Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airco stuk ModelS 2018

This site may earn commission on affiliate links.
De airco op mijn 2018 model s blaast alleen nog maar warme lucht, het ging deze week gelijkelijk bergafwaarts van koud en naar warme lucht. Ik ga komende woensdag met de auto op vakantie en Tesla heeft pas in augustus plek.

Heeft iemand een tip? Kan het alleen aanvullen van koelvloeistof zijn? De auto heeft nog nooit onderhoud gehad, dus ik hoop op iets simpels...
 
Geen koelvloeistof, eerder het koelmiddel van de warmtepomp (airco).
Dat kan je niet zelf (vacuümeren enzo). Als het plotseling gebeurd is (dus in 2 weken tijd) heb je mogelijk een steen tegen je condensor gehad ofzo en is hij lek.
 
  • Like
Reactions: forza11
Airco service doen ze toch op iedere hoek van de straat. Ik denk dat je daar sneller een diagnose hebt als hier, waar niemand uw wagen eens kan bekijken...
Lukt het niet om een afspraak te krijgen, dan hoop ik dat je vakantierit niet naar het zuiden gaat... 😀
 
  • Like
Reactions: forza11
De airco op mijn 2018 model s blaast alleen nog maar warme lucht, het ging deze week gelijkelijk bergafwaarts van koud en naar warme lucht. Ik ga komende woensdag met de auto op vakantie en Tesla heeft pas in augustus plek.

Heeft iemand een tip? Kan het alleen aanvullen van koelvloeistof zijn? De auto heeft nog nooit onderhoud gehad, dus ik hoop op iets simpels...
Als je het niet door Tesla laat doen, laat het dan in ieder geval doen door een bedrijf net aantoonbare kennis van Tesla's.
Airco en koeling van de batterij zijn (afhankelijk van type en bouwjaar) een samenhangend systeem.
Beun de haas kan je zomaar van de regen in de drup helpen.
Of van de wal in de sloot.
 
De airco op mijn 2018 model s blaast alleen nog maar warme lucht, het ging deze week gelijkelijk bergafwaarts van koud en naar warme lucht. Ik ga komende woensdag met de auto op vakantie en Tesla heeft pas in augustus plek.

Heeft iemand een tip? Kan het alleen aanvullen van koelvloeistof zijn? De auto heeft nog nooit onderhoud gehad, dus ik hoop op iets simpels...
Zou een Bosch service center dat niet doen?
 
  • Like
Reactions: forza11
Mocht Tesla het uiteindelijk gaan doen, hier heb je een overzicht van de kosten die ik vorig jaar heb moeten maken:
airco.png
 
Airco service doen ze toch op iedere hoek van de straat.

Als je het niet door Tesla laat doen, laat het dan in ieder geval doen door een bedrijf net aantoonbare kennis van Tesla's.

Wat Bobbykings zegt. De Tesla airco mag absoluut geen vervuiling van olie in het systeem krijgen, iets wat bij een derde partij kan gebeuren.

Ik zou sowieso adviseren om in persoon bij het SeC langs te gaan en je casus voor te leggen om te kijken of ze buiten de plannings-software in ieder geval een diagnose kunnen uitvoeren op korte termijn.

Als de airco ook tijdens het rijden niet meer werkt zou het of de condensor, of het koelmiddel of de compressor kunnen zijn imo.

Op vakantie met een niet werkend koelsyteem is niet aan te raden. Buiten het gemis aan comfort kan het pack ook niet gekoeld worden tijdens het Superchargen. Om het pack te beschermen zal het BMS de laadsnelheid sterk verlagen.

In ieder geval succes 🤞
 
Last edited:
  • Like
Reactions: forza11 and shthpnz
Wat Bobbykings zegt. De Tesla airco mag absoluut geen vervuiling van olie in het systeem krijgen, iets wat bij een derde partij kan gebeuren.

Ik zou sowieso adviseren om in persoon bij het SeC langs te gaan en je casus voor te leggen om te kijken of ze buiten de plannings-software in ieder geval een diagnose kunnen uitvoeren op korte termijn.

Als de airco ook tijdens het rijden niet meer werkt zou het of de condensor, of het koelmiddel of de compressor kunnen zijn imo.

Op vakantie met een niet werkend koelsyteem is niet aan te raden. Buiten het gemis aan comfort kan het pack ook niet gekoeld worden tijdens het Superchargen. Om het pack te beschermen zal het BMS de laadsnelheid sterk verlagen.

In ieder geval succes 🤞
Na een paar minuten rijden komt er wel wat koude lucht uit, airco moet op low en full power staan om het aangenaam te krijgen maar er gebeurd in elk geval wat. Zegt dat iets over de mogelijke oorzaak?
 
Na een paar minuten rijden komt er wel wat koude lucht uit, airco moet op low en full power staan om het aangenaam te krijgen maar er gebeurd in elk geval wat. Zegt dat iets over de mogelijke oorzaak?

Ik ben geen monteur maar ik heb op dit moment ook een airco probleem, bij mij is het de ventilator van de condensor die af en toe niet werkt.

Rijdend geen probleem vanwege de rijwind die over de condensor stroomt, bij stilstaan werkt de airco dan niet.

Vrij makkelijk te diagnosticeren aangezien de ventilator dan ook nul lawaai maakt. Denk het ‘opstijg-lawaai’ bij de Supercharger.

Bij mij was het lastig te vinden omdat de ventilator het 99 van de 100 keer wél deed.

Een storing die er niet is is lastig 😅

Maar goed, een Tesla airco is behoorlijk complex en het kan een plethora aan oorzaken hebben.
 
Voor de zekerheid; auto al helemaal uit gehad? Ik heb dit ooit gehad na 2 x kort achter elkaar Superchargen en het bleek uiteindelijk een sensor te zijn die niet het goede signaal doorgaf. Totdat die vervangen kon worden kon ik het op advies van de road assistance (die je toen nog gewoon lekker kon bellen) tijdelijk verhelpen door de auto helemaal uit te zetten.
 
Update: de garage van de leasemaatschappij is gisteravond aan de slag gegaan en het lijkt gefixed te zijn, hij gaf aan dat er alleen wat is bijgevuld, hij vond het vreemd want hij was niet leeg genoeg om problemen te veroorzaken. Maar ik heb koude lucht, zowel bij stilstand als rijden.
Er blijft iets vaags inzitten, als ik de climatecontrol op 20 zet dan wordt het nog steeds erg warm, dus hij staat nu op handmatig in een lage stand.
Ook vreemd, als ik via de app de koeling aan zet dan schiet de intereurtemperatuur naar 2 graden en gaat de verwarming aan... ik begin inmiddels te denken dat er iets met de sensor aan de hand is en niet met. Mijn voorruit is recent ook vervangen, dus ik zou het niet vreemd vinden als hier een relatie zit.... dat moet nog even uitgezocht worden maar ik kan morgen in elk geval de auto meenemen op vakantie.

PS: ook net 30 minuten bij een suc geweest, hij ging relatief snel naar de 90kwh na 60%, wat volgens mij normaal is. En het bleef koel in de auto.