Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar, maar, Tesla is toch de grootste?
Dan heb je al even niet opgelet.

'Tesla' was vroeger enkel Panasonic, en sinds LPF pakketten ook CATL. Als je dan rond kijkt naar welke merken al verschillende EV's in het aanbod hebben, en weet dat de hele Volkswagen groep een vergelijkbaar volume aan EV's draait als Tesla, moeten die batterijen natuurlijk ergens van komen.
 
Ook Tesla koopt heel veel batterij-cellen gewoon bij de grote leveranciers. Er zal uiteraard wel enige gezamenlijke ontwikkeling zijn net zoals elke grote klant zijn wensen kenbaar maakt aan de leverancier, maar de echte know-how zit bij de leveranciers.
Dat het telkens om 'Tesla-batterijen' zou gaan, kadert in de marketing van het bedrijf. De blade battery van BYD wordt bv. gebruikt in de Model Y gebouwd in Berlijn. Tesla heeft in de ontwikkeling ervan geen enkele inbreng gehad. Het is trouwens een zeer energie-dense batterij ondanks LFP en bovendien niet gevoelig voor thermal runaway hetgeen de klassieke lithium-ioncellen zo potentieel gevaarlijk maakt.
 
Ook Tesla koopt heel veel batterij-cellen gewoon bij de grote leveranciers. Er zal uiteraard wel enige gezamenlijke ontwikkeling zijn net zoals elke grote klant zijn wensen kenbaar maakt aan de leverancier, maar de echte know-how zit bij de leveranciers.
Dat het telkens om 'Tesla-batterijen' zou gaan, kadert in de marketing van het bedrijf. De blade battery van BYD wordt bv. gebruikt in de Model Y gebouwd in Berlijn. Tesla heeft in de ontwikkeling ervan geen enkele inbreng gehad. Het is trouwens een zeer energie-dense batterij ondanks LFP en bovendien niet gevoelig voor thermal runaway hetgeen de klassieke lithium-ioncellen zo potentieel gevaarlijk maakt.
Het lab van Jeff Dahn wordt al jaren gefinancierd door Tesla en de 4680 tabless is toch echt een Tesla ontwikkeling.

Panasonic ontwikkeld ook een 4680 voor Tesla maar zonder het specifieke tabless ontwerp maar met zogenaamde multitab, en ook zonder ‘dry process’. Die technologie heeft Tesla overigens verkregen door de overname van Maxell een paar jaar terug.

Het lijkt me sterk dat dit soort dingen betaald worden uit het marketingbudget maar wie weet.
 
Last edited:
Het is de Apple manier van werken, waar Apple inderdaad de iPhones laat bouwen door Foxconn, maar Apple wel de hele investering en ontwikkeling betaalt. Tesla doet hetzelfde met batterijen, voornamelijk wat betreft Panasonic, maar nu ook andere producenten die aan 4680 willen beginnen.

Tenslotte is het ook een wedstrijd aan grondstoffen en productiecapaciteit...
 
Het is de Apple manier van werken, waar Apple inderdaad de iPhones laat bouwen door Foxconn, maar Apple wel de hele investering en ontwikkeling betaalt. Tesla doet hetzelfde met batterijen, voornamelijk wat betreft Panasonic, maar nu ook andere producenten die aan 4680 willen beginnen.

Tenslotte is het ook een wedstrijd aan grondstoffen en productiecapaciteit...
Integendeel. Tesla kenmerkt zich door zoveel mogelijk verticale integratie en eigen produktie in tegenstelling tot Apple die produktie volledig outsourced.

De eigen 4680 testproduktiecapaciteit in Kato road en de bouw van eigen produktie capaciteit in Austin, Berlijn en Shanghai bewijzen dat.

Dat ze ondanks dat nog alle third party batterijen in de toekomst blijven afnemen is niet vreemd gezien de opschaling van produktie van S3XY, Semi en CyberTruck, en Megapacks.
 
Het is ingewikkelder dan dat, en ook niet helemaal Apple.

Op de Foxconn gebouwen staat Foxconn, en er komen iPhones uit. Op de Tesla gebouwen staat Tesla, en in het geval van de Gigafactory in Nevada heeft Panasonic daar een ruimte om de 18650 en 2170 cellen te maken. Op papier is dat stuk van de fabriek een Panasonic aangelegenheid.
 
Het is ingewikkelder dan dat, en ook niet helemaal Apple.

Op de Foxconn gebouwen staat Foxconn, en er komen iPhones uit. Op de Tesla gebouwen staat Tesla, en in het geval van de Gigafactory in Nevada heeft Panasonic daar een ruimte om de 18650 en 2170 cellen te maken. Op papier is dat stuk van de fabriek een Panasonic aangelegenheid.
Tuurlijk. Ik zeg ook expliciet dat Tesla in de nabije toekomst alle batterijen opkoopt die ze kunnen.

