Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Hier compleet anders. Nog maar 4500 km na 4 weken, waarbij de laatste week veel snelweg. Schiet me maar af, maar 80% op autopilot en het vertrouwen daarin groeit met de dag. Was al wel “sturingsassistent” gewend van BMW, maar dit is van een heel andere orde. Moest gisteren tijdens traagstromend verkeer op de A1 echt moeite doen om niet in slaap te vallen, dus dan worden de uitdagingen om veilig te rijden ineens van een andere orde. Op de A1 vanaf afrit Almere tot aan Hengelo/Enschede niet 1 keer in hoeven grijpen.

Binnen de 50 km-zones gebruik ik het alleen om te zien waar de beperkingen zitten. Ook hier, bijvoorbeeld langs vluchtheuvels, prima sturen. Soms wat te abrupt en schokkerig, maar nog geen stoeprand of drempel geraakt.

Lane-change soms wat traag. Telkens die richtingaanwijzer zelf weer aan- en uitzetten voelt dan zelfs als afzien.

Groot minpunt, vooral in Duitsland, vind ik dat aanmatigende “in de Auto-pilot-hel-zetten”. Je zet de AP op 150 op de Duitse Autobahn. Voelt zeker bij lege wegen als traag, maar goed. Past bij het electrisch rijden, laten we maar zeggen. 1 keer iets gas bijgeven, bijvoorbeeld om die voorligger iets galanter te passeren omdat er een snellere auto achter je opdoemt, en je belandt in die hel.

“Voor de rest van de rit in de ban”. In de praktijk: parkeerplaats op. P drukken. Deur open en dicht. D-stand en weer doorgaan. Irritant en betuttelend gedrag en m.i. Tesla-onwaardig.

Maar voor de rest: vol genieten! Kijk als een kleuter voor Sinterklaas uit naar update V9. Bereid om ook die paar nadelen vooralsnog voor lief te nemen, onder het vooruitzicht van die vele voorgespiegelde voordelen.

De bijvoorbeeld door RobsEv geplaatste postings met een sterk negatieve teneur kan ik bij mijn auto dan ook niet goed plaatsen. Wellicht een kwestie van perceptie.
Hoop dan ook dat hij aan de AP ooit net zoveel plezier kan beleven al ik nu...

Die Autopilot-hel geldt niet in Duitsland. Daar gaat hij wel uit als je boven de 150 komt maar kom je er weer onder dan kun je hem weer aanzetten. In Nederland is het wel een dingetje.
 
Vandaar, dacht al dat het in een update zat, richting wintersport inderdaad een paar keer op ap even boven 150 gezeten om snel weer naar rechts te kunnen voor sneller verkeer, was eigenlijk niets aan de hand. In nederland deed ik een keer hetzelfde en was de ap al na een paar seconden uitgeschakeld.
 
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij bij mij wel. Was al wel twee weken geleden, dus ik kan me vergissen.

Ik ben vorige week nog op en neer naar Basel gereden en als AP op 150 staat en ik moet even sneller al was het omdat ik ruimte wil maken voor iemand achter mij :D en ik trek daarvoor door dan schakelt AP uit maar komt weer terug (het stuurtje en dan kan ik weer aanzetten) als ik weer in de AP range kom wat snelheid betreft. Dat is echt zo hoor.
 
Ik heb vandaag 400 km gereden, voornamelijk snelweg met de AP 1 en Autosteer aan. Ergens halverwege hield ik me netjes aan de regels (130 km/u, twee handen aan het stuur die druk uitoefenden wanneer gevraagd, etc) maar opeens kwam de rode knipperende waarschuwing dat ik de bediening over moest nemen. Ik schrok ervan, maar had mijn handen al aan het stuur en voet bij het e-pedaal dus meer kon ik niet doen.. En daarna viel het hele linker scherm uit. Zwart. Daarna een grijs Tesla logo. En 3 seconden later deed hij het weer. Kon AP en Autosteer gewoon weer aanzetten. Ik heb geen idee wat er aan de hand was.
 
Groot minpunt, vooral in Duitsland, vind ik dat aanmatigende “in de Auto-pilot-hel-zetten”. Je zet de AP op 150 op de Duitse Autobahn. Voelt zeker bij lege wegen als traag, maar goed. Past bij het electrisch rijden, laten we maar zeggen. 1 keer iets gas bijgeven, bijvoorbeeld om die voorligger iets galanter te passeren omdat er een snellere auto achter je opdoemt, en je belandt in die hel.

