Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Via mijn werk krijg ik gewoon een vergoeding op basis van verbruik. De laadpaaloplossing die ik thuis geïnstalleerd krijg is een eigen laadpaal welke wel geactiveerd dient te worden met een laadpas. Op basis van het nummer van de laadpas in combinatie met de laadpaal weet de werkgever dan dat dit verbruik verband houdt met "eigen" stroom. Bij de laadpaal hoort een "abonnement" waarvoor een externe partij zorgt dat dit verbruik wordt doorbelast (à € 0,23 / KwH) aan mijn werkgeven en uitbetaald aan mij. Eventueel kun je de laadpaal ook openstellen voor openbaar gebruik, waarbij deze ook gewoon een doorbelasting op de laadpas zal krijgen.
 
In die link van het onderhoudsplan staat dat ze adviseren om de banden elke 10 000 km te roteren. Wat is het nut daarvan? En wat is het nadeel als je dat niet doet?

En hoe doen mensen die veel kilometers doen dat met onderhoudsbeurten en banden roteren? Want met 20 000 km in vier maanden, zou dat voor ons betekenen elke twee maanden banden roteren en elke vier maanden een onderhoudsbeurt. Dat lijkt me wel heel veel onderhoud voor een wagen waar zogezegd niet veel onderhoud aan is omdat hij elektrisch is :confused:
 
In die link van het onderhoudsplan staat dat ze adviseren om de banden elke 10 000 km te roteren. Wat is het nut daarvan? En wat is het nadeel als je dat niet doet?

En hoe doen mensen die veel kilometers doen dat met onderhoudsbeurten en banden roteren? Want met 20 000 km in vier maanden, zou dat voor ons betekenen elke twee maanden banden roteren en elke vier maanden een onderhoudsbeurt. Dat lijkt me wel heel veel onderhoud voor een wagen waar zogezegd niet veel onderhoud aan is omdat hij elektrisch is :confused:
Hierdoor krijg je gelijkmatige afslijting van de banden waardoor je op een bepaald moment geen 2 versleten en 2 nog acceptabele banden hebt.
 
In die link van het onderhoudsplan staat dat ze adviseren om de banden elke 10 000 km te roteren. Wat is het nut daarvan? En wat is het nadeel als je dat niet doet?

En hoe doen mensen die veel kilometers doen dat met onderhoudsbeurten en banden roteren? Want met 20 000 km in vier maanden, zou dat voor ons betekenen elke twee maanden banden roteren en elke vier maanden een onderhoudsbeurt. Dat lijkt me wel heel veel onderhoud voor een wagen waar zogezegd niet veel onderhoud aan is omdat hij elektrisch is :confused:

Ik roteer de banden nooit.
Met één set voorbanden doe ik twee sets achterbanden ;)
(mijn S heeft enkel achterwielaandrijving)

En onderhoud : ik laat hem één keer per jaar inspecteren, voor de jaarlijkse roadtrip:)
 
  • Helpful
Reactions: STLL
Is ook mijn ervaring. Op mijn P85 gingen mijn achterbanden zo'n 25k km mee. Op mijn huidige S90D slijten de banden regelmatiger en gaan een stuk langer mee. Al 43k km op de klok en ze zijn nog niet op. Einde is wel in zicht maar de 50k ga ik er wel mee halen gok ik.
 
  • Helpful
Reactions: STLL
Gefeliciteerd, @IceBlue.
Met het stellen van de Beginnersvraag der Beginnersvragen.
Overigens is het antwoord "Neen". Iets genuanceerder "Neen, niet meer".
Nog genuanceerder "Neen, tenzij je het ServiceCenter zo gek krijgt om het voor je te doen".

Vandaag toch maar eens gemaild over de updates. Ik heb nog geen reactie gekregen maar een half uur na mijn mail kreeg ik een melding dat er een update beschikbaar was. Toeval?
 
Ik vind dat mijn model S te veel sluimer verbruik heeft.
Gisterenavond stond hij op 102km range. Vandaag reed ik er mee naar mijn kantoor en ben deze middag even naar huis gaan eten en terug naar kantoor en daarnet terug naar huis.

