Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Indrukwekkend om te zien dat in dit geval AP2 in staat is om fietsbaan op te rijden bij wegwerkzaamheden.
Kort filmpje van 37 seconden. Moeite waard vanaf 0:23.

Dit is wel een heel interessante. Want wat ik heb begrepen is dat de neural map nu echt leert en info binnenkrijgt van auto's die eerder passeren tot foto's van situaties toe.

Vanmiddag ben ik de A27 teruggereden uit Almere. Tussen Hilversum en Utrecht is een erg lang stuk met werkzaamheden waar binnen versmald zijn zodat je eigenlijk steeds op de lijn moet rijden. Hier wilde hij direct (terug) naar de originele rijstrook die kennelijk in de map zit. Ik heb het hele stuk zelf gestuurd.
Nu is het een mooie test om over een paar dagen ditzelfde stuk nog eens te rijden. Doet hij het dan goed dan heeft mijn auto, en de andere Tesla's (als dan niet met 8.10.4) informatie gegeven die verwerkt is.

Heel benieuwd of we dat kunnen constateren.
 
Wow, @CO2CLEAN @Hans Noordsij

Dat filmpje is inderdaad indrukwekkend. Ik weet niet of ik het in die situatie aan zou durven te vertrouwen op AP. Het zou wel fijn zijn als je in het dashboard een soort bevestiging zou krijgen dat hij de afwijking ziet.

Hier overigens ook positieve ervaringen met 10.4. Van rijbaan wisselen werkt nu echt heel fijn (tot nu toe). Het gaat de goede kant op! :)
 
Wow, vanmorgen vollédig op autopilot vanaf de rondweg Sneek naar afslag Zwolle centrum gereden inclusief in- en uitvoegen. Zelfs bij de werkzaamheden bij Joure ging het perfect. Ook de laagstaande zon was geen probleem. Heb alleen een paar keer extra richting aan moeten geven om duidelijk te maken waar ik naar toe wou. Daarnaast scheelde het dat ik de route goed ken zodat ik op tijd kon anticiperen op de juiste baankeuze. Al met al een leuke ervaring.
 
Wow, vanmorgen vollédig op autopilot vanaf de rondweg Sneek naar afslag Zwolle centrum gereden inclusief in- en uitvoegen. Zelfs bij de werkzaamheden bij Joure ging het perfect. Ook de laagstaande zon was geen probleem. Heb alleen een paar keer extra richting aan moeten geven om duidelijk te maken waar ik naar toe wou. Daarnaast scheelde het dat ik de route goed ken zodat ik op tijd kon anticiperen op de juiste baankeuze. Al met al een leuke ervaring.

Mijn ervaring ook! En zeker bij Joure is het nog best wel tricky!
 
  • Like
Reactions: Jelger
Ik merk op dat mijn auto met 10.4 nu in het midden van de rijstrook rijdt.
Dat lijkt me ook vrij logisch.
Ik begrijp niet waarom de auto voorheen iets rechts op de rijstrook reed.
Dat was dan toch gewoon slecht geprogrammeerd ?

Neen, toen liet hij zich leiden door de camera's met ondersteuning van de oude kaart (let op, gaat hier niet om navigatiekaart). Sinds de nieuwe update maakt hij gebruik van de vector based neural maps. In andere woorden, de auto weet tot op 10 cm nauwkeurig waar hij is. Daarom rijdt hij als het ware op rails en kijken de camera's etc. of er geen hindernissen (of voorgangers) zijn. Eigenlijk een totaal nieuwe AP die het opstapje is naar uitgebreidere functies.
 
  • Informative
Reactions: Hilbert68
Neen, toen liet hij zich leiden door de camera's met ondersteuning van de oude kaart (let op, gaat hier niet om navigatiekaart). Sinds de nieuwe update maakt hij gebruik van de vector based neural maps. In andere woorden, de auto weet tot op 10 cm nauwkeurig waar hij is. Daarom rijdt hij als het ware op rails en kijken de camera's etc. of er geen hindernissen (of voorgangers) zijn. Eigenlijk een totaal nieuwe AP die het opstapje is naar uitgebreidere functies.

Ik ging er vanuit dat de vector based kaarten pas in de 'beloofde' navigatie update zou zitten. Het zal vast ergens in een ander draadje aan bod zijn geweest, maar kun je ergens de kaart versie zien? Ik kon het zelf niet echt vinden......
 
Neen, toen liet hij zich leiden door de camera's met ondersteuning van de oude kaart (let op, gaat hier niet om navigatiekaart). Sinds de nieuwe update maakt hij gebruik van de vector based neural maps. In andere woorden, de auto weet tot op 10 cm nauwkeurig waar hij is. Daarom rijdt hij als het ware op rails en kijken de camera's etc. of er geen hindernissen (of voorgangers) zijn. Eigenlijk een totaal nieuwe AP die het opstapje is naar uitgebreidere functies.
Hans, is dit een aanname of ergens op gebaseerd? (Blind vertrouwen in jou natuurlijk, maar just 2b sure...;-)
 
Ik heb toch nog wel erg regelmatig dat de auto een onverwachte stuurbeweging terug naar de oorspronkelijk baan maakt tijdens een baan wisseling. Richtingaanwijzer netjes uit. Kom er nog niet helemaal achter wat AP triggered om halverwege de rijstrook terug te gaan naar de oorspronkelijke rijstrook. Het gebeurd trouwens zowel bij het baan wisselen van links naar rechts als andersom. Doordat het zo'n enorme abrupte stuurbeweging is levert het altijd weer de nodige schrik op.
 
