Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk filmpje op facebook gevonden van Autopilot die nuchter niet reageert in een situatie waar wij een hartverzakking kunnen krijgen, maar waar technisch gesproken niets aan de hand was. Interessant is de vraag wat hij zou doen als de tweede auto iets later was en het echt krap zou worden. Nu was het een situatie van "no reason for panic".

Tesla Autopilot ultrasonic sensors handle two lanes merging to one - YouTube
 
Dat heb ik ook een paar keer gehad en de eerste keren begon ik te remmen maar ik heb het ook eens aangezien en toen remde hij wel op tijd maar minder elegant. Maakt ook verschil of hij van links of van rechts komt. Bij van links veronderstelt hij een hogere snelheid en ziet het langer aan voordat hij ingrijpt.
 
In maart organiseert het Verbond van Verzekeraars een congres over "de toekomst" in de letselschadewereld. Veelal een juridische insteek en natuurlijk gaat het weer over de zelfrijdende auto waar men over gaat praten. Ik heb eerder gemerkt dat men dat vanuit de studeerkamer doet zonder te weten van de hoed en de rand.

Daarom heb ik gemeend er wat over te moeten zeggen. De tekst kan (al dan niet op onderdelen) voor jullie ook wel eens bruikbaar zijn.
Daarom hier de passage (de echte notitie gaat over meer onderwerpen) rondom het "zelfrijden".

Ik ben trouwens bezig met het "evalueren" van mijn ervaringen om tot wat suggesties voor verdere verbeteringen te komen. Zodra ik die in woorden heb omgezet zal ik het aan jullie voorhouden.

En XFrank, hoewel wonende in Brabant voor mij geen carnaval met mijn half Rotterdams, half Haags bloed :) Dus tijd voor wat zaken als dit.

---------------

Zelfrijdende auto


Ik werd tot deze notitie getriggerd door de uitnodiging voor jullie jaarconferentie. Uiteraard heb ik mij direct opgegeven.
Een tweetal aspecten in de uitnodiging sprak mij namelijk aan.


Op de eerste plaats dat er erg veel aandacht wordt gegeven aan wat wordt genoemd de “zelfrijdende auto”. Het gehele onderwerp wordt gejuridiceerd (begrijpelijk natuurlijk) maar wat weten de sprekers nu eigenlijk zelf van zelfrijdende auto’s. Iedereen denkt aan auto’s die geen stuur meer hebben en waar je alleen een adres intypt, of inspreekt, en dan wordt je daar vanzelf afgeleverd. Dat gaat komen natuurlijk en waarschjijnlijk veel sneller dan we denken.
Maar het gaat niet zo dat die auto er “ineens” is. Dat gaat in stappen en die stap naar “van deur tot deur” zal eigenlijk alleen de laatste procenten van het proces betreffen dus daar moet voorlopig de focus niet op gericht worden.


Want de auto die 80% zelfrijdend is (of waarschijnlijk inmiddels alweer wat meer door een nieuwe online software uitbreiding) bestaat al een tijdje en ik rijd er zelf ook al een paar maanden in rond. Die auto is gewoon te koop en de RDW heeft de systemen ook goedgekeurd.
Niet zonder reden want terwijl de buitenwacht het ziet als een “risicovolle gadget” is het voor mij een veiligheidsvoorziening van jewelste.
Want als rijden niet meer is dan ervoor te zorgen dat je binnen de lijnen blijft en dat je niet op je voorganger klapt, met daarbij alert zijn op wat er naast je gebeurt (of misgaat), dan kan een computer, die 1000 x per seconde kijkt, dat veel beter dan wij “beperkte” mensen. Vooral als het dan ook nog gaat om routinestukken op (snel)wegen waar het al gauw “saai” wordt, laten wij ons gemakkelijk afleiden. De computer, geholpen door camera's met objectherkenning, lange afstandsradar en sensoren rondom niet!


Ik heb al eens, voorafgaand aan een lezing, iemand laten kennismaken met wat nou eigenlijk in de praktijk “zelfrijdend” betekent en dat bleek verhelderend te werken. Het is namelijk geen science fiction maar realiteit en de aansprakelijkheidsvraag zal zich, naarmate meer functies autonoom worden, verschuiven in de richting van produktaansprakelijkheid maar dat is pas het eindstation. Veel interessanter is de weg daarheen. In ieder geval is het met de huidige “zelfrijdende” auto nog steeds zo dat de bestuurder, die “aan de knoppen zit”, verantwoordelijk is en dus aansprakelijk (evidente aantoonbare technische mankementen daargelaten, in welk geval de schade verhaald kan worden op de fabrikant nadat deze aan derden, de slachtoffers, is vergoed).
Nieuwe verzekeringsvormen (first party) hebben wat dat betreft veel minder invloed dan we wellicht denken.


