Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.

Toch is dit een kwestie van accepteren. Ik ben wat AP betreft enerzijds heel kritisch (zal bijv. niet op een rotonde of zo er op vertrouwen, neem knooppunten bijna volledig nog zelf en houd op provinciale wegen het stuur steeds vast zodra er een tegenligger nadert) maar anderzijds heb ik in de bijna 30k km geleerd om er op te vertrouwen waar dat kan. Inderdaad rijdt hij soms dicht langs een vrachtauto. Ik rijd enkele malen per week over de brug bij Gorinchem en was in het begin best bezorgd. Maar hij doet het goed. Dat de afstand tussen de auto en de vrachtauto minder is dan we in onze perceptie wenselijk vinden doet niet af aan het feit dat er genoeg ruimte is. Een vrachtautochauffeur zal ook niet schrikken als je er wat dichter langs rijdt dan gemiddeld. Als ik iemand mee neem dan schrikt hij wel maar na een paar keer weet hij ook dat het goed gaan. Treinen passeren elkaar ook met 160 km uur met een paar dm tussenruimte. Het is genoeg of het is het niet.
Het is hetzelfde als met parkeren. Ik houd nog steeds mijn hart vast omdat hij zo vreselijk dicht naar de andere auto's toe rijdt. Maar ook als is er drie centimeter ruimte, het is genoeg. Een computer werkt nu eenmaal zo.
Ik vind het prima dat hij keurig in het midden rijdt en echt krap is het nog nooit geweest. En natuurlijk, je bent er zelf ook bij als er wat bijzonders is. Een "uitzonderlijk" vervoer passeer je niet op AP als een derde van de rijbaan wordt ingenomen. Dat doet hij dan trouwens niet eens. En mijn ervaring is dat in normaal fileverkeer een motorrijder er best langs kan. Soms niet, en dan stuur je toch even bij?

(Gasse frei für die Polizei is weer een ander verhaal :) )
 
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.

Ja, hij blijft altijd in het midden van het vak rijden. Geen probleem, zo lang je maar niet in de file belandt. Je rijdt er behoorlijk in de weg voor de motorrijders die tussendoor komen rijden. Heel soms detecteert hij wel degelijk zo'n motorfiets en stuurt bij. Verwar dit echter niet met de "Tesla convenience features", het Autopilot gedeelte waarvoor je betaald hebt. Dit is een onderdeel van de "Tesla safety features" waarover iedere auto met AP hardware beschikt. De auto probeert een aanrijding te voorkomen, net als in het bekende filmpje van een paar maand geleden:

 
Kan ik me niet voorstellen. Hier houdt hij in ieder geval stoïcijns het midden van de baan aan. Ik gok dat een deel van het probleem ook daar vandaan komt dat in de VS de banen een stuk breder zijn dan hier en het dus minder snel een probleem vormt.

Ik doel op het idee dat de sensoren meten wanneer een object (andere auto) te dichtbij komt en vervolgens de auto daar van weg stuurt. Zie het filmpje dat m0rph hierboven aanlevert. Dat de sensoren (doorgaans) geen rekening houden met motorfiets begrijp ik.
 
Minder dan 15% autopilot? Daar kan mijn verstand niet bij. Bij mij is het zowat 85% op de wegen die ik ken (en ik weet waar ik daar soms moet ingrijpen). Op autosnelweg 99%, en daar durf ik echt wel surfen en mijn mails lezen en beantwoorden, met nog maar een half oog op de weg. Jaja, schandelijk, weet ik wel :).

Autopilot te pretentieus? Zeker weten, en ik vind dat Tesla dit met het vooruitzicht van de M3 echt wel moet corrigeren. Onze S'jes weten dat ze zelden (in mijn ervaring zelfs nooit!) een rotonde aankunnen, maar proberen het maar dapper in plaats van ons het stuur te laten overnemen vooraleer de rotonde eraan komt. Wij, early adopters, vinden het leuk om daarmee te spelen maar als er straks 500.000 AP-rijders bijkomen gaan er daar toch enkele echt niet "het positieve ervan inzien".

