Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

achteruitrijcamera versus verlichting

This site may earn commission on affiliate links.
Heel herkenbaar allemaal. Mijn model S van eind 2018 heeft al vanaf begin een slecht beeld bij donker. Overdag perfect helder beeld. Wel teleurstellend bij donker, waar ik voorheen met een Mitsubishi Outlander perfect nachtzicht had, is het nu echt lastig achteruitrijden.
Ik dacht altijd dat het gewoon een camera met slechte kwaliteit nachtzicht is. Maar dat kan ik weer niet rijmen dat anderen er geen last van hebben?
Heel andere vraag: er brand maar een witte lamp bij achteruitrijden; weet niet zeker of dat wettelijk geregeld is dat er maar 1 lamp mág branden, of zouden er 2 lampen moeten branden? (En is dat dus het probleem)
 
Heel herkenbaar allemaal. Mijn model S van eind 2018 heeft al vanaf begin een slecht beeld bij donker. Overdag perfect helder beeld. Wel teleurstellend bij donker, waar ik voorheen met een Mitsubishi Outlander perfect nachtzicht had, is het nu echt lastig achteruitrijden.
Ik dacht altijd dat het gewoon een camera met slechte kwaliteit nachtzicht is. Maar dat kan ik weer niet rijmen dat anderen er geen last van hebben?
Heel andere vraag: er brand maar een witte lamp bij achteruitrijden; weet niet zeker of dat wettelijk geregeld is dat er maar 1 lamp mág branden, of zouden er 2 lampen moeten branden? (En is dat dus het probleem)
Er hoort maar één lamp te branden.
@ramonneke heeft een aantal workarounds genoemd een post of 10 geleden.
1. Creep mode
2. Knipperlicht aan
3. Mistlicht aan
4. Alarmlicht aan
5. Helderheid op 100%

Creep mode aanzetten zodat je rem lichten branden maar ik heb een hekel aan creep mode :). Als het echt te donker is, knipperlicht links/rechts aan of zelfs het alarmlicht en zet je mistlamp aan. Natuurlijk helpt het ook om de helderheid van je scherm op 100% te zetten.

Heb al diverse malen de feedback ingestuurd om naast het achteruitrijlicht gewoon ook het mistlicht in te schakelen. Ook het verzoek ingediend om indien de camera donker beeld geeft automatisch de helderheid tijdelijk op 100% te zetten indien de auto in Reverse staat.
 
Heb al diverse malen de feedback ingestuurd om naast het achteruitrijlicht gewoon ook het mistlicht in te schakelen. Ook het verzoek ingediend om indien de camera donker beeld geeft automatisch de helderheid tijdelijk op 100% te zetten indien de auto in Reverse staat.

Goed bezig Wim! Ik ook, en ik hoop dat iedereen dat doet! Gisteren weer eens gereden met de achteruit camera aan en reed op een dijkje. Er was werkelijk he-le-maal niks te zien. Normaliter is dat op te lossen door de sluitertijd te vergroten maar dat lijkt de auto niet te doen of kunnen.
 
Er hoort maar één lamp te branden.
@ramonneke heeft een aantal workarounds genoemd een post of 10 geleden.
1. Creep mode
2. Knipperlicht aan
3. Mistlicht aan
4. Alarmlicht aan
5. Helderheid op 100%

Creep mode aanzetten zodat je rem lichten branden maar ik heb een hekel aan creep mode :). Als het echt te donker is, knipperlicht links/rechts aan of zelfs het alarmlicht en zet je mistlamp aan. Natuurlijk helpt het ook om de helderheid van je scherm op 100% te zetten.

Heb al diverse malen de feedback ingestuurd om naast het achteruitrijlicht gewoon ook het mistlicht in te schakelen. Ook het verzoek ingediend om indien de camera donker beeld geeft automatisch de helderheid tijdelijk op 100% te zetten indien de auto in Reverse staat.

Na veel klagen hebben ze het bij mij een keer opgelost bij het SeC in Rotterdam.
Helaas was dit na de eerst volgende update weer verkracht.

Tesla zou dit eenvoudig met software kunnen oplossen maar om de een of andere reden willen ze dit blijkbaar niet...
 
Er hoort maar één lamp te branden.
@ramonneke heeft een aantal workarounds genoemd een post of 10 geleden.
1. Creep mode
2. Knipperlicht aan
3. Mistlicht aan
4. Alarmlicht aan
5. Helderheid op 100
.

Dank, Wim! ja, die had ik gezien en alleen de variant met mistlicht nog niet geprobeerd. Blijft toch behelpen, terwijl ik met een auto van de halve prijs nooit een issue had.
Jouw feedback naar tesla lijkt me heel voor de hand liggend. Hoe en waar dien je die feedback in. Mogelijk helpt het als meerderen die suggestie melden?
 
Volgens mij mag een auto wettelijk prima meerdere achteruitrij lampen hebben en zou dat een goede oplossing zijn.

