Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
AON heeft vandaag met journalisten een test gedaan in België met semi-zelfrijdende wagens; een journalist van de VRT kwam een uurtje geleden uitleg geven over zijn testervaring, op Radio1. Belangrijker: men vraagt reacties van eigenaars van semi-zelfrijdende auto's voor de uitzending van "Hautekiet" morgenochtend, want dan gaat men daarop doorboren. De eerste reactie die meteen al binnenliep was iemand die vanuit zijn semi-zelfrijdende wagen zei dat je echt moest oppassen voor rotondes. Volgens mij ZEKER een Tesla-rijder (niet omdat Tesla's rotondes niet aankunnen - dat kunnen ze inderdaad nog niet, zoals wij allen weten - maar omdat de systemen van zowat alle andere merken zelfs geen gewone bocht behoorlijk aankunnen, en hun steeds gestresseerde gebruikers dus nooit het verschil zouden hebben gemerkt tussen rustig cruisen op een bochtige secundaire weg en plots een rotonde naderen :))

Punt is: je kan het geniale kind genaamd Tesla-AP niet met het badwater van al die andere rudimentaire 'TACC en lane-assist'-systemen weggooien! Er zijn vergelijkende tests genoeg om aan te tonen dat de Tesla-AP van een heel ander niveau is. En ook al is het natuurlijk niet de bedoeling dat een openbare omroep reclame maakt, Jan Hautekiet moét wel voor morgenochtend diets gemaakt worden dat het ene systeem het andere niet is. Dus, zou ik zeggen: bombarderen met referenties en gebruikerservaringen, zoals de VRT ons vandaag vraagt : e-mailen naar [email protected]
 
WOW! De Volvo gaat over de lijnen heen en die vent (van Volvo neem ik aan) zegt doodleuk dat de lijnen niet duidelijk zijn. Volgens mij zijn de lijnen extreem duidelijk.
Lol! "Omdat de strepen niet heel duidelijk zijn" Dat zijn 1 van de dikste strepen die ik op de openbare weg heb gezien, op verdrijvingsvlakken na. Ja, er zit soms onderbrekingen in van een paar meter, maar dan volg je toch de linkerlijn en/of de voorligger. Zo doet de Tesla dat in ieder geval wel...de Volvo volgt blijkbaar 1 streep en als deze onderbroken is, tsja.....dan stuurt ie maar wat...?
 

Ai, dat is nogal wat. Afschuwelijk ongeluk natuurlijk, maar nu begint het er ook op te lijken dat Tesla een paar publicitaire missers heeft gemaakt. Zo kwam Tesla na het dodelijk ongeval van Joshua Brown in mei met het argument dat AP desondanks veilig is, omdat er 1 dode mee is gevallen op 130 miljoen gereden mijl, wat lager is dan het wereldwijde aantal (ik meen 1 dode op 90 miljoen mijl).

Op zichzelf is dat al een aanvechtbaar argument (want AP staat hoofdzakelijk aan op snelwegen en daar zijn de aantallen dodelijke slachtoffers per gereden km sowieso lager), maar bovendien kan dat nu als een boemerang terugkomen. Want als in China de AP inderdaad geactiveerd was (is misschien niet vast te stellen maar een reële mogelijkheid), staat de AP op 1 dode per 65 miljoen gereden mijl, en dat zou slechter zijn dan gemiddeld.

Dom dat Tesla zo'n argument opwierp terwijl zij dat ongeval in China (dat al in januari had plaatsgevonden) al lang kenden. Een risico van jewelste.

Daarnaast had het voor de transparantie van het bedrijf gepleit als ze dit ongeval zelf al veel eerder hadden gecommuniceerd. Ik weet het: publicitaire keuzes zijn een aaneenschakeling van dilemma's waarvan je pas achteraf kunt vaststellen of je het goed hebt gedaan. Maar nu ontstaat toch het beeld dat Tesla bij slecht nieuws reactief en defensief optreedt, waarbij ik proactiviteit en openheid veel beter bij het bedrijf vind passen.

Begrijp me niet verkeerd - ik vind Tesla een prachtbedrijf en ik geloof ook in de goede intenties, maar hiermee zouden ze anders moeten omgaan, vind ik,
 
Een mogelijke verklaring voor het niet melden van dit ongeluk is dat Tesla veel moeite heeft om onderzoek te doen. Zo is door de klap het systeem beschadigt en kan dus niet meer achterhaald worden of Autopilot actief was en in het artikel staat vermeld dat familie van het slachtoffer mogelijkerwijs niet mee wilt werken aan een onderzoek. Verder helemaal eens dat een pro-actieve houding beter past bij Tesla.
 
Ai, dat is nogal wat. Afschuwelijk ongeluk natuurlijk, maar nu begint het er ook op te lijken dat Tesla een paar publicitaire missers heeft gemaakt. Zo kwam Tesla na het dodelijk ongeval van Joshua Brown in mei met het argument dat AP desondanks veilig is, omdat er 1 dode mee is gevallen op 130 miljoen gereden mijl, wat lager is dan het wereldwijde aantal (ik meen 1 dode op 90 miljoen mijl).

Op zichzelf is dat al een aanvechtbaar argument (want AP staat hoofdzakelijk aan op snelwegen en daar zijn de aantallen dodelijke slachtoffers per gereden km sowieso lager), maar bovendien kan dat nu als een boemerang terugkomen. Want als in China de AP inderdaad geactiveerd was (is misschien niet vast te stellen maar een reële mogelijkheid), staat de AP op 1 dode per 65 miljoen gereden mijl, en dat zou slechter zijn dan gemiddeld.

