Chris EC-Rent
Member
was jij hier dan?
Hey *sugar*, betrapt!
Edit: duidelijk een Amerikaans forum dit, ik mag niet eens beschaafd vloeken
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
was jij hier dan?
Goede punten, volgens mij houdt Tesla daar al rekening mee met de ultrasone sensoren rondom de auto.
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.
Minder dan 15% autopilot? Daar kan mijn verstand niet bij. Bij mij is het zowat 85% op de wegen die ik ken (en ik weet waar ik daar soms moet ingrijpen). Op autosnelweg 99%, en daar durf ik echt wel surfen en mijn mails lezen en beantwoorden, met nog maar een half oog op de weg. Jaja, schandelijk, weet ik wel .
Autopilot te pretentieus? Zeker weten, en ik vind dat Tesla dit met het vooruitzicht van de M3 echt wel moet corrigeren. Onze S'jes weten dat ze zelden (in mijn ervaring zelfs nooit!) een rotonde aankunnen, maar proberen het maar dapper in plaats van ons het stuur te laten overnemen vooraleer de rotonde eraan komt. Wij, early adopters, vinden het leuk om daarmee te spelen maar als er straks 500.000 AP-rijders bijkomen gaan er daar toch enkele echt niet "het positieve ervan inzien".
Deze namiddag wilde ik ook nog wel de limieten van AP testen:
- aan 120 km/u recht op een stilstaande file inrijden: ik probeer telkens een metertje meer AP zijn ding te laten doen, maar grijp uiteindelijk steeds zelf in; geen idee wanneer AP écht zelf zou ingrijpen (of indien zijn pretentie terzake dezelfde zou zijn als bij rotondes);
- in de file (bijna stilstaand), als iemand van een andere rijstrook nogal 'agressief' komt invoegen: soms ziet AP die wagen niet (staat althans nog niet op het dashboard aangeduid) en dan weet ik niet of ik uiteindelijk op sensoren zou mogen rekenen; ik liet AP vandaag tot 30-40 cm zijn ding doen maar greep dan toch zelf maar in.
Het 'in het midden van de rijstrook blijven' is iets waar ik wel intussen mee kan leven. Het is allesbehalve wat wij zelf zouden doen (als bijv. de rijstrook links vrij is en op die rechts van ons een vrachtwagen aan 't slingeren is) maar het went wel! Een beetje beangstigend (bijv. je bent in een bocht naar rechts op de linkerrijstrook en de rechterrijstrook is vrij, maar AP houdt eraan om op 50 cm van die linker vangrail te blijven rijden...) maar het werkt! Wat me echt opvalt is hoe AP bij wegwerkzaamheden tussen de gele lijnen blijft, ook al is de versmalde rijstrook nauwelijks breder dan de Tesla zelf. In zo'n situaties heb ik eerlijk gezegd vandaag minstens evenveel vertrouwen in AP dan in mezelf!
Leert AP echt bij? Ik heb de indruk dat ie bijvoorbeeld de bocht E19/R0, komende van A'pen en richting Oost, beter (trager en vlotter) doet dan een paar maanden geleden, maar het kan ook gewoon zijn dat ik er meer vertrouwen in heb gekregen. Zeker is dat op het kronkelweggetje van Overijse naar Hoeilaart AP steeds dezelfde (twee) fouten maakt, hoezeer ik hem die ook probeer af te leren! Na een honderdtal "lessen" maakt ie nog steeds dezelfde twee fouten. In de andere richting lukt het hem wel al spectaculair goed, maar dat was al vanaf dag één.
De AP van Tesla is wel zowat de beste uitvinding sinds het wiel, naar mijn smaak - ik betrap me erop dat ik liever 10 km omrijd om op AP te kunnen blijven rijden dan zelf 5 km het stuur te moeten nemen!