Deze post van Cleanerwatt is interessant over waar Tesla mogelijk heen gaat met de eigen 4680 produktie:

 
Ja, die kopen toch de helft hiervan @fivari en maken er zelf ook nog een paar (en dat laatste gaat misschien nog wel wat verbeteren, gok ik)
[Edit] Moderatoren, wat is er toch aan de hand met het forum, dit is al het tweede draadje dat ik vanuit "de bel" bovenin open, maar niet volledig laadt. Dan reageer ik op een bericht, denk direct eronder, plaats 'm en dan blijken er al meerdere berichten tussen te komen die uren geleden gepost te zijn. @Right_Said_Fred @ramonneke @wooter [/Edit]
 
Beste mensen, het is volgens mij al enige tijd stil omtrent de 4680 akku cellen van Tesla.
Meer capaciteit, goedkoper te produceren en ook auto's die met een hoge WLTP range te bouwen zijn met deze akku's.

In november heb ik ergens gelezen van Berlijn de 4680 in Q4-2023 in productie neemt voor de RWD.
Inmiddels weten we dat de informatie dus niet klopt.

Heeft iemand nog een recente update of nieuws?
 
Beste mensen, het is volgens mij al enige tijd stil omtrent de 4680 akku cellen van Tesla.
Meer capaciteit, goedkoper te produceren en ook auto's die met een hoge WLTP range te bouwen zijn met deze akku's.

In november heb ik ergens gelezen van Berlijn de 4680 in Q4-2023 in productie neemt voor de RWD.
Inmiddels weten we dat de informatie dus niet klopt.

Heeft iemand nog een recente update of nieuws?


Investeringen in Nevada zijn een goede indicatie:



100 GWh gepland, naar 500 GWh 4680 in de toekomst in Nevada alleen.

Uit de earnings call bleek verder dat er nu vooral gewerkt wordt aan het perfectioneren van de productie methode in lijn met start productie CyberTruck medio dit jaar.

Dat gebeurt in Austin waar nu één van de vier lijnen in bedrijf is, elk 25 GWh capaciteit.

In 2024 zal de 4680 in volle produktie zijn is de verwachting.

Cleaner Watt heeft een video uit over Nevada 4680 en de implicaties van dat nieuws:


Verder zou ik de investors day van aanstaande 1 maart even scherp in de gaten houden waar ook meer wordt onthuld over Gen 3 en project Highland.
 
Ik kijk altijd met aangename verrassing toe hoe snel de mening hier 180 graden kan draaien. Met de grote teneur dat Tesla de max is omwille van verticale integratie en een halve eeuw voorsprong heeft in batterijtechnologie en -productiecapaciteit, hoe kunnen we het het nu positief twisten dat Tesla batterijproductie in China terugdraait en volop overschakelt op BYD blade- en CATL-batterijen?
 
Ik kijk altijd met aangename verrassing toe hoe snel de mening hier 180 graden kan draaien

Haha leuk 😄

Met de grote teneur dat Tesla de max is omwille van verticale integratie en een halve eeuw voorsprong heeft in batterijtechnologie en -productiecapaciteit, hoe kunnen we het het nu positief twisten dat Tesla batterijproductie in China terugdraait en volop overschakelt op BYD blade- en CATL-batterijen?

Dat klopt niet. Tesla maakt geen batterijen in China, enkel Packs. Tesla maakte tot voor kort überhaupt geen batterijen.

LFP werd ingekocht bij oa CATL, en CATL en BYD leveren nu dus complete LFP Packs volgens Tesla specificatie.

Ga er maar vanuit dat er Tesla engineers embedded zitten bij die bedrijven net als bij bijvoorbeeld Bosch.

De Long Range NCA packs met LG batterijen blijft Tesla Shanghai overigens zelf maken.

Maar ze kochten alle batterijen altijd al in bij diverse leveranciers met Panasonic en LG voor de NCA varianten.

Ze sponsoren wel het lab van Jef Dahn en daar worden de samenstellingen bedacht, en het pack-design, koeling en BMS is natuurlijk Tesla.

De eigen 4680 produktie die tweeënhalf jaar geleden werd gepresenteerd en die tergend langzaam op gang komt is een cylindrische NCA voor high power toepassingen en de officiële lezing is dat de 4680 er niet komt als LFP. Maar dit is dus de allereerste batterij die Tesla zelf maakt.

En? Goed gespind? 😂
 
Last edited:
Heel goed gespind, ik ben bijzonder verrast om een informatief antwoord te krijgen 👌

Volledigheidshalve moet ik nog wel vertellen dat verticale integratie an sich geen doel is van Tesla maar een middel.

Wat ze willen bestaat simpelweg vaak niet dus dan moeten ze het zelf ontwerpen en maken. Het huidige koelsyteem met warmtepomp en OctoValve is daar een mooi voorbeeld van.

De HW3 AP processor is ook een mooie, volledig in house ontworpen op een zeer specifieke toepassing. Produktie wordt dan weer uitbesteed aan TSMC meen ik, onzinnig om dan het wiel opnieuw uit te vinden en een machine bij ASML te gaan bestellen.

De BYD Blade is een mooi voorbeeld van opportunistisch handelen: een goed ontworpen LFP pack met nog een belangrijk criterium: de Blade is een Structural Pack en kan dus met minimale aanpassingen ‘gemate’ worden met Gigacastings.

Waar je de hand van de Tesla engineers dan weer duidelijk ziet is de significant hogere laadsnelheid van de Blade in een Tesla versus in een BYD.