Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 ONLY draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat de ervaringen met AP1 in het software 9.0 draadje nogal ondergesneeuwd raken in de AP2+ ervaringen bij deze een draadje exclusief voor AP1.

Ik heb nu zelf software 2019.12.1.1 en gisteren voor het eerst een echte phantom brake meegemaakt. Ik haalde een vrachtwagen in en ineens een heel korte maar stevige rem actie inclusief gepiep. Het duurde slechts een fractie van een seconde waarna hij weer gewoon verder ging. Voor de rest niks geks meegemaakt met deze software versie.

Wat zijn jullie AP1 ervaringen? Ik ben op dit moment vooral nieuwsgierig naar de 2019.16.x versies. Zijn hier verslechteringen in merkbaar zoals kortere tijd tussen nags of uitschakelen bij scherpere bochten?
 
Zelf heb ik nu een paar dagen 2019.16.2 op mijn AP1 MS. Weinig mee gereden, maar nog geen gekke dingen meegemaakt.
Issues die er al wat langer in zitten (en ook in deze versie):
- Op rechterlijn rijden bij inschakelen AP Na een 10 a 20 seconden werkt het wel goed.
- Snelheid wordt voor de bocht niet altijd goed bepaald. dan wilt de MS met te hoge snelheid de bocht in. Dit is wanneer je van snelweg 1 naar snelweg 2 gaat. Als ik zie dat er niemand voor mij rijdt, dan neem ik het stuur over van AP.
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Ik rij nu met 2019.16.1.1 in een Model S RWD met 21" velgen
De nag is op alle snelheden 43 seconden. Dat is heel wat plezieriger dan de 14 seconden die nu standaard is bij AP2/2.5. Het goede automatische sturen dat begon met 2018.50.6 en daarna 2019.12.1.1 is bij 2019.16.1.1 gebleven.
Op het US gedeelte van het forum is ook een draadje speciaal voor AP na 2018.50.6
AP1 ONLY Please -- life after 2018.50.6
Wat ongemerkt is gebeurd is het steeds zuiniger rijden van ook de oudere versies.
Bij 103 km/h en weinig wind en 20 graden laat mijn achterwiel aangedreven 21" versie een verbruik zien van 160 wH/km. ATA nu 200 wH/km. Dat is in de loop van de tijd gezakt van 213 wH/km naar 200 wH/km.
 
Ik heb nu 2019.16.2 en mijn MS vloog bijna uit de scherpe bocht in de A29 van Rotterdam naar Bergen op Zoom. Die nam ik altijd zonder problemen met 130 km/u maar had nu echt het idee dat hij hem niet ging halen. Er zat iemand in de rechterbaan dus ik kon niet uitproberen hoe AutoSteer dit verder opgelost zou hebben.. volgende week op een wat rustiger moment eens kijken wat er gebeurt. Afremmen? Verder in de rechterbaan?
 
Ik rij nu met 2019.16.1.1 in een Model S RWD met 21" velgen
De nag is op alle snelheden 43 seconden. Dat is heel wat plezieriger dan de 14 seconden die nu standaard is bij AP2/2.5. Het goede automatische sturen dat begon met 2018.50.6 en daarna 2019.12.1.1 is bij 2019.16.1.1 gebleven.
Op het US gedeelte van het forum is ook een draadje speciaal voor AP na 2018.50.6
AP1 ONLY Please -- life after 2018.50.6
Wat ongemerkt is gebeurd is het steeds zuiniger rijden van ook de oudere versies.
Bij 103 km/h en weinig wind en 20 graden laat mijn achterwiel aangedreven 21" versie een verbruik zien van 160 wH/km. ATA nu 200 wH/km. Dat is in de loop van de tijd gezakt van 213 wH/km naar 200 wH/km.
Dat klopt! Zelf merk ik ook dat bij 100km/h het verbuik inderdaad lager is.De link met de AP had ik nog niet gelegd. Wel dat het verbruik behoorlijk zuiniger is. Gemiddeld afeglopen maand 176 Wh/km over bijna 2100 km. En dan rij ik gewoon de snelheden die aangegeven staan, dus ook 130.
 
