Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto wassen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga altijd nog één stapje verder: na het drogen een rondje met Gyeon Cure. Met 1 microvezeldoek licht opbrengen en direct uitwrijven met een andere doek. Geeft glans en de lak wordt er waterafstotend van. Eigenlijk een soort was, maar dan op SIO2 basis.
Hoewel iedereen zweert bij het twee emmer systeem met zo'n handschoen, gebruik ik na het foamen nog steeds een hele zachte borstel aan de slang. Het verhaal is dat je dan zandkorrels in de borstel kan krijgen en dus krassen, maar volgens mij is de kans bij een borstel kleiner dan bij een handschoen, want er loopt constant water langs de borstelharen. De kans dat zo'n korreltje weggespoeld wordt bij een borstel is volgens mij groter dan bij een handschoen, die je immers maar om de minuut of zo uitspoelt en zelfs dan kan er makkelijk vuil in de handschoen blijven zitten. Of zie ik iets over het hoofd?


Loopt dat water langs alle borstel haren? Mijn ervaring is van niet in ieder geval. De wash mitt is heel goed te zien of er zand/hard spul op zit en doe je na elk paneel grondig uitspoelen en opnieuw insoppen (dus nog gladder maken)
 
Ik ben van fan Monello Snowfoam, betaalbaar, goed Artico Magico Snow Foam - 5000ml

Wel een foamgun ook nodig maar dat is een éénmalige invertering van een paar tientjes.

Mijn methode:

1. Afspuiten met HD
2. Snowfoam 10 minuten laten weken
3. Afspuiten
4. Opnieuw snowfoam (uit zelfde fles, zat over)
5. 2 bucket wash
6. Afspuiten
7. Bladblazer om het meeste water weg te krijgen
8. Met een grote microvezel doek de restantjes weg deppen/vegen
Ik breng de foam altijd eerst aan en dan pas afspuiten.
De foam hecht beter en weekt het vuil veel beter eraf.
Als ik eerst de auto afspuit dan loopt de foam er te snel af.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: coolname and Bas.
Ik spuit de vuile auto inclusief banden en velgen in met Sky We 64 van Nerta met een nevelspuit. Dit doe ik bij de wasbox waarna ik hem onder hoge druk afspuit. De auto is dan 98% schoon. Deuren wel tussendoor even open om de dorpels mee te nemen. Dan met een microvezelhandschoen alles raken om de minimale film/aanslag die achterblijft er af te halen. Daarna met wax insprayen en dan vlekvrij afspoelen. Kost 3 tot 4 wasmunten van €1,- nadroegen kan maar hoeft niet. Dat is alleen leuk als je wilt genieten van de schone auto. Volgens mij is dit één van de beste methoden wassen zonder krassen.
 
  • Helpful
Reactions: coolname
Leuk verhaal, maar ik adviseer niemand om nog naar een wasstraat te gaan, zeker niet met een Tesla.

Ik heb mijn S uit eind 2017 daar ca. 10-15x doorheen gehaald (altijd Loogman, wat volgens mij een van de beste wasstraten heeft). Inmiddels helemaal vol met krassen en swirls. Zie foto, dit is de lak over de hele auto. Dat ziet er na 18 mnd al minder goed uit dan mijn vorige Mazda6 na 15 jaar, waarmee ik destijds wekelijks een wasstraat bezocht.. (veel vogelschijt in de straat :mad:)

Naast de zwakke lak passen Tesla's nauwelijks in de wasstraat en de 21" velgen kunnen er al helemaal niet tegen.

Heb helaas geen mogelijkheid om op straat te wassen en niet vaak tijd om een wasbox te bezoeken, maar dat is toch de enige optie om nog iets van lak over te houden o_O

View attachment 445069

Hier ook een Loogman liefhebber...maandelijks laat ik daar mijn wagen buiten en binnen schoonmaken. Vooralsnog weinig tot geen krassen/swirls? Ik ga overigens naar Loogman Amstel..
Kan het eventueel aan de kleur liggen dat de krassen/swirls minder zichtbaar zijn?
 