Dom dat Tesla zo'n argument opwierp terwijl zij dat ongeval in China (dat al in januari had plaatsgevonden) al lang kenden. Een risico van jewelste.

Daarnaast had het voor de transparantie van het bedrijf gepleit als ze dit ongeval zelf al veel eerder hadden gecommuniceerd. Ik weet het: publicitaire keuzes zijn een aaneenschakeling van dilemma's waarvan je pas achteraf kunt vaststellen of je het goed hebt gedaan. Maar nu ontstaat toch het beeld dat Tesla bij slecht nieuws reactief en defensief optreedt, waarbij ik proactiviteit en openheid veel beter bij het bedrijf vind passen.

Begrijp me niet verkeerd - ik vind Tesla een prachtbedrijf en ik geloof ook in de goede intenties, maar hiermee zouden ze anders moeten omgaan, vind ik,

Ik probeer me wat in te leven. Uiteindelijk heeft ook hier de bestuurder gewoon ten onrechte zijn aandacht van de weg gehaald wat gewoon niet kan. Anders had hij dit simpelweg gezien. waarom moeten we misbruik van de drivers in de schoenen van Tesla blijven schuiven? Ik zou me zelf kapot schamen en het laatste wat ik zou willen is dat mijn nabestaanden Tesla hierover zouden aanvallen.

Verder prima argument voor 8.0 want juist in deze duidelijke situaties, waarin de driver het op alle fronten laat afweten, zal AP de reddende engel gaan worden.
 
De hoofdverantwoordelijkheid ligt toch wel bij de Chinese staat en in dit geval de weginfrastructuurbeheerder. Je laat zo niet even een wagentje de goot uitkuisen op een autosnelweg zonder enige signalisatie.
Waarschijnlijk hebben de meeste mensen in het westen geen ervaring met rijden in aziatische landen. :)
Dergelijk dingen of nog erger zijn daar gewoon 'normaal'.
 
Man, wat een ontgoocheling als je die andere merken ziet 'autonoom' rijden. Deze zijn wat mij betreft niet veilig te noemen en eigenlijk mogen die voor geen meter alleen rijden, na een paar honderd meter gaan ze al richting decors.

Dit zal onze AP mee in een slecht daglicht stellen, "zie je wel dat het niet veilig is" wordt de eerste gedachte bij Jan Modaal.

Ik denk dat wij met Tesla onze passagiers gaan moeten overtuigen van de gigantische voorsprong dat Tesla op dit ogenblik heeft op gebied van semi-autonoom rijden.
Wij hekelen het systeem als we één keer op een ganse rit moeten ingrijpen, de anderen mogen eigenlijk hun stuur niet loslaten. :eek:
 
Dit zal onze AP mee in een slecht daglicht stellen, "zie je wel dat het niet veilig is" wordt de eerste gedachte bij Jan Modaal.

Ja, dat is het grote gevaar. Er is veel aandacht voor de autopilot op dit moment, ook dankzij de aankondiging van AP8.0, en dan zijn dit soort video's natuurlijk koren op de molen voor iedereen die vindt dat Tesla teveel risico's neemt met de toepassing ervan. Net als de Chinees die op een baanveger knalt. Onterecht, maar gelijk hebben is nou eenmaal iets anders dan gelijk krijgen...

Wij hekelen het systeem als we één keer op een ganse rit moeten ingrijpen, de anderen mogen eigenlijk hun stuur niet loslaten. :eek:

Dat laatste geldt voor ons ook, nog steeds. De Tesla AP doet het verbazend goed, en er zijn al mooie voorbeelden waar de autopilot ingrijpt en zo een ongeluk voorkomt waar een menselijke bestuurder te laat gereageerd zou hebben. Maar dat geeft misschien een vals gevoel van veiligheid, want de AP maakt ook foutjes. Weinig, en zelden ernstig, maar toch. Ik kan de link zo snel niet vinden, maar moet ook denken aan die Zwitser die botst op een stilgevallen busje op de linker rijstrook. De man greep niet in omdat hij dacht dat de AP het wel voor hem zou doen :oops:

De AP alleen is veilig, en de mens alleen ook (want het gaat eigenlijk toch al zelden mis), maar momenteel is het pas écht veilig als AP en mens allebei actief blijven. Dus ook wij mogen ons stuur niet loslaten met AP, precies zoals Tesla al zegt.
 
  • Like
Reactions: Zuid5.nl and Ivo-G
Uiteindelijk heeft ook hier de bestuurder gewoon ten onrechte zijn aandacht van de weg gehaald wat gewoon niet kan. Anders had hij dit simpelweg gezien.
Tenzij de bestuurder bijvoorbeeld dit filmpje al eens eerder had gezien, en/of zelf ervaren had hoe goed AP doorgaans werkt. Misschien had hij dan weliswaar gezien dat er er een obstakel was maar gedacht dat AP wel zou ingrijpen, zoals het zoveel vaker wel heeft gedaan.

Hoe dan ook, eenmaal overleden en zonder verdere getuigen blijft het koffiedik kijken en speculeren, zeker weten doet niemand.
 
Artikel op Tweakers.net: Mobileye kritiseert veiligheid van Tesla's Autopilot-functie

Over kritiek van Mobil-Eye op Tesla Autopilot. Ik ben dus nu druk met het uitleggen aan mede technologie geïnteresseerden wat er werkelijk aan de hand is. De onzin die je soms voorbij ziet komen...

Mocht iemand anders een account hebben dan nodig ik je uit om ook even mee te doen ;)

ps: mijn naam op Tweakers is "Aardmens" (geen idee hoe ik daar ooit bij ben gekomen).