Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot later bijkopen vanwege bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Eerder is de instructie gedeeld voor de aanschaf van EAP voor de goedkoopste waarde van 5.300,- zonder dat dit bedrag wordt mee genomen in de catalogus waarde van de auto en er dus geen bijtelling over betaald behoeft te worden. De afgelopen weken lees ik echter dat velen graag wachten op de EAP proef periode en dan bereid zijn om 5.800,- te betalen.

Bij deze nogmaals de instructie om jezelf als zakelijke rijder geld te besparen :
  • Bestel je Tesla zonder EAP
  • Tesla stelt de verkoopfactuur beschikbaar
  • Laat Tesla je auto op kenteken zetten
  • Nadat je auto op kenteken is gezet (en dus de catalogusprijs is bepaald) en VOOR dat je auto geleverd wordt schaf je EAP aan via Tesla Sales of je DS
  • Tesla geeft een credit facuur voor de 1e verkoopfactuur
  • Tesla breid je eerdere verkoopfactuur uit met de EAP optie voor het lage EAP bedrag van 5.300,-
  • Betaal de 2e factuur en haal je auto af

Voor degene die twijfelen aan deze instructie, zie onderstaande afbeeldingen.

Factuur 1 :
Factuur1.png


Factuur 2 :
Factuur2.png


Actuele RDW registratie :
RDW.png
 
Last edited:
Eerder is de instructie gedeeld voor de aanschaf van EAP voor de goedkoopste waarde van 5.300,- zonder dat dit bedrag wordt mee genomen in de catalogus waarde van de auto en er dus geen bijtelling over betaald behoeft te worden. De afgelopen weken lees ik echter dat velen graag wachten op de EAP proef periode en dan bereid zijn om 5.800,- te betalen.

Bij deze nogmaals de instructie om jezelf als zakelijke rijder geld te besparen :
  • Bestel je Tesla zonder EAP
  • Tesla stelt de verkoopfactuur beschikbaar
  • Laat Tesla je auto op kenteken zetten
  • Nadat je auto op kenteken is gezet (en dus de catalogusprijs is bepaald) en VOOR dat je auto geleverd wordt schaf je EAP aan via Tesla Sales of je DS
  • Tesla geeft een credit facuur voor de 1e verkoopfactuur
  • Tesla breid je eerdere verkoopfactuur uit met de EAP optie voor het lage EAP bedrag van 5.300,-
  • Betaal de 2e factuur en haal je auto af

Voor degene die twijfelen aan deze instructie, zie onderstaande afbeeldingen.

Factuur 1 :
View attachment 380745

Factuur 2 :
View attachment 380746

Actuele RDW registratie :
View attachment 380747

Vanochtend met Tesla Sales hier over gebeld, want ondertussen was mijn kenteken bekend (maar pas 6 maart levering), maar ik werd toch echt vriendelijk verteld dat het TOTAAL niet mogelijk is. De medewerker zei ook dat ze zelfs instructies hadden om dit niet te mogen doen. Dus of je hebt veel geluk gehad of er is een soort magisch wachtwoord wat je hiervoor moet gebruiken ....
 
Ik geloof best dat het lukt, maar dit is mi overduidelijk een constructie waar, bij controle, de belastingdienst door heen kan prikken. Voor de duidelijkheid: dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het mag.

Ieder zijn meug, maar ik zou dan toch de optie van de aanschaf via proefperiode prefereren.
 
  • Disagree
Reactions: Ipe and PaulusdB
Dus of je hebt veel geluk gehad of er is een soort magisch wachtwoord wat je hiervoor moet gebruiken ....
Wat niet kan is een aparte factuur. Diverse forumleden hebben om een aparte factuur gevraagd en dit is dus niet mogelijk. Ik heb vorig jaar aan Customer Support (USA) gevraagd wat aanschaffen voor leveren betekent : "totdat de auto is afgeleverd". Op elk moment totdat de auto is afgeleverd kan volgens Customer Support dus EAP worden aangeschaft. Mocht je via Sales NL er dus niet uitkomen dan wellicht via het algemene contact adres om hulp vragen.
 
