aan SUCs en als dat te vaak is je belt met notificatie en snelheden gaat knijpen.. maar dat is enkel van horen zeggen.
 
Het constant laden bij superchargers wordt niet geadviseerd voor wat betreft de degradatie van de accu. Daarbij (niet zelf meegemaakt) heb ik verhalen gehoord dat tesla bijhoudt hoe vaak je laadt aan SUCs en als dat te vaak is je belt met notificatie en snelheden gaat knijpen.. maar dat is enkel van horen zeggen.

Dan heb je het over de taxi’s die meermaals per dag laden. En dat mag niet van de rechter, dus daar ga je geen probleem mee krijgen.

Maar beter is bijladen waar kan. En dat kan verrassend vaak.
 
  • Informative
Reactions: Hannes85