Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Enigszins off-topic: ik zou graag, tijdens de rit, de keuze hebben tussen adaptief en domme cruise-control. Soms is een domme CC nodig, bijvoorbeeld op van die wegen zonder middenlijn. Elke dag dat ik naar huis rijdt kom ik op zo'n weg en elke keer is er paniek omdat Tes denkt dat die tegenligger wel heel hard onze kant op komt. Ik probeer tegenwoordig maar zoveel mogelijk naar rechts te sturen of zet hem even uit...
Lijkt mij persoonlijk ook heel handig en eenvoudig te realiseren voor Tesla.
 
Mijn ervaring is dat als iemand voor je invoegt en net zo snel of sneller rijdt als jij, de Tesla niet op de rem gaat. Maar veel mensen gooien 'm er net wat langzamer tussen (en soms kun je ook niet anders) en zeker als de afstand dan ook vrij klein is gaat hij op de remmen. Wel veiliger (je wil namelijk afstand hebben tot je voorligger), maar niet prettig voor de rest van het verkeer.
 
  • Funny
Reactions: Arthur80
Zelfs op standje één is de afstand tot de voorganger zo groot, en is met alle versies van de AP waarmee ik heb mogen rijden ongeveer even groot, dat met 80km/u er een vrachtwagen met oplegger en een personenauto tegelijk er tussen kunnen invoegen.

En ja, dan remt hij af maar de afstand die de AP open laat ook op stand 1 is redelijk groot.

De manier waarop de AP afstand houd is ook redelijk autistisch te noemen.
Op een tweebaans provinciale weg mag de afstand wat groter zijn dan op de snelweg. Maar ook op de snelweg wil je niet in iemands dodehoek willen blijven rijden. Als je zelf rijdt dan heb je ook een meer dynamische afstand tot je voorganger waarbij je ook rekening houdt met de positie van de voertuigen op de andere banen en zelfs de afstand die je voorganger weer tot zijn voorganger aanhoudt.

Als je iemand voor je hebt rijden die continu een beetje van snelheid varieert dan ga je zelf of met een standaard CC op zijn gemiddelde snelheid rijden en dan varieert de afstand steeds een beetje de TACC gaat dan vrolijk mee doen met het afzakken en accelereren wat je voorganger ook doet...
 
Ik denk dat anticiperen zoals 'als je zelf zou rijden' nog ver weg is.
Auto's zouden met elkaar in contact moeten staan bv om treintje voor je in kaart te brengen, zodat jouw auto weet hoe zich te gedragen.

Radar en camera's hebben gewoon beperkte range.
Dus als voorganger afzakt, is het gewoon logisch dat de auto ook mee afzakt.

Zelf kijk je 300 meter verder de weg op en zie je dat alles prima doorrijdt en kan je, als je zelf rijdt, de afstand tot voorganger kleiner laten worden zonder remmen. De voorligger zal (neem je dan aan) toch wel weer gas bijgeven.
Dit anticiperen vraagt behoorlijk veel van een auto.
Als de Tesla dit nu al zou gaan doen, en dus de voorliggende afstand continu laten verkleinen, dan zijn bruuske remacties niet te tellen denk ik.

EDIT: En hoe meer auto's zelfrijdend op de weg zitten hoe minder dat onrustige rijgedrag er is natuurlijk.

Ik vind veiligheid voor alles wat dat betreft. De Tesla doet dit prima met de middelen die ze heeft.

Verder stoor ik me echt niet aan achteropkomend verkeer dat zich stoort aan mijn remgedrag.

Je ziet ze dan soms wild naar links bewegen (om in je spiegel te komen + te laten zien: Mafkees, laat me er langs), maar in dat geval ga ik rustig door op autosteer + ga naar rechts waar mogelijk.
Ik probeer de boel wel veilig te houden + te voorkomen dat ze me 'te geirriteerd' rechts langs inhalen. Gebeurt helaas heel soms ook....

Wil ik autosteer blijven rijden en wordt het op de linkerbaan te druk + te onrustig, dan zak ik af naar rechts naar de middenbaan of helemaal rechts.
Ook hier veiligheid voor alles...
 
Het normale afremmen van de AP valt ook best wel mee. Iemand die zich daar aan stoort heeft zelf een probleem met zijn rijgedrag.

Dit wordt anders wanneer je last gaat krijgen van fantom braking.
De auto gaat dan ineens vol in de remmen zonder enige reden. Als achteropkomend verkeer is dit vergelijkbaar met een brake test die volledig uit het niets komt.
 
Het normale afremmen van de AP valt ook best wel mee. Iemand die zich daar aan stoort heeft zelf een probleem met zijn rijgedrag.

Dit wordt anders wanneer je last gaat krijgen van fantom braking.
De auto gaat dan ineens vol in de remmen zonder enige reden. Als achteropkomend verkeer is dit vergelijkbaar met een brake test die volledig uit het niets komt.

Ja, fantom braking is idd zeer vervelend.
Hoewel ik moet zeggen dat ik dat al 'lange tijd' niet meer gehad heb.
Wel merk ik nu af toe een soort van een 'schijnbeweging'. Het lijkt dan wel of ie fantom braking wil gaan doen, maar zich dan ineens bedenkt.
 
De 2 weken zitten er bijna op. Begin AP net te vertrouwen. Ook is het zinvol om soms gas bij te geven. Het remmen bij opkomend verkeer is niet bepaald economisch.
Wat me echt ergert zijn de dringende verzoeken druk op het stuur uit te oefenen. Al meegemaakt dat AP uit gaat na 3 waarschuwingen hoewel ik het stuur niet los heb gelaten.
Ga ik het missen? Ik weet het niet. Aan de ene kant is het relaxt rijden. Aan de andere kant word je de hele tijd opgeduwd en ook nog eens gek van alle geluiden.