Toegestane lichten en retroreflectoren | RDW
Ik heb het over de Tesla 'meneer Ominoreg'. Ik heb het niet over wat er allemaal aan lichten achterop mag branden.
De vraagsteller vraagt zich af of er mogelijk een achteruitrijlamp van zijn Tesla kapot is. Dat is ie niet, vandaar.
Dat jij mijn reactie niet begrijpt en wijsneuzerig reageert zegt veel over jou. Zie je weer mooi kans om onterecht de zoveelste disagree uit te strooien.
 
Ik heb het over de Tesla 'meneer Ominoreg'. Ik heb het niet over wat er allemaal aan lichten achterop mag branden.
De vraagsteller vraagt zich af of er mogelijk een achteruitrijlamp van zijn Tesla kapot is. Dat is ie niet, vandaar.
Dat jij mijn reactie niet begrijpt en wijsneuzerig reageert zegt veel over jou. Zie je weer mooi kans om onterecht de zoveelste disagree uit te strooien.
Misschien is het eenvoudigste de mistlamp automatisch op te zetten wanneer we hem in achteruit zetten, (is volgens mij een redelijke oplossing) en niet zo moeilijk voor tesla.
 
Ik heb het over de Tesla 'meneer Ominoreg'. Ik heb het niet over wat er allemaal aan lichten achterop mag branden.
De vraagsteller vraagt zich af of er mogelijk een achteruitrijlamp van zijn Tesla kapot is. Dat is ie niet, vandaar.
Dat jij mijn reactie niet begrijpt en wijsneuzerig reageert zegt veel over jou. Zie je weer mooi kans om onterecht de zoveelste disagree uit te strooien.

Ik lees eerder dat de vraag is of “het wettelijk geregeld is of er maar 1 lamp brand”

Wettelijk mogen het er meer zijn. Dat jij in de vraag iets anders in ziet, is uiteraard prima.

Dat jij zelf begint over “niet begrijpen”, “wijsneus” etc vind ik persoonlijk niet echt een gepaste toonzetting hier. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
 
Ik lees eerder dat de vraag is of “het wettelijk geregeld is of er maar 1 lamp brand”

Wettelijk mogen het er meer zijn. Dat jij in de vraag iets anders in ziet, is uiteraard prima.

Dat jij zelf begint over “niet begrijpen”, “wijsneus” etc vind ik persoonlijk niet echt een gepaste toonzetting hier. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Patrick vraagt zich primair af of er bij zijn Tesla één of twee lampen zouden moeten branden.
Jouw reactie dat er wettelijk mogelijk wel of niet meer lampen mogen branden is niet ter zake. Hij vraagt of er bij zijn Tesla één of twee lampen horen te branden. Het juiste antwoord is één. Dat juiste antwoord heb ik hem gegeven.
Dat mijn toonzetting je niet bevalt is een reactie op het kennelijke genoegen dat je erin schept mij op letterlijk tientallen posts een disagree te geven. Dat is prima als mijn antwoorden niet kloppen. Jij geeft een disagree op een 100% correct antwoord. Dat levert bij mij irritatie op.
 
iemand deze dingen al in z'n of haar bezit?
 

Attachments

  • upload_2019-12-30_16-56-8.png
    upload_2019-12-30_16-56-8.png
    397.1 KB · Views: 85
Patrick vraagt zich primair af of er bij zijn Tesla één of twee lampen zouden moeten branden.
Jouw reactie dat er wettelijk mogelijk wel of niet meer lampen mogen branden is niet ter zake. Hij vraagt of er bij zijn Tesla één of twee lampen horen te branden. Het juiste antwoord is één. Dat juiste antwoord heb ik hem gegeven.
Dat mijn toonzetting je niet bevalt is een reactie op het kennelijke genoegen dat je erin schept mij op letterlijk tientallen posts een disagree te geven. Dat is prima als mijn antwoorden niet kloppen. Jij geeft een disagree op een 100% correct antwoord. Dat levert bij mij irritatie op.

Volgend mij is dit de vraag (letterlijk)

“weet niet zeker of dat wettelijk geregeld is dat er maar 1 lamp mág branden”

Dat is dus niet wettelijk geregeld. Het mogen er meer zijn.

Anyway, ik dacht dat dit een forum was waar men open staat voor andere meningen (disagrees) etc. Dat is het laatste wat er over zeg.
 
Bij de X heb ik nooit problemen ervaren met zichtbaarheid bij achteruit rijden in donker. Bij de 3 echter wel, ik twijfelde daar al of er iets mis is met de lamp. Zou fijn zijn als er een oplossing voor komt.
 
Misschien wel leuk om hier te melden dat in de Model 3 achteruitrijcamera ook een verwarmingselementje zit ( info direct van een Tesla Ranger hier op bezoek voor iets heel anders trouwens... ). In de parts catalog lees ik dat zelf niet zo gauw. Als dat elementje op hol slaat ( wij zijn ervaringsdeskundige... ) zie je niet zo veel meer via die camera en ziet de camera er ad buitenkant als op de rechter afb. uit..
upload_2019-12-31_12-39-57.png
upload_2019-12-31_12-41-40.png


M3.Trunk.BackupCamera.jpg