Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Een vraagje; tijdens een tripje vind ik het vreemd dat op het scherm voor je af te lezen was dat ik bijvoorbeeld nog zo'n 150 kilometer in de accu had, dat ik volgens de navigatie nog circa 100 kilometer te gaan had, ik toch volgens de tripmeter aan zou komen met -3% en ik duidelijke waarschuwingen kreeg bij de navigatie dat ik, om de eindbestemming te halen, ergens moest gaan laden! Welke weergave is nu te vertrouwen?
 
Allebei... 150 tov 100 betekent dat je 50 overhoud indien je in staat bent met typical (dus rond 200 Wh / km) te rijden...
de -3% is een inschatting wat als gevolg van andere invloeden het uiteindelijke resultaat zal zijn. Deze is om zeker te zijn altijd een beetje pessimistisch, en zal na een paar km rustig gereden te hebben waarschijnlijk snel bijtrekken.... indien je het hele stuk netjes rijdt (en onder 200 Wh / km blijft) dan zul je uiteindelijk met + 10% aankomen...
Beide stukjes info geven samen (zeker na een paar roadtrips:cool:) eigenlijk de beste voorspelling...
 
  • Informative
Reactions: Daniel 74
Een vraagje; tijdens een tripje vind ik het vreemd dat op het scherm voor je af te lezen was dat ik bijvoorbeeld nog zo'n 150 kilometer in de accu had, dat ik volgens de navigatie nog circa 100 kilometer te gaan had, ik toch volgens de tripmeter aan zou komen met -3% en ik duidelijke waarschuwingen kreeg bij de navigatie dat ik, om de eindbestemming te halen, ergens moest gaan laden! Welke weergave is nu te vertrouwen?

De batterij aanduiding is gebaseerd op een vast gebruik van rond de 190/200 Wh/km. De tripplanner/tripmeter houdt rekening met hoogteverschillen en je rijstijl (snelheid) en is daarom doorgaans lager dan de batterijaanduiding. Wat ik zo hoor op dit forum is de triplanner erg betrouwbaar als je probeert op het lijntje te blijven (diagonale lijn op scherm in tripplanner). Corrigeer me aub ala ik iets verkeerd zeg of iets niet duidelijk maak, ik heb zelf helaas geen Tesla
 
Oké, dank je wel. Ik moet er nog wat gevoel bij krijgen merk ik. Straks met de Pasen wil ik een trip maken naar Götenborg, lang weekeinde naar mijn zuster. Vandaar dat ik het vraag want onzekerheid onderweg is nooit fijn. In dit geval zaten we met zijn vieren in de auto, en had ik zeker geen zin in verrassingen. Had ik alleen geweest, dan had ik er wel op willen wagen en zien hoever ik zou komen. Zo is het dan toch leren denk ik dan maar.
 
Wat zou deze melding beteken?
Alles "lijkt" prima te werken.
(Morgen even melden bij Tesla, op een feestdag zullen die ook niet werkend zekers)
image.jpeg
 
Komt vaker voor. De auto moet even helemaal 'Power off' worden gezet. Dan 5 minuten rustig in de auto wachten en de auto daarna weer opstarten. Boodschap zal vrijwel zeker weg zijn en kwam bij mij ook niet meer terug.
 
Vraagje: Ik ben een jonge Tesla rijder, 2 weken rij ik er inmiddels mee rond. Ik heb vandaag eens gekeken hoeveel een dagelijks ritje van huis naar Utrecht aan KwH verbruikt. 116 km heen en terug, zo'n 22kwh. Rustig gereden in de spits, rond de 100km per uur.
Nu rijden we ook nog in een 'Mitsubsidie'. Daar kom ik op de batterij (rond de 11kwh) maar 25 tot 30 km ver mee. De helft dus van wat de Tesla bereikt. Waar ligt dat aan. Meer luchtweerstand of iets anders?. Ik vind het verschil wel heel groot.....
 
De Tesla heeft een extreem gunstige luchtweerstandscoëfficient van 0.24. De Mitsubishi is een model tank met een belachelijke hoge luchtweerstand. Daarnaast heeft Tesla alles voor elektrisch rijden geoptimaliseerd terwijl de Mitsu gewoon een ouderwetse benzineauto is.

Tnx Wim, het is een tank idd....we rijden er nog mee totdat de Model 3 er is (vandaag reserveren). We zijn na 100.000 km met de Outlander wel achter dat het niets met milieu te maken heeft....
 
Vraagje: Ik ben een jonge Tesla rijder, 2 weken rij ik er inmiddels mee rond. Ik heb vandaag eens gekeken hoeveel een dagelijks ritje van huis naar Utrecht aan KwH verbruikt. 116 km heen en terug, zo'n 22kwh. Rustig gereden in de spits, rond de 100km per uur.
Nu rijden we ook nog in een 'Mitsubsidie'. Daar kom ik op de batterij (rond de 11kwh) maar 25 tot 30 km ver mee. De helft dus van wat de Tesla bereikt. Waar ligt dat aan. Meer luchtweerstand of iets anders?. Ik vind het verschil wel heel groot.....

Wat Wim hierboven aangeeft is inderdaad van grote invloed. Maar ook dat de Mitsubishi geen 11 kWh beschikbaar heeft om te rijden. De totale capaciteit is inmiddels 12 kWh maar de bruikbare capaciteit ligt beduidend lager. Net als bij elke elektrische auto kan je niet de volledige capaciteit van de batterij benutten. Dit is vanwege de onherstelbare schade die een lithium-ion batterij op kan lopen als deze volledig ontladen wordt.
 
Het zou ook best kunnen dat de capaciteit van de batterij gemeten wordt aan bv. 1C, dus bij een vermogen van 1xde capaciteit of in dit geval 11kW. Maar om zo'n voertuig in beweging te krijgen heb je minstens 60 kW nodig en om het in beweging te houden minstens 22kW. Dat is dus minstens 6C en 2C. De capaciteit valt daardoor aanzienlijk terug omdat het aantal Ah terugvalt en omdat het voltage inzakt bij hogere ontladingsstromen.

Een lukraak voorbeeld voor vanop het internet:
3958Fig05.gif
 
Wat Wim hierboven aangeeft is inderdaad van grote invloed. Maar ook dat de Mitsubishi geen 11 kWh beschikbaar heeft om te rijden. De totale capaciteit is inmiddels 12 kWh maar de bruikbare capaciteit ligt beduidend lager. Net als bij elke elektrische auto kan je niet de volledige capaciteit van de batterij benutten. Dit is vanwege de onherstelbare schade die een lithium-ion batterij op kan lopen als deze volledig ontladen wordt.

Log net in op de new motion, waar ik 2 jaar geleden 12kwh kon laden is dat na 100.000 km en 600 laden (gok) teruggezakt naar 9,6kwh. Dat schiet op....nog een paar jaar wachten op de model 3 ;)
 
Nog eens een vraagje:
Stel je rijdt op een muur of stilstaand voertuig af dan heb ik bij de ophaling begrepen dat de collision avoidance de snelheid probeert te verminderen maar de auto niet tot stilstand brengt. Maar dit is als je alles volledig zelf in de hand hebt (geen tacc en autopilot)

Hoe zit dit als de TACC of autopilot aan staat?

Dit aangezien ik weet dat bij BMW dit wel het geval is met adaptieve cruise control. Daar mag je aan 200km/h een muur naderen en hij zal voor die muur stil staan.
 
Dit aangezien ik weet dat bij BMW dit wel het geval is met adaptieve cruise control. Daar mag je aan 200km/h een muur naderen en hij zal voor die muur stil staan.

Dat zou mij ten zeer verbazen. Tenzij de wagen ettelijke honderden meter ver kan kijken.
En dan nog, hoe weet de wagen als er een auto stil staat je erom zal rijden of erop? Volgens mij schakelen de systemen in 'als het te laat is' om de impact proberen te verminderen, maar zal het ongeval niet vermijden.
 
  • Like
Reactions: jpet
Dat zou mij ten zeer verbazen. Tenzij de wagen ettelijke honderden meter ver kan kijken.
En dan nog, hoe weet de wagen als er een auto stil staat je erom zal rijden of erop? Volgens mij schakelen de systemen in 'als het te laat is' om de impact proberen te verminderen, maar zal het ongeval niet vermijden.

De adaptive cruise control van mijn (voorgaande) X5 kon geen stilstaande auto's detecteren. Mee afremmen (in de file oid) ging prima, naderde je een stilstaande auto dan zou die er vol ingaan. En dat laatste heb ik proefondervindelijk mogen uitvinden - toen ik de mini van mijn vrouw nog een stukje korter maakte...:( Ik weet niet of een muur wel opgemerkt zou worden als dat bij een stilstaande auto niet lukte..
 
Toen ik laatst in de nieuwe Kia Optima reed ging de adaptive cruise wel gewoon tot 0 km/u bij een stoplicht. Of hij echt een noodstop zou maken weet ik niet, lijkt me eigenlijk ook erg gevaarlijk. Bovendien kan dat systeem bij hoge snelheden volgens mij niet ver genoeg scannen.