Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

HV batterij probleem. Mijn model S85 viel volledig uit....

This site may earn commission on affiliate links.
Bij een refurbished pack krijg je weer 4 jaar garantie. Weet je ook wat voor garantie je krijgt op een nieuw (90 kWh) pack?
Volgens mij moet je af van het idee dat je een pack (vervanger of nieuw) koopt. Je koopt feitelijk vier jaar zekerheid voor 12.000,-- bij een refurbished pack. Als je bij een nieuw pack 8 jaar garantie zou krijgen is dat een goede deal IMHO.
Dank voor dit inzicht Ger. Je hebt gelijk dat voor die 12K, of in mijn geval +/- 16K euro je 4 jaar zekerheid koopt. Zo had ik het zelf eerlijk gezegd nog niet bekeken..
Nu rijd ik niet zoveel kilometers per jaar, slechts zo'n 15.000, dus is deze reparatie wellicht toch wel de beste keuze geweest.
Maandag maar eens horen wat er mis was en wat Sven er aan gedaan heeft.
Ik heb een OBD Link besteld en de Scan My Tesla app. Ik ga die HV batterij zelf eens een beetje in de gaten houden.
Wat dat betreft heeft deze s hit ook een positieve kant ("ieder nadeel hep sn voordeel"), want ik heb al zoveel leuke Youtube filmpjes gezien en ik zit nu voor het eerst ook op dit TMC forum.. Maakt de Tesla ervaring nog leuker :)
 
Last edited:
Hoeveel was het uiteindelijke bedrag voor deze herstelling?
Als het maar een paar duizend is tov 18k dan zou ik niet malen om die 4 jaar garantie.
En als ik het goed voor heb dan is het aantal km's heel beperkt in de garantie.
 
Ik ben weer terug in Noord Holland. Vandaag met een maat van me de Tesla opgehaald bij Sven van Electrify Europe in België.
Sven zit nog maar net een maand in zijn gloednieuwe pand. Het moet nog verder worden ingericht, maar hij heeft er wel al drie bruggen staan met drie Tesla's er op. En buiten staan er ook nog heel wat Tesla's te popelen om door hem onder handen genomen te worden.
Sven is een topper. Hij vertelde gewoon heel eerlijk wat er met mijn HV batterij aan de hand was.
Ik ben nu helemáál blij dat ik de offerte van Tesla Purmerend niet gehonoreerd heb, want mijn HV Batterij bleek in een uitstekende staat te verkeren.

Het enige wat er aan de hand was, was een los geschoten rood draadje in één van de packs.... (zie foto).
Ik ben zo blij dat ik Tesla Purmerend niet een refurbishd HV batterij van 16.000,- euro heb laten monteren...
De HV batterij wagen is helemaal open geweest. Sven heeft hem voorzien van nieuwe paraplu afwaterdoppen, uiteraard een nieuw afdekkapje (zijn eigen RVS marinestaal kapje dat niet kan roesten) voor de hoofdzekering en heeft dat losse contact dus gerepareerd. Alles opnieuw waterdicht afgekit. Vaak is er heel veel meer aan de hand (had hij ook voorbeelden van liggen) maar bij mij viel het dus gelukkig mee.

Nou... ik kan nu uit ervaring spreken dat wanneer je een probleem met je HV batterij hebt, het niet onverstandig is om na een bezoek aan een Tesla SeC een second opinion te laten doen door Sven. Hij heeft enorm veel knowhow. Heeft alle meetapparatuur en alle onderdelen op voorraad om je HV batterij weer helemaal in goede conditie te brengen. Het kan je, net als bij mij, heel veel geld schelen.
 

Attachments

  • IMG_3992.jpeg
    IMG_3992.jpeg
    823.6 KB · Views: 89
  • IMG_3991.jpeg
    IMG_3991.jpeg
    548.8 KB · Views: 71
  • IMG_3989.jpeg
    IMG_3989.jpeg
    648.4 KB · Views: 69
  • IMG_3988.jpeg
    IMG_3988.jpeg
    318.6 KB · Views: 71
  • IMG_3986.jpeg
    IMG_3986.jpeg
    524.1 KB · Views: 74
  • IMG_3990.jpeg
    IMG_3990.jpeg
    563 KB · Views: 76
Dank je Maarten.
Sven is daar wel mee bezig, met de ontwikkeling van een nieuwe RVS afdekplaat over de hele wagen, maar dat was bij de mijne niet nodig. De oude kon weer worden teruggeplaatst.
Wat hij wel vaak bij een reparatie vervangt is het afdekkapje voor de hoofd fuse. Die zou Tesla zelf eigenlijk in RVS moeten uitvoeren, want die zijn vaak verroest. En dat dicht dan niet goed meer af en zorgt voor vochtproblemen en uiteindelijk een storende HV batterij met dure kosten...
Sven heeft mijn HV batterij gedemonteerd en gecheckt, losse draadje gerepareerd, afwaterparaplu's geplaatst en de HV batterij weer teruggeplaatst.
Het heeft mij alles bij elkaar 7K excl BTW gekost. Een plof geld voor een los zittend draadje, maar dat weet je pas als de batterij onder de auto vandaan is en geopend...
Ik weet nu in ieder geval zeker dat alles daar inwendig in orde is. Dat alle cellen in balans zijn en dat mijn 148000KM oude HV batterij nog in een uitstekende conditie verkeert.
Dat had ik vorige maand eigenlijk wel van Tesla willen horen....

