Volgens mij is het de bedoeling de taxi te laden wanneer deze in "depot" staat of voor de deur thuis. Dan de dag beginnen met 80-100% SoC. De claim van structureel 700km per dag is echt onzin. Dat is hooguit 350-400km per dag.
Dat zou inhouden dat de 200 taxi's hooguit per dag 100kWh verbruiken. Wanneer bij het start van de dag 80% in de accu zit en je bij 20% graag wilt laden zodat je voldoende hebt voor de rest van de kilometers dan kom je op:
0.6 * 77kWh * 4km/kWh = 185 km
Bijladen:
(400 - 185) /4 km/kWh = 54 kWh
Wanneer je dat bijladen in twee korte sessies kunt plannen, dan sta je maximaal 30min per dag bij een SuC. Voor de 200 taxi's heb je het dan over 100 laaduren per dag. Er zijn 12 stalls in Amsterdam (SeC). Goed voor 144 laaduren overdag. Dit zijn al onredelijke cijfers bij "correct" gebruik van de SuperChargers. Tweederde van de capaciteit wordt opgegeten door Taxi-chauffeurs! Gezien diverse ervaringen van particulieren, blijkt dat de taxi's vaak langer blijven staan (te lang doorladen, bakkie doen, etc).
Die 54kWh zou dan € 16,20 per dag voor de chauffeur betekenen wanneer hij/zij zou laden bij de "taxi only" Supercharger. Echter "super" onredelijk ....zeker omdat een tankje diesel (50 liter per dag?) zomaar het 4 voudige kan kosten.
Ik wil bewijs zien dat de accu gecapt is op 55kWh. Gezien de ongelooflijke claims in de OP, twijfel ik daar hard aan. De 700km per dag klopte ook niet.
Hoewel misschien niet of niet duidelijk omschreven is/was in de contracten, is het supercharger netwerk altijd "fair use" geweest. Wanneer op een locatie de "standaard" particulier in het gedrang komt, is het niet meer dan logisch dat Tesla daar in alle redelijkheid een oplossing voor zoekt. De oplossing vergt een investering van de kant van Tesla (de speciale 60kW taxi supercharger locatie) en dan mag Tesla daar best een redelijk bedrag voor terugvragen.
Wanneer een moderator vindt dat de toon te scherp is, dan is dat zo. Een beetje scherpte kan geen kwaad. Zeker wanneer met stevige bewoordingen, eenzijdig een voorstelling van zaken wordt gegeven (door de OP) waaruit zou moeten blijken dat de taxi-chauffeurs in dit dossier slechts "onschuldige slachtoffers" zijn en dat men in "redelijkheid" niet anders zou kunnen handelen dan men nu doet. Dit is toch zeker geen "safe space", maar een plek waar ook pittig van keyboard gegaan mag worden?
Ongelooflijke claims vergen ongelooflijk bewijs. Claimen dat men nog maar 180km kan rijden met een S85 en dat er 700km per dag wordt gereden en dat Tesla zeer onredelijke voorstellen doet, zijn allen sterke claims die haaks staan op de informatie die uit publieke bronnen te halen zijn. En ook haaks staan op de vele ervaringen met het model Tesla in kwestie.
Natuurlijk zijn er taxi's die 700km per dag rijden. Misschien wel meer. Af en toe. We weten van de Finse taxi met 400.000km op de klok. Feit is dat er behoorlijk veel van de bewuste taxis momenteel in de verkoop zijn gekomen. Met kmstanden van 220-280k km voor een periode van 3 jaar. Zelfs met 400.000km op de klok in 3 jaar bij 250 werkdagen (hoe hoger het aantal werkdagen, hoe LAGER de dagkilometers), kom je op 500-550km per dag.
Een dergelijk slecht onderbouwd OP met dergelijke sterke claims, waarin de eigen handen in onschuld worden gewassen en alleen naar de andere partij wordt gewezen, kan prima als trolpost worden bestempeld. En het staat anderen vrij het met die kwalificatie oneens te zijn.
Dat zou inhouden dat de 200 taxi's hooguit per dag 100kWh verbruiken. Wanneer bij het start van de dag 80% in de accu zit en je bij 20% graag wilt laden zodat je voldoende hebt voor de rest van de kilometers dan kom je op:
0.6 * 77kWh * 4km/kWh = 185 km
Bijladen:
(400 - 185) /4 km/kWh = 54 kWh
Wanneer je dat bijladen in twee korte sessies kunt plannen, dan sta je maximaal 30min per dag bij een SuC. Voor de 200 taxi's heb je het dan over 100 laaduren per dag. Er zijn 12 stalls in Amsterdam (SeC). Goed voor 144 laaduren overdag. Dit zijn al onredelijke cijfers bij "correct" gebruik van de SuperChargers. Tweederde van de capaciteit wordt opgegeten door Taxi-chauffeurs! Gezien diverse ervaringen van particulieren, blijkt dat de taxi's vaak langer blijven staan (te lang doorladen, bakkie doen, etc).