Ik heb toch nog wel erg regelmatig dat de auto een onverwachte stuurbeweging terug naar de oorspronkelijk baan maakt tijdens een baan wisseling. Richtingaanwijzer netjes uit. Kom er nog niet helemaal achter wat AP triggered om halverwege de rijstrook terug te gaan naar de oorspronkelijke rijstrook. Het gebeurd trouwens zowel bij het baan wisselen van links naar rechts als andersom. Doordat het zo'n enorme abrupte stuurbeweging is levert het altijd weer de nodige schrik op.
Probeer eens om de richtingaanwijzer aan te houden tot je volledig in het nieuwe baanvak zit. Ik denk dat je te vroeg stop met de richting aan te geven.
 
Ik heb toch nog wel erg regelmatig dat de auto een onverwachte stuurbeweging terug naar de oorspronkelijk baan maakt tijdens een baan wisseling. Richtingaanwijzer netjes uit. Kom er nog niet helemaal achter wat AP triggered om halverwege de rijstrook terug te gaan naar de oorspronkelijke rijstrook. Het gebeurd trouwens zowel bij het baan wisselen van links naar rechts als andersom. Doordat het zo'n enorme abrupte stuurbeweging is levert het altijd weer de nodige schrik op.
Als je de richtingaanwijzer iets te vroeg weer in neutraal zet en de auto is nog niet half over de rijbaan scheidende onderbroken lijn, dan gaat ie weer terug. Om dit te voorkomen kun je de richtingaanwijzer gewoon doorduwen en vastklikken naar links of naar rechts.
Je hoeft niet bang te zijn dat ie twee rijstroken opschuift, dat doet ie niet. Je moet eerst altijd de richtingaanwijzer uit zetten en weer opnieuw aanzetten om een tweede rijstrook wisseling te realiseren.
 
Als je de richtingaanwijzer iets te vroeg weer in neutraal zet en de auto is nog niet half over de rijbaan scheidende onderbroken lijn, dan gaat ie weer terug. Om dit te voorkomen kun je de richtingaanwijzer gewoon doorduwen en vastklikken naar links of naar rechts.
Je hoeft niet bang te zijn dat ie twee rijstroken opschuift, dat doet ie niet. Je moet eerst altijd de richtingaanwijzer uit zetten en weer opnieuw aanzetten om een tweede rijstrook wisseling te realiseren.
"great minds think alike";)
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Neen, toen liet hij zich leiden door de camera's met ondersteuning van de oude kaart (let op, gaat hier niet om navigatiekaart). Sinds de nieuwe update maakt hij gebruik van de vector based neural maps. In andere woorden, de auto weet tot op 10 cm nauwkeurig waar hij is. Daarom rijdt hij als het ware op rails en kijken de camera's etc. of er geen hindernissen (of voorgangers) zijn. Eigenlijk een totaal nieuwe AP die het opstapje is naar uitgebreidere functies.


Welk(e) instrument(en) en/of data gebruikt de auto om de positie tot op 10 cm nauwkeurig te bepalen ?
 
Als je de richtingaanwijzer iets te vroeg weer in neutraal zet en de auto is nog niet half over de rijbaan scheidende onderbroken lijn, dan gaat ie weer terug. Om dit te voorkomen kun je de richtingaanwijzer gewoon doorduwen en vastklikken naar links of naar rechts.
Je hoeft niet bang te zijn dat ie twee rijstroken opschuift, dat doet ie niet. Je moet eerst altijd de richtingaanwijzer uit zetten en weer opnieuw aanzetten om een tweede rijstrook wisseling te realiseren.
Dat was mij inderdaad bekend. In mijn geval heb ik de richtingaanwijzer gewoon aanstaan en zet hem niet eerder uit dan nadat de gehele baanwissel voltooid is. Desondanks heb ik nu een paar keer een forse ingreep gehad, dus met de richtingaanwijzer aan op dat moment..
 
Lukt het iemand om met AP van rijstrook naar een afrit te wisselen (uitvoegen) ?
Of andersom vanaf de oprit naar de rijstrook (invoegen) ?
Je moet dan over blokken i.p.v. strepen. Het is mij nog niet gelukt.

Bij het willen wisselen van rijstrook krijg ik na aanzetten van de richtingaanwijzer nu afwisselend 3 opties:
1. er gebeurt niets
2. mededeling: stuur vasthouden (klein tikje is dan voldoende om de auto van rijstrook te laten wisselen)
3. ik hoef niets te doen en de auto wisselt van rijstrook.
Blijft dit zo of is de auto self learning en krijg ik binnenkort alleen nog de prettigste optie 3 ?

Inderdaad pas de richtingaanwijzer uitzetten als je op de andere rijstrook bent aangekomen.
 
Indrukwekkend om te zien dat in dit geval AP2 in staat is om fietsbaan op te rijden bij wegwerkzaamheden.
Kort filmpje van 37 seconden. Moeite waard vanaf 0:23.


Ik vind dit soort stunts écht niet kunnen. Er staan daar gewoon mensen langs de kant.
Zullen wij s.v.p. dergelijke capriolen achterwege laten ?
Schermafbeelding 2018-03-21 om 16.20.04.png
 
  • Like
Reactions: Jelger and Gaston
Ik vind dit soort stunts écht niet kunnen. Er staan daar gewoon mensen langs de kant.
Zullen wij s.v.p. dergelijke capriolen achterwege laten ?View attachment 288104

Eens. Dit was ook mijn eerste reaktie. Onverantwoord gedrag van de bestuurder is dit, ook met een handje aan het stuur. 1 AP zwieper en die wegwerker gaat eraan.

De huidge AP is niet geschikt en niet bedoeld voor deze situaties. 2018.10.4 of niet, uitzetten dus.

Het trainen / learnen van dit soort situaties zou volledig in shadow mode moeten gebeuren.