Maarrr...... zoals Johan Cruijff altijd zei: "ieder nadeel hep ook s'n voordeel": als dit niet gebeurd was had ik me niet zo verdiept in deze materie.
Super leuk om er over te lezen en te leren. Ik ben echt heel wat wijzer geworden inmiddels.
En ik heb nu een goed en betrouwbaar adres voor als er nog eens iets met mijn Tesla HV batterij gebeurt... Is ook wel heel geruststellend.
 
Dank je Maarten.
Sven is daar wel mee bezig, met de ontwikkeling van een nieuwe RVS afdekplaat over de hele wagen, maar dat was bij de mijne niet nodig. De oude kon weer worden teruggeplaatst.
Wat hij wel vaak bij een reparatie vervangt is het afdekkapje voor de hoofd fuse. Die zou Tesla zelf eigenlijk in RVS moeten uitvoeren, want die zijn vaak verroest. En dat dicht dan niet goed meer af en zorgt voor vochtproblemen en uiteindelijk een storende HV batterij met dure kosten...
Sven heeft mijn HV batterij gedemonteerd en gecheckt, losse draadje gerepareerd, afwaterparaplu's geplaatst en de HV batterij weer teruggeplaatst.
Het heeft mij alles bij elkaar 7K excl BTW gekost. Een plof geld voor een los zittend draadje, maar dat weet je pas als de batterij onder de auto vandaan is en geopend...
Ik weet nu in ieder geval zeker dat alles daar inwendig in orde is. Dat alle cellen in balans zijn en dat mijn 148000KM oude HV batterij nog in een uitstekende conditie verkeert.
Dat had ik vorige maand eigenlijk wel van Tesla willen horen....

Maarrr...... zoals Johan Cruijff altijd zei: "ieder nadeel hep ook s'n voordeel": als dit niet gebeurd was had ik me niet zo verdiept in deze materie.
Super leuk om er over te lezen en te leren. Ik ben echt heel wat wijzer geworden inmiddels.
En ik heb nu een goed en betrouwbaar adres voor als er nog eens iets met mijn Tesla HV batterij gebeurt... Is ook wel heel geruststellend.
En de garantie bij Sven? Want het scheelt inderdaad 10k, maar als de batterij er naar een jaar alsnog begeeft?
 
Beste Maurice, Ger en Maarten,
Hahaha... nou Maarten ik ben inderdaad wel onder de indruk van de vakkundigheid van Sven, maar als jij ooit eens in die situatie komt dat er iets aan je HV batterij moet gebeuren en je laat dat doen bij Electrify, bij Sven, dan mag je daar echt in de keuken komen meekijken en dan word je net zo enthousiast als ik. Sven verbergt gewoon helemaal niets. Als je wilt kun je tijdens de reparatie, dus als het deksel verwijderd is, gewoon komen kijken. Dan laat hij je zien wat er aan de hand is. Heel transparant.

Maar vooraf tijdens de OTA diagnose kan Sven al heel goed zien wat de conditie van je batterij is.
In mijn geval kon hij dus zien dat die conditie heel goed was en dat het loonde om hem te repareren i.p.v. vernieuwen.
Ik had daar vertrouwen in en heb daar voor gekozen. Temeer omdat Tesla SeC die diagnose niet kon (wilde) stellen. Dat is gewoon niet hun werkwijze.

Nu is het gelukkig niet zo dat het verschil tussen bij Sven laten repareren en door Tesla dat je bij Sven nergens meer een beroep op kunt doen na reparatie en bij Tesla voor die 16.000,- eurootjes 4 jaar zekerheid "koopt"
Want bij Sven heb ik een soortgelijke garantie gekregen. Hij meet de HV batterij helemaal door. Hij weet wat er aan jouw HV batterij gedaan moet worden en meldt dat aan je. Als hij de conditie van de HV batterij te slecht vindt, als hij vindt dat de batterij echt zware degradatie vertoont, is hij daar ook eerlijk in en zal hij je doorverwijzen naar een batterijwissel bij Tesla. Sven vertelde me dat dat tot nu toe maar 1x is voorgekomen, dat iemand alsnog koos voor een refurbished wissel bij Tesla SeC.
Als je bij Sven je HV batterij laat repareren krijg je daarna 2 jaar volledige garantie op de HV batterij of 40.000 KM
Tijdens de reparatie lost hij alle problemen op en daardoor kan hij die garantie geven.

