Ik woon gedeeltelijk in Noorwegen en daar rijd ik een Noorse Tesla Model S P85D
Heerlijke auto met 147K op de teller.
Zelf daarvan 30K gereden vanaf het moment dat ik hem tweedehands kocht.
In maart 2023 liep de HV Battery / aandrijfunits garantie af.
Ik ben in Noorwegen voor de zekerheid even naar Tesla Sec in Brumunddal gegaan en gevraagd of ze m'n HV battery wilden testen.
"Heb je problemen dan met actieradius of display meldingen?"
Nee, in tegendeel, actieradius na laden klopt exact als ik rond de 100km/h rijd.
"Nou, dan is het prima en is het zonde om een controle te laten uitvoeren door ons"
OK, prima. Ik was wel gerustgesteld.
Daarna nog heerlijk een paar maanden gebruik gemaakt van de Tesla en er mee naar NL gereden.
En daar ging het op vrijdag de 13de oktober mis... Op weg naar de Tesla Supercharge Hoorn viel hij met 40KM batterij lading volledig uit. Met een klap in een vrijloop...
De Tesla stond op een gevaarlijke klotenplek midden in Hoorn voor een bushalte op de weg.... Ik kon niet meer voor- of achteruit. Scholieren er gevaarlijk omheen fietsend.
Tesla Purmerend gebeld, maar kreeg een "algemene" Amerikaans sprekende snelle Jelle aan de lijn die al meteen zei dat de HV batterij vervangen moest worden.
Want tja, 147K kilometers hè En al best oud...
Ik vroeg: meneer, ik sta hier op een kloten plek en kan Tesla mijn auto op komen halen en repareren? Dat is het enige wat ik nu wil weten.
"Nee... dat moet je zelf regelen"
OK, zelf geregeld. Theo Rood Autoberging in Zwaag gebeld en die waren er snel. Super aardige gasten!
En wat denk je, de Tesla deed het weer... Geen melding op het display. Dus de berger kon hem gewoon die plateauwagen oprijden.
Theo Rood Berging heeft hem naar Tesla Sec Purmerend gebracht.
Eerste diagnose was dat de airco te weinig druk had. Daardoor wordt de HV Battery te weinig gekoeld tijdens superchargen en daarom schiet hij in de beveiliging...
Tesla Purmerend heeft hem onderzocht.
Prijsopgaaf in de app goedgekeurd (ik geloof 2500,- euro) voor diagnoses en vervangen airco condensor.
Dat werd uitgevoerd maar loste het probleem niet op....
De nieuwe diagnose was dat de huis, tuin en keuken 12v accu vervangen moest worden en dat de HV-batterij vervangen moest worden.
Ik ben naar Purmerend gereden om dat met ze te bespreken, want dat vond ik na 147K bizar snel. Eerste prijsopgave was namelijk 13.000 euro... voor een refurbished HV batterij incl die airco-dingen.
Mijn vraag daar was of zo'n battery-pack niet gewoon gerepareerd kan worden. Alles is toch reparabel?? Ik vroeg het omdat ik nu juist zo tevreden ben over de actieradius enz. Nog niet eerder een foutmelding gehad of een hapering.
"Nee, helaas, daar zijn we niet op ingericht. Jouw battery gaat er uit en er komt een nieuwe of een refurbished in.
Die estimation van 13K euro was voor een 75kW battery. Dus ik weer gebeld. Klopt dat wel, want dit lijkt op downgraden en dat wil ik niet.
"oh nee, sorry, onze fout, die 75kW batterij mag er helemaal niet in. Die hebben we geoffreerd omdat de S85 refurbished packs er niet meer zijn. Je krijgt een nieuwe prijsopgave"
18.661,- euro.... Met weer een telefoontje. Nu staat er wel een 85kW batterij in. Hoe kan dat?
"Ja, sorry onze fout, 85kW is er nog wel refurbished. Maar ik zie dat je voor maar 5000,- euro meer een gloednieuwe 90kW gemonteerd kunt krijgen"
"Dat scheelt niet zoveel toch?"....
Nu heb ik deze Tesla particulier en meer dan 23K voor een reparatie is belachelijk veel geld. Dus wacht maar effe, hier moet ik heel goed over gaan nadenken......
Ik ben gaan Googlen en kwam bij Electrify Europe terecht.
Contact mee opgenomen. Super aardige Sven aan de lijn. Hij vroeg me het VIN nummer en mijn emailadres waarmee ik inlog op Tesla.
Dan kon hij een OTA diagnose doen.
Alles doorgegeven en inderdaad, die avond laat, ik geloof op zondag, kreeg ik al een mail dat de diagnose gesteld was en dat hij zou bellen.
De volgende dag belde Sven van Electify Europe.
Met goed nieuws. Het was natuurlijk onder voorbehoud omdat dit "slechts" een Over The Air diagnose was, maar wat hij kon zien was dat de cellen in de HV batterij
nog in een prima conditie verkeerden. Er waren wel wat hardware en software conflicten, maar hij had er wel vertrouwen in de HV battery te kunnen repareren.
Hij verzorgde ook het transport van mijn Tesla van Tesla Sec Purmerend naar zijn bedrijf in Heist op den Berg ten zuid-oosten van Antwerpen.
Inmiddels staat hij bij Electrify Europe en zijn ze er ook al mee aan de slag gegaan.
Ik ben heel benieuwd en de offerte is, op basis van wat hij zag via die OTA diagnose, al ontzettend veel lager dan de estimation van Tesla Purmerend.
