Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.

DuurzameHenk

Active member
May 11, 2019
589
1,739
Salland NL
Elon kondigt een enorme doorbraak aan voor Tesla's batterij technologie. Zowel in de Q4-update van 29 januari, als de "Third Row Tesla Podcast - part-2".
Citaat (herkenbaar, hoe Elon van de hak op de tak spreekt):
About Tesla’s next-level powertrain: “Mind blowing I think. Yes. Coming out later this year, end of the year probably, that’s our goal. Get powertrain up, end of the year and then it’s going to be like - this is like "alien technology", it’s insane. … Tesla is all about hardcore engineering.”
Hij vervolgt:
“We’re going to talk about this on Battery Day, which is probably April. And then a lot of these questions will be answered. I think it’s going to be a very compelling story. I think it’s going to actually blow people’s minds — it blew my mind and I know it. So it’s going to be pretty cool.”
Over de vraag of de verbeteringen samenhangen met de aquisitie van Maxwell antwoord hij:
“It’s an important piece of the puzzle, yes."

Maar, Elon heeft ook al verklapt dat de opbouw van het batterij-pakket gaat veranderen. Het zijn nu modules van batterijen die met elkaar in grote module zitten, die weer in de omhulling van de auto worden geplaatst. Was ooit nodig om een defect deel te kunnen vervangen. En later voor het idee om bij de Model S om het hele pakket uitwisselbaar te maken (een lege vervangen door een volle). De Superchargers die een snellaad-mogelijkheid gaven hebben dit overbodig gemaakt. We moeten af van
"the box in the box", zei hij: duur, ingewikkeld. En bij de Model 3 ramp (opstart) het grote probleem bij de batterij-fabricage. Bij de Model 3 ook nog onzinnig, omdat daar niet meer een deel apart te vervangen is, bij een defect moet de hele batterijpakket afgedankt worden.
De modules worden afgeschaft, de hele beschikbare ruimte wordt vol batterijen geplaatst, aldus Elon.

In Twitter zette Elon de mysterieuze Tweet:

4/20 69 days to my birthday
Alsof hij op 20 april zichzelf een kadootje ging geven.
Datum klopt overigens, Elon is van 28 juni 1971.
Misschien de datum van Battery day?

Een paar dagen later is overigens die Tweet gewist. Mysterie blijft.;)o_O
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Klaas
Tesla analist, Jim Cramer spreekt op CNBC over Tesla ontwikkelingen.
Hij heeft gehoord dat er een belangrijke dag aankomt in April: "Battery day".
Hij begint zijn analyse met "Battery day, the biggest day" te noemen (op 0:20), dat we daar naar uitkijken, in April.
Aan het eind van het interview (op 2:40) heeft hij nog steeds niets daarover gezegd. Daarom komt de vraag:

CNBC Analist - what is battery day , Jim?
Jim Cramer - A day to celebrate batteries.


:(:eek::rolleyes:

Die Jim heeft geen idee waarover hij praat. Zoals veel eerdere "analisten" die ik zag op CNBC

Extra grappig omdat ze een stukje van Elon laten zien, wat hij het volgende zegt over analisten:
A lot of retail investors have deeper and more accurate insights than many of the big institutional investors ...than many of the analysts
(A retail investor, is a non-professional investor)
 
Last edited:
Elon kondigt een enorme doorbraak aan voor Tesla's batterij technologie. Zowel in de Q4-update van 29 januari, als de "Third Row Tesla Podcast - part-2".
Citaat (herkenbaar, hoe Elon van de hak op de tak spreekt):
About Tesla’s next-level powertrain: “Mind blowing I think. Yes. Coming out later this year, end of the year probably, that’s our goal. Get powertrain up, end of the year and then it’s going to be like - this is like "alien technology", it’s insane. … Tesla is all about hardcore engineering.”
Hij vervolgt:
“We’re going to talk about this on Battery Day, which is probably April. And then a lot of these questions will be answered. I think it’s going to be a very compelling story. I think it’s going to actually blow people’s minds — it blew my mind and I know it. So it’s going to be pretty cool.”
Over de vraag of de verbeteringen samenhangen met de aquisitie van Maxwell antwoord hij:
“It’s an important piece of the puzzle, yes."