Ik geloof best dat het lukt, maar dit is mi overduidelijk een constructie waar, bij controle, de belastingdienst door heen kan prikken. Voor de duidelijkheid: dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het mag.
Dus volgens jou is het tegen de regels als je het koopt 5 minuten voordat je de auto geleverd krijgt maar volgens de regels als je het koopt 5 minuten nadat je de auto geleverd krijgt? Op basis van welke belasting wet baseer je dit?
 
Ik geloof best dat het lukt, maar dit is mi overduidelijk een constructie waar, bij controle, de belastingdienst door heen kan prikken. Voor de duidelijkheid: dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het mag.

Ieder zijn meug, maar ik zou dan toch de optie van de aanschaf via proefperiode prefereren.
Jammer voor het collectieve rechtvaardigheidsgevoel, maar deze manier van belastingontwijking is volkomen geaccepteerde praktijk. Zowel bij de importeurs als bij RDW en Belastingdienst.
 
Zover ik het begrepen is het moment waarop het kenteken deel 1 is afgegeven bepalend. Heeft op dat moment Tesla EAP reeds aangevinkt in de wagen, dan moet je er bijtelling op betalen. Anders niet. Het probleem voor de gewone klant is dat je niet juist weet wanneer dit gebeurt.
 
Eerder is de instructie gedeeld voor de aanschaf van EAP voor de goedkoopste waarde van 5.300,- zonder dat dit bedrag wordt mee genomen in de catalogus waarde van de auto en er dus geen bijtelling over betaald behoeft te worden. De afgelopen weken lees ik echter dat velen graag wachten op de EAP proef periode en dan bereid zijn om 5.800,- te betalen.

Bij deze nogmaals de instructie om jezelf als zakelijke rijder geld te besparen :
  • Bestel je Tesla zonder EAP
  • Tesla stelt de verkoopfactuur beschikbaar
  • Laat Tesla je auto op kenteken zetten
  • Nadat je auto op kenteken is gezet (en dus de catalogusprijs is bepaald) en VOOR dat je auto geleverd wordt schaf je EAP aan via Tesla Sales of je DS
  • Tesla geeft een credit facuur voor de 1e verkoopfactuur
  • Tesla breid je eerdere verkoopfactuur uit met de EAP optie voor het lage EAP bedrag van 5.300,-
  • Betaal de 2e factuur en haal je auto af

Voor degene die twijfelen aan deze instructie, zie onderstaande afbeeldingen.

Factuur 1 :
View attachment 380745

Factuur 2 :
View attachment 380746

Actuele RDW registratie :
View attachment 380747

Ik zou mijn auto deze week krijgen, factuur betaald en Kenteken al bekend.
Ik belde dat ik de autopilot er bij wilde voor aflevering.
Dat kan dus niet meer, omdat de auto al op kenteken staat en er een fiscale waarde aan gekoppeld is.
Als ik ik EAP er nu bij wil, krijg ik een ander VIN nummer en dus wel de bijtelling.
Toen ik vertelde dat jouw dat wel gelukt was, vertelde hij dat er iemand onwijs op zijn sodemieter gekregen heeft daardoor.
Dus maar afwachten op de testperiode. dat is ook hun advies.
 
Ik geloof best dat het lukt, maar dit is mi overduidelijk een constructie waar, bij controle, de belastingdienst door heen kan prikken. Voor de duidelijkheid: dat iets kan, wil niet altijd zeggen dat het mag.

Ieder zijn meug, maar ik zou dan toch de optie van de aanschaf via proefperiode prefereren.
En al die 1000-den trekhaken die je in Nederland achterop leaseauto's ziet zitten? Denk je echt dat die allemaal ófwel in de bijtelling mee doen ófwel pas na tenaamstelling door de dealer zijn gemonteerd? Denk het niet. Ik heb tot nu toe op elke auto een trekhaak gehad. En die zijn altijd vóór aflevering geplaatst. Maar hebben nog nooit bijgedragen aan de bijtelling.
 
Vraag me wel af hoe ver je daarin zou kunnen gaan.
10 kWh Model 3 kopen zonder muziek, zonder navigatie etc. voor €15.000 en er dan voor €55.000 een LR Performance met alle opties van maken?
Op een gegeven moment zal de belastingdienst daar toch ook een stokje voor willen steken denk ik.

Zijn er meer landen waar bijtelling op deze manier werkt? Want dan zullen autofabrikanten daar wellicht ook op gaan inspelen.
 
Vraag me wel af hoe ver je daarin zou kunnen gaan.
10 kWh Model 3 kopen zonder muziek, zonder navigatie etc. voor €15.000 en er dan voor €55.000 een LR Performance met alle opties van maken?
Op een gegeven moment zal de belastingdienst daar toch ook een stokje voor willen steken denk ik.

Zijn er meer landen waar bijtelling op deze manier werkt? Want dan zullen autofabrikanten daar wellicht ook op gaan inspelen.
Einde after-market markt? Plus dat fabrikanten fabrieksopties dan eigenlijk helemaal niet als dealer / achteraf accessoires aan zouden mogen bieden.

Wat is fiscaal gezien het verschil tussen AP toevoegen ná tenaamstelling en AP toevoegen tussen registratie en tenaamstelling in? Volgens mij heeft het moment van tenaamstelling fiscaal gezien geen betekenis in dit verhaal.

Door het vóór aflevering (maar na eerste registratie) te doen in plaats van ná aflevering benadelen we de fiscus niet, maar zouden we voorkomen teveel benadeeld te worden door de prijsstelling van Tesla.
 
Vraag me wel af hoe ver je daarin zou kunnen gaan.
10 kWh Model 3 kopen zonder muziek, zonder navigatie etc. voor €15.000 en er dan voor €55.000 een LR Performance met alle opties van maken?
Op een gegeven moment zal de belastingdienst daar toch ook een stokje voor willen steken denk ik.

Zijn er meer landen waar bijtelling op deze manier werkt? Want dan zullen autofabrikanten daar wellicht ook op gaan inspelen.
Er was hier een precedent met de huuraccu's van sommige typen EV's. Daar werd door de RDW alsnog een pro-forma bedrag in de catalogus-/fiscale waarde opgenomen. De redenering was dat er zonder accu's geen sprake van een 'compleet werkend' voertuig was. Iets soortgelijks kan ik me voorstellen bij tot 10 kWh begrensde accupakketten. Hoewel een hybride met een excuus-accuutje van een paar kWh wel als volwaardig wordt gezien.
 
Er was hier een precedent met de huuraccu's van sommige typen EV's. Daar werd door de RDW alsnog een pro-forma bedrag in de catalogus-/fiscale waarde opgenomen. De redenering was dat er zonder accu's geen sprake van een 'compleet werkend' voertuig was.
Voor een ZOE geldt dit bijvoorbeeld en dat lijkt me een hele gezonde benadering van de fiscus. Zonder EAP doet een Tesla het prima. Probleem opgelost :D
Iets soortgelijks kan ik me voorstellen bij tot 10 kWh begrensde accupakketten.
Nu maak je het wel weer lastig. Want waar leg je de grens? 20 kWh? 30 kWh?

Off-topic waarschuwing
Hoewel een hybride met een excuus-accuutje van een paar kWh wel als volwaardig wordt gezien.
Ik ken mensen die 7000 km heb gereden zonder tussendoor te tanken dankzij zo'n (wat jij noemt) excuus accu. Mijn persoonlijke record ligt bij iets van 4600.
 
Ieder zijn meug, maar ik zou dan toch de optie van de aanschaf via proefperiode prefereren.

Dat is dan toch net zo "fout"? Als je daarop wacht om de bijtelling te omzeilen doe je toch exact hetzelfde als Tesla vragen EAP na RDW registratie cq. vlak voor levering aan te zetten?

Ik denk dat de belastingdienst dit gewoon accepteert. Hetzelfde geldt natuurlijk met trekhaken, aftermarket audio upgrades, eventuele aanpassingen in stoelen, LED-upgrades, etc, etc.