Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afstand tot voorligger en comfort

This site may earn commission on affiliate links.
Dank @Ger356. Ik formuleer blijkbaar heel onduidelijk of er wordt slecht gelezen want ook dit draadje gaat al heel snel niet meer over de gestelde vraag.

En blijkbaar mag je dat de auto van iemand anders een bepaald gedrag niet heeft niet opmerkelijk vinden, want dat is blijkbaar hetzelfde als iemand een leugenaar noemen. Eigenaardig. Ik vind het namelijk opmerkelijk omdat het het zoveelste voorbeeld is van auto’s die anders lijken te reageren in ogenschijnlijk vergelijkbare situaties. Hetgeen bij mij weer de vraag oproept of er meer configuratieverschillen zijn dan nu aan de buitenkant is af te zien.

In mijn auto werkt de instelling afstand tot de voorligger zo dat deze afstand tamelijk bruusk wordt vastgehouden. Bij versnellen en vertragen. Vandaar mijn vergelijking met de stang waarmee de auto’s aan elkaar vast lijken te zitten. Een stang van vele tientallen meters lang weliswaar. En ik had gehoopt dat er een instelling is waarmee ik van de stang een elastiek kan maken. Een elastiek dat bij standje 1 heel strak staat en dus snel reageert omdat er ook maar weinig tijd is. En bij standje 7 heel gemoedelijk. Een beetje zoals @ramonneke het verwoordt.

Dat had ik wel comfortabel gevonden en een mooie truc om de auto wat rustiger te laten optrekken en afremmen in druk verkeer op de snelweg. En ik dacht gelezen te hebben (waarschijnlijk in het V10 draadje of anders het FSD draadje) dat een grotere afstand voor wat meer rust zorgt. Maar blijkbaar vergis ik mij.

Hij kan het wel, want op AP in de stad wacht hij na stilstand met weer optrekken tot de spreekwoordelijke dode grootmoeder voorbij is gelopen totdat hij de voorligger volgt. Maar daar gebruik ik de cruise control toch al niet zo vaak.

En overigens @basvk , zo rij ik inderdaad al. Maar ik zou nog wel iets meer tot rust willen komen met nog wat minder abrupte snelheidsveranderingen.
 
Ik denk dat die gemiddeld al wat langer met de auto rijden en deze wellicht iets meer begrijpen.
In het begin had ik hetzelfde gevoel je ziet reacties van de auto al aankomen voordat ze plaatsvinden en dan voelt het minder extreem aan net als je zelf rijdt. Dit voelt ook voor een bijrijder altijd extremer dan voor de bestuurder.
Dit zou heel goed de gepercipieerde verschillen kunnen verklaren. Ik rij nu na ruim 3.000 km al met de voet boven het gaspedaal om te anticiperen op het gedrag van de auto en “de scherpe kantjes” er wat vanaf te halen. Zeker met passagiers erbij. Als je dit al maanden of zelfs jaren doet kan ik me voorstellen dat je dit niet meer zo opvalt.
 
Dit zou heel goed de gepercipieerde verschillen kunnen verklaren. Ik rij nu na ruim 3.000 km al met de voet boven het gaspedaal om te anticiperen op het gedrag van de auto en “de scherpe kantjes” er wat vanaf te halen. Zeker met passagiers erbij. Als je dit al maanden of zelfs jaren doet kan ik me voorstellen dat je dit niet meer zo opvalt.
Maar dan is het voor mij nog geen goed werkend systeem, meer een belofte :confused: Maar ja het is ook nog beta software. Laten we hopen dat het neurale netwerk leert van ons vele ingrijpen en dat de auto na verloop van tijd ons gedrag gaat overnemen. Zo zou het moeten zijn, maar het systeem lijkt niet een heel snelle leerling. :)
 
Ik heb de indruk dat er te weinig of te laat rekening wordt gehouden met het versnellen van je voorganger.

De Tesla kijkt niet alleen naar de voorganger, maar ook naar de auto's daarvoor. Soms merk ik dat mijn auto remt terwijl het gat met de voorganger groter wordt. Ik zie dan dat de auto's daarvoor aan het remmen zijn. Kortom, mijn Tesla let in het algemeen beter op voorgangers dan mijn voorganger dat doet.
 
