Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Climate control verwarmt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Aah dat is Model S vandaar het prijsverschil. Bij een S met Dual motor zit de zekering van de PTC heater inderdaad niet echt op een handige plek.

Tesla laat de HV accu zakken om bij die zekering te kunnen maar met wat gepriegel kan je er ook vanaf de bovenkant bij maar is geen klusje voor beginners
Aan een een tesla klooien is sowieso geen klusje voor beginners... zelfs ervaren garagisten (brandstofmotoren) zijn hier niet happig op
 
Aan een een tesla klooien is sowieso geen klusje voor beginners... zelfs ervaren garagisten (brandstofmotoren) zijn hier niet happig op

Als je weet waar je mee bezig bent en NEN 9140 gecertificeerd bent zie ik daar geen probleem in of je dan een bedrijf of particulier bent maakt in mijn ogen weinig uit.

Mocht je dat niet hebben is het inderdaad niet zo verstandig al zijn er ook bedrijven die zich specialist noemen zonder deze certificering dat vind ik persoonlijk eigenlijk nog gevaarlijker
 
Ik snap ook niet dat zo goed dar alle 8 garages die ik belde aangeven dat ze:

1. Geen onderdelen kunnen krijgen (Tesla levert niet aan 3den)
2. Ze kunnen het onderdeel niet inleren in de software en dat moet voor de meest simpele onderdelen al.
3. Het is specialistische kennis welke niet opgedaan kan worden omdat Tesla geen informatie levert.

In Noorwegen bij de Bosch carservice en vele kleinere ketens, doen velen al wel Tesla’s repareren. Vast niet alles, maar wel dit soort zaken. In NL bij beide bosch carservice in mijn buurt, krijg ik zelfde als hier boven.

Ik had van dit soort ketens en de hoge verkoopcijfers van Tesla iets vooruitstrevende business verwacht.
 
Ik snap ook niet dat zo goed dar alle 8 garages die ik belde aangeven dat ze:

1. Geen onderdelen kunnen krijgen (Tesla levert niet aan 3den)
2. Ze kunnen het onderdeel niet inleren in de software en dat moet voor de meest simpele onderdelen al.
3. Het is specialistische kennis welke niet opgedaan kan worden omdat Tesla geen informatie levert.

In Noorwegen bij de Bosch carservice en vele kleinere ketens, doen velen al wel Tesla’s repareren. Vast niet alles, maar wel dit soort zaken. In NL bij beide bosch carservice in mijn buurt, krijg ik zelfde als hier boven.

Ik had van dit soort ketens en de hoge verkoopcijfers van Tesla iets vooruitstrevende business verwacht.
Punt 1 klopt volgens mij niet. Velen hier hebben al onderdelen bij Tesla besteld.
Punt 3 ook niet. Je kan je abonneren om toegang te hebben tot alle werkinstructies. Tesla Service
Was ooit zelfs gratis toegankelijk, maar dat zal een bug geweest zijn.
 
Ik snap ook niet dat zo goed dar alle 8 garages die ik belde aangeven dat ze:

1. Geen onderdelen kunnen krijgen (Tesla levert niet aan 3den)
2. Ze kunnen het onderdeel niet inleren in de software en dat moet voor de meest simpele onderdelen al.
3. Het is specialistische kennis welke niet opgedaan kan worden omdat Tesla geen informatie levert.

In Noorwegen bij de Bosch carservice en vele kleinere ketens, doen velen al wel Tesla’s repareren. Vast niet alles, maar wel dit soort zaken. In NL bij beide bosch carservice in mijn buurt, krijg ik zelfde als hier boven.

Ik had van dit soort ketens en de hoge verkoopcijfers van Tesla iets vooruitstrevende business verwacht.
Leaseplan laat Tesla’s in de regio Den Haag ook naar Bosch garages afslepen. Volgens Tesla geen probleem, als de garage in kwestie maar over de juiste middelen beschikt.
 
Dat is mooi voor regio Den Haag, die snappen het. Gisteren is de heater gerepareerd. 2 uurtjes voor die monteur. Ze gaven van te voren aan 4. Uiteraard wel factuur voor 4, maar “dat zijn standaard zaken die wij niet kunnen veranderen”. Er waren 2 monteurs bezig voegde ze er snel aan toe. Die 2e zag ik niet bij mijn auto, maar goed. Opgelost.

Ruitschade was ik vorige week gebeld door ABS. Word ook ding.. advies doe het bij…. Tesla zelf 🫣. Gelukkig werkt de verzekering hier wel aan mee.

Blijkbaar krijgen velen moeilijk personeel wie zich comfortabel voelen om een EV te repareren.

Zo snel als de EV’s de markt op komen, zo traag lopen de “universele” mee met de trend. Er ligt een enorme markt denk ik zo.
 
Zo snel als de EV’s de markt op komen, zo traag lopen de “universele” mee met de trend. Er ligt een enorme markt denk ik zo.

