Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren was het 7 graden. Het duurde maar liefst 16,5km (Thanks VisibleTesla), voordat de accu warm genoeg was om de gele streepjes onderin te verwijderen.

De eerste 16,5km zonder (fatsoenlijke) regeneratie vond ik redelijk lang. Is dat normaal bij 7 graden Celcius?
Bij mij idem en gedurende vergelijkbare afstand. Ik heb het even nagevraagd bij Tesla Tilburg vanochtend (kreeg mijn velg + nieuwe band terug), maar was normaal en te verwachten met het kouder wordende weer.
 
  • Informative
Reactions: Rick A.
Even de andere kant op redenerend; hoeveel zou het je waard zijn om binnen een uurtje opgeladen te worden op de plek waar je bent gestrand? En verwacht je dan 3 kW, 7 kW, 25 kW of nog meer laadvermogen?

Nog anders geredeneerd: Als lid van de ANWB kan je als je zonder peut staat 5 liter benzine kopen bij de Wegenwacht. Waarmee je naar het eerst volgende benzinestation kan rijden. Als volledig elektrisch rijder heb je pech. Niet omdat de ANWB dat niet wil faciliteren, maar omdat er domweg geen realistische techniek is die dat mogelijk maakt. Dus als elektrisch rijder moet je iets meer nadenken. En als je echt in de problemen komt, hopen dat de NewMotion app of een charger map je uit de brand helpt.
 
Dus voor ongeveer € 100 (premie) per jaar en een tientje per keer zou je wel te porren zijn? De techniek is namelijk wel beschikbaar te maken.

Ja zeker. Maar het hangt natuurlijk ook wel een beetje af hoe lang je moet wachten. Als er in Nederland zeg 2 van die mobiele oplader zijn dan weet ik het nog niet. Zijn ze binnen een uur bij je, lijkt mij acceptabel, dan wel. Maar is die techniek er dan al? Ik weet dat er mobiele aggregaten zijn op diesel die hele ziekenhuizen van stroom kunnen voorzien, dus vast ook wel een Tesla, maar dat lijkt me een duur grapje.
 
Bij mij idem en gedurende vergelijkbare afstand. Ik heb het even nagevraagd bij Tesla Tilburg vanochtend (kreeg mijn velg + nieuwe band terug), maar was normaal en te verwachten met het kouder wordende weer.
@basvk @Rick A. Waren jullie tot het moment van vertrek aan het laden? Bij laden (met lagere buitentemperatuur) wordt de accu toch automatisch verwarmd? En heb je bij het wegrijden toch meer (of volledige) re-gen dan met een koude accu? Zo heb ik het tenminste begrepen. Maar met slechts 4 maanden MS ervaring én voor het eerst lagere temperaturen, kan ik het helemaal mis hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Van een Amerikaan op Facebook begreep ik dat Tesla je 1 keer kosteloos laat ophalen.
De volgende keer/keren mag je het zelf betalen :) (maar zou ook specifiek voor de US kunnen zijn).

Mij werd vorig jaar door SeC Den Haag hetzelfde gezegd. Dat was bij een proefrit, ik zat dus in het sales-traject, maar neem aan dat het desondanks waar is dat dit ook in Europa geldt ;)
 
  • Informative
Reactions: robertvg
@basvk @Rick A. Waren jullie tot het moment van vertrek aan het laden? Bij laden (met lagere buitentemperatuur) wordt de accu toch automatisch verwarmd? En heb je bij het wegrijden toch meer (of volledige) re-gen dan met een koude accu? Zo heb ik het tenminste begrepen. Maar met slechts 4 maanden MS ervaring én voor het eerst lagere temperaturen, kan ik het helemaal mis hebben.
Ik had de auto aan de lader hangen, maar het laadproces was al een uur of 5 a 6 eerder afgelopen (schat ik).

Wanneer de auto net geladen heeft (met meer dan een paar ampere) dan is de accu meestal wel warm genoeg inderdaad om weinig of geen regen beperking te hebben.
 
Na eerder deze maand een proefrit in de S te hebben gemaakt gisteren dan toch ook maar in de X gereden. Ik vond het oorspronkelijk moeilijk om de X serieus te overwegen vanwege zijn grootte en de opvallende FWD's. Over dat laatste moet ik mij gewoon heen zetten. Een Tesla gaat sowieso opvallen. Die deuren kunnen er dan ook nog wel bij. :) Want eigenlijk kan ik er simpelweg niet om heen: de X is voor ons zo veel praktischer dan de S. De drie kinderstoeltjes pasten gemakkelijk naast elkaar. Je kon er zo veel gemakkelijker bij. En dan is er de hogere zit, het fijnere zicht, het comfortabelere gevoel. Kortom: wauw! Ik ben eigenlijk helemaal om.

Het enige puntje blijft de totale grootte van de auto; de parkeerplaatsen zijn zo krap in onze wijk. En met verschillende vage obstakels zoals een overhangende metalen draad met begroeiing eraan en struikgewas aan de zijkanten. X rijders, wat is jullie ervaring met de FWD's en struiken/takken/planten? Worden die voldoende gezien? Of moet ik mij instellen op wat gekras en gekraak nu en dan?

Thanks!