Alles samen vandaag dus 4 ritten van een 2-tal kilometer gedaan. De range staat nu nog op 62km. Het is wel koud weer, waardoor de wagen wat meer verbruikt, maar het grote verbruik ligt net wanneer hij stil staat (altijd buiten).

Ik merk dat er tijdens de nacht soms 15 à 20km vanaf gaat.

Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?
 
Zet in de settings Energy Saving mode aan en evt. Always Connected uit.
Daardoor duurt het wel iets langer om met je app te connecten en de schermen hebben een paar seconden nodig om aan te gaan als je in je auto stapt.

Korte ritten zijn relatief inefficiënt omdat de batterij op temperatuur gebracht wordt, dit kost natuurlijk ook stroom (die je op een langere rit meer dan terugverdient versus het rijden met een koude batterij).

IMG_4738.jpg
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Zet in de settings Energy Saving mode aan en evt. Always Connected uit.
Daardoor duurt het wel iets langer om met je app te connecten en de schermen hebben een paar seconden nodig om aan te gaan als je in je auto stapt.

Korte ritten zijn relatief inefficiënt omdat de batterij op temperatuur gebracht wordt, dit kost natuurlijk ook stroom (die je op een langere rit meer dan terugverdient versus het rijden met een koude batterij).

IMG_4738.jpg

Thanks,

Energy saving stond reeds aan en always connected laat ik liever aan staan. Ik heb net wel Smart Preconditioning uitgezet. Mogelijk komt het hierdoor, aangezien ik op heel variabele tijdstippen vertrek.
 
Ik vind dat mijn model S te veel sluimer verbruik heeft.
Gisterenavond stond hij op 102km range. Vandaag reed ik er mee naar mijn kantoor en ben deze middag even naar huis gaan eten en terug naar kantoor en daarnet terug naar huis.

Alles samen vandaag dus 4 ritten van een 2-tal kilometer gedaan. De range staat nu nog op 62km. Het is wel koud weer, waardoor de wagen wat meer verbruikt, maar het grote verbruik ligt net wanneer hij stil staat (altijd buiten).

Ik merk dat er tijdens de nacht soms 15 à 20km vanaf gaat.

Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?


Vrees dat het normaal is. Heeft zeer grote invloed van zeer korte ritjes te maken.
Dat nachtverbruik is hoog, maar als hij buiten slaapt kan het wel… .
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Hierdoor krijg je gelijkmatige afslijting van de banden waardoor je op een bepaald moment geen 2 versleten en 2 nog acceptabele banden hebt.
Als de achterbanden van mijn RWD zijn versleten krijgen de voorwielen een nieuw setje, als dank voor opnieuw weinig slijtage. De achterwielen krijgen als straf voor de te snelle slijtage de afdankertjes van de voorwielen.
Voor hou ik zo de beste grip met remmen, dat is mijn eerste prio.
 
Ik vind dat mijn model S te veel sluimer verbruik heeft.
Gisterenavond stond hij op 102km range. Vandaag reed ik er mee naar mijn kantoor en ben deze middag even naar huis gaan eten en terug naar kantoor en daarnet terug naar huis.

Alles samen vandaag dus 4 ritten van een 2-tal kilometer gedaan. De range staat nu nog op 62km. Het is wel koud weer, waardoor de wagen wat meer verbruikt, maar het grote verbruik ligt net wanneer hij stil staat (altijd buiten).

Ik merk dat er tijdens de nacht soms 15 à 20km vanaf gaat.

Is dit normaal en wat kan ik er aan doen?

Zoals de anderen al schreven: dat is bij - temp helaas normaal. Het wisselt ook sterk. Mijn S verloor vannacht maar 3 km. Maar het is ook wel eens 10km of 15 km. Info op het tesla forum leerde dat dat ook toeval kan zijn, namelijk bijv afhankelijk van het moment wanneer de 12v accu bijgeladen wordt door de grote broer. Als dat net in de nacht gebeurt, kost dat extra.

En korte ritten van 2km zijn killing. Verbruik > 500wh per km. Zeker als je even voorverwarmt.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho