Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er inderdaad mensen die autopilot (AP2) veel en langdurig gebruiken maar die nog nooit een Phantom Brake (plotseling onnodig hard remmen zonder obstakel, of hooguit een viaduct schaduw) hebben gehad?
Dus het is hiermee inderdaad auto specifiek? Ik snap dat de hoeveelheid blijkbaar niet voor iedereen gelijk is, maar als een groot deel het nog nooit gehad heeft, dan is het niet verstandig om alleen maar op een software update te wachten, dan moet er vast ook in mijn auto iets aan de hardware getuned worden (los van dat ze waarschijnlijk nog niet precies weten wat).
Ben zeer benieuwd, dacht echt dat het een software ding was waar iedereen in meer of mindere mate wel eens mee te maken had.

Ik heb zelden last van een phantom break.....ik moet wel eerlijk bekkenen dat ik mijn AP2 eigenlijk enkel gebruik als ik de weg ken...
 
  • Informative
Reactions: pvandamcom
Nu ruim een week aan het rijden met mijn ap2 en met bijna 900 km nog geen phantom braking gehad. Wel ‘bijremmen’ voor scherpe bochten op hoge snelheid, maar daar ben ik juist blij mee!

Dat bijremmen hoort gewoon. De meeste knooppunten neemt hij met aangepaste snelheid, al is het terug naar 50 km/uur (zoals van N261 de A59 op richting Geertruidenberg) Dat doet hij netter dan ikzelf, al is het natuurlijk tricky om dat zo te zeggen.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Zoals gezegd het SeC is er mee bezig waarbij ze aangeven heel er blij te zijn met de gedetailleerde feedback die ik geef.
Mijn vrouw reed alleen nog in de Tesla als ik haar "dwing" en dan eigenlijk alleen manueel.
Vanochtend ook weer wat vreemds met de EAP.

In een bocht op de snelweg rijdend op de EAP remt hij af van 103 naar 79 zonder reden. Dat gebeurd wel vaker en om dit te compenseren trap ik zelf het e-pedaal in om verder afzakken te voorkomen en weer iets te accelereren. Normaal is dit geen probleem maar nu wil hij ineens naar de rechterbaan waar op dat moment ook een vrachtwagen rijdt. Reeds met één wiel op de rechterbaan nog net op tijd zelf kunnen terugsturen om een ongeluk te voorkomen.


Het klinkt alsof je de Tesla ziet als een stuk hardware. En ik wil je vragen te denken aan het feit dat de autopilot werkt met zogenaamde neural-nets. Zelf lerend en gebaseerd op vorige ervaringen.

Denk even een moment over het feit dat de SeC geen hardware fouten heeft gevonden. Maar je auto reageert toch echt anders dan een andere. Dit wordt erg goed te verklaren zodra je accepteert dat het gedrag van je auto geleerd wordt van jouw acties terwijl je rijdt.

Je hebt misschien ook gezien dat de eerste paar keer dat je Tesla iets deed dat ze het fout deed. Parkeren bijvoorbeeld. En op een moment werkte het gewoon en het bleef het doen.

Mijn advies naar jouw, probeer je Tesla te behandelen als een kind dat leert. Als ze een fout maakt is het beter het autosteer uit te zeggen en te laten zien hoe het moet dan je e-pedaal te gebruiken.

Ik heb zelf gezien hoe mijn MS de phantom braking heeft nadat er verwarrende verkeer situaties geweest zijn.

Ik heb zelf gezien dat ik de waarschuwing dat ik mijn handen op het stuur moet houden VEEL vaker zie nadat ik een minuutje met mijn telefoon gepeeld heb.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt doen en je met wat rust in je rijden het probleem kunt overkomen.
 
Mijn Tesla is verkocht met de volgende functionaliteit EAP en hardware:

Uw Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van de snelweg, verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming nadert, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt uw garage in en uit.

De werkelijkheid ligt hier echter nog wel heel ver vandaan.

Misschien niet wat je wilt horen, maar die beloftes zijn van de Model 3 pagina op Tesla's site. Niets van die beloftes staan op de Model S pagina. En die beloftes zijn in het Nederlands en in Nederland wordt de Model 3 nog niet geleverd voor zover ik weet. Waarschijnlijk zijn die beloftes in een paar maand werkelijkheid, ruim voordat de Model 3 in NL verkocht wordt.
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Misschien niet wat je wilt horen, maar die beloftes zijn van de Model 3 pagina op Tesla's site. Niets van die beloftes staan op de Model S pagina. En die beloftes zijn in het Nederlands en in Nederland wordt de Model 3 nog niet geleverd voor zover ik weet. Waarschijnlijk zijn die beloftes in een paar maand werkelijkheid, ruim voordat de Model 3 in NL verkocht wordt.

Volstrekte onzin. Bij mij staat het nog steeds op de site als je een Model S gaat bestellen.
Gewoon even goed kijken en goed lezen.
Op de home pagina hebben ze recent de tekst aangepast dat het ook voor de Model 3 geldt die eraan komt. ;)
Dit is uiteraard iets anders dan dat het alleen voor de Model 3 zou zijn.

