Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Direct na de laatste update merkte ik ook dat de weg veel eerder gedetecteerd werd (van grijs naar actief witte wegbelijning in het display) en je AP dus ook veel sneller kunt inschakelen. Prachtig.
Nu nog het automatisch afremmen bij rotondes en bochten en dan zijn we al heel ver :)
Oh ja, en het automatisch weer 'resumen' van AP na een handmatige baanwissel zou wel handig zijn.
Dat laatste is levensgevaarlijk en zou je niet moeten willen. Je hebt handmatig de AP uitgeschakeld, om welke reden dan ook.
Dat de auto dan zelfstandig de besturing, accelereren e.d. zou kunnen overnemen, ik moet er niet aan denken.
Je krijgt dan veel verhalen in de pers van Tesla's die op hol slaan. En dan gaat het nog kloppen ook.
 
  • Funny
Reactions: J-Peters
Dat laatste is levensgevaarlijk en zou je niet moeten willen. Je hebt handmatig de AP uitgeschakeld, om welke reden dan ook.
Dat de auto dan zelfstandig de besturing, accelereren e.d. zou kunnen overnemen, ik moet er niet aan denken.
Je krijgt dan veel verhalen in de pers van Tesla's die op hol slaan. En dan gaat het nog kloppen ook.
Ik snap wat je bedoelt Wim, maar ik doel op het hebben aanstaan van AP maar met auto-lane-change uit (die vind ik nog niet goed genoeg). Als ik dan van baan wissel (met AP aan) en knipper en lichtjes aan mijn stuur trek, dan schakelt AP direct uit (veel sneller dan als auto-lane-change aan staat). Als ik dan van baan gewisseld ben, zou het prettig zijn als AP weer actief wordt.
Feitelijk gaat AP dus even in pauze stand dan.

Bij Volvo werkt dit overigens al zo.
 
Ik snap wat je bedoelt Wim, maar ik doel op het hebben aanstaan van AP maar met auto-lane-change uit (die vind ik nog niet goed genoeg). Als ik dan van baan wissel (met AP aan) en knipper en lichtjes aan mijn stuur trek, dan schakelt AP direct uit (veel sneller dan als auto-lane-change aan staat). Als ik dan van baan gewisseld ben, zou het prettig zijn als AP weer actief wordt.
Feitelijk gaat AP dus even in pauze stand dan.

Bij Volvo werkt dit overigens al zo.

Ik ben het met Wim eens. Ik zet liever, als ik AP heb overruled, deze zelf weer aan. En ik probeer zo te rijden dat ik lang in dezelfde rijstrook kan blijven. Bijv. links met instelling op max toegelaten +10. Is het een beetje druk kun je dat heel lang volhouden.
 
Ik snap wat je bedoelt Wim, maar ik doel op het hebben aanstaan van AP maar met auto-lane-change uit (die vind ik nog niet goed genoeg). Als ik dan van baan wissel (met AP aan) en knipper en lichtjes aan mijn stuur trek, dan schakelt AP direct uit (veel sneller dan als auto-lane-change aan staat). Als ik dan van baan gewisseld ben, zou het prettig zijn als AP weer actief wordt.
Feitelijk gaat AP dus even in pauze stand dan.

Bij Volvo werkt dit overigens al zo.
Zoiets lijkt mij ook een goede optie.
Ik rij met AP1, en heb normaal wel auto lane change aan staan, maar daar heb je wel wat geduld voor nodig, en is feitelijk alleen goed te doen bij rustig verkeer.
Bij iets meer drukte wissel ik liever zelf van baan, maar wel graag zonder ding-dong.
Ik heb nu beter geleerd hoe hiermee om te gaan, maar zeker in het begin werd ik zot van die ding-dong signalen
 
  • Like
Reactions: HWS and cvonken
Zoiets lijkt mij ook een goede optie.
Ik rij met AP1, en heb normaal wel auto lane change aan staan, maar daar heb je wel wat geduld voor nodig, en is feitelijk alleen goed te doen bij rustig verkeer.
Bij iets meer drukte wissel ik liever zelf van baan, maar wel graag zonder ding-dong.
Ik heb nu beter geleerd hoe hiermee om te gaan, maar zeker in het begin werd ik zot van die ding-dong signalen

Ik denk dat men niet graag iets zal installeren dat AP uit zichzelf aanzet. Ik denk ook dat daar wel regelgeving voor bestaat. Verder, als het druk is en het wat ingewikkelder is, dan doe ik het een poosje zelf. Het is voorlopig nog een rijhulp en geen vervanger. Daarna komen er dan toch meestal weer hele stukken waar je er geen omkijken naar hebt.
 
Helemaal eens met @Hans Noordsij

Misschien wordt het in de toekomst anders, maar nu is het nog niet meer dan een hele prettige rijhulp. Ik rij echt 80% met AP, maar altijd met voet bij rem/gas en minimaal één hand aan het stuur. En ik blijf alert :)

Maar toch, het is wel fantastisch om in een smartphone op wielen te rijden <grin>
 
Ik denk dat men niet graag iets zal installeren dat AP uit zichzelf aanzet. Ik denk ook dat daar wel regelgeving voor bestaat. Verder, als het druk is en het wat ingewikkelder is, dan doe ik het een poosje zelf. Het is voorlopig nog een rijhulp en geen vervanger. Daarna komen er dan toch meestal weer hele stukken waar je er geen omkijken naar hebt.
Echt AP opnieuw aanzetten niet.
Ik denk zelf eerder aan een inschakelbare optie (in het settings menu) waarbij je tijdens gebruik van AP je richtingaanwijzers aanzet, en de auto detecteert dat je je stuur vasthoudt (lichte tegendruk overwinnen) Bij die combinatie zou AP tijdelijk een handmatige baanwisseling moeten toestaan zonder ding-dong.
 
