Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

HV batterij probleem. Mijn model S85 viel volledig uit....

This site may earn commission on affiliate links.
Dank je voor toelichting. Bij het wisselen van de wielen ga ik gelijk ook met een endoscope camere kijken in welke staat het plaatje zich bevindt. Gezien de zelfde leeftijd ben ik er bang voor.

Net een verzoek tot "Battery maintenance" gedaan.
Zou er nog verschil zijn tussen binnenslapers (auto ingarage of onder carport) en buitenslapers?
Of heeft vocht/roest op vermelde plekken vooral te maken met opspattend water/vuil?
 
Zou er nog verschil zijn tussen binnenslapers (auto ingarage of onder carport) en buitenslapers?
Of heeft vocht/roest op vermelde plekken vooral te maken met opspattend water/vuil?
In principe komt vocht overal bij en is vooral ventileren van belang. M.a.w. als je auto in de garage staat die verwarmd is en goed ventileert zal het roestproces veel minder gauw zijn werk kunnen doen. Helaas staat mijn schone slaper gewoon buiten op de oprit en waren afgelopen drie maanden volgens mij een versneller voor het roestproces.

Aangezien de auto wel dagelijks gebruikt wordt en veel snelweg kent, hoop ik dat de ventilatie dan weer goed is ;)
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Zou er nog verschil zijn tussen binnenslapers (auto ingarage of onder carport) en buitenslapers?
Of heeft vocht/roest op vermelde plekken vooral te maken met opspattend water/vuil?

Laat ik het zo zeggen: als ik een tweedehands Model S of Model X zou gaan kopen, zou voor mij de belangrijkste vraag zijn:
“Heeft hij, als hij niet gebruikt werd,
1) binnen of
2) onder een carport of
3) gewoon buiten
gestald staan als hij niet gebruikt werd?"
Ik zou persoonlijk zeker op zoek gaan naar een auto die aan 1) of 2) voldoet.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Laat ik het zo zeggen: als ik een tweedehands Model S of Model X zou gaan kopen, zou voor mij de belangrijkste vraag zijn:
“Heeft hij, als hij niet gebruikt werd,
1) binnen of
2) onder een carport of
3) gewoon buiten
gestald staan als hij niet gebruikt werd?"
Ik zou persoonlijk zeker op zoek gaan naar een auto die aan 1) of 2) voldoet.
Mijn auto valt dan af :eek::eek:
 
Update:
Afgelopen donderdag heb ik de auto opgehaald in Belgie.
Auto rijdt en laadt weer hetzelfde als voor het probleem.
Ik heb een rondleiding gekregen in de werkplaats.
Ziet er allemaal netjes, gestructureerd en professioneel uit.
Het is een komen en gaan van Model S-en daar.
Toen ik wegging was er al weer een andere Model S gebracht door een takelwagen.
En naast mijn Model S neergezet.

Wat hebben ze gedaan?
Ze hebben de batterij eerst helemaal uit elkaar gehaald.
Alles laten drogen, gecheckt en nagekeken.
Afdichtingen, aansluitingen, 400v zekering en umbrella ventielen schoongemaakt en vervangen.
En vervolgens alles weer in elkaar gezet en tussendoor doorlopend checks uitgevoerd.
En uiteindelijk de batterij weer dichtgemaakt en onder de auto gezet.
Als laatste hadden ze ook nog een keer OTA toegang tot de auto nodig.
Om checks uit te voeren en de software te herinstalleren of iets dergelijks.
Komt al met al dus nog aardig wat bij kijken volgens mij.

Hoeveel kost het?
De kosten waren EUR 7.000 ex BTW.
Ik rij de auto prive dus voor mij EUR 8.400,- incl BTW.
Al met al een hoop geld voor vocht in de batterij door een klein plaatje dat is gaan roesten.

Garantie?
Bij Sven krijg je 2 jaar of 40k km garantie op de batterij na revisie.
Hij heeft de batterij helemaal nagekeken en doorgemeten.
En de conditie van de batterij is nog goed.
We laden bijna alleen hier thuis tussen 20 en 80% op 3 x 10 amp.
En alleen tijdens vakanties superchargen en dan ook soms onder 20% en boven 80%.
Dit was ook een belangrijke reden dat mijn voorkeur uitging naar revisie.
In plaats van vervangen met een refurbished batterij.

Hoe nu verder?
Ik ga weer lekker verder rijden met onze "Family Car".
Maar vanaf nu wel elke 2 of 3 jaar een keer aandacht besteden aan:
Afdichtingen, aansluitingen en umbrella ventielen van de HV batterij.

PS: Hierbij nog een printscreen van de voltages in de modules:
(ik ga mijn obd module ook weer eens opzoeken en koppelen aan de scan my tesla app)

View attachment 1008494
Wat fijn Marcel dat jouw HV batterij ook weer helemaal in orde is.
En leuk dat Sven je ook een rondleiding heeft gegeven. Voelt dan meteen heel eerlijk en transparant allemaal.
Ik rijd al weer heel wat weekjes super tevreden rond met mijn S
Ben net op en neer naar Noorwegen geweest door die gigantische sneeuwstorm waar menig auto is gestrand. Was zelfs op het NOS Journaal..
De foto is vlak voor vertrek bij me thuis in Noorwegen met minus 20 graden.
Daarna heel Zweden en Denemarken een dik pak sneeuw op de snelwegen wat ze niet geruimd kregen.
Op die momenten denk je toch best vaak aan het moment dat hij zo maar plotseling uit viel bij mij in Nederland. De start van mijn HV batterijdrama.
Maar door Sven zodanig professioneel en grondig opgelost dat ik met het volste vertrouwen door die sneeuwstorm ging. Nog steeds heel blij met mijn Google zoektocht i.p.v. op de "akkoordknop" van het Tesla SC drukken voor 18.661,- euro....
 

