Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Zeer informatief filmpje met een zeer belangrijke waarschuwing.
Op zich fantastisch dat de autopilot zonder wegbelijning actief een voorligger blijft volgen. Maar ook gewoon van baan wisselt als ... dat helemaal niet kan.
Ik vraag me dan toch af of de sensoren aan de zijkant van de auto dit niet signaleren en het van baan veranderen niet voorkomen.

Nu zijn dat omstandigheden waarbij ik echt niet op de AP zou vertrouwen. Bovendien had hij de CC op een erg hoge snelheid staan en dat is vragen om problemen als er een vrij stuk v oor de auto is (terecht of niet terecht).
 
Ik neem aan dat dit een retorische vraag is. Electronica reageert natuurlijk sneller, consistenter en accurater dan een mens vermag.

Dat lijkt me een schromelijke overschatting van de techniek om ons heen. De electronica is niet slimmer/beter dan hij geprogrammeerd is (en afhankelijk van wat hij kan meten/waarnemen). En dan zitten er ook nog beperkingen in de snelheid van de electro/mechanische aandrijving van het stuur.

Ik denk dat de goede prestatie (cq andere gedrag hand bestuurd vs AP in een storm) uit iets heel anders is te verklaren is, waar ik aanvankelijk niet aan gedacht had.

In 'handbediening' is het stuur onbekrachtigd en kan vrij bewegen en dat doet het dan ook bij wat druk van de zijkant (tenzij je met stijve armen en met je handen aan het stuur geklemd achter het stuur zit).
In AP zal het stuur waarschijnlijk voortdurend bekrachtigd zijn en in een bepaalde stand gehouden worden (en dus koersvaster).

Zou dus best kunnen dat met AP aan zijdelingse rukwinden veel minder invloed hebben op de koers en dat er daardoor ook niet zoveel gecorrigeerd hoeft te worden.

Het is maar een hypothese
 
Bobby de techniek werkt bij LastNLSig nog niet zoals t hoort...:wink:

Oh excuus, ik liet me een beetje gaan. Ik zal mijn diplomatieke modus weer even zoeken, die ligt nog ergens. Maar ik moest een beetje huilen omdat de meet en regeltechniek met hogere afgeleiden werkt dan een mens, en omdat servo-tjes in de milliseconden range acteren, en, en, en.....
 
Last edited:
Oh excuus, ik liet me een beetje gaan. Ik zal mijn diplomatieke modus weer even zoeken, die ligt nog ergens. Maar ik moest een beetje huilen omdat de meet en regeltechniek met hogere afgeleiden werkt dan een mens, en omdat servo-tjes in de milliseconden range acteren, en, en, en.....
Dat is zeker zo, maar je hebt niets aan die snelle servo's en hogere afgeleiden als de programmeurs het niet op de juiste manier gebruiken of bepaalde use cases nog niet ingevuld hebben. Dat is wat LastNLSig bedoelt. Oftewel jullie hebben allebei gelijk :tongue:
 
Gisterenavond reed ik in Leiden op de Willem de Zwijgerlaan waar ze het afgelopen jaar twee van die tunnels gemaakt hebben. Ik had de AP aan op 53 km/u. In de tweede tunnel (volgens mij ter hoogte van de Gooimeerlaan) ging de auto heel vreemd slingeren. De lijnen waren prima zichtbaar maar toch ging ik tot drie keer toe heen en weer in mijn baan.
Heeft iemand anders ook die ervaring? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
 
Gisterenavond reed ik in Leiden op de Willem de Zwijgerlaan waar ze het afgelopen jaar twee van die tunnels gemaakt hebben. Ik had de AP aan op 53 km/u. In de tweede tunnel (volgens mij ter hoogte van de Gooimeerlaan) ging de auto heel vreemd slingeren. De lijnen waren prima zichtbaar maar toch ging ik tot drie keer toe heen en weer in mijn baan.
Heeft iemand anders ook die ervaring? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Autopilot met tunnelvrees?
 
Klopt heb ik ook wel eens als ik onder een brug door rijdt waar de weg verdiept ligt (vanochtend nog rondweg Oss).

In de nieuwe tunnel bij Terneuzen gaat de Tesla ineens spontaan heel hard in de ankers. Heb het al 3x gehad.
1x als verrassing en 2x omdast ik het aan het testen was. Heeft niets met de Radar te maken want op Radar CC rijdt hij wel probleemloos door.
 
Gisterenavond reed ik in Leiden op de Willem de Zwijgerlaan waar ze het afgelopen jaar twee van die tunnels gemaakt hebben. Ik had de AP aan op 53 km/u. In de tweede tunnel (volgens mij ter hoogte van de Gooimeerlaan) ging de auto heel vreemd slingeren. De lijnen waren prima zichtbaar maar toch ging ik tot drie keer toe heen en weer in mijn baan.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Kan het zijn dat er boven de tunnel afslagen zijn van wegen? Ik bedoel dat als de Tesla denkt dat er een afslag komt (of zelfs al wil nemen) hij dit soort acties doet. komt omdat de navi kaarten oud zijn, kent de nieuwe situatie niet en rijdt dus volgens de oude situatie maar reageert daar ook op...