Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dit soort stunts écht niet kunnen. Er staan daar gewoon mensen langs de kant.
Zullen wij s.v.p. dergelijke capriolen achterwege laten ?View attachment 288104

In mijn beperkte ervaring, is een hand aan het stuur voldoende om de auto binnen de veilige marge te houden mocht AP niet goed reageren. Het gaat met 38 km/u, wat volgens mij ook nog binnen de veilige marge valt, gezien de afstand tot de personen langs de kant van de pylonen. Beter was geweest dat de bestuurder met twee handen aan het stuur zou zitten en zou opmerken dat hij direct bij het minste of geringste het stuur zou tegenhouden. Dan hebben kijkers ook door dat de bestuurder zich bewust is van de risico's als je niet oplet.
 
Ik vind dit soort stunts écht niet kunnen. Er staan daar gewoon mensen langs de kant.
Zullen wij s.v.p. dergelijke capriolen achterwege laten ?View attachment 288104
Ik zou er ook niet voor kiezen dit te doen. Maar het lijkt gevaarlijker dan het is. In dit geval staan er links allemaal verkeerskegels en rechts een opstaande betonnen rand. AP weet de auto, kijk maar naar de cirkels van de ultrasoon sensoren, precies tussen die twee begrenzingen te houden. De snelheid is met rond 40 km/u ook niet zo hoog.
 
Kwalijk is ook dat dit soort video’s nog grotere AP waaghalzerij uitlokt. Genoeg mensen die graag op Elektrek terecht willen komen of nog meer views op hun Youtube channel willen hebben.

Er kan een wedstrijdje ontstaan: “Kijk eens hoe mijn AP zich door deze nog onmogelijkere situatie heeft gered?!”.

Levensgevaarlijk. En onnodig want Tesla kan ervoor kiezen dat Autopilot zich uitschakelt en verder leert in shadow mode.
 
Kan het niet gewoon zijn dat deze situatie netjes op de kaart is verwerkt? Dan is er niets aan de hand. We weten inmiddels dat de auto zich laat leiden door de virtuele lijn op de weg en de rest er is voor controle en waarneming van obstakels. Hier is eigenlijk niets aan de hand. Maar.... op andere plaatsen zou dat wel eens verkeerd kunnen gaan als het nog niet bekend si, zoals eergisteren A27 tussen Hilversum en Utrecht. Misschien dat door de passerende Tesla's die situatie nu ook op de nieuwe kaart (niks met navi van doen) is verwerkt en dat het nu goed gaat. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Nu even iets anders. Bij wat de Duitsers noemen "Fliessendes Verkehr" kun je al heel veel op AP doen. Vanmiddag uit Delft vertrokken richting Zuiden en de linker baan gekozen. Als je daar zit dan komt hij direct goed uit bij Kleinpolderplein op de linker van de twee (de rechter wordt afrit) en verderop netjes op de baan naar Dordrecht in de linker drie stroken die de doorgaande banen zijn over Brienenoord. Zo kun je tientallen kilometers de auto de auto laten en alleen af en toe stuur aanraken om de auto gerust te stelen dat je niet inmiddels overleden bent. Daar is hij kennelijk erg bang voor.
 
Kan het niet gewoon zijn dat deze situatie netjes op de kaart is verwerkt? Dan is er niets aan de hand. We weten inmiddels dat de auto zich laat leiden door de virtuele lijn op de weg en de rest er is voor controle en waarneming van obstakels. Hier is eigenlijk niets aan de hand. Maar.... op andere plaatsen zou dat wel eens verkeerd kunnen gaan als het nog niet bekend si, zoals eergisteren A27 tussen Hilversum en Utrecht. Misschien dat door de passerende Tesla's die situatie nu ook op de nieuwe kaart (niks met navi van doen) is verwerkt en dat het nu goed gaat. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.
Je gebruikt de juiste woorden, Hans.

“Kan het niet gewoon zijn, dat...”
“Eigenlijk niets aan de hand, maar...”
“Misschien dat....”
“...is in ieder geval wel de bedoeling”

Het gaat hier om mensenlevens.
 
Je gebruikt de juiste woorden, Hans.

“Kan het niet gewoon zijn, dat...”
“Eigenlijk niets aan de hand, maar...”
“Misschien dat....”
“...is in ieder geval wel de bedoeling”

Het gaat hier om mensenlevens.

Dus, wat ik altijd doe, bij "nieuwe situaties" met de hand op of vlak bij het stuur met grote belangstelling kijken hoe hij het doet. Dan blijkt of het goed is of niet. Inmiddels zijn nagenoeg alle knooppunten goed verwerkt. Neem aansluiting van Midden Brabantweg op A59. Tot deze update ging het wel maar reed hij op de markering en nu doet hij het mooier dan ik het kan.

Totdat gezegd wordt dat de aandacht verlegd mag worden, wat echt nog wel even duurt, (waarschijnlijk rijdt de auto al helemaal zelf maar moeten we toch als een waakhond alert blijven, al was het maar omdat het dan nog binnen de huidige regelgeving valt), zullen we moeten blijven opletten.

Maar, als ik naar Amsterdam moet en ik heb op de turtletrail A2 de AP aan op 104 km/uur dan kan ik gerust een appeltje gaan schillen. Zo zijn er meer situaties waar het een heel stuk beter is geworden.

Voorheen moest ik bij de Drechttunnel opletten, o.a. vanwege de vele hobbels. Nu inmiddels vier keer met 8.10.4 gereden en ik kan het gerust aan de auto overlaten.

We moeten zelf actief met AP bezig zijn en blijven. Dan is het dubbel veilig. Wat ik eventueel niet zie ziet AP (kans om op voorganger te rijden is nu heel klein) en wat AP niet ziet, bijv. een verderop invoegende vrachtauto, zie ik. Win win, zou ik zeggen.
 