Het was jullie al duidelijk, maar wat als een echte hoofdpijn ervaring begon vrijdag de dertiende oktober, is gelukkig heel goed uitgepakt en geeft me ook echt vertrouwen voor de toekomst. Ineens is die HV batterij geen schimmig ding meer waar je me alles over wijs kunt maken. Het is een overzichtelijk ding wat gewoon reparabel blijkt te zijn.
 
Het was jullie al duidelijk, maar wat als een echte hoofdpijn ervaring begon vrijdag de dertiende oktober, is gelukkig heel goed uitgepakt en geeft me ook echt vertrouwen voor de toekomst. Ineens is die HV batterij geen schimmig ding meer waar je me alles over wijs kunt maken. Het is een overzichtelijk ding wat gewoon reparabel blijkt te zijn.
Helemaal eens, het is goed dat de markt zijn/haar werk doet en dat het accupack een beetje van zijn mystiek heeft verloren. Overigens loop ik al langer met de vraag rond hoe dat (straks) gaat met het (structural) accu pack van de model Y. Sandy Munro heeft ooit zo'n pack uit elkaar gehaald en dat was een verschrikkelijke klus. Het pack van de Y zit helemaal volgegoten met schuim en je kunt alleen destructief bij de cellen komen. Ook de modules zijn niet meer per stuk toegankelijk. Als daar ook een paar defecte cellen het pack naar de gallemiezen (sorry voor onze Zuiderburen) kan brengen, heeft Tesla zichzelf verzekerd van een vervangingsmarkt, want daar kunnen de Svens van deze wereld niets mee.
 

Attachments

  • accupack MY 3.jpeg
    accupack MY 3.jpeg
    83.1 KB · Views: 72
  • accupack MY 2.jpeg
    accupack MY 2.jpeg
    91 KB · Views: 71
  • accupack MY 1.jpeg
    accupack MY 1.jpeg
    81 KB · Views: 68
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Ben ik de enige die 7000,- euro best veel vind voor een paar dagen werk en nauwelijks onderdelen?
na eerst 18k horen is 7k een koopje. relativerend is het inderdaad een pittig prijsje. Vandaar dat garantie dan belangrijk gaat worden.
Aan de andere kant heeft hij wel een ruimte, apparatuur en opleiding die ook in de berekening meegenomen moeten worden.
 
7000 euro is best veel geld voor een paar dagen werk, maar als ik Huub zijn verhaal lees zijn er naast de reparatie een aantal zaken preventief vervangen die in de toekomst voor problemen kunnen zorgen. Als ik het afzet tegen een van mijn laatste fossiele auto’s, daar moest de versnellingsbak van mijn Landrover Defender na de dubbele kilometerstand van die van Huub gereviseerd worden, dat was ook een week arbeid en hetzelfde bedrag in de btw. Ik vind het dus een heel verstandige en duurzame keuze die hier gemaakt is.
 
Die €7.000 lijkt wellicht wat hoog, maar ik denk dat Electrify Europe een kunstje kan die er niet zo heel veel kunnen en dan kan je wat meer vragen. Daarbij vereist dit wat meer kennis en kunde van degene die de werkzaamheden uitvoert. Het open- en (vooral) dichtmaken van zo'n pack best is ook wel een secuur klusje waar je de tijd voor moet nemen. Twee jaar garantie op het pack daarna is natuurlijk ook niet gratis.

Ik ben blij dat er -buiten Tesla- nu ook partijen ontstaan die dit soort werkzaamheden kunnen verrichten en ook wat transparanter werken dan Tesla. Op termijn zal het meer gemeengoed worden en zullen de prijzen ook wel zakken.
 
De kosten: helemaal eens... 7000,- euro is inderdaad een hele boel geld voor een reparatie.
Maar ik was al bijna zo ver om die 18.661,- te betalen aan Tesla.
Je hebt er geen reet verstand van, toen nog niet, en tja, dan geloof je de dokter toch?
Natuurlijk kon Tesla aan de buitenkant ook niet zien dat het slechts een los draadje was, maar stel je eens voor dat mijn HV batterij naar Tesla Tilburg was gegaan. Die hadden voor het hele bedrijf taart gehaald! En de kans was best groot geweest dat ik een mindere HV batterij terug had gekregen...

