Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

HV batterij probleem. Mijn model S85 viel volledig uit....

This site may earn commission on affiliate links.

HuubMattijssen

MS P85D Mijn fijnste auto ooit!
Supporting Member
Oct 31, 2023
17
139
Nederland
Ik woon gedeeltelijk in Noorwegen en daar rijd ik een Noorse Tesla Model S P85D
Heerlijke auto met 147K op de teller.
Zelf daarvan 30K gereden vanaf het moment dat ik hem tweedehands kocht.
In maart 2023 liep de HV Battery / aandrijfunits garantie af.
Ik ben in Noorwegen voor de zekerheid even naar Tesla Sec in Brumunddal gegaan en gevraagd of ze m'n HV battery wilden testen.
"Heb je problemen dan met actieradius of display meldingen?"
Nee, in tegendeel, actieradius na laden klopt exact als ik rond de 100km/h rijd.
"Nou, dan is het prima en is het zonde om een controle te laten uitvoeren door ons"
OK, prima. Ik was wel gerustgesteld.
Daarna nog heerlijk een paar maanden gebruik gemaakt van de Tesla en er mee naar NL gereden.
En daar ging het op vrijdag de 13de oktober mis... Op weg naar de Tesla Supercharge Hoorn viel hij met 40KM batterij lading volledig uit. Met een klap in een vrijloop...
De Tesla stond op een gevaarlijke klotenplek midden in Hoorn voor een bushalte op de weg.... Ik kon niet meer voor- of achteruit. Scholieren er gevaarlijk omheen fietsend.
Tesla Purmerend gebeld, maar kreeg een "algemene" Amerikaans sprekende snelle Jelle aan de lijn die al meteen zei dat de HV batterij vervangen moest worden.
Want tja, 147K kilometers hè En al best oud...
Ik vroeg: meneer, ik sta hier op een kloten plek en kan Tesla mijn auto op komen halen en repareren? Dat is het enige wat ik nu wil weten.
"Nee... dat moet je zelf regelen"
OK, zelf geregeld. Theo Rood Autoberging in Zwaag gebeld en die waren er snel. Super aardige gasten!
En wat denk je, de Tesla deed het weer... Geen melding op het display. Dus de berger kon hem gewoon die plateauwagen oprijden.
Theo Rood Berging heeft hem naar Tesla Sec Purmerend gebracht.
Eerste diagnose was dat de airco te weinig druk had. Daardoor wordt de HV Battery te weinig gekoeld tijdens superchargen en daarom schiet hij in de beveiliging...
Tesla Purmerend heeft hem onderzocht.
Prijsopgaaf in de app goedgekeurd (ik geloof 2500,- euro) voor diagnoses en vervangen airco condensor.
Dat werd uitgevoerd maar loste het probleem niet op....
De nieuwe diagnose was dat de huis, tuin en keuken 12v accu vervangen moest worden en dat de HV-batterij vervangen moest worden.
Ik ben naar Purmerend gereden om dat met ze te bespreken, want dat vond ik na 147K bizar snel. Eerste prijsopgave was namelijk 13.000 euro... voor een refurbished HV batterij incl die airco-dingen.
Mijn vraag daar was of zo'n battery-pack niet gewoon gerepareerd kan worden. Alles is toch reparabel?? Ik vroeg het omdat ik nu juist zo tevreden ben over de actieradius enz. Nog niet eerder een foutmelding gehad of een hapering.
"Nee, helaas, daar zijn we niet op ingericht. Jouw battery gaat er uit en er komt een nieuwe of een refurbished in.
Die estimation van 13K euro was voor een 75kW battery. Dus ik weer gebeld. Klopt dat wel, want dit lijkt op downgraden en dat wil ik niet.
"oh nee, sorry, onze fout, die 75kW batterij mag er helemaal niet in. Die hebben we geoffreerd omdat de S85 refurbished packs er niet meer zijn. Je krijgt een nieuwe prijsopgave"
18.661,- euro.... Met weer een telefoontje. Nu staat er wel een 85kW batterij in. Hoe kan dat?
"Ja, sorry onze fout, 85kW is er nog wel refurbished. Maar ik zie dat je voor maar 5000,- euro meer een gloednieuwe 90kW gemonteerd kunt krijgen"
"Dat scheelt niet zoveel toch?"....
Nu heb ik deze Tesla particulier en meer dan 23K voor een reparatie is belachelijk veel geld. Dus wacht maar effe, hier moet ik heel goed over gaan nadenken......

Ik ben gaan Googlen en kwam bij Electrify Europe terecht.
Contact mee opgenomen. Super aardige Sven aan de lijn. Hij vroeg me het VIN nummer en mijn emailadres waarmee ik inlog op Tesla.
Dan kon hij een OTA diagnose doen.
Alles doorgegeven en inderdaad, die avond laat, ik geloof op zondag, kreeg ik al een mail dat de diagnose gesteld was en dat hij zou bellen.
De volgende dag belde Sven van Electify Europe.
Met goed nieuws. Het was natuurlijk onder voorbehoud omdat dit "slechts" een Over The Air diagnose was, maar wat hij kon zien was dat de cellen in de HV batterij
nog in een prima conditie verkeerden. Er waren wel wat hardware en software conflicten, maar hij had er wel vertrouwen in de HV battery te kunnen repareren.
Hij verzorgde ook het transport van mijn Tesla van Tesla Sec Purmerend naar zijn bedrijf in Heist op den Berg ten zuid-oosten van Antwerpen.
Inmiddels staat hij bij Electrify Europe en zijn ze er ook al mee aan de slag gegaan.
Ik ben heel benieuwd en de offerte is, op basis van wat hij zag via die OTA diagnose, al ontzettend veel lager dan de estimation van Tesla Purmerend.

Ik ben hoopvol en houd jullie op de hoogte!
 

Attachments

  • IMG_3807.png
    IMG_3807.png
    342.2 KB · Views: 252
Dat is nog eens een 1e post zeg! Dikke pech zo kort na de garantieperiode. Ik ben er zelf ook al even uit, en al een nieuwe drivetrain moeten betalen, maar batterij nog geen issues. Hou ons op de hoogte van de voortgang bij Electrify Europe.
Ik houd je op de hoogte Rik.
Inmiddels heb ik natuurlijk al heel wat gelezen op het internet over HV battery problemen.
Voornamelijk veroorzaakt door vocht.
Ik moet natuurlijk nog afwachten hoe Electrify Europe dit probleem zal oplossen, maar als je met Sven gesproken hebt, dan krijg je wel heel wat meer vertrouwen dat het goed zal komen.
Sven krijgt het nog heeeeel erg druk als ik lees hoeveel trotse Tesla bezitters al relatief snel een HV battery probleem krijgen.
En iedereen krijgt hetzelfde te horen bij de Tesla Sec's: we repareren niet, maar we bieden een nieuwe of een refurbished battery pack aan. Punt...

Je kunt bij Electrify Europe ook preventief laten testen. Da's ook best een goed idee. Dan ben je de problemen voor...
Wordt vervolgd!
 
Ik vroeg: meneer, ik sta hier op een kloten plek en kan Tesla mijn auto op komen halen en repareren? Dat is het enige wat ik nu wil weten.
"Nee... dat moet je zelf regelen"
OK, zelf geregeld. Theo Rood Autoberging in Zwaag gebeld en die waren er snel. Super aardige gasten!
De gratis pechverhelping loopt af bij 80000km. Daarna kan je zelf een pechverhelpingsverzekering nemen.

Geen idee wat Electrify Europe gaat doen (en vraag me af hoe ze met enkel je email adres maar niet je wachtwoord je auto kunnen uitlezen maar bon) maar als ze individuele slechte cellen zouden gaan wisselen riskeer je dat je de kortste keren weer met pech aan de kant staat. De cellen moeten nl. gebalanceerd zijn.
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Inmiddels heb ik natuurlijk al heel wat gelezen op het internet over HV battery problemen.
Voornamelijk veroorzaakt door vocht.
Ik moet natuurlijk nog afwachten hoe Electrify Europe dit probleem zal oplossen, maar als je met Sven gesproken hebt, dan krijg je wel heel wat meer vertrouwen dat het goed zal komen.

Vraag hem hoe hij het vochtprobleem wil gaan tackelen.
Als hij zegt dat hij de umbrella’s gaat vervangen, dan geeft dat mij vertrouwen dat hij weet waar hij mee bezig is.
En vraag hem gelijk ook naar de staat van de contactors en power fuse, als het pack toch open ligt.
Overigens uitgebreide en informatieve post van je. 👍
 
Zeer interessant informatie.
Lees ik juist dat de prijs voor een nieuwe 90kWh is nu 18.661 €? Ik vermoed (als particulier) dat is inclusief btw? Dat is al een sterk verlaging van de prijs regelmatig gelezen, namelijk 23k

Het blijft uiteraard duur, maar de nieuwe 90kWh zijn beter dan de oorspronkelijke S 90 batterijen: meer capaciteit (capaciteit bijna werkelijk 90kwh) en laden veel beter ook. En uiteraard 4y/80k km garantie erbij if memory serves.
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Ik houd je op de hoogte Rik.
Inmiddels heb ik natuurlijk al heel wat gelezen op het internet over HV battery problemen.
Voornamelijk veroorzaakt door vocht.
Ik moet natuurlijk nog afwachten hoe Electrify Europe dit probleem zal oplossen, maar als je met Sven gesproken hebt, dan krijg je wel heel wat meer vertrouwen dat het goed zal komen.
Sven krijgt het nog heeeeel erg druk als ik lees hoeveel trotse Tesla bezitters al relatief snel een HV battery probleem krijgen.
En iedereen krijgt hetzelfde te horen bij de Tesla Sec's: we repareren niet, maar we bieden een nieuwe of een refurbished battery pack aan. Punt...

Je kunt bij Electrify Europe ook preventief laten testen. Da's ook best een goed idee. Dan ben je de problemen voor...
Wordt vervolgd!
En hebben ze de condensor van de airco terug gewisseld ?
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
De gratis pechverhelping loopt af bij 80000km. Daarna kan je zelf een pechverhelpingsverzekering nemen.

Geen idee wat Electrify Europe gaat doen (en vraag me af hoe ze met enkel je email adres maar niet je wachtwoord je auto kunnen uitlezen maar bon) maar als ze individuele slechte cellen zouden gaan wisselen riskeer je dat je de kortste keren weer met pech aan de kant staat. De cellen moeten nl. gebalanceerd zijn.
Hei Wooter, die snel Engels brabbelende Tesla meneer meldde ook al meteen dat dat ophalen niet gratis kan. Maar dat was helemaal niet mijn vraag of wens...
Mijn vraag was of Tesla een mogelijkheid heeft om mij van die gevaarlijke plek weg te krijgen. Maar toen begon hij weer dat dat alleen maar gedaan wordt binnen 80K KM... Ik heb het gesprek vriendelijk beëindigd en heb Theo Rood Berging gebeld die er binnen een half uur was.
Ik ben in Noorwegen lid van de NAV, de Noorse ANWB, en die hebben de kosten ook op zich genomen toen ik ze een paar dagen later het verhaal had uitgelegd. Ik moest gewoon zo snel mogelijk van die gevaarlijke plek weg. NAV snapte dat en heeft die sleepkosten aan me uitgekeerd, ondanks dat ik hen niet in eerste instantie had gebeld.

Ik zal het een dezer dagen horen van Sven van Electrify, wat hij gevonden heeft en heeft uitgevoerd.
Ik weet nu nog niets. Ze zijn er mee bezig. App staat in Servicemodus...
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Zeer interessant informatie.
Lees ik juist dat de prijs voor een nieuwe 90kWh is nu 18.661 €? Ik vermoed (als particulier) dat is inclusief btw? Dat is al een sterk verlaging van de prijs regelmatig gelezen, namelijk 23k

Het blijft uiteraard duur, maar de nieuwe 90kWh zijn beter dan de oorspronkelijke S 90 batterijen: meer capaciteit (capaciteit bijna werkelijk 90kwh) en laden veel beter ook. En uiteraard 4y/80k km garantie erbij if memory serves.
Inclusief die airco condensor vervangen zouden de kosten voor een 90kW HV batterij (nieuw) inderdaad tussen de 23 en 24K komen te liggen Austin.
Als je op finn.no zoekt naar een Tesla model S, dan kun je voor dat bedrag inderdaad ook al een tweede handse kopen...
Het bedrag zal best kloppen hoor, voor zo'n nieuwe 90kW HV batterij, maar die hoef ik helemaal niet want dat vind ik een veel te grote investering.
En als mijn huidige batterij nou helemaal suf zijn, is het nog het overwegen waard. Maar dat is volgens Sven van Electrify Europe echt niet het geval.
We gaan het meemaken en ik houd jullie op de hoogte.
 