Toch is dit een kwestie van accepteren. Ik ben wat AP betreft enerzijds heel kritisch (zal bijv. niet op een rotonde of zo er op vertrouwen, neem knooppunten bijna volledig nog zelf en houd op provinciale wegen het stuur steeds vast zodra er een tegenligger nadert) maar anderzijds heb ik in de bijna 30k km geleerd om er op te vertrouwen waar dat kan. Inderdaad rijdt hij soms dicht langs een vrachtauto. Ik rijd enkele malen per week over de brug bij Gorinchem en was in het begin best bezorgd. Maar hij doet het goed. Dat de afstand tussen de auto en de vrachtauto minder is dan we in onze perceptie wenselijk vinden doet niet af aan het feit dat er genoeg ruimte is. Een vrachtautochauffeur zal ook niet schrikken als je er wat dichter langs rijdt dan gemiddeld. Als ik iemand mee neem dan schrikt hij wel maar na een paar keer weet hij ook dat het goed gaan. Treinen passeren elkaar ook met 160 km uur met een paar dm tussenruimte. Het is genoeg of het is het niet.
Het is hetzelfde als met parkeren. Ik houd nog steeds mijn hart vast omdat hij zo vreselijk dicht naar de andere auto's toe rijdt. Maar ook als is er drie centimeter ruimte, het is genoeg. Een computer werkt nu eenmaal zo.
Ik vind het prima dat hij keurig in het midden rijdt en echt krap is het nog nooit geweest. En natuurlijk, je bent er zelf ook bij als er wat bijzonders is. Een "uitzonderlijk" vervoer passeer je niet op AP als een derde van de rijbaan wordt ingenomen. Dat doet hij dan trouwens niet eens. En mijn ervaring is dat in normaal fileverkeer een motorrijder er best langs kan. Soms niet, en dan stuur je toch even bij?
(Gasse frei für die Polizei is weer een ander verhaal )
Minder dan 15% autopilot? Daar kan mijn verstand niet bij.
Bovenstaand fimpje geeft goed weer wat ik zelf ook al een paar keer heb ervaren.
De 'verkeerde' auto wordt te lang 'gevolgd'.
Zo doe ik regelmatig een rit waar er 2 rijvakken zijn, en een 50-tal meter voor de lichten komt er links een baanvak bij voor de wagens die naar links afslaan. Als de auto dan voor mij (met nog zeker meer dan 50m afstand tussen mij en hem) begint te remmen gaat mijn auto ook afremmen. Gaat hij vervolgens op de linkerbaan rijden dan geeft mijn wagen terug gas, ook al staan er dan op dezelfde afstand wagens te wachten voor het licht. Als ik dan niet rem zou hij achterop de file rijden.
Vandaag file op de E40. Op een gegeven moment staan we zeker 5 minuten stil, lekker tijd om wat the FB'en. Toen de voorliggers eindelijk terug begonnen te rijden, wou de AP niet volgen. Ik schrok me rot toen ik een lege autosnelweg voor me zag. Er was een melding onderaan het scherm maar die verdween zodra ik zelf gas gaf, dus niet gelezen.. Het blauwe stuurtje bleef de hele tijd actief..
Volgende keer moet je even midden boven op de console kijken. Daar staat dan 'HOLD'. Tikje op het pedaal en je kan weer verder.
Staking... ik word er zot van!Vandaag, met dank aan de zoveelste staking, een fotootje kunnen nemen van deze situatie:
Doordat de model S naast het feit dat het de stilstaande auto niet ziet en niet tijdig afremt ook nog eens accelereert naar de TACC setting heeft de bestuurder nog minder tijd om te reageren als die eindelijk doorheeft dat dit fout gaat. Ook zeer ervaren en daardoor op AP vertrouwende rijders kunnen dit meemaken als ze nooit eerder deze situatie hebben ondervonden.Deze stond op de facebookgroep....
Klopt, is me in de auto van mijn vrouw ook al meer dan eens overkomen. Invoegen, 2x grootlicht en stuur los.Dat voorval in Utrecht, daar heb ik mijn eigen idee over.
Het grootste gevaar op een ongeval met AP, is wanneer wij verkeerdelijk denken dat AP actief is.