Maar, Elon heeft ook al verklapt dat de opbouw van het batterij-pakket gaat veranderen. Het zijn nu modules van batterijen die met elkaar in grote module zitten, die weer in de omhulling van de auto worden geplaatst. Was ooit nodig om een defect deel te kunnen vervangen. En later voor het idee om bij de Model S om het hele pakket uitwisselbaar te maken (een lege vervangen door een volle). De Superchargers die een snellaad-mogelijkheid gaven hebben dit overbodig gemaakt. We moeten af van
"the box in the box", zei hij: duur, ingewikkeld. En bij de Model 3 ramp (opstart) het grote probleem bij de batterij-fabricage. Bij de Model 3 ook nog onzinnig, omdat daar niet meer een deel apart te vervangen is, bij een defect moet de hele batterijpakket afgedankt worden.
De modules worden afgeschaft, de hele beschikbare ruimte wordt vol batterijen geplaatst, aldus Elon.

In Twitter zette Elon de mysterieuze Tweet:

4/20 69 days to my birthday
Alsof hij op 20 april zichzelf een kadootje ging geven.
Datum klopt overigens, Elon is van 28 juni 1971.
Misschien de datum van Battery day?

Een paar dagen later is overigens die Tweet gewist. Mysterie blijft.;)o_O


Hij zegt imo in feite technisch gezien niks, alhoewel het zeker leuk zou zijn dat er een grote stap gemaakt gaat worden, afwachten.

( Wat ik hierover "onofficieel" in de diepe gangen van het internet gelezen heb, kan het inderdaad een flinke stap worden )



In de techniek is meten/weten of te wel het gaat om feiten en dus "cijfers".

Als je imo enig idee wil hebben hoever de accu nog te gaan heeft om echt competitief te worden tegenover ice's, is voor mij de meest praktische vergelijking te vinden bij de moto E die op dezelfde circuits rijd als de moto3, moto2 en motogp.

De moto E motor van vorig seizoen:

FIM Enel MotoE World Cup. MyEgoCorsa

Komend seizoen dezelfde motor met wat aanpassingen.

Je kan video's vinden op het motogp youtube kanaal.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Op internet wordt druk gespeculeert over de aangekondigde Batterij-onthulling. Zo ook bij CleanTechnica.com:
Hier de ingekorte tekst daarvan:

Tesla has a new job posting in Denver Colorado called “Manufacturing Technician, Cell Manufacturing.”
The job description mentions that this person will be working to develop a new battery cell manufacturing line.
Strange, as of today, Tesla officially doesn’t have any kind of facilities in Colorado, apart from a ServiceCenter.

On February 15th Elon’s jet has landed in Denver, Colorado
Tesla may be buying up to 3 battery startups that happen to be located very close to each other.
Those companies are ForgeNano, Solid Power and SiILion.


Eerder had Tesla al, vanwege hun batterijkennis, 2 bedrijven opgekocht: Maxwell en Hibar.
Misschien worden er meer aan toegevoegd? Voor de aangekondigde batterij-doorbraak?
 
Voor de aangekondigde batterij-doorbraak?

Persoonlijk denk ik gewoon dat ze een regulier pack gaan combineren met een super capacitor van enkele kWh.

Voordelen:

- Zorgt dat bij regeneratie *veel* minder verloren gaat
- Bij een koud pack direct regeneratie beschikbaar
- Bij vol gas een 'buffer' zodat de ontlaad belasting op het pack niet te groot wordt

Nadelen:

- Erg duur, daarom een extra

Dat in combinatie met een zeer efficiente manier om de stress op deze super capacitor te kunnen koelen. Dit alles wordt straks in de Tesla S Plaid verpakt :)

Wat denken jullie?
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Geen idee, Tesla weet alles goed geheim te houden en komt soms zo compleet anders uit de hoek...... ik zou het niet durven gokken.

Enige waar ik geld op durf te zetten: de rest (concurrentie) zal wel weer van hun stoel vallen van de schrik (helaas zien we dat nooit).
 
Als tesla met de ultieme batterij op de markt komt koop ik hem voor mijn model S zodra de garantie verloopt. Ik heb dan nog vier jaar om te sparen. De oude accu neem ik mee naar huis en die zet ik dan in als thuis opslag van zonnepanelen energie! Dubbele winst;)!!!!

tesla “moet” ook wel vooruitgang boeken gezien de semi truck.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Persoonlijk denk ik gewoon dat ze een regulier pack gaan combineren met een super capacitor van enkele kWh.

