Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.

Volgens dit plaatje moet de AP2 dus op het ervaringsniveau zijn van het 1e kwartaal 2017 van de AP 1.

plot3_ap_animated_miles_plot.png


Volgend jaar deze tijd moet de AP2 in de buurt van de AP1 zitten en wellicht met alle M3 erbij nog verder.
 
Volgens dit plaatje moet de AP2 dus op het ervaringsniveau zijn van het 1e kwartaal 2017 van de AP 1.

Volgend jaar deze tijd moet de AP2 in de buurt van de AP1 zitten en wellicht met alle M3 erbij nog verder.

Wat aantallen mijlen betreft maar AP2 geeft veel meer data af, heeft meer camera's bijvoorbeeld, en vult aan op de mijlen die al met AP1 zijn gereden en nog worden.
Dat verschuift natuurlijk want elke nieuwe auto gaat data leveren vanuit AP2 hardware.

Trouwens best knap dat de data die door AP1 wordt verzameld ook bruikbaar is voor FSD straks.
 
Ik krijg nooit spookremmingen, tenzij op secondaire wegen soms een lichte aarzeling voor een geparkeerde wagen.
Na een paar duizend km met 2018.24 nog maar twee keer ‘gestraft’ geweest om niet ‘aanwezig’ genoeg te zijn. Die twee keer had ik mij inderdaad laten verleiden tot wat surfen op internet. Volkomen terecht dus. Als ik aandachtig op de weg let, krijg ik zelfs bijna geen waarschuwingen. Doel bereikt zou ik zeggen. Er moest iets gebeuren na al die negatieve aandacht.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Misschien kunnen anderen je wel overtuigen, voordat je door de feiten wordt weersproken en we daar in het schade-draadje over moeten lezen.

Ik geef het op. Als zelfs Tesla zelf waarschuwt voor het niet herkennen van stationaire objecten in de rijrichting en jij beweert anders, dan houdt het gewoon op. Lees hooguit nog even over het fatale ongeluk met de Model X in Maart van dit jaar (Mountain View, CA). TL;DR: De bestuurder zat niet op te letten en de auto knalde op een duidelijk zichtbare barriere van beton.

Ik beweer niet anders, ik schrijf slechts dat mijn Model X met AP2 geactiveerd uit zichzelf stopt als ik een stilstaande auto in dezelfde rijstrook voor mij nader. Ondertussen heb ik dit meerdere malen ervaren. AP2 weet probleemloos en op tijd te stoppen.
Ik heb geen enkele ervaring met het naderen van een betonnen barriere of andere stationaire objecten en doe daar ook geen uitspraken over.
 
Maar goed het ging erom dat Tesla je schaamteloos op een stilstaand object laat knallen. Nu zegt Tesla zelf dat ze niet kunnen garanderen dat de auto altijd stopt voor stilstaande objecten. Dus wat kan je ze dan kwalijk nemen? Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat auto's uit zichzelf voor stationaire objecten stoppen, zoals bij een betonnen barriere waar je met 120 km/uur op afrijdt. Noem mij 3 auto's die dat wel kunnen. Ik ken ze niet.
 
Ik wil even een ervaring delen over autopilot. Hij heeft ons alvast een zwaar ongeluk of erger nog voorkomen.
130 aan het rijden op autopilot op het linkerrijvak. Vrij druk verkeer, alle rijlanen vol. Wij volgen het verkeer voor ons. Plots alarmsignaal waarop de wagen meteen vol in de remmen gaat. De wagens voor ons vertragen ook plots heel erg. Ik probeerde nog extra bij te remmen, Maar dat ging niet, de pedaal zat al tegen de vloerplank.
Uiteindelijk tot stilstand gekomen op een paar cm van de voorligger. Bleek dat in het verkeer voor ons iemand zijn 'chapement' had verloren, met chaos tot gevolg. Gelukkig voor ons had de radar genoeg vooruit kunnen kijken, anders hadden we bijlange nooit op tijd kunnen stoppen.
 
Praten over Tesla stoppen voor stilstaande objecten.

Heb vandaag een beetje een vreemde ervaring gehad. Ik rij lekker 135 op de A2 van eindhoven naar den bosch op de linker strook en Tesla begon te remmen en het "collision" alarm ging af. Met geheel niets voor me!
Ik was op het moment op vol autopilot, maar ik vraag me af of het collision alarm niet een feature is losstaand.


