Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
ja, de snelheid. het is functioneel rudimentair tov ev trip planner, maar de on line performance maakt veel goed.

Wat grappig, mijn ervaring is precies andersom, bij de EV Trip Planner krijg ik meteen een route voorgeschoteld, bij de Better Routeplanner duurt het net wat ongemakkelijk lang. Desondanks vind ik de laatste fijner, omdat:

(a) Ik het duidelijker vind om het energieverbruik direct als input-parameter te hebben (bij de EV Trip Planner wordt het aantal Wh/km berekend uit gewicht, temperatuur etc, heel geavanceerd maar ik doe liever een eigen schatting)
(b) De Better Routeplanner een mooi globaal overzicht geeft van de laadstops, met hoeveel % je aankomt, hoe lang je moet laden etc. Dat is precies wat ik weten wil.
(c) De Better Routeplanner ook alternatieve routes aangeeft, net als Google Maps dat doet.

Al met al doen ze natuurlijk hetzelfde, het zijn kleine voor- en nadelen.
 
Vandaag dan eindelijk in Tilburg besteld:

Een parelmoer Model X 90D 7-zits, ultrawitte stoelen, AP 2.0, PUP, luchtvering en trekhaak.
Oplevering rond maart 2017. Ik voel me vandaag weer even een klein jongetje. En het is ook nog mijn verjaardag! Wie mij deze dag nog humeurig krijgt... ;)

Dank voor alle suggesties en hulp! Er komen vast nog een hoop vragen...

Maarten
 
Vandaag dan eindelijk in Tilburg besteld:

Een parelmoer Model X 90D 7-zits, ultrawitte stoelen, AP 2.0, PUP, luchtvering en trekhaak.
Oplevering rond maart 2017. Ik voel me vandaag weer even een klein jongetje. En het is ook nog mijn verjaardag! Wie mij deze dag nog humeurig krijgt... ;)

Dank voor alle suggesties en hulp! Er komen vast nog een hoop vragen...

Maarten

Gefeliciteerd ! er is een speciaal topic hier trouwens voor ;)

Even inhoudelijk...weet je zeker dat je 7 stoelen nodig hebt? Ik had er eerst ook 7 besteld maar toch 6 van gemaakt en heb er veel gesproken die hetzelfe hadden. Meer ruimte voor bagage, makkelijk voor de kids om zelf naar achter te lopen ipv te wachten op de stoelen. Handig voor lange objecten (kasten/ski's/etc) om te vervoeren. Hond kan er makkelijk tussen etc...
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Even inhoudelijk...weet je zeker dat je 7 stoelen nodig hebt? Ik had er eerst ook 7 besteld maar toch 6 van gemaakt en heb er veel gesproken die hetzelfe hadden. Meer ruimte voor bagage, makkelijk voor de kids om zelf naar achter te lopen ipv te wachten op de stoelen. Handig voor lange objecten (kasten/ski's/etc) om te vervoeren. Hond kan er makkelijk tussen etc...

6 of 7 was (is?) het grootste twijfelpunt. Onderweg naar Tilburg vanochtend hadden we het er nog over.

Nee, we hebben geen 7 stoelen nodig. 5 is genoeg, maar het is fijn nog iemand mee te kunnen nemen wanneer nodig. Het gebeurt best regelmatig: 'je kunt helaas niet met ons meerijden, wij zitten al vol vanwege de kinderstoelen.'

We hebben voornamelijk 7 stoelen geconfigureerd zodat we makkelijk bij alledrie de kinderen kunnen vanaf de voorste rij. De 3e rij is extra. Ze zijn nog jong en elke rit gaan er nogal wat boterhammen/repen/verpakkingen heen en weer. Bij een kind op de 3e rij zou een kind op de 2e rij moeten doorgeven, want daar kunnen wij dan niet bij.

Bij 6 zits moéten we minimaal 1 stoel van de 3e rij gebruiken. Als beide honden ook mee gaan (is niet altijd natuurlijk) dan kan er één helemaal achterin liggen en één op een neergeklapte 3e rij stoel of tussen de middenrij in. Maar dan krijg je weer wel meer haren overal.

Tsja... vanavond nog maar eens aansnijden.
 
6 of 7 was (is?) het grootste twijfelpunt. Onderweg naar Tilburg vanochtend hadden we het er nog over.

Nee, we hebben geen 7 stoelen nodig. 5 is genoeg, maar het is fijn nog iemand mee te kunnen nemen wanneer nodig. Het gebeurt best regelmatig: 'je kunt helaas niet met ons meerijden, wij zitten al vol vanwege de kinderstoelen.'

We hebben voornamelijk 7 stoelen geconfigureerd zodat we makkelijk bij alledrie de kinderen kunnen vanaf de voorste rij. De 3e rij is extra. Ze zijn nog jong en elke rit gaan er nogal wat boterhammen/repen/verpakkingen heen en weer. Bij een kind op de 3e rij zou een kind op de 2e rij moeten doorgeven, want daar kunnen wij dan niet bij.

Bij 6 zits moéten we minimaal 1 stoel van de 3e rij gebruiken. Als beide honden ook mee gaan (is niet altijd natuurlijk) dan kan er één helemaal achterin liggen en één op een neergeklapte 3e rij stoel of tussen de middenrij in. Maar dan krijg je weer wel meer haren overal.

Tsja... vanavond nog maar eens aansnijden.