Attachments

  • IMG_4267.jpeg
    IMG_4267.jpeg
    465.5 KB · Views: 27
Laat ik het zo zeggen: als ik een tweedehands Model S of Model X zou gaan kopen, zou voor mij de belangrijkste vraag zijn:
“Heeft hij, als hij niet gebruikt werd,
1) binnen of
2) onder een carport of
3) gewoon buiten
gestald staan als hij niet gebruikt werd?"
Ik zou persoonlijk zeker op zoek gaan naar een auto die aan 1) of 2) voldoet.
Je kan hem beter op de brug zetten en kijken naar de roest aan de onderkant. Het antwoord op jouw vraag is niet te controleren. Ik heb een garage en een carport, maar daar stonden altijd andere auto's. De Tesla heeft een "standkachel", dus die had de carport het minste nodig.
 
Laat ik het zo zeggen: als ik een tweedehands Model S of Model X zou gaan kopen, zou voor mij de belangrijkste vraag zijn:
“Heeft hij, als hij niet gebruikt werd,
1) binnen of
2) onder een carport of
3) gewoon buiten
gestald staan als hij niet gebruikt werd?"
Ik zou persoonlijk zeker op zoek gaan naar een auto die aan 1) of 2) voldoet.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een auto in een onverwarmde garage slechter af is dan een auto buiten. Buiten blaast de wind hem droog... Of het een broodje aap verhaal is?
 
Vraagske over electrify Europe. Voor mij is dit bedrijf wel best handig gezien ik van Heist-Op-Den-Berg ben en dit bedrijf geen 4 km van mijn deur is. Best handig moest ik ze nodig hebben.

- herstellen zij alleen batterijen of ook andere zaken zoals motor enz...
- Is jullie range dezelfde gebleven of gedaald.

ik had dit reeds gepost in mei 2022. Electrify Europe Heist-Op-Den-Berg

Ben benieuwd


Bart
 
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een auto in een onverwarmde garage slechter af is dan een auto buiten. Buiten blaast de wind hem droog... Of het een broodje aap verhaal is?
Een (onverwarmde) garage zonder ventilatie is vooral een probleem als je de auto er lange tijd weg zet. Oldtimers die in de winter weggezet worden en niet goed droog zijn kunnen last krijgen van schimmelvorming. Als de auto vrijwel dagelijks buiten staat, dan is het niet zo'n probleem. Een oldtimer die 's winters niet gebruikt wordt zou ik wel overdekt wegzeteen in een geventileerde of verwarmde garage. Mijn 1950 kever rijd ik altijd goed warm (geen vocht in de uitlaat, olie, ...) en dan gaat die de verwarmde garage in. De cabrio's rijd ik ook warm en gaan een parkeergarage in die goed geventileerd is. Dat gaat al 25 jaar goed.

Een beetje regen is helemaal niet erg voor een auto en daar moet een moderne auto prima tegen kunnen. Pekel is een veel groter probleem, want dat tast vrijwel alle metalen aan. Ben je echt gek met je auto, dan rij je niet als er gestrooid is. Alleen voor een dagelijkse auto als de meeste Tesla's is dat niet echt haalbaar.
 
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een auto in een onverwarmde garage slechter af is dan een auto buiten. Buiten blaast de wind hem droog... Of het een broodje aap verhaal is?

Ik denk dat het belangrijkste is dat hij snel droogt cq droog blijft, dus het zou in een aantal gevallen (slecht geventileerde garage) wel kunnen kloppen.
En wat @bugboy schrijft klopt natuurlijk: pekel versnelt corrosie. Dus het liefst schoon wat dat betreft.
 
Vraagske over electrify Europe. Voor mij is dit bedrijf wel best handig gezien ik van Heist-Op-Den-Berg ben en dit bedrijf geen 4 km van mijn deur is. Best handig moest ik ze nodig hebben.

- herstellen zij alleen batterijen of ook andere zaken zoals motor enz...
- Is jullie range dezelfde gebleven of gedaald.

ik had dit reeds gepost in mei 2022. Electrify Europe Heist-Op-Den-Berg

Ben benieuwd


Bart
Volgens mij doen ze meer dan alleen batterijen, maar dat weet ik niet zeker. Focus is denk ik wel op hv batterij.
Mijn range is iets toegenomen, ongeveer 8 kilometer.

Als ik het goed begrepen heb, dan heeft Sven 1 module iets bijgeladen en meer in balans gebracht met de andere modules.

Ik wil de v in de verschillende modules de komende periode ook meer in de gaten gaan houden met obd en scan my tesla app. Ben benieuwd.
 
Vraagske over electrify Europe. Voor mij is dit bedrijf wel best handig gezien ik van Heist-Op-Den-Berg ben en dit bedrijf geen 4 km van mijn deur is. Best handig moest ik ze nodig hebben.

- herstellen zij alleen batterijen of ook andere zaken zoals motor enz...
- Is jullie range dezelfde gebleven of gedaald.

ik had dit reeds gepost in mei 2022. Electrify Europe Heist-Op-Den-Berg

Ben benieuwd


Bart
Je kan het hem gewoon via de mail vragen, heb ik ook gedaan voor eventueel preventief onderhoud. Snel en informatief antwoord gekregen.