Graag leg ik hier het aanbod neer om de spreker(s) en/of jullie eens te laten kennismaken met “zelfrijdende" auto’s, de impact op het autorijden, de haken en ogen en de voortschrijdende verbeteringen.


Het is namelijk ook zo dat door het proces van fleetlearning, waarbij elke auto doorlopend gegevens over de route uploadt er “online" een steeds beter en actueler wordende wegenkaart wordt gevormd die, als aanvulling op de navigatie en met behulp van GPS, alle auto’s helpt bij het kiezen van de ideale lijn, het signaleren van bijzondere situaties, het aanpassen van de snelheid waar nodig door bochten etc. etc. En dat gebeurt dus al vandaag!

Dat kan door een leuk proefritje met mijn, overigens 100% elektrische, auto te organiseren.



Laat het maar eens weten. Het zou jammer zijn als de sprekers het verschijnsel niet met de nodige nuances over het voetlicht zouden brengen.
 
Zelfrijdende auto


Ik werd tot deze notitie getriggerd door de uitnodiging voor jullie jaarconferentie. Uiteraard heb ik mij direct opgegeven.
Een tweetal aspecten in de uitnodiging sprak mij namelijk aan.


Op de eerste plaats dat er erg veel aandacht wordt gegeven aan wat wordt genoemd de “zelfrijdende auto”. Het gehele onderwerp wordt gejuridiceerd (begrijpelijk natuurlijk) maar wat weten de sprekers nu eigenlijk zelf van zelfrijdende auto’s. Iedereen denkt aan auto’s die geen stuur meer hebben en waar je alleen een adres intypt, of inspreekt, en dan wordt je daar vanzelf afgeleverd. Dat gaat komen natuurlijk en waarschjijnlijk veel sneller dan we denken.
Maar het gaat niet zo dat die auto er “ineens” is. Dat gaat in stappen en die stap naar “van deur tot deur” zal eigenlijk alleen de laatste procenten van het proces betreffen dus daar moet voorlopig de focus niet op gericht worden.

Graag leg ik hier het aanbod neer om de spreker(s) en/of jullie eens te laten kennismaken met “zelfrijdende" auto’s, de impact op het autorijden, de haken en ogen en de voortschrijdende verbeteringen.

Het is namelijk ook zo dat door het proces van fleetlearning, waarbij elke auto doorlopend gegevens over de route uploadt er “online" een steeds beter en actueler wordende wegenkaart wordt gevormd die, als aanvulling op de navigatie en met behulp van GPS, alle auto’s helpt bij het kiezen van de ideale lijn, het signaleren van bijzondere situaties, het aanpassen van de snelheid waar nodig door bochten etc. etc. En dat gebeurt dus al vandaag!

Dat kan door een leuk proefritje met mijn, overigens 100% elektrische, auto te organiseren.


Laat het maar eens weten. Het zou jammer zijn als de sprekers het verschijnsel niet met de nodige nuances over het voetlicht zouden brengen.
Een paar niet-inhoudelijke aandachtspunten:

Je kondigt aan dat een tweetal aspecten je aan hebben gesproken in de uitnodiging, en gaat heel duidelijk op de eerste in. Een tweede heb ik niet zo goed kunnen ontdekken echter, je geeft het namelijk niet zo duidelijk aan als de eerste.

Je gebruikt het wordt ook (gehighlight in de quote) maar waar slaat dat op? Ik denk dat die beter weggelaten kan worden. Die hele alinea voelt overigens een beetje misplaatst, misschien moet het voor je aanbod om ze kennis te laten maken met zelfrijdende auto's.
 
Last edited:
Leuk filmpje op facebook gevonden van Autopilot die nuchter niet reageert in een situatie waar wij een hartverzakking kunnen krijgen, maar waar technisch gesproken niets aan de hand was. Interessant is de vraag wat hij zou doen als de tweede auto iets later was en het echt krap zou worden. Nu was het een situatie van "no reason for panic".

Tesla Autopilot ultrasonic sensors handle two lanes merging to one - YouTube

Inderdaad knap, maar een gewone chauffeur zou niet eens in die situatie terecht komen.

autopilot is leuk, maar het echt ver vooruit kijken mist nog. Daarbij mist het nog het intuitiegevoel van een gewone chauffeur. Ook het inhalen of van baan wisselen met autopilot is nog te omslachtig. Pas als dat echt vanzelf gaat, ben ik om.

Momenteel vind ik het nog steeds teveel een gimmick. Net als de autopark. Dat gebruikt echt niemand, bij geen enkel merk.
 
Een paar niet-inhoudelijke aandachtspunten:

Je kondigt aan dat een tweetal aspecten je aan hebben gesproken in de uitnodiging, en gaat heel duidelijk op de eerste in. Een tweede heb ik niet zo goed kunnen ontdekken echter, je geeft het namelijk niet zo duidelijk aan als de eerste.

Je gebruikt het wordt ook (gehighlight in de quote) maar waar slaat dat op? Ik denk dat die beter weggelaten kan worden. Die hele alinea voelt overigens een beetje misplaatst, misschien moet het voor je aanbod om ze kennis te laten maken met zelfrijdende auto's.

Bedankt voor de reactie. Je kunt overigens de quote strippen tot hetgeen de essentie is voor de reactie. Dat leest prettiger voor de anderen dan wanneer het gehele verhaal weer komt. Dat geldt ook voor foto's. Maar dat deed ik in het begin ook nog niet.

Let even op dit zinnetje in mijn aankondiging naar jullie: Daarom hier de passage (de echte notitie gaat over meer onderwerpen) rondom het "zelfrijden"
Ik ga nog in op (in hun ogen revolutionaire en innoverende) ideetjes als beeldbellen, mijn reactie laat zich raden, en de ontwikkelingen rondom iLetsel. Maar die zijn voor jullie niet interessant en mocht dat wel zo zijn, de hele notitie staat hier: https://www.iletsel.nl/p/pivnotitie

Verder heb ik op aanwijzingen een kleine aanpassing gedaan. Dank hiervoor.
 
Inderdaad knap, maar een gewone chauffeur zou niet eens in die situatie terecht komen.

autopilot is leuk, maar het echt ver vooruit kijken mist nog. Daarbij mist het nog het intuitiegevoel van een gewone chauffeur. Ook het inhalen of van baan wisselen met autopilot is nog te omslachtig. Pas als dat echt vanzelf gaat, ben ik om.

Momenteel vind ik het nog steeds teveel een gimmick. Net als de autopark. Dat gebruikt echt niemand, bij geen enkel merk.

ik snap u ook niet echt.
Gisteren een toer van totaal een kleine 500km gedaan. waarvan ik 80% tot 90% op autopilot heb gereden.
Van zodra de auto 2 lijnen ziet, rij ik op autopilot:smile:
 
Inderdaad knap, maar een gewone chauffeur zou niet eens in die situatie terecht komen.

Die zou waarschijnlijk gaan vloeken, toeteren, het hem betaald gaan zetten terwijl de AP gewoon ziet dat het gaat en het daarbij laat.

En wat AP betreft: Ik ben iemand die eerst enorm sceptisch is, er tien keer omheen loopt, dan het helemaal uit elkaar haalt en elk onderdeeltje beoordeelt op "Wat heb ik er aan" en als dat dan positief uitpakt en ik de mogelijkheden en onmogelijkheden heb gezien, dan ga ik er gewoon voor.

Resultaat is dat ik 80 tot 90% op AP rijd en precies weet waar nog aandachtspunten zitten en dan alert ben.

Autopark? Een uitkomst, dagelijks gebruikt en ik parkeer nu op plekken waar ik vroeger maar voorbij reed (wat anderen ook gewoon doen).

IMG_1095.jpg
 
Bedankt voor de reactie. Je kunt overigens de quote strippen tot hetgeen de essentie is voor de reactie. Dat leest prettiger voor de anderen dan wanneer het gehele verhaal weer komt. Dat geldt ook voor foto's. Maar dat deed ik in het begin ook nog niet.
Ik wist niet of ik nog dezelfde pagina zou halen, vandaar de hele post gequoteerd.

Let even op dit zinnetje in mijn aankondiging naar jullie: Daarom hier de passage (de echte notitie gaat over meer onderwerpen) rondom het "zelfrijden"
Ik ga nog in op (in hun ogen revolutionaire en innoverende) ideetjes als beeldbellen, mijn reactie laat zich raden, en de ontwikkelingen rondom iLetsel. Maar die zijn voor jullie niet interessant en mocht dat wel zo zijn, de hele notitie staat hier: https://www.iletsel.nl/p/pivnotitie

Verder heb ik op aanwijzingen een kleine aanpassing gedaan. Dank hiervoor.
Graag gedaan. Die zin had ik gezien, ik dacht dat in een niet door jou gedeeld stuk het 2e aspect misschien zou zijn aangehaald, maar heb alsnog gekozen om het aan te geven.