Deze namiddag wilde ik ook nog wel de limieten van AP testen:

- aan 120 km/u recht op een stilstaande file inrijden: ik probeer telkens een metertje meer AP zijn ding te laten doen, maar grijp uiteindelijk steeds zelf in; geen idee wanneer AP écht zelf zou ingrijpen (of indien zijn pretentie terzake dezelfde zou zijn als bij rotondes);

- in de file (bijna stilstaand), als iemand van een andere rijstrook nogal 'agressief' komt invoegen: soms ziet AP die wagen niet (staat althans nog niet op het dashboard aangeduid) en dan weet ik niet of ik uiteindelijk op sensoren zou mogen rekenen; ik liet AP vandaag tot 30-40 cm zijn ding doen maar greep dan toch zelf maar in.

Het 'in het midden van de rijstrook blijven' is iets waar ik wel intussen mee kan leven. Het is allesbehalve wat wij zelf zouden doen (als bijv. de rijstrook links vrij is en op die rechts van ons een vrachtwagen aan 't slingeren is) maar het went wel! Een beetje beangstigend (bijv. je bent in een bocht naar rechts op de linkerrijstrook en de rechterrijstrook is vrij, maar AP houdt eraan om op 50 cm van die linker vangrail te blijven rijden...) maar het werkt! Wat me echt opvalt is hoe AP bij wegwerkzaamheden tussen de gele lijnen blijft, ook al is de versmalde rijstrook nauwelijks breder dan de Tesla zelf. In zo'n situaties heb ik eerlijk gezegd vandaag minstens evenveel vertrouwen in AP dan in mezelf!

Leert AP echt bij? Ik heb de indruk dat ie bijvoorbeeld de bocht E19/R0, komende van A'pen en richting Oost, beter (trager en vlotter) doet dan een paar maanden geleden, maar het kan ook gewoon zijn dat ik er meer vertrouwen in heb gekregen. Zeker is dat op het kronkelweggetje van Overijse naar Hoeilaart AP steeds dezelfde (twee) fouten maakt, hoezeer ik hem die ook probeer af te leren! Na een honderdtal "lessen" maakt ie nog steeds dezelfde twee fouten. In de andere richting lukt het hem wel al spectaculair goed, maar dat was al vanaf dag één.

De AP van Tesla is wel zowat de beste uitvinding sinds het wiel, naar mijn smaak - ik betrap me erop dat ik liever 10 km omrijd om op AP te kunnen blijven rijden dan zelf 5 km het stuur te moeten nemen!
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
Minder dan 15% autopilot? Daar kan mijn verstand niet bij. Bij mij is het zowat 85% op de wegen die ik ken (en ik weet waar ik daar soms moet ingrijpen). Op autosnelweg 99%, en daar durf ik echt wel surfen en mijn mails lezen en beantwoorden, met nog maar een half oog op de weg. Jaja, schandelijk, weet ik wel :).

Autopilot te pretentieus? Zeker weten, en ik vind dat Tesla dit met het vooruitzicht van de M3 echt wel moet corrigeren. Onze S'jes weten dat ze zelden (in mijn ervaring zelfs nooit!) een rotonde aankunnen, maar proberen het maar dapper in plaats van ons het stuur te laten overnemen vooraleer de rotonde eraan komt. Wij, early adopters, vinden het leuk om daarmee te spelen maar als er straks 500.000 AP-rijders bijkomen gaan er daar toch enkele echt niet "het positieve ervan inzien".

