Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

HV batterij probleem. Mijn model S85 viel volledig uit....

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie reparatie, zeker als gebleken is dat je pack verder gezond is. 7000 euro klinkt misschien duur, maar is wat mijn aangaat niet echt raar, gezien de hoeveelheid werk en zorg die in zo’n pack gaat. En pand, personeel, belasting, alles moet wel betaald.
Als er meerdere goeie bedrijven komen die dit kunnen, en die komen er gegarandeerd, zakt die prijs uiteindelijk ook nog wel wat, maar als ik het zo lees is dit een serieus stukje vakwerk.
 
Het zal uiteindelijk wel veel goedkoper worden. Want zo'n pack zit met een paar boutjes vast en heb je er zo onderuit. En dit draadje zouden ook heel veel andere mensen hebben kunnen vinden.
Maar er kunnen natuurlijk ook veel ingewikkeldere problemen bestaan, en dan moet je er wel verstand van hebben. Zo gauw je cellen of modules wilt gaan vervangen ga vervangers moeten vinden met dezelfde interne weerstand en zal je veel tijd kwijt zijn aan balanceren.
Verder is het batterijpak eigenlijk één van de simpelste delen van de auto vind ik. De software van de MCU en zo kan ik persoonlijk niks mee. Het accupakket wel, daar maak ik weer nieuwe packs van :)

20200108_125929.jpg
 
@HuubMattijssen : Bedankt voor het delen van je ervaring.
Mijn Model S 85D (2015) is ook helemaal stil komen te staan.
Volgens Tesla Telefonische Support problemen met de 12V en HV batterij.
Geen garantie meer, dus ook even verder gaan zoeken.
Dankzij jouw bericht bij Sven van Electrify Europe terecht gekomen.
Hij heeft een OTA diagnose gedaan.
Vlotte en professionele communicatie via de email.
Ze lijken mij erg gestructureerd en netjes te werken.
En ze hebben volgens mij inmiddels aardig wat ervaring opgedaan.
Ik heb er ook voor gekozen om de auto door Electrify Europe op te laten halen.
En een diagnose en/of HV batterij revisie uit te laten voeren.
De auto is vandaag opgehaald op ons vakantieadres.
Wordt vervolgd!

Moel-S-op-sleepwagen.PNG
 
@HuubMattijssen : Bedankt voor het delen van je ervaring.
Mijn Model S 85D (2015) is ook helemaal stil komen te staan.
Volgens Tesla Telefonische Support problemen met de 12V en HV batterij.
Geen garantie meer, dus ook even verder gaan zoeken.
Dankzij jouw bericht bij Sven van Electrify Europe terecht gekomen.
Hij heeft een OTA diagnose gedaan.
Vlotte en professionele communicatie via de email.
Ze lijken mij erg gestructureerd en netjes te werken.
En ze hebben volgens mij inmiddels aardig wat ervaring opgedaan.
Ik heb er ook voor gekozen om de auto door Electrify Europe op te laten halen.
En een diagnose en/of HV batterij revisie uit te laten voeren.
De auto is vandaag opgehaald op ons vakantieadres.
Wordt vervolgd!

View attachment 1003810
Jeetje Marcel.... wat een pech dat dit je tijdens je vakantie overkomt.... Oefff... dat wil je niet..
Maar je hebt inmiddels Electrify gevonden en ik ben heel benieuwd wat Sven bij jouw HV batterij zal aantreffen.
Het komt in ieder geval goed.
Ik ben inmiddels weer in Noorwegen na een hele lange rit met mijn S85. Langs Oslo was het -16 graden...
Hier thuis minus 10 en een dik pak sneeuw...
Maar mijn HV batterij is weer keurig in balans (heb inmiddels de Scan my Te3la app aangesloten op de OBD adapter.) en de actieradius is bij 100km/h precies zoals wordt aangegeven als batterij capaciteit. Ik ben weer helemaal blij en ik hoop dat jij dat ook spoedig zult zijn!!
 

Attachments

  • IMG_4238.jpeg
    IMG_4238.jpeg
    358.2 KB · Views: 19
@Dutchmaccer : 189k km.

@HuubMattijssen : Dat het op vakantie gebeurde was idd wel even balen.
Goed om te lezen dat jouw auto het weer goed doet.
Ik heb hier ook een OBD adapter liggen.
En die wil ik ook weer mee gaan gebruiken.

