Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto wassen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb deze week een nieuw wasmiddel gekocht. Het groene is nieuw, het blauwe gebruik ik al jaren. Het resultaat mag er zijn.
20210227_174200.jpg
20210227_173503.jpg
20210227_173442.jpg
 
Gisteren en vandaag de S eens goed onder handen genomen. Interieur, exterieur, detailen, hydrofobe laag op het dak en de ramen aangebracht, etc. Heerlijk om mijn OCD twee dagen lang alle ruimte te geven ;)
 

Attachments

  • 8EE864F6-7AEA-44E4-8A65-9D9FEE33DC35.jpeg
    8EE864F6-7AEA-44E4-8A65-9D9FEE33DC35.jpeg
    790.2 KB · Views: 61
  • EEE09023-4286-4FCA-B50E-D1EC1FA45237.jpeg
    EEE09023-4286-4FCA-B50E-D1EC1FA45237.jpeg
    503.9 KB · Views: 58
  • 4F89C5F7-04A2-4900-A0ED-365F28A80B3A.jpeg
    4F89C5F7-04A2-4900-A0ED-365F28A80B3A.jpeg
    347.7 KB · Views: 56
  • ECDDB15B-3C61-40C6-A7DE-7121C6C56475.jpeg
    ECDDB15B-3C61-40C6-A7DE-7121C6C56475.jpeg
    307.1 KB · Views: 72
Op dag 1 alles binnen gedaan. Maar dan ook echt alles, inclusief verwijderen en reinigen plastic matjes van de middenconsole. Op dag 2 beginnen met foam, afspuiten, wassen, nog een keer wassen met onverdunde Bathe+, waterspot removal, natte detail, droge detail, ramen coaten.
Morgen kan ik geen stoel meer tillen maar vanavond is het nog genieten!
 

Attachments

  • 8749F860-5D39-46D5-A7AE-1F7E8309B229.jpeg
    8749F860-5D39-46D5-A7AE-1F7E8309B229.jpeg
    562.1 KB · Views: 70
Vraag. Aan de achterrand van de achterdeuren verzamelt zich na een tijdje zoveel vuil dat het goed zichtbaar wordt. Is dat een gevolg van turbulentie of luchtlekkage vanuit de cabine? Heeft het met de afstelling van de deuren te maken? En kan het, afgezien van een regelmatig emmertje sop, vermeden worden?
E00EE252-2F62-4B46-B062-AC8B8C296F20.jpeg
 
Vraag. Aan de achterrand van de achterdeuren verzamelt zich na een tijdje zoveel vuil dat het goed zichtbaar wordt. Is dat een gevolg van turbulentie of luchtlekkage vanuit de cabine? Heeft het met de afstelling van de deuren te maken? En kan het, afgezien van een regelmatig emmertje sop, vermeden worden?View attachment 902904
Bij mijn auto zie ik hetzelfde, geen idee wat de oorzaak is.
 
Nu we het toch over wassen hebben. Ik vind mijn MY pearl wit moeilijk te wassen. Nog nooit zo hard op een auto moeten schrobben om het vuil er af te krijgen.
Ik behandel hem 2 keer per jaar met een was van Meguiar’s. Normaal spoelt het vuil er dan heel vlot af, maar nu dus niet.
1 mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het nederlandse strooizout een andere samenstelling heeft dan het Belgische en het vuil bindt. Ik rij de laatste tijd vaker in NL.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Nu we het toch over wassen hebben. Ik vind mijn MY pearl wit moeilijk te wassen. Nog nooit zo hard op een auto moeten schrobben om het vuil er af te krijgen.
Ik behandel hem 2 keer per jaar met een was van Meguiar’s. Normaal spoelt het vuil er dan heel vlot af, maar nu dus niet.
1 mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het nederlandse strooizout een andere samenstelling heeft dan het Belgische en het vuil bindt. Ik rij de laatste tijd vaker in NL.
Hier ook. Sommige plekjes krijg ik er al niet meer van af. Maar ik heb dan ook weinig geduld.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Nu we het toch over wassen hebben. Ik vind mijn MY pearl wit moeilijk te wassen. Nog nooit zo hard op een auto moeten schrobben om het vuil er af te krijgen.
Ik behandel hem 2 keer per jaar met een was van Meguiar’s. Normaal spoelt het vuil er dan heel vlot af, maar nu dus niet.
1 mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het nederlandse strooizout een andere samenstelling heeft dan het Belgische en het vuil bindt. Ik rij de laatste tijd vaker in NL.
Was is pas de eindlaag. Als de lak zelf vol vuil zit, dan ga je het oppervlak niet met een wax veel gladder kunnen maken.

Een goeie detail moet de volgende dingen bevatten:
  1. wassen
  2. behandelen met klei om hardnekkig vuil en objecten van de blanke laklaag te halen
  3. (optioneel) een polish om de propere blanke laklaag van oneffenheden te ontdoen
  4. wax, een beschermlaag op de propere blanke laklaag
Dat zou je 2 keer per jaar moeten doen, waarna je tijdens het normale onderhoud je kan beperken tot 1) wassen en 4) een wax.

Da's veel werk, en na het in mijn jongere jaren zelf te doen heb ik het daarna laten doen, en als laatste heb ik mijn X en 3 laten behandelen met een keramische coating om de blanke laklaag wat beter te beschermen, zodat vuil niet zo makkelijk blijft zitten, en je dus minder vaak moet detailen.
 
Was is pas de eindlaag. Als de lak zelf vol vuil zit, dan ga je het oppervlak niet met een wax veel gladder kunnen maken.
De wagen wordt gewassen voor het waxen. Na het waxen zou het vuil
In principe niet meer op de laklaag mogen geraken.
De wax is ondertussen wel aan vernieuwing toe. Misschien geeft hij nu een omgekeerd effect, zeker in combinatie met het zout.
Ik bedoel maar dat ik met mijn vorige waagens nooit zo heb moeten schrobben. Een wreef met de spons was altijd voldoende. Nu moet ik echt blijven wrijven.
 
De wagen wordt gewassen voor het waxen. Na het waxen zou het vuil
In principe niet meer op de laklaag mogen geraken.
Maar de werking van wax is na 2 weken vaak weer weg, en het vuil dat je er niet af gepoetst had voor de wax, blijft erop zitten.

Was 'm eens, en ga dan eens met een detailers klei over. Vaak ga je daar nog vuil zien. Vuil, dat je niet weg gepoetst had, en voorheen bedekt had onder een wax laag.

Je lak moet na het wassen al glad aanvoelen. Als het niet glad aanvoelt, zitten er oneffenheden, vuil op, en met wax ga je enkel de oneffenheden opvullen met wax, die er na 2 weken weer vanaf is bij regen.

Als je letterlijk gaat schrobben met een spons, ben je vermoedelijk ook nog microkrassen aan het maken in de blanke laklaag. Nog meer ruimte die oneffen gaat voelen, en waar vuile deeltjes zich in kunnen vastzetten.

Mijn onderhoudstechniek is afspuiten in de wasbox, en dan met 2 emmers warm water en microfiber wash mitts van boven naar onder insoppen. Niks schrobben, niks spons. Wash mitt afspoelen in de ene emmer zodat ie terug proper is, en dan in de andere emmer met car shampoo terug inzepen. Eerst het dak, dan de zijruiten en spiegels, dan frunk en bovenkant van de deuren, dan het midden van de deuren, bovenkant van de fenders en koplampen, dan de voorbumper en de onderkant van de deuren, en dan de achterkant van boven naar onder. En dan pas de wielen.

iu


Er is geen enkele plek waar ik moet schrobben, maar dat zal ook wel te maken hebben met dat er nog wat van die keramische laag over blijft (die er al makkelijk 3 jaar op zit zonder onderhoud).
 
Ik vind een witte auto niet zo moeilijk om schoon te maken, heb je al eens een metallic blauwe gewassen? Bij een witte zie je waar je geweest bent maar bij zo'n blauwe lijkt ie schoon als hij nat is en vergeet je dus heel makkelijk stukjes.
Tangier Orange was tot nu toe de beste kleur voor mij, daar kon ik veel mee rijden zonder dat je dacht dat hij vies was, mijn witte is eigenlijk alleen schoon na het wassen tot voor de eerste keer gebruiken. :)
 
Ik vind een witte auto niet zo moeilijk om schoon te maken, heb je al eens een metallic blauwe gewassen? Bij een witte zie je waar je geweest bent maar bij zo'n blauwe lijkt ie schoon als hij nat is en vergeet je dus heel makkelijk stukjes.
Tangier Orange was tot nu toe de beste kleur voor mij, daar kon ik veel mee rijden zonder dat je dacht dat hij vies was, mijn witte is eigenlijk alleen schoon na het wassen tot voor de eerste keer gebruiken. :)
Daarom nam ik een witte. Zwart is de mooiste kleur, maar enkel op de dag dat hij gewassen is.
Een witte is niet zo mooi, maar het vuil valt minder op (zolang het een egale laag is en geen plekken). Zie foto hieronder. Verschil tussen gepoetst en niet gepoetstis duidelijk zichtbaar, maar ongepoetst zag hij er nog best goed uit. Zou bij een zwarte niet waar geweest zijn.
1CC34192-4676-43CA-A9C1-5C352E52C520.jpeg
 
Dit is na het (op veilige afstand) agspuiten met de hogedrukreiniger. Je ziet zelfs de strepen van het afdruipen van het spatwater van onderweg nog. Ik verdenk dus inderdaad het strooizout dat in dat water zit. Ik hoorde eens dat er pekel gebruikt wordt ipv het ‘droge’ zput van vroeger. Dit om het wegspoelen tegen te gaan.
Dat wegspoelen tegengaan lukt zelfs op mijn wagen.