Die 54kWh zou dan € 16,20 per dag voor de chauffeur betekenen wanneer hij/zij zou laden bij de "taxi only" Supercharger. Echter "super" onredelijk ....zeker omdat een tankje diesel (50 liter per dag?) zomaar het 4 voudige kan kosten.
Ik wil bewijs zien dat de accu gecapt is op 55kWh. Gezien de ongelooflijke claims in de OP, twijfel ik daar hard aan. De 700km per dag klopte ook niet.
Hoewel misschien niet of niet duidelijk omschreven is/was in de contracten, is het supercharger netwerk altijd "fair use" geweest. Wanneer op een locatie de "standaard" particulier in het gedrang komt, is het niet meer dan logisch dat Tesla daar in alle redelijkheid een oplossing voor zoekt. De oplossing vergt een investering van de kant van Tesla (de speciale 60kW taxi supercharger locatie) en dan mag Tesla daar best een redelijk bedrag voor terugvragen.
Dames en heren,
Hoewel ik geen moderator ben van deze site, neem ik toch even de vrijheid om een oproep te doen de toonzetting enigszins te matigen. Wij hebben hier te maken met - voor zover ik het kan overzien - het verhaal van een taxi chauffeur in een Tesla die tracht uit te leggen dat hij en zijn collega's zich onheus bejegend voelen door Tesla. Kennelijk is destijds de Tesla verkocht zonder een beperking op superchargen en kennelijk komt die beperking er nu wel. Hij wil niet andere Tesla rijders dwars zitten op de supercharger Amsterdam, maar vindt de supercharger op Schiphol geen redelijk alternatief met een prijs van 30 cent per kilometer.
Zonder mij uit te laten over de juistheid van de hiervoor beschreven gegevens (ik beschik niet over het dossier) begrijp ik de verontwaardiging als blijkt dat de oorspronkelijk voorgespiegelde business case aanmerkelijk slechter zou worden.
Reacties waarin de OP wordt bestempeld als troll acht ik buiten de orde, ik zie daar geen aanleiding voor. Een taxi kan wel degelijk 700 km per dag afleggen en 7 dagen per week worden ingezet: het is niet ongebruikelijk dat een taxi wordt gedeeld door meerdere (ZZP) chauffeurs. De nu aangeboden tweede-hands taxi's vormen slechts een beperkt overzicht van de totale taxi markt en de kilometrages zijn daarmee niet per definitie representatief voor alle taxi's.
Laten wij de sfeer een beetje gezellig houden.
Wanneer een moderator vindt dat de toon te scherp is, dan is dat zo. Een beetje scherpte kan geen kwaad. Zeker wanneer met stevige bewoordingen, eenzijdig een voorstelling van zaken wordt gegeven (door de OP) waaruit zou moeten blijken dat de taxi-chauffeurs in dit dossier slechts "onschuldige slachtoffers" zijn en dat men in "redelijkheid" niet anders zou kunnen handelen dan men nu doet. Dit is toch zeker geen "safe space", maar een plek waar ook pittig van keyboard gegaan mag worden?
Ongelooflijke claims vergen ongelooflijk bewijs. Claimen dat men nog maar 180km kan rijden met een S85 en dat er 700km per dag wordt gereden en dat Tesla zeer onredelijke voorstellen doet, zijn allen sterke claims die haaks staan op de informatie die uit publieke bronnen te halen zijn. En ook haaks staan op de vele ervaringen met het model Tesla in kwestie.
Natuurlijk zijn er taxi's die 700km per dag rijden. Misschien wel meer. Af en toe. We weten van de Finse taxi met 400.000km op de klok. Feit is dat er behoorlijk veel van de bewuste taxis momenteel in de verkoop zijn gekomen. Met kmstanden van 220-280k km voor een periode van 3 jaar. Zelfs met 400.000km op de klok in 3 jaar bij 250 werkdagen (hoe hoger het aantal werkdagen, hoe LAGER de dagkilometers), kom je op 500-550km per dag.
Een dergelijk slecht onderbouwd OP met dergelijke sterke claims, waarin de eigen handen in onschuld worden gewassen en alleen naar de andere partij wordt gewezen, kan prima als trolpost worden bestempeld. En het staat anderen vrij het met die kwalificatie oneens te zijn.
Last edited: