Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies gevraagd: levertijd onderdelen na schade 😒

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden, begin juli helaas een ongeluk gehad waarbij de (linker) voorkant van mijn (toen 6 maanden oude... :rolleyes:) Tesla Model S MY2022 flink is beschadigd (zie foto). Enorm balen.

De auto staat nu sinds begin juli bij de schadehersteller (Tesla certified etc) die doen wat zij kunnen. Kwestie is helaas dat nog een klein aantal onderdelen niet geleverd is (ik begreep dat het om 3 onderdelen ging). De levering wordt, zoals ik het begrijp, elke keer weer met een week opgeschoven door Tesla en inmiddels zijn wij dus alweer ruim twee maanden verder zonder echt zicht op wanneer er daadwerkelijk geleverd gaat worden. Enorm balen...

De schadehersteller vertelde mij dat zij 'electronisch' met Tesla communiceren - via een logistiek softwarepakket - en af en toe via de e-mail. Helaas leidt dit niet tot versnelling of inzicht in de levertijd. Andere mogelijkheden tot communiceren met Tesla zijn er niet.

Het global onderdelen distributiecentrum zit in Tilburg ("Tesla Global Parts Distribution Centre & Warehouse"), dus in NL. Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken dat ik zelf contact met hen zoek nadat ik helder heb om welke onderdelen (met bijbehorende ID's/nummers) het gaat.

Daarnaast vraag ik mij af wat juridisch nog redelijk is. Wat mag je van een autofabrikant wel/niet verwachten wat betreft levering en levertijd van onderdelen. Dit gezien kostenderving (goedkopere leenauto tegen de kosten van mijn eigen auto) en het simpele gegeven dat uiteraard graag weer zsm in mijn eigen auto rijd.

Is hier meer ervaring mee op dit TMC-forum? IK hoor graag ervaringen, adviezen....
1694245016620.png
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Ik heb vorig jaar bijna 3 maanden mogen wachten voor dezelfde stukken in mijn Model 3. De carrosseriehersteller waarschuwde me bij het eerste contact dat het geen pretje ging worden dankzij Tesla. Hij had een hoop Tesla's staan die wachtten op onderdelen (grote hersteller die ook Tesla certified is).

Als het een troost is, hier zal dadelijk wel iemand komen vertellen dat hij ooit ook X maanden heeft moeten wachten voor onderdelen van zijn BMW/Mercedes.
 
Heb je al met een service center gebeld? Niet helemaal gelijk, maar mijn ruit van de X bleef ook constant in “bestelling” door Tesla bij de officiële hersteller (Boekhorst), maar het service center gaf me aan dat ze hem binnen 24 geleverd krijgen als ze bestellen. Boekhorst is bekend met de beperkte invloed en dat maakt get lastig. Uiteindelijk i.o.m Boekhorst het bij de Tesla Servicecenter laten repareren (meteen op voorraad bij SeC). Nu is een ruit mogelijk van andere orde als carrosserie onderdelen, maar je kan altijd even telefonisch overleggen.
 
Je hebt er nu geen bal aan maar misschien anderen: First Class in Breukelen (ook certified) houdt simpelweg de meest voorkomende onderdelen zelf op voorraad.

Boekhorst levert wel kwaliteit qua reparaties maar ik heb bij hun geen vertrouwen in het proces door mijn n=1 ervaring. Maw bijzonder makkelijk om een ander de schuld te geven voor je eigen falen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: OttoR and Bart44
Dank voor alle reacties. Heb er een aantal punten uit gehaald:
1. Route bestellen via het Tesla Service Center zou de levering mogelijk kunnen versnellen. Dit vergt wel begrip van de schadehersteller en daarmee ook bereidheid tot samenwerking met het Tesla Service Center. En uiteraard vice versa. Ik overweeg te proberen. Zal wat stakeholder management met zich meebrengen denk ik;
2. First Class Breukelen zou ruime voorraad hebben. Ik zou dit kunnen melden bij de schadehersteller waar ik zit. Wellicht zit daar wat ruime voor mogelijkheden? Denk kans klein maar wie weet...;
3. Global Parts is geen optie om te benaderen. Vermoedde ik al en met dit bericht erbij ga ik hier dus niet op inzetten;
4. Ik lees in meerdere berichten de termijn van 3 maanden wachten. Zegt natuurlijk niets maar ik hoop dat dit in mijn geval dan ook zo is (hoe gek het ook klinkt want het is al enorm lang). Ik ben namelijk al ruim 2 maanden onderweg sinds de schade, dus dan is het nog slechts 🙄 ca. 1 maand wachten;
5. Dank voor alle hulp en medeleven😅... logistiek van Tesla blijft punt van aandacht, auto zelf maakt een hoop goed 👌
 
  • Like
Reactions: OttoR