Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AWD bezitters: is het €4.200 waard? (voor de M3)

This site may earn commission on affiliate links.
AWD en geen winterbanden nodig is onzin: AWD draagt niet bij tijdens remmen en zorgt niet voor een hogere dwarsversnelling - betere banden wel.

Ik heb een S85 RWD gehad en nu een S100D AWD. De RWD voelt meer een rijdersauto. De AWD wat kunstmatiger, maar is sneller weg op alles wat nat is.

Ben het voor 95% met je eens maar wel een kleine nuance -> bij regenereren op glad wegdek is AWD een voordeel. Ik zou tijdens regenereren liever met zomer banden in een AWD rijden dan met RWD op winterbanden. Maar dan heb ik het alleen over regenereren. Idem met wegrijden. Maar met een noodstop via de schijfremmen en een elandproef ben je met winterbanden in winterse omstandigheden echt beter af.
 
Heeft iemand al ervaring met zowel een M3 LR RWD en LR AWD? Ik kan mijn bestelling via via misschien nog omzetten van AWD (met trekhaak) naar RWD (de laatste....). Scheelt toch euro 5000 netto (ZZP aanschaf en minder bijtelling ;)). Maar dan wel RWD zonder trekhaak, dus twijfel wel...(zie ook draadje trekhaak). Trekhaak is overigens alleen voor fietsdrager. Moet morgen beslissen....

Ben benieuwd naar jullie actuele advies. Ik ben geen race monster, maar wil gewoon een comfortabele en veilige (winter) EV auto met lekkere range.....en ja, trekhaak is fijn, maar of dat euro 5000 waard iso_O
Los van de financien, een AWD heeft extra spullen die stuk kunnen gaan. Extra motor, aandrijfassen plus kruiskoppelingen enz. Dat alles maakt ook serieus meer geluid. (maar dat is persoonlijk). Geluid van achter valt minder op dan geluid van de voorkant. En natuurlijk heeft een RWD een wat betere range.
 
Wat is gemiddeld het echte (praktijk) verschil in range tussen de rwd en awd? Wltp verschil is 40km. Volgens EV database 15 km.



Heb gisteren zakelijk (zzp) nog een van de laatste LR RWD’s op de kop getikt en nog een LR AWD met trekhaak als eerste koop in mijn account staan.

1 moet er afvallen.....maar ben met dit soort dure aankopen een vreselijke twijfelkont. Op basis van dit “draadje” is dit een samenvatting van de voordelen (aantal is niet bepalend, maar wel “gewicht” voordeel ;) )

RWD voordelen
- range
- prijs (ruim euro 4000 netto onder aan de streep)

AWD voordelen
- wegligging winter
- trekhaak (fietsdrager)
- favoriete kleur (midnight silver ipv blauw, al is blauw ook mooi)
- geen nieuwe MIA aanvraag



Misschien maar een kwartje opgooien;)
 
Last edited:
Indien je die trekhaak nodig hebt, dan is de keuze toch vlug gemaakt ?

Ik heb een AWD gekozen omdat ik de meerprijs voor het veiliger rijden in de winter (4x4) verantwoord vond.

Trekhaak voor af en toe een ritje met de E fietsen van euro 4500? Heb gelukkig geen sleurhut ;) maar op zich heb je gelijk, ook qua veiligheid.

Gewoon een goeie weekendborrel drinken en klap erop. Mijn zoontje van 13 wil de midnight silver (=AWD), die legt dus misschien het verschil wel bij ;)

Mijn buurman heeft een blauwe M3 AWD, mijn andere buurman een MS midnight silver, kan dus voor de keuze af en toe nog even gaan kijkeno_O
 
  • Like
Reactions: Paco
Ben het voor 95% met je eens maar wel een kleine nuance -> bij regenereren op glad wegdek is AWD een voordeel. Ik zou tijdens regenereren liever met zomer banden in een AWD rijden dan met RWD op winterbanden. Maar dan heb ik het alleen over regenereren. Idem met wegrijden. Maar met een noodstop via de schijfremmen en een elandproef ben je met winterbanden in winterse omstandigheden echt beter af.
Regen is anders in RWD en AWD inderdaad. Maar regen is geen grenssituatie. Bij verminderde grip wordt ook de regen minder. Ik heb wel eens op sneeuw met regen ‘Low’ gereden in mij RWD omdar hij te vaak ‘last had’. Dat was op platgereden sneeuw. Dat punt zal bij een AWD verder weg liggen inderdaad.

Maar: noodstop of plotseling uitwijkem? Geen verschil en 100x liever winterbanden dan AWD.
 
Trekhaak achteraf is (voorlopig) geen optie, dus denk daar goed over na. Onze SR+ heeft juist een trekhaak om met de MTBs verder weg te kunnen.

Wegligging van AWD is niet beter. Je bent sneller weg vanuit stilstand en je kunt harder een bocht uit (niet in). Als je dat ook gaat gebruiken is het misschien wel onveiliger.

Mijn S85 RWD was tot dat moment de fijnste en veiligste auto die ik ooit gereden had, na o.a. 535d’s. De stabiliteitsregeling op een Tesla is zó goed.
 