Dat klopt! Zelf merk ik ook dat bij 100km/h het verbuik inderdaad lager is.De link met de AP had ik nog niet gelegd. Wel dat het verbruik behoorlijk zuiniger is. Gemiddeld afeglopen maand 176 Wh/km over bijna 2100 km. En dan rij ik gewoon de snelheden die aangegeven staan, dus ook 130.
Ik denk niet dat AP de zuinigheid bepaalt. Dat zit meer in de betere aansturing van de motor en de re-gen.
Die verbeteringen qua verbruik zijn eigenlijk al jaren aan de gang. Tesla kan die fine-tuning met al hun ervaring steeds verder optimaliseren.
 
Ik heb nu 2019.16.2 en mijn MS vloog bijna uit de scherpe bocht in de A29 van Rotterdam naar Bergen op Zoom. Die nam ik altijd zonder problemen met 130 km/u maar had nu echt het idee dat hij hem niet ging halen.
Dit zat kennelijk tussen mijn oren. Zojuist heb ik dezelfde bocht (A29 richting het zuiden bij Klaaswaal) nogmaals gereden met 130 km/u en de AP1 deed dat prima. Geen verschil met 2018.50.
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Ik rij nu met 2019.16.1.1 in een Model S RWD met 21" velgen
De nag is op alle snelheden 43 seconden. Dat is heel wat plezieriger dan de 14 seconden die nu standaard is bij AP2/2.5. Het goede automatische sturen dat begon met 2018.50.6 en daarna 2019.12.1.1 is bij 2019.16.1.1 gebleven.
Op het US gedeelte van het forum is ook een draadje speciaal voor AP na 2018.50.6
AP1 ONLY Please -- life after 2018.50.6
Wat ongemerkt is gebeurd is het steeds zuiniger rijden van ook de oudere versies.
Bij 103 km/h en weinig wind en 20 graden laat mijn achterwiel aangedreven 21" versie een verbruik zien van 160 wH/km. ATA nu 200 wH/km. Dat is in de loop van de tijd gezakt van 213 wH/km naar 200 wH/km.
Idd. Worden de oudere versies steeds zuiniger. Mijn ATA over 100.000 km is 205 wH/km. Vrijdag over de A2 naar de E-rally :D
855407F1-9AD7-4207-8209-926E0E129144.jpeg
 
Vanochtend was ik verbaast over de snelheid van baanwisseling op de snelweg van de AP1! Met de update gaat deze op een goede snelheid. De vorige update, duurde het gevoelsmatig te lang (ik denk 1 a 2 seconden) voordat de baanwisseling wordt ingezet. De auto reageert ook minder heftig op invoegend verkeer voor je. Op 1 moment mocht ie van mij reageren, maar dat deed ik dan maar zelf.
Van de meest linkerbaan naar de rechterbaan op de A12 is nog steeds jammer. De AP ziet nog steeds "1-lijn" omdat de strepen wat langer zijn doorgetrokken dan bij de andere banen.
 
Vooralsnog vooral positieve berichten over 16.2 met AP1 dus
Ik heb mijn MS nu drie jaar en elke dag blij met autopilot.
Bij 12.1.1 (die heb ik nog) merk ik overigens ook snellere lane change en rustigere reactie op invoegend verkeer. Hij lijkt ook minder vroeg af te remmen voor voorliggers wat ik erg prettig vind.
 
Vanochtend was ik verbaast over de snelheid van baanwisseling op de snelweg van de AP1! Met de update gaat deze op een goede snelheid. De vorige update, duurde het gevoelsmatig te lang (ik denk 1 a 2 seconden) voordat de baanwisseling wordt ingezet. De auto reageert ook minder heftig op invoegend verkeer voor je. Op 1 moment mocht ie van mij reageren, maar dat deed ik dan maar zelf.
Van de meest linkerbaan naar de rechterbaan op de A12 is nog steeds jammer. De AP ziet nog steeds "1-lijn" omdat de strepen wat langer zijn doorgetrokken dan bij de andere banen.
Ik heb die ervaring ook, betreft dat het sneller lijkt te gaan. Ik kan het nu helaas een aantal dagen niet gebruiken omdat de trunk in storing is en daardoor denkt de wagen dat de kofferklep open staat tijdens het rijden.. CC en AP werken dan niet.
 
2019.16.2 vorige week ontvangen, ik was op verlof en toen dus niet geïnstalleerd. Gisteren controleer ik in de auto (en in de app), echter 2019.16.2 is verdwenen ! Er is gewoon geen software update meer beschikbaar. Ik blijf rustig verder rijden met 2019.12.1.1. Iemand enig idee waarom?