IMG_7626.JPG
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Daan B and S-19910
Mijn echtgenote vindt onze X overzichtelijker dan onze S. Qua lengte en breedte zijn de X en S redelijk gelijk. De X is vooral (veel!) hoger dan de S, waardoor de X veel groter lijkt.
Dank je Daniel. Precies, dat viel mij gisteren ook nog eens op: hoe ongelooflijk laag de S is. Onze huidige Prius is er relatief hoog bij. :)

Nog een vraagje, graag: de nieuwe autopilot tekst in de design studio is aangepast en is niet zo duidelijk meer over de exacte features die je wel/niet krijgt. Even voor de duidelijkheid: zonder de autopilot optie is het niet mogelijk om summon, autopark of adaptive cruise control te gebruiken?
 
Na eerder deze maand een proefrit in de S te hebben gemaakt gisteren dan toch ook maar in de X gereden. Ik vond het oorspronkelijk moeilijk om de X serieus te overwegen vanwege zijn grootte en de opvallende FWD's. Over dat laatste moet ik mij gewoon heen zetten. Een Tesla gaat sowieso opvallen. Die deuren kunnen er dan ook nog wel bij. :) Want eigenlijk kan ik er simpelweg niet om heen: de X is voor ons zo veel praktischer dan de S. De drie kinderstoeltjes pasten gemakkelijk naast elkaar. Je kon er zo veel gemakkelijker bij. En dan is er de hogere zit, het fijnere zicht, het comfortabelere gevoel. Kortom: wauw! Ik ben eigenlijk helemaal om.

Heb zelf pas sinds kort een X en nooit een S gehad...nu vandaag die van mij voor service afgegeven en een 90D mee terug gekregen, S, en wat een verschil zeg...geen vakjes in de deuren, geen midden console, wat een kleine voorruit, geen mooie plek voor je gsm, echt heel blij met mijn X! En ook de kinderstoelen gewoon lekker verdeeld over de auto...3 passen er nu wel in de S naast mekaar maar het gemak van de X met meerdere ruimte voor de stoelen en het handig vastmaken van je maxi cosi's met die vleugeldeuren is echt ideaal!

Dus ik zou zeggen, niet meer twijfelen, gewoon op die bestelknop van de X drukken..en autopilot erbij activeren, ga je geen spijt van krijgen, en je hebt gelijk de 2.0 hardware!
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Heb zelf pas sinds kort een X en nooit een S gehad...nu vandaag die van mij voor service afgegeven en een 90D mee terug gekregen, S, en wat een verschil zeg...geen vakjes in de deuren, geen midden console, wat een kleine voorruit, geen mooie plek voor je gsm, echt heel blij met mijn X! En ook de kinderstoelen gewoon lekker verdeeld over de auto...3 passen er nu wel in de S naast mekaar maar het gemak van de X met meerdere ruimte voor de stoelen en het handig vastmaken van je maxi cosi's met die vleugeldeuren is echt ideaal!

Dus ik zou zeggen, niet meer twijfelen, gewoon op die bestelknop van de X drukken..en autopilot erbij activeren, ga je geen spijt van krijgen, en je hebt gelijk de 2.0 hardware!
Je bent nog 1 nadeel van de S vergeten FrankNL, veel te weinig luchtweerstand.
Ik denk ook elke ochtend als ik instap, wat is dit afzien zeg in zo'n S :p
 
Je bent nog 1 nadeel van de S vergeten FrankNL, veel te weinig luchtweerstand.
Ik denk ook elke ochtend als ik instap, wat is dit afzien zeg in zo'n S :p

Na het lezen van mijn post zie ik dat het wat "negatief" overkomt :)

Zal het toch even nuanceren...afzien is het zeker niet, maar in vergelijking met de X zijn er toch echt wel stapjes gezet na de S...nu spreek ik wel als familierijder en dus erg gekleurd is het zeker...
Luchtweerstand, het verbruik is wel aanzienlijk lager nu...210 heb ik nu gem gereden op 100km en bij mijn X sta ik nu na bijna 5K op 248 gem :eek:
 
Heb zelf pas sinds kort een X en nooit een S gehad...nu vandaag die van mij voor service afgegeven en een 90D mee terug gekregen, S, en wat een verschil zeg...geen vakjes in de deuren, geen midden console, wat een kleine voorruit, geen mooie plek voor je gsm, echt heel blij met mijn X! En ook de kinderstoelen gewoon lekker verdeeld over de auto...3 passen er nu wel in de S naast mekaar maar het gemak van de X met meerdere ruimte voor de stoelen en het handig vastmaken van je maxi cosi's met die vleugeldeuren is echt ideaal!

Dus ik zou zeggen, niet meer twijfelen, gewoon op die bestelknop van de X drukken..en autopilot erbij activeren, ga je geen spijt van krijgen, en je hebt gelijk de 2.0 hardware!

Je kunt ook lezen hoe enthousiast je bent over de X :)
 
En met verschillende vage obstakels zoals een overhangende metalen draad met begroeiing eraan en struikgewas aan de zijkanten. X rijders, wat is jullie ervaring met de FWD's en struiken/takken/planten? Worden die voldoende gezien? Of moet ik mij instellen op wat gekras en gekraak nu en dan?


Takken en obstakels worden bij mijn zeer goed gedetecteerd. Ik heb wat dunne bloemen en bladeren langs de oprit en er gaan allerlei toeters en bellen af als ik achteruit de oprit op rij....