Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
However, Tesla’s strategy of using its data infrastructure to test and develop its technology in public could run into problems. Google restructured its autonomous car program in 2014 after the concerning results of an experiment in which Google employees could use self-driving prototypes. People quickly became complacent about the technology’s abilities, despite the fact that they were supposed to be ready to take over at all times.

“One guy noticed that his cell-phone battery was low, pulled out his laptop, and plugged it in at 65 miles per hour on the freeway,” Chris Urmson, who leads Google’s project, said at the EmTech event today. “We thought, this is not good.” Google committed itself to car designs without steering wheels or pedals, piloted by software alone (see “Lazy Humans Shaped Google’s New Autonomous Car”).
 
Staking... ik word er zot van!

Mijn mening:

B44wdwgCIAATje5.jpg-small.jpeg
 
Deze stond op de facebookgroep....


We blijven zelf verantwoordelijk. Autopilot blijft een super uitvinding...

Is nog Bèta hè:rolleyes:

Tuurlijk, maar maak anderzijds eens de bedenking hoeveel bestuurders ( per dag ) op een stilstaande auto in de file inrijden !!??
Die hebben géén AP ! Op onze Vlaamse wegen hebben we per week zeker 3 ( Oostblok ) vrachtwagens die ergens op in knallen… !!
Maar zoals ook al eerder hier vermeld, AP is goed, ik gebruik het heel veel, maar ik blijf alert… .
 
Gister avond heb ik trouwens een haas ontweken die last-minute besloot over te steken. Ik weet niet of ik dezelfde reflexen had gehad als ik op AP had gereden... Daar heb ik mijn ernstige twijfels bij. Nu was het een haas, de volgende keer een kind...

Om er meteen een stelling aan vast te hangen: Denk je dat je even snel reageert als je op AP rijdt als wanneer je zelf rijdt?
 
Op de snelweg merk ik wel dat je aandacht toch een enkele keer minder is, bijv. als je even een andere Spotify playlist opzoekt. Maar goed, dat doe je misschien ook wel zonder autopilot. En op de snelweg lopen meestal geen kinderen.

Als ik op andere wegen rijd, zeker binnen de bebouwde kom, ben ik altijd wel erg gefocust. En in woonwijken is de AP toch richting onbruikbaar mede dankzij alle drempels en andere rare objecten op de weg, dus daar waar het risico op overstekende kinderen het grootst is rijd ik sowieso zelf.
 
Mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) indruk is dat je mogelijk zelfs iets alerter bent met AP, omdat je net niét moet letten op wat ons doorgaans 90% bezighoudt, namelijk het midden van de rijstrook houden en afstand tegenover voorligger beheren, en dus je aandacht kan toespitsen op andere mogelijke gevaren.

Toch alvast op die momenten dat je niet tegelijk aan 't surfen bent of zo :).

En een andere (waarschijnlijk wel makkelijker wetenschappelijk te onderbouwen) ervaring is dat je na acht uur of zo rijden op AP toch een stuk fitter, en dus potentieel alerter, bent.

Als je een autosnelweg, die je goed kent, afreist gedurende een paar honderd kilometer: kennen jullie dan die momenten waarop je plots beseft dat je niet meer weet wààr je bent op die snelweg, op 30 of 40 km na? Net alsof je brein zélf zich in autopilot-modus had gezet? Wel, ik merk dat ik dit nooit meer heb gehad sedert ik de "externe" AP van Tesla heb :)
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) indruk is dat je mogelijk zelfs iets alerter bent met AP, omdat je net niét moet letten op wat ons doorgaans 90% bezighoudt, namelijk het midden van de rijstrook houden en afstand tegenover voorligger beheren, en dus je aandacht kan toespitsen op andere mogelijke gevaren.

Toch alvast op die momenten dat je niet tegelijk aan 't surfen bent of zo :).

En een andere (waarschijnlijk wel makkelijker wetenschappelijk te onderbouwen) ervaring is dat je na acht uur of zo rijden op AP toch een stuk fitter, en dus potentieel alerter, bent.

