Iemand een tip voor welk laadpunt en hoe aan te sluiten? Ik zoek graag alles zelf uit, ik ben niet zo van het "inhuren" van de professional. Niet alleen omdat ze vaak duurder zijn, maar omdat het niet zeker is dat je iemand krijgt met verstand van zaken.
Uiteraard laat ik door een professionele elektricien aansluiten. Maar ik vraag dit omdat ik zelf grondkabel ga aanleggen en kopen (en laadpaal), moet ik weten welke variant ik nodig heb.
Situatie:
Ik leg aan buitenzijde garage een laadpaal of wandlader aan. Ik kan 3x16A aan, heel misschien 3x20A. Er komt een 5-aderige kabel daarheen direct vanuit de groepenkast, maar wel via de tuin.
Ik kan in theorie wel 3x20A aanleggen, maar ik heb een single charger en dat heeft dus eigenlijk weinig zin. Dual charger is overigens nu alleen nog als achteraf inbouw te krijgen bij Tesla, ook op nieuwe auto's. Dus misschien neem ik dat nog in de toekomst. €1950 incl BTW, gisteren nog nagevraagd.
3x16A zou officieel met 5x2.5mm2 mogen, maar ik ga liever voor 4mm2 omdat het misschien 3x20A wordt en de kabellengte zomaar 35m. Hoe dikker, hoe minder verlies denk ik dan.
Nu zoek ik een laadpunt, en die geven ten eerste aan dat het 5x6mm2 aansluitingen heeft (let op: 11kW laadpaal via Hateha).
Ten tweede gaat er grondkabel heen, en dan is 5-aderig vaak 4 binnenkabels met de aarde op de buitenmantel. Hoe verloopt dan de daadwerkelijk aansluiting op het laadpunt, moet je echt 5 kabels hebben of is er de mogelijkheid de mantel aan te sluiten?
Uiteraard laat ik door een professionele elektricien aansluiten. Maar ik vraag dit omdat ik zelf grondkabel ga aanleggen en kopen (en laadpaal), moet ik weten welke variant ik nodig heb.
Situatie:
Ik leg aan buitenzijde garage een laadpaal of wandlader aan. Ik kan 3x16A aan, heel misschien 3x20A. Er komt een 5-aderige kabel daarheen direct vanuit de groepenkast, maar wel via de tuin.
Ik kan in theorie wel 3x20A aanleggen, maar ik heb een single charger en dat heeft dus eigenlijk weinig zin. Dual charger is overigens nu alleen nog als achteraf inbouw te krijgen bij Tesla, ook op nieuwe auto's. Dus misschien neem ik dat nog in de toekomst. €1950 incl BTW, gisteren nog nagevraagd.
3x16A zou officieel met 5x2.5mm2 mogen, maar ik ga liever voor 4mm2 omdat het misschien 3x20A wordt en de kabellengte zomaar 35m. Hoe dikker, hoe minder verlies denk ik dan.
Nu zoek ik een laadpunt, en die geven ten eerste aan dat het 5x6mm2 aansluitingen heeft (let op: 11kW laadpaal via Hateha).
Ten tweede gaat er grondkabel heen, en dan is 5-aderig vaak 4 binnenkabels met de aarde op de buitenmantel. Hoe verloopt dan de daadwerkelijk aansluiting op het laadpunt, moet je echt 5 kabels hebben of is er de mogelijkheid de mantel aan te sluiten?