  • Like
Reactions: cvonken
Ieder zo zijn voorkeur. Gelukkig zijn er dan 'settings'. Wellicht kan Elon een toggle knopje maken: 'Auto resume after lane change: On/Off' :)
Ik meen me te herinneren dat automatisch van baan wisselen op eigen initiatief een van de belangrijkste beloftes van EAP was. Was een mooi filmpje van. Dit soort tussenstappen liever overslaan zou ik zeggen.
 
  • Like
Reactions: cvonken
Ik denk dat men niet graag iets zal installeren dat AP uit zichzelf aanzet. Ik denk ook dat daar wel regelgeving voor bestaat. Verder, als het druk is en het wat ingewikkelder is, dan doe ik het een poosje zelf. Het is voorlopig nog een rijhulp en geen vervanger. Daarna komen er dan toch meestal weer hele stukken waar je er geen omkijken naar hebt.
Los van regelgeving is het vooral een kwestie van aansprakelijkheid. Tesla zal er voor waken dat zij aansprakelijk kan worden gesteld voor de gevolgen van ongevallen die door een autonome actie van de auto, i.c. het aanzetten van de AutoPilot, wordt veroorzaakt.
 
Ik meen me te herinneren dat automatisch van baan wisselen op eigen initiatief een van de belangrijkste beloftes van EAP was. Was een mooi filmpje van. Dit soort tussenstappen liever overslaan zou ik zeggen.

Hierover heeft Elon recent gecommuniceerd (je kunt zijn Tweets volgen). Dat zit er aan te komen maar is nog niet zo goed dat ze uitrollen. Moet meer dan 100% betrouwbaar zijn en ze hebben inmiddels wel geleerd dat alles onder een vergrootglas ligt. Dus hoopvol blijven afwachten :)
 
Haha Hans, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als iets meer dan 100% betrouwbaar is... ;)

These go to eleven :)

Maar ook anderen doen het:

Schermafbeelding 2018-03-17 om 16.15.48.png
 
  • Funny
Reactions: MarcelS
Met de komst van 2018.10.4 gaat het wisselen van baan wel heel veel beter dan voorheen, hij reageert sneller maar het wisselen zelf gaat veel geleidelijker. Wat mij betreft een sprong vooruit!

Zeker, 2018.10.4 is een enorme verbetering!
Lane-change is nagenoeg zoals ik het ook zou doen, erg soepel.
Wegherkenning is ook vele malen sneller geworden en AP ping-pongt niet meer.
Wat mij betreft -los van rechts inhalen met AP en het tonen van voertuig in naastgelegen rijbanen op het dash- geheel on-par met AP1. Nice!
 
Hoewel ik ook erg blij ben met de lane change verbetering is het toch wel opletten met de nieuwe update.

Vannochtend niets vermoedend 'als vanouds' op de autopilot richting de aansluiting van A73 (Nijmegen) naar A50 (richting Arnhem) gereden.
Bleek de auto nu niet meer af te remmen vlak voor de bocht.
Ik moest 'm handmatig van de autopilot + cruise halen.

Daarnaast vannochtend ook 1x een auto lane change naar links meegemaakt waar halverwege de auto weer abrupt terug wilde naar de oorspronkelijke baan. Maar heel misschien kwam dit doordat de auto op de linkerbaan te dicht voor me reed? Dan nog wel vreemd dat de lane change al was ingezet.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Daarnaast vannochtend ook 1x een auto lane change naar links meegemaakt waar halverwege de auto weer abrupt terug wilde naar de oorspronkelijke baan. Maar heel misschien kwam dit doordat de auto op de linkerbaan te dicht voor me reed? Dan nog wel vreemd dat de lane change al was ingezet.
Inderdaad, meestal weigert ie in dan gewoon de lane change en zet ie die pas in nadat "het gevaar van de voorligger op het ander rijvak" al geweken is. De weinige keren dat ik hetgeen je beschrijft voorhad was omdat ik de pinker te vroeg manueel uit deed nadat het manoeuver was ingezet en de wagen blijkbaar dacht dat ik van gedacht veranderd was en toch in m'n oorspronkelijk rijvak wou blijven. Of zo voelde het toch aan. Dus de vraag van de dag: ging je pinker nog terwijl ie die correctie-reactie had?
 
Inderdaad, meestal weigert ie in dan gewoon de lane change en zet ie die pas in nadat "het gevaar van de voorligger op het ander rijvak" al geweken is. De weinige keren dat ik hetgeen je beschrijft voorhad was omdat ik de pinker te vroeg manueel uit deed nadat het manoeuver was ingezet en de wagen blijkbaar dacht dat ik van gedacht veranderd was en toch in m'n oorspronkelijk rijvak wou blijven. Of zo voelde het toch aan. Dus de vraag van de dag: ging je pinker nog terwijl ie die correctie-reactie had?
Ook bij mij vanmorgen een wilde stuurbeweging terug naar de rechterbaan. Geen voorligger en de richtingaanwijzer naar links nog gewoon aan. De weg liep een beetje omhoog met de vangrail links zonder middenberm. Had het idee dat AP daarvan schrok.

Daarnaast werd ik vandaag links ingehaald door een grote truck. Toen ineens een harde remactie zonder verdere aanleiding.

Het is dus zeker nog opletten geblazen met versie 8.10.4!
 
  • Informative
Reactions: Hbrink and Gaston