Wat is gemiddeld het echte (praktijk) verschil in range tussen de rwd en awd? Wltp verschil is 40km. Volgens EV database 15 km

Misschien maar een kwartje opgooien;)
Ik zou voor de AWD gaan en zeker voor een trekhaak. Wij trekken nu met vouwwagen door Europa. (Vanochtend nog in Hongarije , nu in Kroatië ) Onze ervaring is dat zelfs met een combi-camp vouwwagen met ca 225 Wh/km verbruik , wij niet boven de 80% bij een SUV gaan laden.
In de praktijk is laadsnelheid onderweg veel belangrijker (dus dat gebied tussen 10% en zeg bijvoorbeeld 60% , waarbij het laden nog relatief snel gaat).
In de praktijk kom je onderweg niet toe aan die laatste (extra) 40? Km , want dan moet je meer dan 95% laden en is de laadsnelheid tergend langzaam.
(Wij hebben overigens 18”Aerowheels, daarmee is het range voordeel t.o.v. LR RWD bezitters zondere Aero wheels misschien reeds geneutraliseerd;))
 
Zijn er AWD rijders die overwegen de winter te overbruggen op de huidige banden (geen winterbanden) ? Het lijkt mij dat met RWD zeker winterbanden gewenst zijn.
Dat zou dan het prijsverschil kunnen halveren. Er van uitgaande dat iemand niet op wintersport gaat etc.
Of zijn er ook RWD rijders die geen winterbanden gaan gebruiken?

Ben het daar niet mee eens, een setje winterwielen zorgt dat je zomerbanden dubbel zo lang meegaan.
 
Toen mijn M3 LR RWD twee weken bij een SeC stond had ik een MS 90D te leen. Dat was wel een andere auto zeg. De AP in mijn RWD reageert nogal bruusk. Als een auto invoegt op mijn rijbaan, dan is de vertraging wel fors. Als de rijbaan weer vrij is, dan gaat hij er als een malle vandoor. De EAP op de 90D voldeed echt prima. Veel gelijkmatiger.

Heeft iemand vergelijk met AP on M3 RWD vs AWD?
 
Last edited:
@Luc2000 Die leverancier bedoelde ik idd. Over garantie kan ik je niets vertellen. Het lijkt me dat garantie alleen aangetast wordt als er een relatie met de plaatsing van de trekhaak is, maar ik ben geen jurist. Ik was van plan deze trekhaak te laten installeren, maar voor levering kon ik mijn bestelling omzetten naar een 3 met een trekhaak.
 
Heb de vraag mbt garantie even bij tesla neer gelegd;)


Hoe zit het eigenlijk met het oprijden van steile weggetjes (bijv in Alpen) en steile autowegen (bijvoorbeeld ten zuiden Luik/Liege) in de zomer? Zit er dan veel verschil tussen AWD en RWD? Of is het in de zomer voor beiden een “makkie”?

Mijn referentie is overigs een Toyota Prius plug-in, geen Audi of BMW;)
 
Na informatie van andere LR RWD berijders en het bekijken van wat YouTube filmpjes van een LR RWD in de sneeuw, zijn we overtuigd. Ook de LR RWD ligt als een rots op de weg en zal al een hele verbetering zijn t.o.v. onze huidige Toyota Prius Plug-in. We gaan ook nooit (met auto) op wintersport. Daarnaast zijn we geen race monsters, maar comfort rijders. Chill mode zal dus vaak aan staan;)

En die 3 a 4x per jaar dat de fiets mee zou gaan, huren we wel 2 fietsen. Of we nemen de EV trein...


We gaan nu dus van LR AWD midnight Silver naar LR RWD Blauw, dus even avatar plaatje aangepast ;)

Levering in laatste week augustus.

Dank voor juliie hulp!
 
Last edited:
Na informatie van andere LR RWD berijders en het bekijken van wat YouTube filmpjes van een LR RWD in de sneeuw, zijn we overtuigd. Ook de LR RWD ligt als een rots op de weg en zal al een hele verbetering zijn t.o.v. onze huidige Toyota Prius Plug-in. We gaan ook nooit (met auto) op wintersport. Daarnaast zijn we geen race monsters, maar comfort rijders. Chill mode zal dus vaak aan staan;)

En die 3 a 4x per jaar dat de fiets mee zou gaan, huren we wel 2 fietsen. Of we nemen de EV trein...


We gaan nu dus van LR AWD midnight Silver naar LR RWD Blauw, dus even avatar plaatje aangepast ;)

Levering in laatste week augustus.

Dank voor juliie hulp!

Dacht dat het niet meer mogelijk was om te kiezen voor een LR RWD. Hoe heb je deze uitvoering alsnog kunnen bestellen?
 
De aanschafprijs zit de BD ook met ongeveer 50% tussen. Ik wil overigens nooit meer een auto zonder vierwielaandrijving! Bandenslijtage bij mijn P100D is echt een record van mij wat ik nog met geen enkele auto bereikt heb. Ik rij ook een MB V-klasse met 240pk die alleen de achterwielen aandrijft. Hiermee haal ik de 20K niet terwijl ik van mijn winterbanden nog geen 2mm versleet in 16K. Pas begin juni heb ik mijn referral Arachnids op zomerrubber er weer onder gelegd dus ik heb bij VEEL te hoge temperaturen doorgereden met mijn winterbanden en toch zo weinig slijtage.
Lijkt me niet dat RWD of AWD veel invloed heeft op levensduur van de banden. Heb nu mijn tweede RWD MS en ik doe toch echt 80kkm met een set allseason Goodyear banden 245/45/19 van de serie waarmee de eerste MS-en werden geleverd. Overigens heb ik er wel een set winterbanden bij. En bij de tweede MS heb ik heel bewust voor RWD gekozen omdat die €5.000 goedkoper was en vrijwel dezelfde specificaties had als de AWD. Mijn eerste Tesla, een P85, was ook RWD en heb er ontzettend van genoten.