Ik denk dat anticiperen zoals 'als je zelf zou rijden' nog ver weg is.
Auto's zouden met elkaar in contact moeten staan bv om treintje voor je in kaart te brengen, zodat jouw auto weet hoe zich te gedragen.
Radar en camera's hebben gewoon beperkte range.
Dus als voorganger afzakt, is het gewoon logisch dat de auto ook mee afzakt.
Zelf kijk je 300 meter verder de weg op en zie je dat alles prima doorrijdt en kan je, als je zelf rijdt, de afstand tot voorganger kleiner laten worden zonder remmen. De voorligger zal (neem je dan aan) toch wel weer gas bijgeven.
Dit anticiperen vraagt behoorlijk veel van een auto.
Als de Tesla dit nu al zou gaan doen, en dus de voorliggende afstand continu laten verkleinen, dan zijn bruuske remacties niet te tellen denk ik.
EDIT: En hoe meer auto's zelfrijdend op de weg zitten hoe minder dat onrustige rijgedrag er is natuurlijk.
Ik vind veiligheid voor alles wat dat betreft. De Tesla doet dit prima met de middelen die ze heeft.
Verder stoor ik me echt niet aan achteropkomend verkeer dat zich stoort aan mijn remgedrag.
Je ziet ze dan soms wild naar links bewegen (om in je spiegel te komen + te laten zien: Mafkees, laat me er langs), maar in dat geval ga ik rustig door op autosteer + ga naar rechts waar mogelijk.
Ik probeer de boel wel veilig te houden + te voorkomen dat ze me 'te geirriteerd' rechts langs inhalen. Gebeurt helaas heel soms ook....
Wil ik autosteer blijven rijden en wordt het op de linkerbaan te druk + te onrustig, dan zak ik af naar rechts naar de middenbaan of helemaal rechts.
Ook hier veiligheid voor alles...