Dus, wat ik altijd doe, bij "nieuwe situaties" met de hand op of vlak bij het stuur met grote belangstelling kijken hoe hij het doet. Dan blijkt of het goed is of niet. Inmiddels zijn nagenoeg alle knooppunten goed verwerkt. Neem aansluiting van Midden Brabantweg op A59. Tot deze update ging het wel maar reed hij op de markering en nu doet hij het mooier dan ik het kan.

Totdat gezegd wordt dat de aandacht verlegd mag worden, wat echt nog wel even duurt, (waarschijnlijk rijdt de auto al helemaal zelf maar moeten we toch als een waakhond alert blijven, al was het maar omdat het dan nog binnen de huidige regelgeving valt), zullen we moeten blijven opletten.

Maar, als ik naar Amsterdam moet en ik heb op de turtletrail A2 de AP aan op 104 km/uur dan kan ik gerust een appeltje gaan schillen. Zo zijn er meer situaties waar het een heel stuk beter is geworden.

Voorheen moest ik bij de Drechttunnel opletten, o.a. vanwege de vele hobbels. Nu inmiddels vier keer met 8.10.4 gereden en ik kan het gerust aan de auto overlaten.

We moeten zelf actief met AP bezig zijn en blijven. Dan is het dubbel veilig. Wat ik eventueel niet zie ziet AP (kans om op voorganger te rijden is nu heel klein) en wat AP niet ziet, bijv. een verderop invoegende vrachtauto, zie ik. Win win, zou ik zeggen.
Ik geloof wel in jouw behoedzaamheid met AP, Hans, maar ik geloof niet in voldoende behoedzaamheid / waakzaamheid van alle Tesla rijders samen.
Er gebeuren onnodige ongelukken.
Mijn kritiek is vooral op Tesla. Zij zou AP in shadow mode moeten zetten bij iedere situatie waarvan zij weet dat ie momenteel lastig of onmogelijk te handlen is. Dat gebeurt soms ook, maar in mijn ogen veel te weinig. Zelfs bij een rotonde rijdt ie keihard rechtdoor.
 
Ik geloof wel in jouw behoedzaamheid met AP, Hans, maar ik geloof niet in voldoende behoedzaamheid / waakzaamheid van alle Tesla rijders samen.
Er gebeuren onnodige ongelukken.
Mijn kritiek is vooral op Tesla. Zij zou AP in shadow mode moeten zetten bij iedere situatie waarvan zij weet dat ie momenteel lastig of onmogelijk te handlen is. Dat gebeurt soms ook, maar in mijn ogen veel te weinig. Zelfs bij een rotonde rijdt ie keihard rechtdoor.

Dat ben ik met je eens. Vooral rotondes, maar ook veel andere situaties, moet je gewoon niet eens proberen. Het zou fijn zijn als hij bij nadering van bijvoorbeeld een rotonde of een kruispunt met verkeerslichten "het stuur overgeeft" of een melding geeft voor extra oplettendheid.
 
Ik geloof wel in jouw behoedzaamheid met AP, Hans, maar ik geloof niet in voldoende behoedzaamheid / waakzaamheid van alle Tesla rijders samen.
Er gebeuren onnodige ongelukken.


Natuurlijk gebeuren er onnodige ongelukken met AP. Dat is normaal met vrijwel elke technologie in handen van mensen. Niet iedereen is even behoedzaam en waakzaam. Er gebeuren daardoor heel veel ongelukken met auto's zonder AP. Daar vinden we het "normaal" dat bestuurders hun eigen verantwoordelijkheid hebben - dus bijvoorbeeld geen straatraces, niet meer dan 30 of 50 binnen de bebouwde kom etc. Niettemin zijn mensen die zich hier niet aan houden. Maar daarom gaan we toch ook geen snelheidsbegrenzers inbouwen zodat auto's niet ander dan 30 kunnen?? Dus laat AP lekker wat het is en laat mensen - ook hier - hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
 
Mannen,

Ik heb vandaag een MX loaner mee. Klopt het dat de AP2 van een MX verschilt tov de MS?
Ik zie dat de MX allemaal fietsers en vrachtwagens herkent, en vaak ook nog op de rijbaan naast me. Dat heb ik de MS nog nooit gezien.
De MX draait op 2018.10.4 en de MS op 2018.10.6
ik zie op mijn MS met AP1 toch ook voetgangers, fietsers, moto's, auto's en vrachtwagens.
 
  • Helpful
Reactions: Pudding
Ik geloof wel in jouw behoedzaamheid met AP, Hans, maar ik geloof niet in voldoende behoedzaamheid / waakzaamheid van alle Tesla rijders samen.
Er gebeuren onnodige ongelukken.
Mijn kritiek is vooral op Tesla. Zij zou AP in shadow mode moeten zetten bij iedere situatie waarvan zij weet dat ie momenteel lastig of onmogelijk te handlen is. Dat gebeurt soms ook, maar in mijn ogen veel te weinig. Zelfs bij een rotonde rijdt ie keihard rechtdoor.

FA6916EE-FB2A-4FD6-AC7A-2C2300E23120.jpeg

Mijn standaard positie bij AP, ik wissel af tussen links en rechts.
 
Politie VS toont beelden van dodelijke botsing met zelfrijdende auto | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De vraag die bij mij rijst is of deze vrouw in ons geval niet al door de radar gezien moet zijn nog ruim voordat ze voor het "oog" te zien was.

Het lijkt mij van wel.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Ik ben het met je eens, een Tesla met 2018.10.4 was eerder gaan remmen. Ook lijkt het er helaas op dat de "bestuurder" onvoldoende aan het opletten is.