Ik breng de foam altijd eerst aan en dan pas afspuiten.
De foam hecht beter en weekt het vuil veel beter eraf.
Als ik eerst de auto afspuit dan loopt de foam er te snel af.

Ga ik eens proberen! Nee, bij mij blijft de foam echt wel goed zitten. Natuurlijk druipt het langzaam naar beneden maar niet extreem snel.

Volgens mij is dit één van de beste methoden wassen zonder krassen.

Ik doe meestal een no-touch-wash. Afspuiten en dan foamen en dan weer afspuiten. Dat doe ik 1x per 2 weken ofzo en 1x per 2 maanden doe ik de eerder genoemde procedure.

Als de auto echt smerig is dan doe ik gewoon even met de HD de meeste meuk er vanaf. Voorkomen dat het met een zonnetje lekker kan aankoeken probeer ik tegen te gaan.

IMG-20191225-WA0004.jpeg
 
  • Like
Reactions: Koifim
Na een maand in de Model 3 (inclusief wintersport) gisteren door de Loogman Amstel wasstraat gereden. Auw, krassen en swirls op mijn nieuwe waggie. Is ie nu getekend voor het leven? Of kan ik die spirograafkunst er weer makkelijk uit (laten) poetsen?
 
Na een maand in de Model 3 (inclusief wintersport) gisteren door de Loogman Amstel wasstraat gereden. Auw, krassen en swirls op mijn nieuwe waggie. Is ie nu getekend voor het leven? Of kan ik die spirograafkunst er weer makkelijk uit (laten) poetsen?
Polijsten dan maar. Kost je wel een stukje van je laklaag. “Loogman” klinkt ook niet zo goed... geloogd eiken zit helemaal geen lak meer op.
 
  • Funny
Reactions: joverdijk
Ik zou het leuk vinden om in de praktijk tips te krijgen en hoe je lichte krasjes kunt wegkrijgen van mensen die dit al eens hebben gedaan.

in het verre verleden had ik een mini Morris en was lid van de mini club. Hier had je verschillende clubfauteuil waar je verschillende dingen kon leren.

weet iemand of dit ook voor de tesla is?
 
Ik zou het leuk vinden om in de praktijk tips te krijgen en hoe je lichte krasjes kunt wegkrijgen van mensen die dit al eens hebben gedaan.
Lichte krasjes verwijder je door te poetsen. Dat kan met de hand of met een dual action polijstmachine. Gebruik geen poetsschijf op de boormachine, want dan maak je vaak meer krassen dan je eruit haalt. Als je er echt werk van wilt maken koop je een profi set als: Polishing Power DAP EVO PLUS Monello HDO Evolution Pack maar goedkoper of duurder kan ook. Er is genoeg.
 
Iemand enig idee hoe ik die verwijder. Lukt me niet, komt telkens terug. Drastische oplossing is te gaan voor chrome delete als het me niet lukt want het is geen zicht in volle zon

Op mijn vorige auto (Volvo) had ik dat ook op de sierstrips. Na onderzoek kwam ik erachter dat het werd veroorzaakt (werd steeds erger) door de agressieve reinigingsmiddelen van de plaatselijke wasstraat. Helaas is het mij niet gelukt om het te verwijderen.
 
Iemand enig idee hoe ik die verwijder. Lukt me niet, komt telkens terug. Drastische oplossing is te gaan voor chrome delete als het me niet lukt want het is geen zicht in volle zon
Een detailer krijgt dit eruit.

Inderdaad een brave polish en wat boenwerk.

Chrome delete gaat niet veel helpen want je gaat dan de wrap bevestigen op de aanslag.

Klassiek zou ik dit aanpakken in volgende volgorde:
  • klei
  • cleaner
  • polish