Deze namiddag wilde ik ook nog wel de limieten van AP testen:

- aan 120 km/u recht op een stilstaande file inrijden: ik probeer telkens een metertje meer AP zijn ding te laten doen, maar grijp uiteindelijk steeds zelf in; geen idee wanneer AP écht zelf zou ingrijpen (of indien zijn pretentie terzake dezelfde zou zijn als bij rotondes);

- in de file (bijna stilstaand), als iemand van een andere rijstrook nogal 'agressief' komt invoegen: soms ziet AP die wagen niet (staat althans nog niet op het dashboard aangeduid) en dan weet ik niet of ik uiteindelijk op sensoren zou mogen rekenen; ik liet AP vandaag tot 30-40 cm zijn ding doen maar greep dan toch zelf maar in.

Het 'in het midden van de rijstrook blijven' is iets waar ik wel intussen mee kan leven. Het is allesbehalve wat wij zelf zouden doen (als bijv. de rijstrook links vrij is en op die rechts van ons een vrachtwagen aan 't slingeren is) maar het went wel! Een beetje beangstigend (bijv. je bent in een bocht naar rechts op de linkerrijstrook en de rechterrijstrook is vrij, maar AP houdt eraan om op 50 cm van die linker vangrail te blijven rijden...) maar het werkt! Wat me echt opvalt is hoe AP bij wegwerkzaamheden tussen de gele lijnen blijft, ook al is de versmalde rijstrook nauwelijks breder dan de Tesla zelf. In zo'n situaties heb ik eerlijk gezegd vandaag minstens evenveel vertrouwen in AP dan in mezelf!

Leert AP echt bij? Ik heb de indruk dat ie bijvoorbeeld de bocht E19/R0, komende van A'pen en richting Oost, beter (trager en vlotter) doet dan een paar maanden geleden, maar het kan ook gewoon zijn dat ik er meer vertrouwen in heb gekregen. Zeker is dat op het kronkelweggetje van Overijse naar Hoeilaart AP steeds dezelfde (twee) fouten maakt, hoezeer ik hem die ook probeer af te leren! Na een honderdtal "lessen" maakt ie nog steeds dezelfde twee fouten. In de andere richting lukt het hem wel al spectaculair goed, maar dat was al vanaf dag één.

De AP van Tesla is wel zowat de beste uitvinding sinds het wiel, naar mijn smaak - ik betrap me erop dat ik liever 10 km omrijd om op AP te kunnen blijven rijden dan zelf 5 km het stuur te moeten nemen!

Wat wij hebben is maar een klein deel van wat AP in feite kan. Ik heb eens een video gezien waarop was aangegeven wat de camera ziet en kan onderscheiden. Zelfs onze beperkte camera.
Wij hebben nu enkele functies, waar ik overigens heel blij mee ben, maar minstens net zo belangrijk is dat er veel meer informatie wordt verstuurd aan Tesla. Zo zal informatie over stoplichten worden verzameld zodat straks, als er genoeg data is, daar een eenvoudige versie van zal worden vrijgegeven. Ik denk in de zin van een waarschuwing dat je een rood licht nadert. natuurlijk kunnen ze ook de snelheid aanpassen of de auto laten stoppen maar er is altijd het juridische aspect. Als men aangeeft dat de stoplichten goed verwerkt worden zal er veel gedoe komen als het een keer mis gaat. maar technisch zal het geen enkele probleem zijn.

Datzelfde geldt bij het volgen van de route. Het is mij al een paar keer gebeurd dat ik een afslag finaal voorbij ben gereden omdat ik niet oplette. Autopilot zal hier ook wel actiever in worden hoewel hij, naar ik verwacht, niet direct zelf de route zal volgen. Als dat wel zo is dan zal het wellicht op knooppunten van snelwegen zijn maar niet in stadsverkeer.

Op een gegeven moment zullen alle knoppunten er wel in zitten waarbij de auto zelf de snelheid zal verlagen. Dat doet hij nu op sommige punten wel en andere helemaal niet.

Ik verwacht ook nog wel een optie dat je de auto kan instrueren om de toegestane snelheid aan te houden (binnen grenzen).