Overigens vandaag weer wat geleerd bij de SeC. Er rijden ook model S auto's rond die eruitzien alsof ze een EAP hebben (3 front camera's en 2x 2 zijcamera's) maar het radar, autopilot computer en de software is van Mobil Eye i.p.v. Tesla.
Ze hebben deze aan mij meegegeven om expliciet te testen of deze anders of beter rijdt dan mijn eigen auto waar wel een volledig door Tesla geproduceerde EAP in zit.

Ik heb er nog maar een paar km in gereden dus nog geen conclusies maar ook deze versie van Mobil Eye laat op het scherm i.i.g. geen verschil zien tussen auto's, vrachtauto's etc. net als mijn eigen auto met EAP doet.
 
Volstrekte onzin. Bij mij staat het nog steeds op de site als je een Model S gaat bestellen.
Gewoon even goed kijken en goed lezen.
Op de home pagina hebben ze recent de tekst aangepast dat het ook voor de Model 3 geldt die eraan komt. ;)
Dit is uiteraard iets anders dan dat het alleen voor de Model 3 zou zijn.

Overigens vandaag weer wat geleerd bij de SeC. Er rijden ook model S auto's rond die eruitzien alsof ze een EAP hebben (3 front camera's en 2x 2 zijcamera's) maar het radar, autopilot computer en de software is van Mobil Eye i.p.v. Tesla.
Ze hebben deze aan mij meegegeven om expliciet te testen of deze anders of beter rijdt dan mijn eigen auto waar wel een volledig door Tesla geproduceerde EAP in zit.

Ik heb er nog maar een paar km in gereden dus nog geen conclusies maar ook deze versie van Mobil Eye laat op het scherm i.i.g. geen verschil zien tussen auto's, vrachtauto's etc. net als mijn eigen auto met EAP doet.
Dat laatste is wel vreemd. Het kenmerkende verschil tussen de Mobil Eye en de Tesla versie is juist dat de Mobil Eye onderscheid maakt tussen fietsers/motoren en personenauto's en vrachtauto's.
 
  • Like
Reactions: HWS
Overigens vandaag weer wat geleerd bij de SeC. Er rijden ook model S auto's rond die eruitzien alsof ze een EAP hebben (3 front camera's en 2x 2 zijcamera's) maar het radar, autopilot computer en de software is van Mobil Eye i.p.v. Tesla.
Voor het eerst dat ik hoor dat er AP2 auto's zouden rondrijden die nog MobilEye software gebruiken.
De visualisatie in je instrument cluster is software van Tesla, dat zal sowieso voor alle AP2 auto's hetzelfde zijn.
 
Dat laatste is wel vreemd. Het kenmerkende verschil tussen de Mobil Eye en de Tesla versie is juist dat de Mobil Eye onderscheid maakt tussen fietsers/motoren en personenauto's en vrachtauto's.

Volgens de chef van de werkplaats niet. Zowel Tesla als Mobil Eye hebben een AP2 gemaakt volgens hem.
Deze auto is van juli 2017 en heeft een AP2 van Mobil Eye en niet de AP2 van Tesla.

Aan de buitenkant zie je geen verschil volgens hem alleen als je naar de gebruikte radar en computer kijkt zal je fysiek een onderscheid zien. Verder is uiteraard de software anders.

Als het niet waar is dan ben ik voorgelogen maar daar ga ik niet vanuit want wat zou daar het belang van zijn?
 
Volgens de chef van de werkplaats niet. Zowel Tesla als Mobil Eye hebben een AP2 gemaakt volgens hem.
Deze auto is van juli 2017 en heeft een AP2 van Mobil Eye en niet de AP2 van Tesla.

Aan de buitenkant zie je geen verschil volgens hem alleen als je naar de gebruikte radar en computer kijkt zal je fysiek een onderscheid zien. Verder is uiteraard de software anders.

Als het niet waar is dan ben ik voorgelogen maar daar ga ik niet vanuit want wat zou daar het belang van zijn?

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Volgens mij is men gewoon overgestapt naar eigen AP2 met eigen hardware. Het is trouwens een misverstand om te denken dat hij alleen ziet wat er op het schermpje komt. AP2 ziet eigenlijk alles al en registreert en uploadt. Verkeersborden, verkeerslichten, honden etc. Alleen hij doet er voor ons zichtbaar nog niets mee maar in schaduw modus is hij behoorlijk actief. Het schermpje zal straks, als het blijft, een gadget zijn want het heeft geen toegevoegde waarde.
 
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Volgens mij is men gewoon overgestapt naar eigen AP2 met eigen hardware. Het is trouwens een misverstand om te denken dat hij alleen ziet wat er op het schermpje komt. AP2 ziet eigenlijk alles al en registreert en uploadt. Verkeersborden, verkeerslichten, honden etc. Alleen hij doet er voor ons zichtbaar nog niets mee maar in schaduw modus is hij behoorlijk actief. Het schermpje zal straks, als het blijft, een gadget zijn want het heeft geen toegevoegde waarde.

