Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
De mijne past zich zeker niet automatisch aan. En dat is maar goed ook, want ik merk toch nog vaak dat hij het verkeerde limiet toepast. Verlaat je de SuC in Gent, en neem je de E40 richting Brussel, dan denkt hij de eerste kilometers dat je er maar 70 mag.. Ook witte agglomeratieborden lijken niet te worden gelezen, wat dan weer nadelig is op de N-wegen. Toch vreemd want er is nog altijd GPS en de kaart die ook hun bijdrage zouden moeten doen.. Ons navigatiesysteem zou zich constant verbeteren en updaten, op basis van de door ons gereden kilometers. Toch wil hij me nog iedere dag wegenwerken doen vermijden, ook al zijn die werken al klaar van eind 2015.

oostakker_verkeersbord.jpg
 
Vind dat de borden vrij goed gelezen worden, zeker in ons Belgenland waar er vaak een chaos aan borden staat.

De bebouwde kom borden worden idd niet gelezen, is misschien enkel in ons land dat dit bord bestaat en dit niet staat geconfigureerd?
 
Vind dat de borden vrij goed gelezen worden, zeker in ons Belgenland waar er vaak een chaos aan borden staat.

De bebouwde kom borden worden idd niet gelezen, is misschien enkel in ons land dat dit bord bestaat en dit niet staat geconfigureerd?

Ik rijd niet zo veel in België maar wel behoorlijk vaak in Duitsland. Daar schijnen de Bundesstrassen redelijk in de kaart te zitten want vaak spring hij vanzelf naar 50 km/uur en wanneer je de bebouwde uitrijd, ook als er geen bord is te zien, dan spring hij vanzelf naar 100 km/uur.
Het zou mooi zijn als de informatie uit de kaart komt, maar dan moet hij er wel goed inzitten.
 
  • Informative
Reactions: Noelis
De mijne past zich zeker niet automatisch aan. En dat is maar goed ook, want ik merk toch nog vaak dat hij het verkeerde limiet toepast.

Inderdaad goed; zou af en toe spectaculaire beelden geven van vrachtwagens in onze trunks als rijsnelheid zich automatisch aanpaste aan wat AP denkt gelezen te hebben (met alle respect voor onze allerliefste AP, de mooiste uitvinding voor wagens sinds de elektromotor)!
 

Elon Musk heeft al aangegeven dat voor een verdere ontwikkeling in autonome auto's extra systemen nodig zijn om elkaar op te vangen in het geval een systeem het niet doet. Dit zou de eerste stap kunnen zijn naar verdere functies van Autopilot. Ik ben ook benieuwd naar de "noise unit" voor voetgangers. Ik mag hopen dat dit een keuze van de bestuurder/inzittende blijft en geen standaard functie betreft. Het hele idee van het verkeer is dat je je ogen gebruikt. Anders zou men ter plekke ook alle hoofdtelefoons/oortjes e.d. moeten verbieden, omdat je dan ook minder/niets hoort van het verkeer om je heen.
 
Vandaag nog maar weer eens ervaren hoezeer de AP onze wegen al kent. Vergadering in Amsterdam voor E-Rally. Heenweg in verband met ook andere afspraak al royaal gepland dus tijd genoeg. Daarom maar ergens rechts op de weg gezet en zelf bezig geweest met allerlei zaken (heb zelfs speciaal notitieboekje gekocht waar ik in kan schrijven terwijl AP het werk doet) en daardoor er tien minuten langer over gedaan maar met weinig verbruik aangekomen. Maar een keer of drie "iets moeten doen" zoals voorsorteren.
Net thuis gekomen en weer gemerkt hoe fantastisch (en veilig) de AP eigenlijk is. We zijn wel bevoorrecht!
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Het zijn dit soort situaties en het fors ingrijpen als er iemand in het gat voor je kruipt die ervoor zorgen dat mijn passagiers mij vragen om gewoon zelf te rijden, nu ik met een loaner naar Spanje ben ipv met de eigen Classic. Idem: lane assist wordt als schokkerig ervaren door de lezers en slapers. Ik ben echt gaan zien hoe fijn het zou kunnen zijn, maar het feit dat mijn gezin zegt dat ze liever hebben dat ik zelf stuur, rem en gas geef, bevestigt dat er nog wel wat te doen is.

