Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
2 beginnersvragen:
- logboek ? Kan ik ergens mijn gereden trajecten terugzien ? In de app dan wel in de auto ? Zou ik wel erg handig vinden. In mijn volvo app kan ik heel makkelijk alle gegevens per rit terugzien. Bij Tesla zou dat toch ook moeten kunnen ?
- Ik heb nu Spotify in de auto zonder dat ik een Spotify abonnement heb. Krijg je dat zolang Tesla het mobiele abonnement betaalt ? Dat is toch maar een bepaalde tijd ?

- er zijn third party apps, maar je moet je credentials toevertrouwen en ze nemen om de 10seconden contact met je wagen, wat je verbruik kost. De auto gaat niet meer in sleep mode. Wel interessant om een tijdje te volgen, maar na een paar weken weet je het wel.
- er was 3 jaar beloofd, maar sommigen gaan binnenkort het 6e jaar in. Tesla heeft er ook alle belang bij om met de wagen te kunnen connecteren. Big data mag wat kosten.
 
- er zijn third party apps, maar je moet je credentials toevertrouwen en ze nemen om de 10seconden contact met je wagen, wat je verbruik kost. De auto gaat niet meer in sleep mode. Wel interessant om een tijdje te volgen, maar na een paar weken weet je het wel.
- er was 3 jaar beloofd, maar sommigen gaan binnenkort het 6e jaar in. Tesla heeft er ook alle belang bij om met de wagen te kunnen connecteren. Big data mag wat kosten.
Ik hoorde bij Tesla dat het voor de Model 3 een jaar is en daarna 100 euro/jaar. Benieuwd of US mensen al betalen
 
- er was 3 jaar beloofd, maar sommigen gaan binnenkort het 6e jaar in. Tesla heeft er ook alle belang bij om met de wagen te kunnen connecteren. Big data mag wat kosten.

Volgens mij klopt dit niet. Volgens mij is de huidige status dat:

- Auto's voor +/- september 2018 levenslang 'gratis' Premium Connectivity krijgen.
- Auto's van na die datum (dus dat is inclusief alle EU Model 3's) 1 jaar gratis Premium Connectivity krijgen.

- Na het 1e jaar zijn de kosten ongeveer 100,- per jaar.

Zonder Premium Connectivity heb je wel connectivity (en dus big data voor Tesla), maar niet:
- Spotify
- Sattelite Maps
- Online Traffic Routing (kleurtjes op de kaart die aangeven hoe druk het is) en omrijden

Concreet werken de dataslurpers in de auto dan niet meer.
 
logboek ? Kan ik ergens mijn gereden trajecten terugzien ? In de app dan wel in de auto ? Zou ik wel erg handig vinden. In mijn volvo app kan ik heel makkelijk alle gegevens per rit terugzien. Bij Tesla zou dat toch ook moeten kunnen ?

Ja, via b.v. Teslafi.com, via onderstaande referral link kun je een maand i.p.v. 2 weken gratis proberen.

- Sign Up

Er zit een rit logger, maar ook een charge logger, battery health logger, software update logger en een kalender.

er zijn third party apps, maar je moet je credentials toevertrouwen en ze nemen om de 10seconden contact met je wagen, wat je verbruik kost. De auto gaat niet meer in sleep mode. Wel interessant om een tijdje te volgen, maar na een paar weken weet je het wel.

Dat klopt dus niet, maar auto valt gewoon in slaap. Als voorbeeld, afgelopen 2 dagen heeft m'n S100D stilgestaan en dat koste me 1%.

Dat van de credentials wel maar je kunt het doen door enkel een Token door te geven. Maakt het eenvoudig de rechten in te trekken door je Tesla wachtwoord te resetten met hetzelfde wachtwoord. Alle uitgegeven tokens komen daardoor te vervallen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Alternatieve routes voor navigatie? De navigatie in de M3 lijkt gebaseerd op Google Maps, routes en tijden in ieder geval hetzelfde als Maps via mijn iPhone. Bij Maps op de iPhone krijg ik ook alternatieve routes in beeld, weet iemand of dat ook kan via de Tesla navigatie?
 
Alternatieve routes voor navigatie? De navigatie in de M3 lijkt gebaseerd op Google Maps, routes en tijden in ieder geval hetzelfde als Maps via mijn iPhone. Bij Maps op de iPhone krijg ik ook alternatieve routes in beeld, weet iemand of dat ook kan via de Tesla navigatie?

