You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Een paar niet-inhoudelijke aandachtspunten:Zelfrijdende auto
Ik werd tot deze notitie getriggerd door de uitnodiging voor jullie jaarconferentie. Uiteraard heb ik mij direct opgegeven.
Een tweetal aspecten in de uitnodiging sprak mij namelijk aan.
Op de eerste plaats dat er erg veel aandacht wordt gegeven aan wat wordt genoemd de “zelfrijdende auto”. Het gehele onderwerp wordt gejuridiceerd (begrijpelijk natuurlijk) maar wat weten de sprekers nu eigenlijk zelf van zelfrijdende auto’s. Iedereen denkt aan auto’s die geen stuur meer hebben en waar je alleen een adres intypt, of inspreekt, en dan wordt je daar vanzelf afgeleverd. Dat gaat komen natuurlijk en waarschjijnlijk veel sneller dan we denken.
Maar het gaat niet zo dat die auto er “ineens” is. Dat gaat in stappen en die stap naar “van deur tot deur” zal eigenlijk alleen de laatste procenten van het proces betreffen dus daar moet voorlopig de focus niet op gericht worden.
Graag leg ik hier het aanbod neer om de spreker(s) en/of jullie eens te laten kennismaken met “zelfrijdende" auto’s, de impact op het autorijden, de haken en ogen en de voortschrijdende verbeteringen.
Het is namelijk ook zo dat door het proces van fleetlearning, waarbij elke auto doorlopend gegevens over de route uploadt er “online" een steeds beter en actueler wordende wegenkaart wordt gevormd die, als aanvulling op de navigatie en met behulp van GPS, alle auto’s helpt bij het kiezen van de ideale lijn, het signaleren van bijzondere situaties, het aanpassen van de snelheid waar nodig door bochten etc. etc. En dat gebeurt dus al vandaag!
Dat kan door een leuk proefritje met mijn, overigens 100% elektrische, auto te organiseren.
Laat het maar eens weten. Het zou jammer zijn als de sprekers het verschijnsel niet met de nodige nuances over het voetlicht zouden brengen.
Leuk filmpje op facebook gevonden van Autopilot die nuchter niet reageert in een situatie waar wij een hartverzakking kunnen krijgen, maar waar technisch gesproken niets aan de hand was. Interessant is de vraag wat hij zou doen als de tweede auto iets later was en het echt krap zou worden. Nu was het een situatie van "no reason for panic".
Tesla Autopilot ultrasonic sensors handle two lanes merging to one - YouTube
Een paar niet-inhoudelijke aandachtspunten:
Je kondigt aan dat een tweetal aspecten je aan hebben gesproken in de uitnodiging, en gaat heel duidelijk op de eerste in. Een tweede heb ik niet zo goed kunnen ontdekken echter, je geeft het namelijk niet zo duidelijk aan als de eerste.
Je gebruikt het wordt ook (gehighlight in de quote) maar waar slaat dat op? Ik denk dat die beter weggelaten kan worden. Die hele alinea voelt overigens een beetje misplaatst, misschien moet het voor je aanbod om ze kennis te laten maken met zelfrijdende auto's.
Momenteel vind ik het nog steeds teveel een gimmick. Net als de autopark. Dat gebruikt echt niemand, bij geen enkel merk.
Inderdaad knap, maar een gewone chauffeur zou niet eens in die situatie terecht komen.
autopilot is leuk, maar het echt ver vooruit kijken mist nog. Daarbij mist het nog het intuitiegevoel van een gewone chauffeur. Ook het inhalen of van baan wisselen met autopilot is nog te omslachtig. Pas als dat echt vanzelf gaat, ben ik om.
Momenteel vind ik het nog steeds teveel een gimmick. Net als de autopark. Dat gebruikt echt niemand, bij geen enkel merk.
Inderdaad knap, maar een gewone chauffeur zou niet eens in die situatie terecht komen.
ik snap u ook niet echt.
Gisteren een toer van totaal een kleine 500km gedaan. waarvan ik 80% tot 90% op autopilot heb gereden.
Van zodra de auto 2 lijnen ziet, rij ik op autopilot:smile:
Ik wist niet of ik nog dezelfde pagina zou halen, vandaar de hele post gequoteerd.Bedankt voor de reactie. Je kunt overigens de quote strippen tot hetgeen de essentie is voor de reactie. Dat leest prettiger voor de anderen dan wanneer het gehele verhaal weer komt. Dat geldt ook voor foto's. Maar dat deed ik in het begin ook nog niet.
Graag gedaan. Die zin had ik gezien, ik dacht dat in een niet door jou gedeeld stuk het 2e aspect misschien zou zijn aangehaald, maar heb alsnog gekozen om het aan te geven.Let even op dit zinnetje in mijn aankondiging naar jullie: Daarom hier de passage (de echte notitie gaat over meer onderwerpen) rondom het "zelfrijden"
Ik ga nog in op (in hun ogen revolutionaire en innoverende) ideetjes als beeldbellen, mijn reactie laat zich raden, en de ontwikkelingen rondom iLetsel. Maar die zijn voor jullie niet interessant en mocht dat wel zo zijn, de hele notitie staat hier: https://www.iletsel.nl/p/pivnotitie
Verder heb ik op aanwijzingen een kleine aanpassing gedaan. Dank hiervoor.
<150 km/h dus? Slaapverwekkend [emoji12]
Klopt, niet gezocht maar al wel uitgebreid getest in Duitsland. Is verder ook een prima snelheid ook al kan t harder. >180km/u voel ik mij in de Tesla niet echt op m'n gemak. Dat doen de fossielen nog beter.Autopilot werkt tot 150 km/h? Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar gek genoeg nog niet kunnen vinden.