  • Like
Reactions: AustinP
En hebben ze de condensor van de airco terug gewisseld ?
Eén condensor bleek lek Jobbeke. Wel een beetje vreemd want dat was in de zomer al eens gecontroleerd door Tesla Sec Brumunddal (Noorwegen) en hoefde, op een paar poreuze o-ringen na, niet vervangen te worden. Vond ik toen nog zo eerlijk dat ze hem wel geoffreerd hadden, maar na 's middags afpersen op ik geloof 12 bar en de volgende ochtend controleren, niet nodig vonden.
Maar misschien was hij toch wel lek. Dan ga je er maar vanuit dat wat Tesla Purmerend geconstateerd heeft klopt. Zit nu in ieder geval een nieuwe in.
 
Vraag hem hoe hij het vochtprobleem wil gaan tackelen.
Als hij zegt dat hij de umbrella’s gaat vervangen, dan geeft dat mij vertrouwen dat hij weet waar hij mee bezig is.
En vraag hem gelijk ook naar de staat van de contactors en power fuse, als het pack toch open ligt.
Overigens uitgebreide en informatieve post van je. 👍
Zag de umbrella's bij TeslaBjorn in de video. 😉
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Voor 23k zou de prijs van een goede 2e hands MS te dichtbij komen 😁

Als je op finn.no zoekt naar een Tesla model S, dan kun je voor dat bedrag inderdaad ook al een tweede handse kopen...


Voor 23k kan men weliswaar een tweedehands kopen... met een even oud batterij en zonder weten van het geschiedenis van deze auto.
Maar ja, men kan argumenteren dat zelfs met een dode batterij, heeft het auto nog een beetjes waard, dus kan men deze weg kiezen voor misschien zelfs minder dan 23k.

Ik ken onze auto sinds juli 2015, en als we voor minder dan 20k een nieuwe batterij zouden kunnen kopen, met meer range & snellere lading, ik zou toch twijfelen. YMMV
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Zag de umbrella's bij TeslaBjorn in de video. 😉
Ik zal het Sven vragen zodra hij zich meldt Maarten.
En inderdaad Maurice, ik heb er ook al alles over gezien op die grappige Youtube filmpjes van Bjorn de Viking hahahaha.

Ik heb overigens hoopvol nieuws!
Mijn Tesla leeft weer zag ik zojuist op mijn Tesla App!!
In welke hoedanigheid weet ik nog niet, maar hij is weer "in de lucht"!!
 

Attachments

  • IMG_3977.png
    IMG_3977.png
    395.3 KB · Views: 74
Een fijne update!
Mijn Tesla S is klaar!
Ik heb inmiddels een factuur ontvangen van Electrify.eu en een filmpje van Sven via Whatsapp waarop je kunt zien dat hij mijn S85 naar buiten rijdt.
Hij hangt nu aan de lader zodat ik er maandag van Heist op den Berg België mee naar Zwaag Nederland kan rijden. Een maat brengt me naar België.
Maandag zullen we hopelijk van Sven te horen en te zien krijgen wat hij er allemaal aan gedaan heeft.
Zal ik nog wel even een verslagje van doen als jullie dat leuk vinden.

Wat ik al meteen waardeer is dat hij een aantal dingen van de offerte heeft geschrapt.
Al eerder is er bij Tesla SeC Brumunddal (Noorwegen) gewerkt aan de sealing van de hoofdbatterij wagen. Ik kwam voor iets anders, maar daar kwamen ze zelf mee...
Daarbij schijnt door Tesla (allemaal onder garantie uitgevoerd) de HV Fuse al vervangen te zijn. Staat nergens op een overzicht in de app, maar meldde Sven aan me. Dus heeft hij die, en de 12volt accu die Tesla Purmerend laatst al vervangen had, van de offerte geschrapt. (H)eerlijk is dat.

Nou.... de factuur (minder dan de helft van de app-offerte van Tesla Purmerend) is betaald.
Hij hangt daar nu aan de lader en heeft al meer dan 300KM lading.
Maandag staat hij in Nederland en dan daarna heel snel naar het land van Bjørn Nyland!
Wordt vervolgd!
 