Bij ons in het dorp heeft een garage zich al vroeg gespecialiseerd in EV's/Tesla's. De kosten voor opleiding personeel en apparatuur en laadpalen worden slecht terug verdiend. EV's komen veel minder vaak langs voor onderhoud en als ze langskomen is er veel minder te factureren. (ook minder materiaal per gewerkt uur waardoor de marges lager uitpakken) Daarnaast veel indirecte uren voor specifieke storingen waar relatief veel tijd ingestoken wordt voor uitzoeken oorzaak/oplossing. Toelevering materialen duurt ook veel langer.

Specialiseren in bepaalde merken of werkzaamheden (voorbeeld ophanging of accu's Tesla) lijkt momenteel een beter verdienmodel van "universeel garage voor alle merken".

Maar vroeg of laat gaat de situatie veranderen. (>EV / <IEC)
 
EN ja hoor, garantie net 4 maandjes voorbij en ook ik heb dit probleem te pakken.
Krijg spontaan de melding: ''Climate control aan houden niet beschikbaar vanwege systeemstoring''
Enkel koud lucht, geen warme lucht.

Wou de auto net te koop zetten maar zo te zien moet ik rekenen op nog een extra 823 euro waardevermindering 🤦‍♂️
 
EN ja hoor, garantie net 4 maandjes voorbij en ook ik heb dit probleem te pakken.
Krijg spontaan de melding: ''Climate control aan houden niet beschikbaar vanwege systeemstoring''
Enkel koud lucht, geen warme lucht.

Wou de auto net te koop zetten maar zo te zien moet ik rekenen op nog een extra 823 euro waardevermindering 🤦‍♂️
Je kunt mazzel hebben.
Ik heb dit voor pakweg 2 weken gehad, daarna deed ie het weer prima.
Maar ik durfde het niet aan om er mee op vakantie te gaan.
2 weken later heb ik de auto verkocht :) , dat had ik prima aangeduft.
 
Je kunt mazzel hebben.
Ik heb dit voor pakweg 2 weken gehad, daarna deed ie het weer prima.
Maar ik durfde het niet aan om er mee op vakantie te gaan.
2 weken later heb ik de auto verkocht :) , dat had ik prima aangeduft.
Ja ik ga het afwachten, wel balen dit, tot nu toe werkt ie in ieder geval nog niet. Wel balen weer dit... Een Tesla buiten garantie bezitten is gewoon eng met dit soort hoge kosten voor een simpele heater.

Wel raar dat ie uit het niets ineens weer functioneerde bij jou, je zou dan bijna denken aan een los / slecht contact ergens in de heater. Kan te maken hebben met slecht soldeerwerk op de printplaat, soldeerpunten kunnen broos worden en slecht contact maken bij continue hitte / kou. Het is dat het onderdeel zo moeilijk weg te halen is, anders had ik het wel nagemeten wat er loos kan zijn.
 
Ja ik ga het afwachten, wel balen dit, tot nu toe werkt ie in ieder geval nog niet. Wel balen weer dit... Een Tesla buiten garantie bezitten is gewoon eng met dit soort hoge kosten voor een simpele heater.

Wel raar dat ie uit het niets ineens weer functioneerde bij jou, je zou dan bijna denken aan een los / slecht contact ergens in de heater. Kan te maken hebben met slecht soldeerwerk op de printplaat, soldeerpunten kunnen broos worden en slecht contact maken bij continue hitte / kou. Het is dat het onderdeel zo moeilijk weg te halen is, anders had ik het wel nagemeten wat er loos kan zijn.
Afgelopen week de PTC heater op mijn MS vervangen.
Tja, 1,3K is even slikken maar het zijn de eerste kosten in bijna 6 jaar dus dan valt het wel weer mee.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Phil V
Helaas is het probleem niet uit zichzelf opgelost, balen... Krijg alleen maar koude lucht en veel last van damp op de ramen. Weet iemand of er garages in Zuid-Holland zijn die de PTC Heater ook kunnen vervangen? Had al rond gezocht maar kon niets vinden, Bosch in Naaldwijk zouden wel EV's repareren volgens hun website maar kreeg na bellen te horen dat ze een wachtlijst van 3 maanden hebben (of ze hebben geen zin om hieraan te beginnen, medewerker klonk niet echt enthousiast).
Zoniet, dan maar een afspraak plannen bij TSC plannen.
 
Helaas is het probleem niet uit zichzelf opgelost, balen... Krijg alleen maar koude lucht en veel last van damp op de ramen. Weet iemand of er garages in Zuid-Holland zijn die de PTC Heater ook kunnen vervangen? Had al rond gezocht maar kon niets vinden, Bosch in Naaldwijk zouden wel EV's repareren volgens hun website maar kreeg na bellen te horen dat ze een wachtlijst van 3 maanden hebben (of ze hebben geen zin om hieraan te beginnen, medewerker klonk niet echt enthousiast).
Zoniet, dan maar een afspraak plannen bij TSC plannen.

Denk sowieso het beste om het door Tesla te laten vervangen, mogelijk ook nog wel het goedkoopste. Ook kan het zijn dat er na het vervangen van de PTC heater nog iets van configuratie nodig is om het juist te laten werken, dit kunnen andere garages vaak niet.