Ik rij nu na ruim 3.000 km al met de voet boven het gaspedaal om te anticiperen op het gedrag van de auto en “de scherpe kantjes” er wat vanaf te halen. Zeker met passagiers erbij. Als je dit al maanden of zelfs jaren doet kan ik me voorstellen dat je dit niet meer zo opvalt.

Ik heb inmiddels bijna 20.000 km gereden met de model 3 en ik kan behoorlijk goed voorspellen wat de EAP gaat doen. Behalve de phantom brakes die worden veroorzaakt door verkeerde mapdata of omdat de sensoren denken iets waar te nemen waar de Tesla tegen aan kan rijden. Ik hou daarom veel rekening met waar EAP wel goed werkt en waar je problemen kunt verwachten.
 

Attachments

  • IMG_20191016_081241043.jpg
    IMG_20191016_081241043.jpg
    424.2 KB · Views: 112
Wat ik mij vooral afvraag of de autopilot (ACC/lane assist) bij de model 3 slechter werkt dan bij de model s... want degene hier die wat milder zijn rijden een S of X. Ik kan me niet voorstellen dat je het een fijn uitgewerkt systeem vindt als je ervaart wat ik ervaar als ik op autopilot rij. Grote kans dat mede wegmisbruikers zich straks tegen de vele model 3's gaan keren die op autopilot rijden incl veels te onrustig weg gedrag en phantom brakes (geen breaks, er breekt gelukkig niks). Ja op een (bijna) lege snelweg werkt het prima, maar die wegen kom ik vaker niet dan wel tegen.

Laten we eens afspreken, dan stappen we even in elkaars auto om het gedrag te vergelijken :)
 
  • Like
Reactions: KoenvanH
Ik vond dit ook, echter sinds de laatste software 32.12.x is dit in mijn ervaring niet meer. Auto blijft vloeiender doorrijden en trekt zich minder aan van snelheidswisselingen voorganger.

Helemaal eens, 32.12 voelt voor mij als de beste AP update sinds 2015 en voor het eerst dat ik AP2 on par of zelfs beter vind dat AP1. Zeer blij mee. Met name bij invoegers gaat hij niet meteen keihard remmen.

Maar is nog zeker niet perfect en 100% vloeiend. En ben met MaSansky eens dat hij wat mij betreft veel meer mag ‘spelen’ met de afstand op >1 en daarmee soepeler te rijden.
 
Ik had in mijn Passat ook adaptive cruise control maar vind het in NL niet vaak prettig rijden. Zeker bij mijn passat werd er veel teveel afstand tot de voorganger gehouden waardoor er steeds andere auto's tussen doken met als gevolg een rem actie. Ik rij veel A2 ook bij het inhalen moet je al ruim van te voren naar links gaan.

Ik ben blij dat ik straks kan kiezen tussen standaard cruise control en adaptive, zodat ik gewoon op hogere snelheid mijn voorligger kan naderen en dan inhalen ipv al 4 autolengtes van tevoren naar links te moeten.

Ook irritant vond ik; als ik op de afrit nog een hogere snelheid had dan een vrachtwagen die rechtdoor bleef rijden de Passaat ging remmen omdat je niet rechts mag inhalen.......
 
Ik ben blij dat ik straks kan kiezen tussen standaard cruise control en adaptive, zodat ik gewoon op hogere snelheid mijn voorligger kan naderen en dan inhalen ipv al 4 autolengtes van tevoren naar links te moeten.
Straks? Heb je een model 3 besteld? Ik rij een model 3 met autopilot, en volgens mij is de cruise control altijd adaptive zeg maar...
 
Ik ben blij dat ik straks kan kiezen tussen standaard cruise control en adaptive, zodat ik gewoon op hogere snelheid mijn voorligger kan naderen en dan inhalen ipv al 4 autolengtes van tevoren naar links te moeten.

Adaptive is niet uit te schakelen, enkel Autopilot.

Maar wat een vreemd statement. Als jij op hoge snelheid een voorligger nadert wat doe JIJ dan op dezelfde baan? Helemaal het einde met 4 auto lengtes, dat is werkelijk he-le-maal niks op hoge snelheid. Ik zou het niet prettig vinden als er een auto op hoge snelheid me van achter nadert en op het allerlaatste moment van baan wisselt.

Als jij met een groot snelheidsverschil rijdt, hanteer dan de 10 seconden regel. 10 seconden voor je je voorligger gaat passeren schuif je op naar links. Tenzij achter je uiteraard nog snellere achterliggers opkomen maar dat is normaliter zelden.