De huidige functies zullen nog een stuk verder geperfectioneerd gaan worden maar pas met de volgende hardware zal er meer mogelijk zijn.

En tenslotte, laten we accepteren dat rotondes niet goed kunnen worden genomen en dat niet te vaak toch proberen :)
 
Toch is dit een kwestie van accepteren. Ik ben wat AP betreft enerzijds heel kritisch (zal bijv. niet op een rotonde of zo er op vertrouwen, neem knooppunten bijna volledig nog zelf en houd op provinciale wegen het stuur steeds vast zodra er een tegenligger nadert) maar anderzijds heb ik in de bijna 30k km geleerd om er op te vertrouwen waar dat kan. Inderdaad rijdt hij soms dicht langs een vrachtauto. Ik rijd enkele malen per week over de brug bij Gorinchem en was in het begin best bezorgd. Maar hij doet het goed. Dat de afstand tussen de auto en de vrachtauto minder is dan we in onze perceptie wenselijk vinden doet niet af aan het feit dat er genoeg ruimte is. Een vrachtautochauffeur zal ook niet schrikken als je er wat dichter langs rijdt dan gemiddeld. Als ik iemand mee neem dan schrikt hij wel maar na een paar keer weet hij ook dat het goed gaan. Treinen passeren elkaar ook met 160 km uur met een paar dm tussenruimte. Het is genoeg of het is het niet.
Het is hetzelfde als met parkeren. Ik houd nog steeds mijn hart vast omdat hij zo vreselijk dicht naar de andere auto's toe rijdt. Maar ook als is er drie centimeter ruimte, het is genoeg. Een computer werkt nu eenmaal zo.
Ik vind het prima dat hij keurig in het midden rijdt en echt krap is het nog nooit geweest. En natuurlijk, je bent er zelf ook bij als er wat bijzonders is. Een "uitzonderlijk" vervoer passeer je niet op AP als een derde van de rijbaan wordt ingenomen. Dat doet hij dan trouwens niet eens. En mijn ervaring is dat in normaal fileverkeer een motorrijder er best langs kan. Soms niet, en dan stuur je toch even bij?

(Gasse frei für die Polizei is weer een ander verhaal :) )

Ik vertrouw hem volledig, zeker als ik het stuur in de handen heb om de boel over te nemen als het (bijna) mis gaat. Maar ik heb gewoon een fundamenteel meningsverschil met de Autopilot over de plaats op de weg. Die is niet altijd midden op de rijstrook.

Parkeren gaat meestal goed. Maar ik heb toch nog 2x moeten ingrijpen omdat hij 1x een stoeprand meenam en bijna mijn velg kapot reed en 1x een paaltje bijna omver reed omdat hij te hard van een stoeprand afrolde. Op zich niet heel erg, want je weet dat je zelf moet opletten en ingrijpen indien nodig.
 
Minder dan 15% autopilot? Daar kan mijn verstand niet bij.

Ik kan het me juist heel goed voorstellen. Autopilot kun je prima vertrouwen, zeker als je zelf klaar bent om ten alle tijden in te grijpen (daar is AP ook voor bedoeld, als hulpmiddel). Maar AP rijdt in druk verkeer zeker niet soepel, hij anticipeert niet. Ik rij zelf veel soepeler dan AP. Ik denk dat ik zelf 5-10% AP rijd, dus kan me die 15% wel voorstellen.
 
Ik rij zelf elke ochtend zo'n 60 KM op de autopilot vanaf de oprit A1 bij Twello naar het klaverblad daar eventjes invoegen maar klaverblad zelf AP dan even opletten bij invoegen A-50 en zo ook bij invoegen A-12 verderop en dan bij Veenendaal pas weer van de AP af om de afrit te nemen. Inmiddels is dit zo vertrouwd geworden dat ik merk dat ik amper nog naar buiten kijk en tijdens deze rit de volledige online nieuwsvergaring tot mij heb genomen. Onverstandig ? wellicht, maar het voelt zo vertrouwd voor mij nooit meer een auto zonder AP.Kijk uit naar de updates. O.ja voor de zwartkijkers AP is zeker niet perfect en heeft soms best wel een dingetje maar eigenlijk nooit op de snelweg.
 