“Voor de rest van de rit in de ban”. In de praktijk: parkeerplaats op. P drukken. Deur open en dicht. D-stand en weer doorgaan. Irritant en betuttelend gedrag en m.i. Tesla-onwaardig.

Je mag de deur gewoon dicht laten, even in de P dan weer de D
 
Ik snap echt niet dat jullie domweg een rotonde op proberen te knallen met autosteer ingeschakeld. Aan alle kanten communiceert Tesla duidelijk dat de hele autopilot functionaliteit niet bedoeld is om op dat soort wegen te gebruiken. De handleiding is er ook zeer duidelijk in, zegt letterlijk dat je het op de snelweg moet gebruiken, dat je het niet in de stad moet gebruiken en dat het niet bedoeld is om de auto om objecten heen te sturen (zoals paaltjes in het midden). Soms gaat het goed, soms ook niet.

Ik knip & plak uit de Owner's manual:

Attentie: Autosteer is alleen bedoeld voor gebruik op autosnelwegen en expreswegen door een volledig opmerkzame bestuurder. Houd uw handen aan het stuur en houd rekening met de wegomstandigheden en het overige verkeer tijdens het gebruik van Autosteer. Gebruik Autosteer niet in de stad, op wegen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of op plaatsen waar u fietsers of voetgangers kunt tegenkomen. Vertrouw nooit alleen op Autosteer om een geschikt traject te bepalen. Zorg ervoor dat u indien nodig onmiddellijk kunt ingrijpen. Als u deze instructies niet opvolgt, kan dat leiden schade en ernstig of zelfs dodelijk letsel.

En:

Attentie: Autosteer is niet bedoeld om de Model S om objecten te sturen die zich deels of volledig in de rijstrook bevinden en zal dit niet doen. Het blijft noodzakelijk om op de weg voor u te letten en indien nodig in te grijpen. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de Model S te allen tijde onder controle te hebben.
 
Ik snap echt niet dat jullie domweg een rotonde op proberen te knallen met autosteer ingeschakeld.

Dat is wel heel sterk aangedikt.

Dit testen is onderdeel van het leren wat wel en wat niet kan. Uiteraard door gewoon dit enkel te doen als de situatie dit toestaat zoals een lege rotonde en geen auto op je bumper. Daarnaast, het is elke keer een deactivatie van AP. Als genoeg Tesla rijders exact dezelfde deactivatie naar het moederschip beamen is het voor de Tesla AI ook duidelijk dat of de kaart niet klopt (eerst een kruispunt, nu een rotonde) of dat AP het niet meer weet.

Sterker, ik vind dit juist de autorit weer leuk maken! Super gefocust rijden en kijken waar AP faalt en corrigeren. In zo'n situatie ga ik niet lekker ontspannen naar de horizon staren.

Als ik een nieuwe auto heb wil ik ook leren hoe de auto reageert in de sneeuw en bij regen. De limieten gecontroleerd opzoeken zodat je weet wat je nog kunt redden of bij voorbaat al weet dat je in een scenario zit met enkel FUBAR als uitkomst.
 
Ik heb in een kleine week ook zoveel mogelijk getest wat wel en niet werkt. Dat is ook de enige manier om het beter te maken toch? Op de snelweg is het allemaal prima op te harde remacties na.

Ik snap niet dat hij niet stopt als er een rotonde komt of dat de snelheid niet aangepast wordt als er een bocht komt waarvoor bijv. 70 of 80 km echt te hard is. Een koppeling met de navigatie lijkt er niet te zijn?
 
Ik heb in een kleine week ook zoveel mogelijk getest wat wel en niet werkt. Dat is ook de enige manier om het beter te maken toch? Op de snelweg is het allemaal prima op te harde remacties na.

Ik snap niet dat hij niet stopt als er een rotonde komt of dat de snelheid niet aangepast wordt als er een bocht komt waarvoor bijv. 70 of 80 km echt te hard is. Een koppeling met de navigatie lijkt er niet te zijn?

Ieder zijn meug. Ik snap niet dat hij tot 70 km/u afzakt terwijl je daar gemakkelijk met 120km/u de hoek om kunt.
Goed je maag maar 100 km/u dus verwacht je dat hij gewoon met 100 km/u de bocht neemt.

Een koppeling met de navigatie is er weldegelijk en ook daar komen geregeld updates voor.
I.c.m. de lijsten andere afwijkingen heb ik vandaag mijn auto teruggekregen met de nieuwste data betreffende de snelheden die ergens gereden kunnen / mogen worden. Het SeC is maar een paar km weg van mijn bedrijf dus ik heb er nog niet veel van gemerkt.