Maar ik ben dan ook een topchauffer.
Grappig, hetzelfde kreeg ik ook te horen, afgelopen weekend naar België toe.

Rijden op autopilot wordt door de passagiers als "onrustig" ervaren. En dat is het ook (nog). Beste voorbeeld zijn de vluchtheuvels waar de doorgaande weg omheen gevoerd wordt (op veel N-wegen). Als je dat met de toegestane 80km/h door de autopilot laat doen, reageert die veels te laat.

En dan schijnt de autopilot van Tesla nog de beste van het stel te zijn ;)

Voor filerijden vind ik het fantastisch, daar is de snelheid natuurlijk veel lager en valt het te late reageren minder op.

Of ik nu een toprijder ben of niet, iig beter (lees: vloeiender) dan de autopilot.
 
Grappig, hetzelfde kreeg ik ook te horen, afgelopen weekend naar België toe.

Rijden op autopilot wordt door de passagiers als "onrustig" ervaren. En dat is het ook (nog). Beste voorbeeld zijn de vluchtheuvels waar de doorgaande weg omheen gevoerd wordt (op veel N-wegen). Als je dat met de toegestane 80km/h door de autopilot laat doen, reageert die veels te laat.

En dan schijnt de autopilot van Tesla nog de beste van het stel te zijn ;)

Voor filerijden vind ik het fantastisch, daar is de snelheid natuurlijk veel lager en valt het te late reageren minder op.

Of ik nu een toprijder ben of niet, iig beter (lees: vloeiender) dan de autopilot.

Tesla autopilot werkt zo goed, dat men het ook gebruikt op wegen en situaties waar het (nog) niet voor bedoeld is. Dat zijn o.a. de N-wegen met vluchtheuvels e.d. Die vluchtheuvels zorgen nu eenmaal soms voor vreemde slingers in de weg.
 
Is een bekende wet van de macro-economie:

Beste bestuurder (op 10 punten): jij 9/10, AP 6/10
Beste vrijer (op 25 punten): jij 24/25, AP 0/25.

Hoewel je dus zeker een betere bestuurder bent dan AP, laat je het sturen toch over aan AP want er zijn meer punten te verdienen met die andere oefening!

(Disclaimer: vandaag liefst nog niet proberen...)
 
Beste bestuurder (op 10 punten): jij 9/10, AP 6/10
Beste vrijer (op 25 punten): jij 24/25, AP 0/25.

Zolang als die punten niet omgedraaid worden is het goed... :cool:

Helaas komt er een moment in het leven waarin beide scores ten faveure van de AP uit gaan vallen (ergens rond mijn 88e verjaardag schat ik ;)). Ik verheug me erop dat ik over meerdere decennia ondanks die leeftijd nog gewoon achter het 'stuur' mag stappen zonder een gevaar voor anderen te worden op de weg :).
 
Inderdaad bekend probleem Coen. We zijn er nog niet over uit waarom hij dat weigert, soms zie je dat hij de baan met doorgetrokken strepen herkent en weergeeft, dan wil hij niet.
Ik stuur dan meestal zelf naar de andere baan, en eenmaal daar weer op AP.
Afgelopen weekend met mijn vrouw naar Z-Frankrijk geweest. Voor haar voor het eerst een serieus stuk met de nieuwe Tesla met AP. Ze is nogal kritisch over de Tesla maar tegen mijn verwachting in vond ze AP fantastisch. CC heeft ze nooit wat gevonden, maar nu zei ze, "ja, zo kan ik t ook zo'n stuk rijden". En dat heeft ze vervolgens ook een paar keer gedaan. Tot haar frustratie lukte de "Lane Change" nog niet bij haar terwijl ik het veel gebruikte. Op de terugweg in België kreeg ik een ingeving. Zij heeft een eigen profiel waarin deze setting op "off" stond. Zij helemaal blij, het lag niet aan haar :).