Deze week heb ik mijn tweede Tesla in de verkoop gedaan. Na bijna tien jaar en 350.000 km is voor mij het Tesla-tijdperk ten einde.
In september 2013 had ik een van de eerste Model S in Nederland. Daar was ik als een kind zo blij mee; een comfortabele en ruime auto van een merk dat de transitie zou kunnen aanjagen. Allerlei fiscale stimulering, waardoor het ook nog eens goedkoop was. What’s not to like.
Er ging alleen van alles mis met het ding; meermaals de batterij en de aandrijving moeten vervangen. Panodak problemen. Klussen van nog geen dag, leenauto. Toch gauw enkele tientallen bezoekjes aan het servicecentrum. Maar de service was heel goed en snel. Ik vond het gedoe overkomelijk.
Toen kwamen de issues buiten de garantie. Onverklaarbaar stilvallen, zwart scherm, verstoring van het circuit door een “nat relais”. En mijn irritatie met het bedrijf Tesla groeide. Want het bedrijf nam geen verantwoordelijkheid voor de constructiefouten en bracht gigantische bedragen in rekening. Zekering van de converter doorgebrand? Nieuwe plaatsen voor € 3.500. Ook voor kleinigheden. Ik herinner me nog dat de magneet van de laadklep verroest was en er geen andere opties zouden zijn dan het vervangen van de unit: € 700. Het bedrijf gedroeg zich als de eerste de beste oplichter.
Op zich was de auto zelf prima, leuke gadgets, reed heerlijk. Ik vond hem alleen net wat groot en durfde het niet meer aan buiten garantie erin te blijven rijden. Ik stapte na zes jaar over op een model 3.
Dat ging aanvankelijk goed, meer een toy dan een limo, wat best leuk was. Maar ook toen kwamen de issues, vrijwel allemaal kleine kwesties. De TACC hield geen constante afstand, maar varieerde voortdurend tussen 25 en 75 meter tot de voorganger (niet reparabel volgens Tesla). Alarm ging spontaan af (kon niet volgens Tesla). Ruitenwisser gaat aan zonder regen (de ruit is vuil volgens Tesla), als je hem uitzet is de TACC niet meer in te schakelen. Scherm blijft regelmatig een minuut zwart voordat die aanspringt (wordt bij de volgende update opgelost volgens Tesla). Automatisch lezen van snelheidslimiet onbetrouwbaar en zet de TACC op het verkeerde been, meermaals per rit (niet reparabel). Koplampen verstellen zichzelf zonder aanleiding tot verblindingshoogte (telkens opnieuw instellen, dus).
De garantie was afgelopen en de eerste rekening kwam binnen; een nieuw expansievat (superbottle) voor > € 1.000. Oorzaak ongrijpbaar, rekening onverklaarbaar. En dat was voor mij de druppel. Weg ermee.
Ik heb het hier eerder gezegd: Tesla is een fantastische auto èn een verschrikkelijk bedrijf. Ik zie mijzelf pas weer terugkomen als de service reviews hier drastisch verbeteren.