Update
Er is vocht in de batterij gekomen door verroest afdekplaatje batterij:


Mijn afdekplaatje (middelste) zag er zo uit na verwijderen:

verroest afdekplaatje.PNG


En onder het afdekplaatje zag het er zo uit:

onder afdekplaatje.PNG


Batterij case zag er zo uit na het verwijderen van de modules:
(vocht lijkt nog mee te vallen, op Youtube heb ik filmpjes gezien dat er nog veel meer vocht in zit)

batterij case.PNG


Tot dusver ben ik ook tevreden over Electrify Europe.
En super dat vandaag 2 medewerkers tijdens hun vakantie zijn gaan werken om de batterij uit elkaar te halen.

Hoe nu verder?
Na de vakantie (8 jan) gaan ze ermee verder.
Ik heb er ook vertrouwen in dat het weer goed gaat komen.
Wordt vervolgd.
 
Last edited:
Tof dat je deze informatie deelt. Met Electrify hebben we een relatief goedkoper adres voor Tesla. Als het vervangen slechts een afdekplaat is en schoonmaken van de vochtgevoelige delen dan is het een stuk goedkoper dan een hele batterij. Dat gaat de komende jaren voor meer van ons de overweging worden. Zeker na de 3 maanden regen van afgelopen tijd. Kan nooit goed zijn voor de auto.
 
Het is jammer dat die afdekplaat niet te zien is met een gemonteerde accu, maar als je zou bijna je auto preventief laten controleren hierop. Als die afdichting gaar is, dan heb je een hele pak schade. Geen idee wat het kost om het accupakket los te halen en enkel dit plaatje te vervangen, maar ik zou het bijna gaan overwegen. Ook benieuwd of dit een issue is met enkel de oudere S-jes of dat het nog altijd zo zit.
 
Het is jammer dat die afdekplaat niet te zien is met een gemonteerde accu, maar als je zou bijna je auto preventief laten controleren hierop. Als die afdichting gaar is, dan heb je een hele pak schade. Geen idee wat het kost om het accupakket los te halen en enkel dit plaatje te vervangen, maar ik zou het bijna gaan overwegen. Ook benieuwd of dit een issue is met enkel de oudere S-jes of dat het nog altijd zo zit.
Ik begrijp wat je bedoeld.
En ik ben ook wel benieuwd of de nieuwere Model S ook nog dit afdekplaatje heeft dat gaat roesten.

Met zo'n apparaat kom je volgens mij een heel eind om een eerste voorzichtige diagnose te maken:

endoscoop.PNG


Het afdekplaatje zit rechtsvoor en je komt denk ik aardig in de buurt bij het rechter voorwiel:

batterij met pijl naar afdekplaatje.PNG


Als ik een paar maanden / paar jaar geleden alles had geweten, dat ik nu weet...
Dan had ik zeker preventief onderhoud mbt de HV batterij laten doen.
De batterij heb je zo onder de auto vandaan.
En dan had ik het afdekplaatje preventief laten vervangen.
Ventielen / "umbrella's" laten vervangen incl schoonmaken (hier verzamelt ook veel vuil).
Rubberen afdichtingen bij 400V aansluitingen tussen HV batterij en auto laten schoonmaken en preventief vervangen.

Ik zit nu op de blaren voor het verwaarlozen van het onderhoud van mijn Model S.
Voordeel nu is wel dat ik een volledige HV batterij revisie laat doen.
En dat ik straks weet dat de volledige HV batterij is nagekeken.
En dat het afdekpaatje, de ventielen en afdichtingen weer helemaal ok zijn.
Vanaf nu ga ik hier meer aandacht aan besteden.
En ik hoop de kosten over een langere periode en meer kilometers "uit te kunnen smeren".
Auto bevalt namelijk heel erg goed en ik wil er graag nog lang mee doorrijden.
 
Ik begrijp wat je bedoeld. En ik ben ook wel benieuwd of de nieuwere Model S ook nog dit afdekplaatje heeft dat gaat roesten.
Je zou verwachten dat dit tegenwoordig wel is aangepast. De eerste Model S is alweer wat jaren oud en Tesla zal hier wel van geleerd hebben. Juist op dat soort verborgen plekken krijg je vaak roest. Als daar rommel (bijv. zand) tussenkomt, dan blijft het altijd vochtig en gaat het snel roesten. Ik had verwacht dat die behuizing helemaal van aluminium gemaakt was, maar blijkbaar dus niet.

Met zo'n apparaat kom je volgens mij een heel eind om een eerste voorzichtige diagnose te maken:
View attachment 1004275
Als je af en toe zo'n ding nodig hebt, dan kan ik je een endoscoop van AliExpress aanraden (€18):
1703930167909.png

Ik heb het gebruikt toen er een bout in mijn auto was weggerold en heel vervelend tussen het plaatwerk zat. Kon je niet zien, maar gaf een hele vervelende rammel. Met de endoscoop gevonden waar die lag en vervolgens kunnen weghalen. Ook al eens gebruikt om in de cilinders van mijn kevertje te kijken en het werkt prima (helemaal voor het geld). Verwacht geen super beeldkwaliteit, maar het is vaak goed genoeg.