Bovenstaand fimpje geeft goed weer wat ik zelf ook al een paar keer heb ervaren.
De 'verkeerde' auto wordt te lang 'gevolgd'.

Zo doe ik regelmatig een rit waar er 2 rijvakken zijn, en een 50-tal meter voor de lichten komt er links een baanvak bij voor de wagens die naar links afslaan. Als de auto dan voor mij (met nog zeker meer dan 50m afstand tussen mij en hem) begint te remmen gaat mijn auto ook afremmen. Gaat hij vervolgens op de linkerbaan rijden dan geeft mijn wagen terug gas, ook al staan er dan op dezelfde afstand wagens te wachten voor het licht. Als ik dan niet rem zou hij achterop de file rijden.
 
Bovenstaand fimpje geeft goed weer wat ik zelf ook al een paar keer heb ervaren.
De 'verkeerde' auto wordt te lang 'gevolgd'.

Zo doe ik regelmatig een rit waar er 2 rijvakken zijn, en een 50-tal meter voor de lichten komt er links een baanvak bij voor de wagens die naar links afslaan. Als de auto dan voor mij (met nog zeker meer dan 50m afstand tussen mij en hem) begint te remmen gaat mijn auto ook afremmen. Gaat hij vervolgens op de linkerbaan rijden dan geeft mijn wagen terug gas, ook al staan er dan op dezelfde afstand wagens te wachten voor het licht. Als ik dan niet rem zou hij achterop de file rijden.

 
Vandaag file op de E40. Op een gegeven moment staan we zeker 5 minuten stil, lekker tijd om wat the FB'en. Toen de voorliggers eindelijk terug begonnen te rijden, wou de AP niet volgen. Ik schrok me rot toen ik een lege autosnelweg voor me zag. Er was een melding onderaan het scherm maar die verdween zodra ik zelf gas gaf, dus niet gelezen.. Het blauwe stuurtje bleef de hele tijd actief..

Volgende keer moet je even midden boven op de console kijken. Daar staat dan 'HOLD'. Tikje op het pedaal en je kan weer verder.

Vandaag, met dank aan de zoveelste staking, een fotootje kunnen nemen van deze situatie:

26658187193_ed9592a43e_c.jpg
 
Deze stond op de facebookgroep....

Doordat de model S naast het feit dat het de stilstaande auto niet ziet en niet tijdig afremt ook nog eens accelereert naar de TACC setting heeft de bestuurder nog minder tijd om te reageren als die eindelijk doorheeft dat dit fout gaat. Ook zeer ervaren en daardoor op AP vertrouwende rijders kunnen dit meemaken als ze nooit eerder deze situatie hebben ondervonden.

Wie herinnert zich die model S die op AP tegen een vrachtwagen was gereden in de A2 tunnel bij Utrecht? Waarschijnlijk was dat ook zo'n geval. Niemand geloofde hem toen, maar er komen steeds meer meldingen van ongelukken waarbij de TACC een stilstaande auto niet ziet en accelereert naar de eerder ingestelde snelheid.
 
Last edited:
Dat voorval in Utrecht, daar heb ik mijn eigen idee over.
Het grootste gevaar op een ongeval met AP, is wanneer wij verkeerdelijk denken dat AP actief is.
Nadat je het stuur hebt aangeraakt, schakelt AP zich uit maar blijft de CC wel actief. Het is me nu al enkele keren voorgevallen dat ik de auto richting middenberm zie opschuiven en net op tijd door heb dat AP zich heeft uitgeschakeld.
Veel beter en veiliger was geweest dat alles uitgeschakeld wordt na interventie van de chauffeur.
 
  • Like
Reactions: robertvg