Ik ben hoopvol en houd jullie op de hoogte!
Heerlijke auto met 147K op de teller.
Zelf daarvan 30K gereden vanaf het moment dat ik hem tweedehands kocht.
In maart 2023 liep de HV Battery / aandrijfunits garantie af.
Ik ben in Noorwegen voor de zekerheid even naar Tesla Sec in Brumunddal gegaan en gevraagd of ze m'n HV battery wilden testen.
"Heb je problemen dan met actieradius of display meldingen?"
Nee, in tegendeel, actieradius na laden klopt exact als ik rond de 100km/h rijd.
"Nou, dan is het prima en is het zonde om een controle te laten uitvoeren door ons"
OK, prima. Ik was wel gerustgesteld.
Daarna nog heerlijk een paar maanden gebruik gemaakt van de Tesla en er mee naar NL gereden.
En daar ging het op vrijdag de 13de oktober mis... Op weg naar de Tesla Supercharge Hoorn viel hij met 40KM batterij lading volledig uit. Met een klap in een vrijloop...
De Tesla stond op een gevaarlijke klotenplek midden in Hoorn voor een bushalte op de weg.... Ik kon niet meer voor- of achteruit. Scholieren er gevaarlijk omheen fietsend.
Tesla Purmerend gebeld, maar kreeg een "algemene" Amerikaans sprekende snelle Jelle aan de lijn die al meteen zei dat de HV batterij vervangen moest worden.
Want tja, 147K kilometers hè En al best oud...
Ik vroeg: meneer, ik sta hier op een kloten plek en kan Tesla mijn auto op komen halen en repareren? Dat is het enige wat ik nu wil weten.
"Nee... dat moet je zelf regelen"
OK, zelf geregeld. Theo Rood Autoberging in Zwaag gebeld en die waren er snel. Super aardige gasten!
En wat denk je, de Tesla deed het weer... Geen melding op het display. Dus de berger kon hem gewoon die plateauwagen oprijden.
Theo Rood Berging heeft hem naar Tesla Sec Purmerend gebracht.
Eerste diagnose was dat de airco te weinig druk had. Daardoor wordt de HV Battery te weinig gekoeld tijdens superchargen en daarom schiet hij in de beveiliging...
Tesla Purmerend heeft hem onderzocht.
Prijsopgaaf in de app goedgekeurd (ik geloof 2500,- euro) voor diagnoses en vervangen airco condensor.
Dat werd uitgevoerd maar loste het probleem niet op....
De nieuwe diagnose was dat de huis, tuin en keuken 12v accu vervangen moest worden en dat de HV-batterij vervangen moest worden.
Ik ben naar Purmerend gereden om dat met ze te bespreken, want dat vond ik na 147K bizar snel. Eerste prijsopgave was namelijk 13.000 euro... voor een refurbished HV batterij incl die airco-dingen.
Mijn vraag daar was of zo'n battery-pack niet gewoon gerepareerd kan worden. Alles is toch reparabel?? Ik vroeg het omdat ik nu juist zo tevreden ben over de actieradius enz. Nog niet eerder een foutmelding gehad of een hapering.
"Nee, helaas, daar zijn we niet op ingericht. Jouw battery gaat er uit en er komt een nieuwe of een refurbished in.
Die estimation van 13K euro was voor een 75kW battery. Dus ik weer gebeld. Klopt dat wel, want dit lijkt op downgraden en dat wil ik niet.
"oh nee, sorry, onze fout, die 75kW batterij mag er helemaal niet in. Die hebben we geoffreerd omdat de S85 refurbished packs er niet meer zijn. Je krijgt een nieuwe prijsopgave"
18.661,- euro.... Met weer een telefoontje. Nu staat er wel een 85kW batterij in. Hoe kan dat?
"Ja, sorry onze fout, 85kW is er nog wel refurbished. Maar ik zie dat je voor maar 5000,- euro meer een gloednieuwe 90kW gemonteerd kunt krijgen"
"Dat scheelt niet zoveel toch?"....
Nu heb ik deze Tesla particulier en meer dan 23K voor een reparatie is belachelijk veel geld. Dus wacht maar effe, hier moet ik heel goed over gaan nadenken......
Ik ben gaan Googlen en kwam bij Electrify Europe terecht.
Contact mee opgenomen. Super aardige Sven aan de lijn. Hij vroeg me het VIN nummer en mijn emailadres waarmee ik inlog op Tesla.
Dan kon hij een OTA diagnose doen.
Alles doorgegeven en inderdaad, die avond laat, ik geloof op zondag, kreeg ik al een mail dat de diagnose gesteld was en dat hij zou bellen.
De volgende dag belde Sven van Electify Europe.
Met goed nieuws. Het was natuurlijk onder voorbehoud omdat dit "slechts" een Over The Air diagnose was, maar wat hij kon zien was dat de cellen in de HV batterij
nog in een prima conditie verkeerden. Er waren wel wat hardware en software conflicten, maar hij had er wel vertrouwen in de HV battery te kunnen repareren.
Hij verzorgde ook het transport van mijn Tesla van Tesla Sec Purmerend naar zijn bedrijf in Heist op den Berg ten zuid-oosten van Antwerpen.
Inmiddels staat hij bij Electrify Europe en zijn ze er ook al mee aan de slag gegaan.
Ik ben heel benieuwd en de offerte is, op basis van wat hij zag via die OTA diagnose, al ontzettend veel lager dan de estimation van Tesla Purmerend.
Ik ben hoopvol en houd jullie op de hoogte!