Attachments

  • IMG_3981.png
    IMG_3981.png
    413.2 KB · Views: 81
  • Scherm­afbeelding 2023-11-18 om 14.29.01.png
    Scherm­afbeelding 2023-11-18 om 14.29.01.png
    1.2 MB · Views: 70
En dan kijken hoe lang het duurt, ik ben echt benieuwd naar hoe het HV pack zich nu gaat houden, maar vooral ook naar wat er is gedaan aan werk. Zijn er alleen wat cellen vervangen, of ook andere onderdelen? Het pack is open geweest begrijp ik, maar hoe is het gerepareerd?
 
  • Like
Reactions: Maarten
En dan kijken hoe lang het duurt, ik ben echt benieuwd naar hoe het HV pack zich nu gaat houden, maar vooral ook naar wat er is gedaan aan werk. Zijn er alleen wat cellen vervangen, of ook andere onderdelen? Het pack is open geweest begrijp ik, maar hoe is het gerepareerd?
Bedankt voor je reactie Gumball.
Ik ga het maandag horen van Sven van Electrify Europe, dan haal ik hem op.
Tesla Purmerend kon vorige maand maar één ding melden en dat was dat de battery pack vervangen moest worden.
Ik vroeg ze, toen ik er was om die offerte van 18.661,- toegelicht te krijgen, of ze mijn battery pack konden doormeten. Inwendig bekijken. Kijken wat het probleem veroorzaakte... Omdat ik geen enkel probleem had gehad voordat ik op 13 oktober er mee stil kwam te staan. Actieradius was prima. Nauwelijks degeneratie. Ik rijd er rustig mee, maar natuurlijk ook wel eens op die Insane + stand. Hij ging als een raket. En dan ineens zou de hele battery pack stuk zijn??
"Helaas, wij kunnen geen HV battery packs doormeten meldden de mannen van Tesla Purmerend. We ruilen om voor een nieuwe of een refurbished pack. Er is geen andere mogelijkheid om het probleem op te lossen."

Toen Sven van Electrify daarna de diagnose stelde vond hij juist dat de cellen in een hele goede staat verkeerden.
Er waren wel wat problemen, maar die konden worden opgelost.
Dat klonk een heel stuk beter en paste ook beter bij hoe ik de conditie van de Tesla ervoer.
Ik hoop Sven maandag te treffen en te horen wat er nou precies mis was.
Ik zal er een verslagje van doen.

Ik heb er de afgelopen weken natuurlijk flink op los gegoogled. En dan zie je dat er wel heel wat Tesla eigenaren diezelfde problemen krijgen met de battery pack als hun koets tussen de 120 en 200K op de teller heeft staan. En iedereen krijgt hetzelfde te horen van een Tesla SeC: omruilen voor een nieuwe of een refurbished. En allemaal tussen de 12.000,- en 23.000,- aan kosten...
Ik denk dat er de komende jaren heel veel meer battery pack reparatiebedrijven bij zullen komen. Een gat in de markt, want we komen allemaal een keer aan de beurt...

Tot nu toe helemaal geen klagen hoor over Tesla Service. Vooral in Noorwegen zijn ze echt super. Vriendelijk, kundig en eerlijk.
Nu mijn eerste mindere ervaring, hier in Nederland. Er werd erg gemakkelijk gedaan over deze reparatie. Alsof het ging over het vervangen van een paar remblokken..... Maar ging toch echt om bedragen met een paar nullen meer....
 
Die estimation van 13K euro was voor een 75kW battery. Dus ik weer gebeld. Klopt dat wel, want dit lijkt op downgraden en dat wil ik niet.
"oh nee, sorry, onze fout, die 75kW batterij mag er helemaal niet in. Die hebben we geoffreerd omdat de S85 refurbished packs er niet meer zijn. Je krijgt een nieuwe prijsopgave"
18.661,- euro.... Met weer een telefoontje. Nu staat er wel een 85kW batterij in. Hoe kan dat?
"Ja, sorry onze fout, 85kW is er nog wel refurbished. Maar ik zie dat je voor maar 5000,- euro meer een gloednieuwe 90kW gemonteerd kunt krijgen"
Bij een refurbished pack krijg je weer 4 jaar garantie. Weet je ook wat voor garantie je krijgt op een nieuw (90 kWh) pack?
Volgens mij moet je af van het idee dat je een pack (vervanger of nieuw) koopt. Je koopt feitelijk vier jaar zekerheid voor 12.000,-- bij een refurbished pack. Als je bij een nieuw pack 8 jaar garantie zou krijgen is dat een goede deal IMHO.