Hier idem dito. 3 kids in jonge leeftijd en er moet een dus 1 op de 3e zitrij. Maar door het "gat" in het midden van de 2e rij is er genoeg ruimte om een doorheen te lopen, voor lange mensen op de 3e rij om hun voeten kwijt te kunnen en kan de hond er tussen zitten. Als de middelste rij plat kon hadden we ook voor 7 gekozen. Beste is om eens een 7 of 6 zits goed te bekijken en passen. Je kunt altijd bij die van mij komen kijken ( regio Breda ).
Zal niet meer in dit draadje reageren aangezien het wel wat off topic is ;) ( kan via de PM)

Wat meer on topic. Zijn er mensen die hun velgen laten zitten en alleen de banden verwisselen van zomer naar winter? Kan dat überhaupt bij tesla zelf?
 
  • Like
Reactions: HerrJones
6 of 7 stoelen....
6 Stoelen: ruimte gevoel, meer beenruimte voor achterpassagiers en.... beter zicht naar achteren.
Deze foto heeft destijds wel indruk op me gemaakt
Ik heb dus voor 6 gekozen.:)

image2.jpeg
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
6 of 7 stoelen....
6 Stoelen: ruimte gevoel, meer beenruimte voor achterpassagiers en.... beter zicht naar achteren.
Deze foto heeft destijds wel indruk op me gemaakt
Ik heb dus voor 6 gekozen.:)

View attachment 201018

Ik vind zo'n binnenspiegel eigenlijk maar een ouderwets (zo 2012) analoog in het zicht zittend en beperkt functioneel onding. Met de rear view camera in de bovenste helft van het scherm ook volstrekt overbodig.
Alleen leuk voor AutoVisie journalisten die spijkers op laag Tesla water zoeken.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Het schuin naar beneden kijken om naar achteren te zien is voor mij toch niet zo natuurlijk / comfortabel als in het kijken in de Spiegel, waarbij alleen gedraaid en niet ook nog "geknikt" moet worden met het hoofd (niet alleen met "oogbeweging" op te lossen).

Indien de camera altijd schoon is EN de projectie op de plek van de binnenspiegel komt, pas dan zal het voor mij een alternatief zijn.
Nu is de camera voor mij een prettig extra hulpmiddel.
 
Daniel 74 said:
Mijn echtgenote vindt onze X overzichtelijker dan onze S. Qua lengte en breedte zijn de X en S redelijk gelijk. De X is vooral (veel!) hoger dan de S, waardoor de X veel groter lijkt.

De X heeft m.i wel een bredere binnenruimte. De carrosserie loopt vanaf de wielkasten niet "naar binnen" (daardoor is de auto met spiegels ook 9 cm breder terwijl de max buitenmaten van de carrosserie idd vergelijkbaar zijn.
Dit valt me bijv op als ik in Manta GTE modus ga (elleboogje uit het raam ;), degenen die bij de eerste roadtrip meegingen naar Italië weten inmiddels dat dat een prima alternatief is voor het open dak gevoel :)) wat bij de S nog wel kan, maar bij de X moet je daar toch wel meer moeite voor doen.
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Heb ergens gelezen dat een blauwe CEE stekker tot 40km/u kan laden.
Maw op 8 uur tijd (nachttarief) zou ik een goeie 300 km bereik kunnen laden.
Aangezien ik zelden tot nooit die afstand op één dag moet doen zie ik niet
in waarom in een laadpaal zou voorzien thuis. Of zie ik hier iets over het hoofd ?
 
Stukje gemak. Ik had eerst een Rode CEE stekker in een kastje waar ik ook de UMC in had liggen. Maar elke keer als ik dan wat verder weg ging moest ik de UMC weer uit dat kastje halen en ben dat dus ook een paar keer vergeten.
Nu heb ik een aparte (slimme) lader met vast snoer en dat is voor mij toch wel erg lekker. Heb nu dus altijd de UMC bij me wat ook een goed gevoel geeft. (De UMC is ook niet bedoeld om 24/7 in de buitenlucht te liggen)
 
Stukje gemak. Ik had eerst een Rode CEE stekker in een kastje waar ik ook de UMC in had liggen. Maar elke keer als ik dan wat verder weg ging moest ik de UMC weer uit dat kastje halen en ben dat dus ook een paar keer vergeten.
Nu heb ik een aparte (slimme) lader met vast snoer en dat is voor mij toch wel erg lekker. Heb nu dus altijd de UMC bij me wat ook een goed gevoel geeft. (De UMC is ook niet bedoeld om 24/7 in de buitenlucht te liggen)

Bas, ik wil ook een kastje gaan maken en vraag me af of die UMC warm wordt ?
 
Heb ergens gelezen dat een blauwe CEE stekker tot 40km/u kan laden.
Maw op 8 uur tijd (nachttarief) zou ik een goeie 300 km bereik kunnen laden.
Aangezien ik zelden tot nooit die afstand op één dag moet doen zie ik niet
in waarom in een laadpaal zou voorzien thuis. Of zie ik hier iets over het hoofd ?

De 32A versie kan 7.4kw leveren (32*230), dat is bij een verbruik van 190wh/km na een uur laden er bijna 40 kilometer bij (inclusief laadverlies e.d. zo'n 35 denk ik). Maar heb jij thuis 32A op 1 fase beschikbaar ?
Los daarvan is het voordeel van een laadpaal dat die pas stroom zet indien er communicatie met een auto is. Als je een blauwe CEE ophangt staat daar altijd stroom op dus dat heeft wat veiligheidsaspecten. Beter om daar dan weer een schakelaar voor te zetten.
 
Beste forumleden,


Ik heb een 75 en een 16 amp 3 fasen umc lader.

Morgen uiterlijk 06.00 uur wil ik hem 100% vol hebben. Hij staat nu op 296 km (ongeveer 75%)
Normaal laadt de umc hem met ong 49kmh. Hoe laat kan ik hem het beste laten starten om hem niet te lang op 100% vol te hebben?