De navigatie koomt niet uit Google Maps, althans niet bij de S en de X. Model 3 weet ik niet zeker, maar het lijkt mij dat dat gewoon hetzelfde systeem is.

De auto heeft een kaart van Navigon of Garmin (weet het zo 123 even niet meer) en die gebruikt hij voor navigatie. Op het scherm wordt de route via Google Maps getoond maar dat is eigenlijk alleen voor het visuele plaatje
 
Kan een Wifi verbinding via de persoonlijk hotspot van mij telefoon de LTE en de daaraan gekoppelde functionaliteit volledig vervangen?

Dat weet ik niet, maar ik denk zelf van niet. Het tonen van sattellite maps en het beschikbaar stellen van zo'n Spotify account kost Tesla ook geld afgezien van de kosten van het dataverkeer. Google API toegang is zelfs behoorlijk kostbaar.

Ik denk dat de EUR 100,- per jaar voor Premium Connectivity voor zowel het mobiele abonnement is als voor de Google en Spotify toegang.
 
De navigatie koomt niet uit Google Maps, althans niet bij de S en de X. Model 3 weet ik niet zeker, maar het lijkt mij dat dat gewoon hetzelfde systeem is.

De auto heeft een kaart van Navigon of Garmin (weet het zo 123 even niet meer) en die gebruikt hij voor navigatie. Op het scherm wordt de route via Google Maps getoond maar dat is eigenlijk alleen voor het visuele plaatje
Ik blijf het raar vinden dat er geen fileoverzicht is en ook dat er geen alternatieve routes worden getoond. Dan zit je dus toch weer op je telefoon te klooien. Voor de rest werkt die wel perfect.
 
Ik blijf het raar vinden dat er geen fileoverzicht is en ook dat er geen alternatieve routes worden getoond. Dan zit je dus toch weer op je telefoon te klooien. Voor de rest werkt die wel perfect.

Fileoverzicht zie ik wel degelijk (die rode/gele/paarse lijntjes) (moet je wel aanzetten). Ook pakt de auto een alternatieve route als dat een instelbare hoeveelheid minuten scheelt. Je kunt alleen niet zelf een alternatieve route kiezen.

Ik vertrouw 100% op navigatie, gaat als een tiet.

Vrouwlief is Waze fan en draait dat er nog wel eens naast als we discussie hebben of we moeten omrijden. 9 van de 10 keer geeft Tesla dezelfde route
 
Fileoverzicht zie ik wel degelijk (die rode/gele/paarse lijntjes) (moet je wel aanzetten). Ook pakt de auto een alternatieve route als dat een instelbare hoeveelheid minuten scheelt. Je kunt alleen niet zelf een alternatieve route kiezen.

Ik vertrouw 100% op navigatie, gaat als een tiet.
Ik bedoel een overzicht van files zoals in Op de A2 tussen Born en Echt 5 km, verwachte vertraging 25 minuten. De meest goedkope planner kan zoiets.
En idd hij geeft een andere route aan als die sneller is dan aangegeven. Maar je kunt niet kiezen.
 
Fileoverzicht zie ik wel degelijk (die rode/gele/paarse lijntjes) (moet je wel aanzetten). Ook pakt de auto een alternatieve route als dat een instelbare hoeveelheid minuten scheelt. Je kunt alleen niet zelf een alternatieve route kiezen.

Ik vertrouw 100% op navigatie, gaat als een tiet.

Vrouwlief is Waze fan en draait dat er nog wel eens naast als we discussie hebben of we moeten omrijden. 9 van de 10 keer geeft Tesla dezelfde route
100% mee eens! Ik heb hem op 10 minuten staan (wil niet voor elk wissewasje van de snelweg afgestuurd worden) en ik volg hem inmiddels blind op.
 
Ik bedoel een overzicht van files zoals in Op de A2 tussen Born en Echt 5 km, verwachte vertraging 25 minuten. De meest goedkope planner kan zoiets.
En idd hij geeft een andere route aan als die sneller is dan aangegeven. Maar je kunt niet kiezen.

Die informatie kan mij eigenlijk gestolen worden wanneer de auto mij daar om heen dirigeert.

Dergelijke informatie zou ik alleen nodig hebben wanneer ik zelfstandig de route zou moeten uitstippelen. Dat doe ik niet, dat laat ik aan de auto over.