Ik heb nu bij Sven gezien wat er aan arbeid nodig is om zo'n HV batterij te demonteren.
En inderdaad Maurice, er staat daar een hele investering aan liften en apparatuur. Dat moet ook allemaal betaald worden.
Een deel van het bedrag zal ook wel een reservering zijn voor de garantieperiode die je als klant krijgt na zo'n reparatie. Sven garandeert de volledige batterij twee jaar en niet alleen zijn reparatie van het losse draadje en sealing.
Nu ben ik zelf ook ondernemer en wat veel consumenten vergeten is dat je naast de 21% BTW ook nog eens 25% vennootschapsbelasting bij de fiscus mag aftikken. Dan blijft er voor Sven dus 5250,- euro over. En daar heeft hij ook nog een en ander aan onderdelen voor geleverd en hij heeft hem van Tesla Purmerend naar zijn bedrijf in België laten transporteren.
Het is voor hem een gezonde klus, dat is zeker. Maar ik gun het hem wel en ben voor iedereen die een EV heeft blij dat er dit soort gespecialiseerde bedrijven opkomen zodat we niet meer van een monopolie afhankelijk zijn.
 
Natuurlijk kon Tesla aan de buitenkant ook niet zien dat het slechts een los draadje was, maar stel je eens voor dat mijn HV batterij naar Tesla Tilburg was gegaan. Die hadden voor het hele bedrijf taart gehaald! En de kans was best groot geweest dat ik een mindere HV batterij terug had gekregen...

Bij het lezen van jouw ervaring moet ik aan dit verhaal denken: Tesla model S85 grote batterij overleden

Overigens mooi beschreven en gedeeld, dank! Handig voor je weet maar nooit.
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
De kosten: helemaal eens... 7000,- euro is inderdaad een hele boel geld voor een reparatie.
Maar ik was al bijna zo ver om die 18.661,- te betalen aan Tesla.
Je hebt er geen reet verstand van, toen nog niet, en tja, dan geloof je de dokter toch?
Natuurlijk kon Tesla aan de buitenkant ook niet zien dat het slechts een los draadje was, maar stel je eens voor dat mijn HV batterij naar Tesla Tilburg was gegaan. Die hadden voor het hele bedrijf taart gehaald! En de kans was best groot geweest dat ik een mindere HV batterij terug had gekregen...

Ik heb nu bij Sven gezien wat er aan arbeid nodig is om zo'n HV batterij te demonteren.
En inderdaad Maurice, er staat daar een hele investering aan liften en apparatuur. Dat moet ook allemaal betaald worden.
Een deel van het bedrag zal ook wel een reservering zijn voor de garantieperiode die je als klant krijgt na zo'n reparatie. Sven garandeert de volledige batterij twee jaar en niet alleen zijn reparatie van het losse draadje en sealing.
Nu ben ik zelf ook ondernemer en wat veel consumenten vergeten is dat je naast de 21% BTW ook nog eens 25% vennootschapsbelasting bij de fiscus mag aftikken. Dan blijft er voor Sven dus 5250,- euro over. En daar heeft hij ook nog een en ander aan onderdelen voor geleverd en hij heeft hem van Tesla Purmerend naar zijn bedrijf in België laten transporteren.
Het is voor hem een gezonde klus, dat is zeker. Maar ik gun het hem wel en ben voor iedereen die een EV heeft blij dat er dit soort gespecialiseerde bedrijven opkomen zodat we niet meer van een monopolie afhankelijk zijn.
Die 25% is natuurlijk niet over de omzet. Dus 7k, minus btw is ca 6k. Kosten en afschrijving er af, blijft er nog max 2k over, waarover VPB wordt betaald.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Die 25% is natuurlijk niet over de omzet. Dus 7k, minus btw is ca 6k. Kosten en afschrijving er af, blijft er nog max 2k over, waarover VPB wordt betaald.
Helemaal waar, het was effe te kort door de bocht. Het is over de belastbare winst.
Maar we dwalen af. Draadje startte over de Tesla melding dat mijn HV batterij vervangen moest worden.
Wat gelukkig voorkomen is omdat hij in België reparabel bleek.
En dat kost een behoorlijk bedrag, maar gelukkig heel veel minder dan wanneer ik op het "kostenberaming goedkeurknopje" in mijn Tesla app had gedrukt... Ik zit weer blij in mijn fijne MS85!
 
Het Losse Draadje, de prijs en de kleur.
Beroepsmatig ben ik altoos op zoek naar losse draadjes. Ik ben psycholoog. De genoemde prijs komt mij dan ook als zeer reëel voor.
Ik heb wel respect voor Sven. Het door hem gevonden losse draadje had een duidelijk omschreven kleur: Rood. Mij is het in mijn werkzame leven helaas nooit geworden de kleur van de door mij gevonden losse draadjes eenduidig te bepalen…😊