Voordelen:

- Zorgt dat bij regeneratie *veel* minder verloren gaat
- Bij een koud pack direct regeneratie beschikbaar
- Bij vol gas een 'buffer' zodat de ontlaad belasting op het pack niet te groot wordt

Nadelen:

- Erg duur, daarom een extra

Dat in combinatie met een zeer efficiente manier om de stress op deze super capacitor te kunnen koelen. Dit alles wordt straks in de Tesla S Plaid verpakt :)

Wat denken jullie?
Zal het niet de flux capacitor worden;)
 
Persoonlijk denk ik gewoon dat ze een regulier pack gaan combineren met een super capacitor van enkele kWh.

Voordelen:

- Zorgt dat bij regeneratie *veel* minder verloren gaat
- Bij een koud pack direct regeneratie beschikbaar
- Bij vol gas een 'buffer' zodat de ontlaad belasting op het pack niet te groot wordt

Nadelen:

- Erg duur, daarom een extra

Dat in combinatie met een zeer efficiente manier om de stress op deze super capacitor te kunnen koelen. Dit alles wordt straks in de Tesla S Plaid verpakt :)

Wat denken jullie?
Die speculatie gaat al langer rond en is best logisch.

Zo kan je de Lithium cellen met een lagere C ontladen terwijl de capacitor een buffer heeft. Deze hoeft maar ~2kWh (ik zeg even wat) te zijn om acceleratie altijd snel en soepel te maken.

Regen kan in inderdaad super snel en op elk moment. Die energie kan je daarna direct weer voor acceleratie gebruiken of rustig naar de accu toe sturen.

Dat is optie #1

Maar ik denk ook wel dat Model S/X naar een ~120kWh accu zullen gaan. Ik vermoed nog niet verder daar boven, want dan zouden ze echt hele grote sprongen hebben gemaakt.

120kWh en iets van 100kg gewicht er vanaf zou erg mooi zijn.
 
Maar ik denk ook wel dat Model S/X naar een ~120kWh accu zullen gaan. Ik vermoed nog niet verder daar boven, want dan zouden ze echt hele grote sprongen hebben gemaakt.

120kWh en iets van 100kg gewicht er vanaf zou erg mooi zijn.

De "Plaid" zal iets bijzonders moeten hebben met de batterij. Meer capaciteit of in combinatie met een super condensator of misschien wel beide :)

Of...... afstappen van de cellen en met lithium packs gaan werken zoals sommige concurrenten...... zou namelijk ook gewicht schelen.
 
De verteller van het filmpje aan het einde van deze post, verwacht dat het resultaat van een combinatie van nieuwe technieken aangekondigd worden tijdens Tesla battery day.

Samengevat verwacht hij:

Introductie van een nieuwe architectuur van de batterijen met dry-electrode, en een andere electrolyte samenstelling met:
  • >20% extra capaciteit/kg (zit een rekenfout in zijn filmpje, van 250Wh->300Wh is +20%)
    • dit is t.o.v Li-Ion wat momenteel rond de 250wH/kg aan zou kunnen, tot in de toekomst potentieel +100% rond de 500Wh/kg
  • lagere productie kosten
  • verdubbelde levensduur
Ook stelt hij dat dit op korte termijn zo'n grote sprong voorwaarts is met verdere ontwikkel mogelijkheden, dat Tesla voorlopig geen solid state batterijen nodig heeft.

Waarschuwing vooraf, het is een 18 minuten lang monotoon filmpje dat rustig begint met een generieke Li-Ion en Solid state batterij introductie. Vanaf 7 minuten blikt hij meer vooruit op Tesla gerelateerde technieken.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Wat een extreem lijzige stem en voordracht heeft de presentator, daar val je bij in slaap. Lijkt wel door een computer voorgelezen.
Mijn suggestie: kijk alleen de laatste 5 minuten, of wacht af, want dit is ook weer alleen speculatie.
Dan vond ik de speculatie van @ramonneke ( en @widodh ) veel leuker, inhoudelijk ook veel origineler.
Als dat idee eens waar was, dan zou dat een reuze stap zijn, net als de Cybertruck die alle verwachtingen overtrof.;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Wat een extreem lijzige stem en voordracht heeft de presentator, daar val je bij in slaap. Lijkt wel door een computer voorgelezen.
Mijn suggestie: kijk alleen de laatste 5 minuten, of wacht af, want dit is ook weer alleen speculatie.
Dan vond ik de speculatie van @ramonneke ( en @widodh ) veel leuker, inhoudelijk ook veel origineler.
Als dat idee eens waar was, dan zou dat een reuze stap zijn, net als de Cybertruck die alle verwachtingen overtrof.;)
Je was gewaarschuwd! :) Zag laatst een ander filmpje van de presentator en ik kan mij vergissen, maar ik heb het idee dat het zijn eigen stem is.