Als je een autosnelweg, die je goed kent, afreist gedurende een paar honderd kilometer: kennen jullie dan die momenten waarop je plots beseft dat je niet meer weet wààr je bent op die snelweg, op 30 of 40 km na? Net alsof je brein zélf zich in autopilot-modus had gezet? Wel, ik merk dat ik dit nooit meer heb gehad sedert ik de "externe" AP van Tesla heb :)
Dit ben ik volledig met je eens. In alle (vanaf de zijlijn gelanceerde) kritieken wordt de indruk gewekt dat iemand die met AP rijdt er helemaal niet meer met zijn gedachten bij is terwijl zij zonder AP veel oplettender zijn. Helaas hebben zij de schijn een beetje tegen want dan zouden de vele ongelukken die elke dag gebeuren niet mogen voorkomen. Je kunt zonder chargeren wellicht al zeggen dat de rijders zonder AP veel minder opletten dan met AP (en daar komt dan jouw argument dat ze al zoveel "aandacht" kwijt zijn aan (mechanische) zaken als het afstand houden en in de rijstrook blijven).
 
Het gaat niet zozeer om onoplettendheid maar om te groot vertrouwen in het systeem. Neem je bij zo'n groot vertrouwen op tijd over in een door de AP verkeerd ingeschatte situatie? (Zoals bij dat stilstaande busje op de snelweg bijvoorbeeld). Je moet die beslissing in zo'n geval binnen een paar seconden kunnen nemen.
Ik had binnen een half uur spelen met AP al het gevoel passagier te worden in plaats van bestuurder...
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Ik heb wel eens in moeten grijpen in het begin van de autopilot door een rare stuurbeweging, de auto leek ineens de lijnen totaal verkeerd in te schatten op de snelweg (kwam ook een rijstrook bij). Toen had ik mijn handen even niet aan het stuur, maar je voelt dat er iets mis gaat (auto geeft ruk aan het stuur), dus je bent echt wel direct heel alert en grijpt supersnel in. Het scheelt wel dat ik mijn handen gewoon vrij had om direct het stuur vast te pakken, dus de krant lezen of iets op je telefoon doen is niet te adviseren natuurlijk.

Grappig detail: tijdens dat ik ingreep kwam de auto ook met de melding dat ik het sturen direct moest overnemen (met de benodigde waarschuwingsgeluiden - dus niet die 'eenvoudige' melding van 'hold steering wheel'), dus de autopilot had zelf ook wel door dat er iets niet goed ging :)

Maar het zal ook wel verschillen per persoon. Ik voel me niet een passagier, maar inderdaad voelt het wel anders dan dat je bestuurder bent van een auto waar je zelf moet sturen en pedalen moet bedienen. Ik ervaar het zelf voornamelijk als positief, gewoon wat minder vermoeiend.
 

Stelling is daar ook dat "Je weniger monotone Arbeit der Fahrer oder Pilot verrichten muss, desto besser ist er in der Lage, auf unvorbereitete Situationen zu reagieren"

Kan wel niet van de bestuurder in dat Zwitsers ongeluk gezegd worden: als ik die botsing herbekijk kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de bestuurder al minstens een seconde of tien (en vermoedelijk veel langer) die stilstaande bestelwagen (met knipperlichten aan) moet gezien hebben, want die is nu echt niet 'verstopt' achter het verkeer of zo. Ofwel was die bestuurder dus aan 't slapen (/lezen/surfen) ofwel wilde hij het al dan niet werken van AP echt eens "uitproberen" om er op youtube iets mee te kunnen doen. In beide gevallen vind ik dit eigenlijk gewoon ergerlijk. Enfin, er vielen tenminste geen gewonden.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
De Autopilot zet je automatisch meer in een observerende stand. je hebt daarbij geen inspanning nodig om handen/voeten te laten werken. Tijdens dit observeren kijk ik ook wat verder weg of naast de weg of naar medeweggebruikers. Gevaar wat uit die hoeken kan komen. Schokkend is het aantal weggebruikers wat blik niet op de weg of weggebruikers maar naar beneden kijkt en appt of mail leest etc. Zonder AP of ACC. Het wordt steeds gevaarlijker op de weg.
 
En wie heeft dit wel eens meegemaakt: een Truck/trekker zonder oplegger heeft een soort magneetwerking op de AP: als je deze begint in te halen trekt de AP gevaarlijk naar rechts. Wordt er ahw naar toe gezogen. Echt eng, heb dit al een paar keer meegemaakt, vrijdag nog vlak voor Zwolle.
 
En wie heeft dit wel eens meegemaakt: een Truck/trekker zonder oplegger heeft een soort magneetwerking op de AP: als je deze begint in te halen trekt de AP gevaarlijk naar rechts. Wordt er ahw naar toe gezogen. Echt eng, heb dit al een paar keer meegemaakt, vrijdag nog vlak voor Zwolle.

Jawel, soms rijdt hij er dicht langs maar ik laat hem dat maar doen want er is altijd voldoende ruimte, ook bij versmallingen zoals op de brug bij Gorinchem. Maar de eerste keren is het best eng, ja.