Ik realiseerde me kort erna een patroon. Het alarm en remmen kwam net voor een viaduct.
En ik heb al een hand vol eerder gezien dat net voor een viaduct de auto, ehm, twijfels had. In de remmen of iets minder drastisch, maar vaak wel de snelheid verlagen op autopilot.


Vroeg me af of dit iets is dat iedereen gezien heb in de eerste paar weken van het rijden, of moet ik vragen of Tesla de radar kan herkalibreren?
 
Ben nog een beetje een nieuwe rijder, heb net de 3000KM gepasseerd.

Ben we super blij met de autopilot.

Had pas recent door dat als ik met 80 een scherpe bocht nader dat de auto ook langzamer gaat rijden om de bocht veilig door te komen. Had ik niet verwacht en ben er erg blij mee!

Maar een vraag over "lane-change". Rijbaantje wisselen. Is het anderen ook opgevallen dat als je in een bocht zit dat de auto niet van baan wil veranderen?

En in NL hebben we op de snelwegen lijnen die meer blokken zijn dan lijnen als ze een scheiding aangeven tussen banen een afrit of een splitsing van A wegen aangeven.

Ik heb de auto nog niet kunnen overtuigen baantje te veranderen als er die vierkante blokken zijn. Wat betekend dat ik nooit een afrit kan nemen.

Is dat hetzelfde met anderen hun ervaring?
 
Ben nog een beetje een nieuwe rijder, heb net de 3000KM gepasseerd.

Ben we super blij met de autopilot.

Had pas recent door dat als ik met 80 een scherpe bocht nader dat de auto ook langzamer gaat rijden om de bocht veilig door te komen. Had ik niet verwacht en ben er erg blij mee!

Maar een vraag over "lane-change". Rijbaantje wisselen. Is het anderen ook opgevallen dat als je in een bocht zit dat de auto niet van baan wil veranderen?

En in NL hebben we op de snelwegen lijnen die meer blokken zijn dan lijnen als ze een scheiding aangeven tussen banen een afrit of een splitsing van A wegen aangeven.

Ik heb de auto nog niet kunnen overtuigen baantje te veranderen als er die vierkante blokken zijn. Wat betekend dat ik nooit een afrit kan nemen.

Is dat hetzelfde met anderen hun ervaring?
Lukt soms wel en soms niet. Waar dit vanaf hangt durf ik niet te zeggen. Ik blijf het toch steeds proberen..:)
 
Ik realiseerde me kort erna een patroon. Het alarm en remmen kwam net voor een viaduct.

Autopilot gebruikt kaarten met daarop alle plekken waar de radar reflectie kan krijgen van objecten die er mogelijk uitzien als obstakels, maar waar toch niet voor geremd hoeft te worden: viaducten, snelheidsportalen etc.
Als je een plek hebt waar de auto het consequent fout doet en ook een week lang fout blijft doen kan het duiden op een fout in die kaarten. Vreemder is dat dat zogenaamd ‘phantom breaking’ soms ook op plekken voorkomt waar echt helemaal geen obstakel aanwezig is.

Dat snelheid verminderen in bochten zit in dezelfde datasets.
Vooral nog niet al te veel op vertrouwen; handen altijd bij het stuur en blijf klaar om in te grijpen :)
 
Lukt soms wel en soms niet. Waar dit vanaf hangt durf ik niet te zeggen. Ik blijf het toch steeds proberen..:)

Dit AP-draadje heeft blijkt iedere keer maar weer een hoog Jonge Onderzoekers gehalte! " Ooh jee hij doet t, wat knap. " Als ik dat zo af en toe eens meedeel aan mijn echtgenote ( we kopen de Model 3 samen ), is de reactie steevast... Wát ?? voor minimaal 5k euro je iedere rit weer afvragen of een één of andere interessante nachtelijks software update van die Elon Musk het gedrag van je auto helemaal op zijn kop zet! Ga jij even lekker ergens anders buiten spelen. Ik wil vw. zero-emission een hele goede EV met zoveel mogelijk range en met zo min mogelijk gedoe. :D