Tsja, wanneer is iets speculatie, of niet... Wat mij betreft is dit hele draadje speculatie tot battery day werkelijk plaatsvindt. Dat is nou juist het leuke aan dit draadje.

Een supercapacitor sluit m.i. een andere batterijarchitectuur helemaal niet uit. Je zou zelfs kunnen zeggen; wat als in een ideale situatie de batterij inmiddels dusdanig goed is, dat een supercapacitor overbodig wordt?
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Electrek kwam woensdag met wat nieuwtjes en speculaties. Het nieuwe batterij project gaat "Roadrunner" heten. Wat citaten daaruit:

Sources have told Electrek that the secret project is called “Roadrunner,” and will aim to achieve mass production of a new battery cell that will be more energy-dense and cheaper. The cells are using technologies developed by Tesla’s internal teams, including work from its research lab in Canada led by Jeff Dahn, and new technologies recently acquired through the acquisition of Maxwell.

Maxwell’s dry electrode technology would enable Tesla to produce cheaper cells with higher-energy density that would enable them to use less batteries per vehicle and still achieve longer range.
The automaker has been developing manufacturing equipment in secrecy, like the pilot production line in Fremont, over the last few months.

Some Tesla engineers have briefly mentioned the new battery cell in comments on LinkedIn:
Tesla staff R&D engineer Matthieu Moors asked engineers to join the team to “reinvent” cell manufacturing:
* Come join us and reinvent Li-Ion battery cell manufacturing technology!
Bonne Eggleston, senior manager of cell manufacturing, commented:
* Developing world-class battery cell manufacturing technologies to enable the next generation of low-cost, high-performance electric vehicles.

With the introduction of the new battery cells, Tesla is also working on new module and battery pack improvements, according to sources talking to Electrek. It includes moving away from wire bonding on the cells and going with a laser-welded technology instead.

One source told Electrek that CEO Elon Musk is pushing to have one of those new battery packs with the new Tesla-made battery cells ready to install in a Model S or Model X for the “Battery Investor Day” in April.
 
Elon Musk heeft aangegeven dat Batterij-dag doorgaat, maar dan streamed online. Verder geen uitleg.

Kanweg.png


De Tesmanian-site legt uit:
During Tesla’s 2019 Q4 Earnings Call, Elon Musk stressed the importance of increasing the company’s battery capacity. He explained that increasing battery capacity was necessary for Tesla to move forward with Cybertruck and Semi production.
Tesla’s new battery may also be the last piece of the puzzle for the much-anticipated Model S Plaid. Musk described the Plaid’s battery as “alien” tech.
 
Electrek kwam woensdag met wat nieuwtjes en speculaties. Het nieuwe batterij project gaat "Roadrunner" heten. Wat citaten daaruit:


With the introduction of the new battery cells, Tesla is also working on new module and battery pack improvements, according to sources talking to Electrek. It includes moving away from wire bonding on the cells and going with a laser-welded technology instead.

Tenzij Tesla enorm afwijkt van de industry standaard, zijn hun batterijen vandaag de dag al verbonden via laser-welding of spot-welding. Wire-bonding is iets wat hoofdzakelijk in the semiconductor industrie wordt gebruikt (dus kleine stroompjes, korte afstanden) en niet geschikt is voor batterijen.

Dat er een nieuwe architectuur aan zit te komen (weg van de "box in box") is inderdaad een goede optie. Het modulaire van de individuele batterijen is bij de volumes van Tesla geen voordeel meer en dat laagje verwijderen geeft voordelen in kosten, ruimte en ook thermisch.

Wel een uitdaging in regulatory, want nu moet de hele pack in 1 keer aan alle eisen voldoen (tot nu toe kon je een deel van de eisen afwentelen op de cell modules), en weet niet of de wetgeving daar al voldoende op voorbereid is.

Ook de yield van de productie kan nog een dingetje worden, want als alle cellen met elkaar verbonden worden, is het niet meer zo eenvoudig een pack te repareren door een module uit te wisselen.

Kortom, er is nog lekker veel onduidelijk, mooi voer voor speculaties.

Huub