Enige nadeel is dat je zo'n China app op je telefoon moet installeren om de beelden te kunnen bekijken. Maar op iOS durf ik dat nog wel aan.

Ik zit nu op de blaren voor het verwaarlozen van het onderhoud van mijn Model S.
Wat je niet weet kan je ook niet doen. Ik vraag mij af of Tesla dit soort preventief onderhoud doet en/of ze de klant pro-actief vertellen dat dit kan gebeuren. Ik weet ook niet hoe vaak dit voor komt, maar dat zal Tesla waarschijnlijk wel weten. Het ziet er wel uit als een probleem dat eigenlijjk op termijn altijd een keer zal gebeuren.

En ik hoop de kosten over een langere periode en meer kilometers "uit te kunnen smeren".
Auto bevalt namelijk heel erg goed en ik wil er graag nog lang mee doorrijden.
Het zou me ook niet verbazen dat Electrify Europe het op een wat andere manier afdicht of een ander materiaal gebruikt dat minder gevoelig is voor roest. Maar ze kunnen je ongetwijfeld vertellen wat te doen voor de toekomst. Na zo'n reparatie moet je ook gewoon weer lekker een eind blijven rijden met die auto. Uiteindelijk is een auto tot de laatste draad afrijden toch de meest goedkope en duurzame optie.
 
Het is jammer dat die afdekplaat niet te zien is met een gemonteerde accu, maar als je zou bijna je auto preventief laten controleren hierop. Als die afdichting gaar is, dan heb je een hele pak schade. Geen idee wat het kost om het accupakket los te halen en enkel dit plaatje te vervangen, maar ik zou het bijna gaan overwegen. Ook benieuwd of dit een issue is met enkel de oudere S-jes of dat het nog altijd zo zit.
Ik heb de vraag maar eens gesteld aan Electrify Europe, en probeer hem ook eens bij Tesla te droppen.
 
Update:
Afgelopen donderdag heb ik de auto opgehaald in Belgie.
Auto rijdt en laadt weer hetzelfde als voor het probleem.
Ik heb een rondleiding gekregen in de werkplaats.
Ziet er allemaal netjes, gestructureerd en professioneel uit.
Het is een komen en gaan van Model S-en daar.
Toen ik wegging was er al weer een andere Model S gebracht door een takelwagen.
En naast mijn Model S neergezet.

Wat hebben ze gedaan?
Ze hebben de batterij eerst helemaal uit elkaar gehaald.
Alles laten drogen, gecheckt en nagekeken.
Afdichtingen, aansluitingen, 400v zekering en umbrella ventielen schoongemaakt en vervangen.
En vervolgens alles weer in elkaar gezet en tussendoor doorlopend checks uitgevoerd.
En uiteindelijk de batterij weer dichtgemaakt en onder de auto gezet.
Als laatste hadden ze ook nog een keer OTA toegang tot de auto nodig.
Om checks uit te voeren en de software te herinstalleren of iets dergelijks.
Komt al met al dus nog aardig wat bij kijken volgens mij.

Hoeveel kost het?
De kosten waren EUR 7.000 ex BTW.
Ik rij de auto prive dus voor mij EUR 8.400,- incl BTW.
Al met al een hoop geld voor vocht in de batterij door een klein plaatje dat is gaan roesten.

Garantie?
Bij Sven krijg je 2 jaar of 40k km garantie op de batterij na revisie.
Hij heeft de batterij helemaal nagekeken en doorgemeten.
En de conditie van de batterij is nog goed.
We laden bijna alleen hier thuis tussen 20 en 80% op 3 x 10 amp.
En alleen tijdens vakanties superchargen en dan ook soms onder 20% en boven 80%.
Dit was ook een belangrijke reden dat mijn voorkeur uitging naar revisie.
In plaats van vervangen met een refurbished batterij.

Hoe nu verder?
Ik ga weer lekker verder rijden met onze "Family Car".
Maar vanaf nu wel elke 2 of 3 jaar een keer aandacht besteden aan:
Afdichtingen, aansluitingen en umbrella ventielen van de HV batterij.

PS: Hierbij nog een printscreen van de voltages in de modules:
(ik ga mijn obd module ook weer eens opzoeken en koppelen aan de scan my tesla app)

voltages modules.PNG
 
Dank je voor toelichting. Bij het wisselen van de wielen ga ik gelijk ook met een endoscope camere kijken in welke staat het plaatje zich bevindt. Gezien de zelfde leeftijd ben ik er bang voor.

Net een verzoek tot "Battery maintenance" gedaan.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: bugboy