Voor mij was het ook voor het eerst. Ik heb alleen geen reden om het statement van deze Tesla medewerker in twijfel te trekken.
Het zou immers ook een hoop verklaren.

Ik heb dat nooit gedacht dat de AP2 minder onderscheid maakt. Dit lijkt meer een stokpaardje van verstokte AP1 rijders. Als je de filmpjes ziet van een AP2 of FSD waarbij je van die gekleurde vakjes om de verschillende voorwerpen ziet, dan zie je ook daar bij staan wat het volgens de AP is en dan wordt idd heel veel onderscheid gemaakt tussen auto, fietser, vrachtwagen, voetganger etc. etc.
 
Voor mij was het ook voor het eerst. Ik heb alleen geen reden om het statement van deze Tesla medewerker in twijfel te trekken.
Het zou immers ook een hoop verklaren.

Ik heb dat nooit gedacht dat de AP2 minder onderscheid maakt. Dit lijkt meer een stokpaardje van verstokte AP1 rijders. Als je de filmpjes ziet van een AP2 of FSD waarbij je van die gekleurde vakjes om de verschillende voorwerpen ziet, dan zie je ook daar bij staan wat het volgens de AP is en dan wordt idd heel veel onderscheid gemaakt tussen auto, fietser, vrachtwagen, voetganger etc. etc.
Ik ben zo'n 'verstokte AP1 rijder'. Ik heb nooit gezegd dat AP2 minder zou zien dan AP1. Wel dat AP1 op het scherm onderscheid maakt tussen fietsers/motorrijders en tussen personenauto's en vrachtauto's.
Ik blijf me erover verbazen dat Tesla in 2 jaar geen kans heeft gezien om dit verhelpen. Het moet toch een kleine programmatische opgave zijn om het juiste plaatje aan de juiste waarneming te hangen.
 
Ik ben zo'n 'verstokte AP1 rijder'. Ik heb nooit gezegd dat AP2 minder zou zien dan AP1. Wel dat AP1 op het scherm onderscheid maakt tussen fietsers/motorrijders en tussen personenauto's en vrachtauto's.
Ik blijf me erover verbazen dat Tesla in 2 jaar geen kans heeft gezien om dit verhelpen. Het moet toch een kleine programmatische opgave zijn om het juiste plaatje aan de juiste waarneming te hangen.

Zoals Hans ook al schreef is het voor de werking van de AP een nutteloze gadget.
Daarbij heb ik ook een tijdje met een AP1 mogen sturen die dit wel had, waarbij bijv. een Land Rover Discovery steeds veranderd van auto naar vrachtauto en weer terug.
 
Zoals Hans ook al schreef is het voor de werking van de AP een nutteloze gadget.
Daarbij heb ik ook een tijdje met een AP1 mogen sturen die dit wel had, waarbij bijv. een Land Rover Discovery steeds veranderd van auto naar vrachtauto en weer terug.
Ik ben het met zowel Hans als jou oneens dat de juiste afbeelding van voertuigen nutteloos is.
Als een van de tussenfasen naar volledig autonoom rijden is het van groot belang dat de bestuurder kan zien wat de AP ziet en doet.
Een fietser afbeelden als een personenauto draagt aan het noodzakelijke vertrouwen niet bij.
Uiteindelijk zal niemand nog op een instrumentenpaneel kijken, maar zolang wij er 100% voor verantwoordelijk zijn is het fijn dat je alle relevante info goed weergegeven ziet worden.
 
  • Like
Reactions: daud and PaulusdB
Ik ben het met zowel Hans als jou oneens dat de juiste afbeelding van voertuigen nutteloos is.
Als een van de tussenfasen naar volledig autonoom rijden is het van groot belang dat de bestuurder kan zien wat de AP ziet en doet.
Een fietser afbeelden als een personenauto draagt aan het noodzakelijke vertrouwen niet bij.
Uiteindelijk zal niemand nog op een instrumentenpaneel kijken, maar zolang wij er 100% voor verantwoordelijk zijn is het fijn dat je alle relevante info goed weergegeven ziet worden.

Wat hij ziet zijn afmetingen, richting en snelheid.
Een AP1 maakt daar bijv een vrachtauto of een auto van. Als hij iets ziet wat er tussen in zit schiet hij heen en weer tussen plaatjes terwijl deze AP rekent met de werkelijke maten. Daarbij is wat je op het scherm ziet fout en toch doet hij het goed.
Het is dan ook schijn informatie.
 
Ik ben het met zowel Hans als jou oneens dat de juiste afbeelding van voertuigen nutteloos is.
Als een van de tussenfasen naar volledig autonoom rijden is het van groot belang dat de bestuurder kan zien wat de AP ziet en doet.
Een fietser afbeelden als een personenauto draagt aan het noodzakelijke vertrouwen niet bij.
Uiteindelijk zal niemand nog op een instrumentenpaneel kijken, maar zolang wij er 100% voor verantwoordelijk zijn is het fijn dat je alle relevante info goed weergegeven ziet worden.

Toch eens hoor, want ik begrijp het nu goed in de tussenfase. Maar straks als hij hetzelf doet (when-ever) is het nutteloos en meer voor de Bühne.