Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Kachel en verwarming van de batterij trekt volgens mij max 6kw. Afhankelijk van temperatuur etc duurt het een tijdje voordat interieur en batterij op temperatuur zijn. Bij 5 graden en een koude nacht ervoor kan dat zo 30kms zijn. Daarna ligt het verbruik inderdaad weer dichterbij. Daarom helpt voorverwarmen op de stekker ook goed om range te vergroten naast laden voor vertrek wat het batterij pack verwarmt
 
  • Like
Reactions: Phil V
Op zo'n kort ritje kan je verbruik wel eens zo significant extra zijn inderdaad; je kachel verbruikt in het begin vrij veel energie, van 5 gr naar een behaaglijke 20 brengen wat anders dan van 10-12 naar 20. Als je een langere rit bij 12 graden en bij 5 graden zou vergelijken zouden de wh/km waarschijnlijk dichter bij elkaar liggen.
Overigsn zegt de tweede grafiek dat je met 80% SoC bent vertrokken, niet 100 ;)

Inderdaad ik had naar de aparte grafiek 'charge state' gekeken, ik zie nu dat die altijd op 100 begint. Ik had die in de eerste grafiek over het hoofd gezien. Dit herinnert mij eraan dat we bij de eerste rit in de auto gebleven zijn bij het laden. De auto was dus warm met netstroom. De tweede keer hebben we de auto verplaats en zijn we pas een half uur later vertrokken. Ook was er nog wat ruimte voor re-gen. Maar hoe verklaar je nog steeds meer dan 20% op dezelfde plaats op AP na 17 km? Auto en batterij zijn al lang opgewarmd en regen is weer mogelijk.
Het kan toch niet zijn dat je om een reeds opgewarmde auto warm te houden 1/4 van de energie nodig hebt en 3/4 om diezelfde auto van 2300kg 125km/u te laten rijden. 1/4 extra bij 5° dan nog dan bij 12°. Bij 12° was er immers ook al verwarming nodig.
 
Kachel en verwarming van de batterij trekt volgens mij max 6kw. Afhankelijk van temperatuur etc duurt het een tijdje voordat interieur en batterij op temperatuur zijn. Bij 5 graden en een koude nacht ervoor kan dat zo 30kms zijn. Daarna ligt het verbruik inderdaad weer dichterbij. Daarom helpt voorverwarmen op de stekker ook goed om range te vergroten naast laden voor vertrek wat het batterij pack verwarmt
Unplugd voorverwarmen kost mij inderdaad 7-8 km range. Als dat verbruik bij mijn 34 km bij komt, heb je inderdaad de procenten die ik terugvind.
Dacht echter dat de batterij na laden al warm was en de cabine is na een paar km al opgewarmd ( te zien op een grafiek die ik niet gepost heb)ik zal hetzelde eens doen op een langere rit.
Toch ben ik de laatste tijd onaangenaam verrast door de effectieve range.
 
IMG_4381.JPG
Wacht maar tot je straks een keer met 32 Celcius gaat rijden. Dan krijg je hem bijna niet leeg.

Maar inderdaad, vertrek in koude toestand geeft in het begin een erg hoog verbruik. Dat is, tenzij auto en batterij zijn voorverwarmd, een optelsom van de batterij die zichzelf verwarmt en het interieur. Daarbij is de batterij als hij echt koud is beperkt in zijn afgifte en opname, vandaar minder re-gen.
Maar als opwarmen klaar is gaat het al een stuk beter, al moeten we er rekening mee blijven houden dat koude lucht veel dichter is dan warme lucht en hij meer lucht moet verplaatsen. Voeg daarbij nog natte weg, koude en stugge winterbanden en het plaatje is compleet.

Maar wie herinnert zich nog de chokeknop die je in de ICE moest uittrekken en na een paar kilometer langzaam weer indrukken? Wat zal dat eigenlijk een enorm effect op de uitstoot gehad moeten hebben. En ICE's hebben het probleem van de "hardere" lucht natuurlijk ook maar omdat daar 80% van de energie wordt omgezet in warmte en hooguit 20% in aandrijving levert een 50% meerverbruik voor de aandrijving maar 10% meerverbruik op het totaal in.

Door die bijna 100% efficiency van onze EV merk je dus ook meteen het effect van stijgen en dalen en zoals gezegd de temperatuur.

Edit.

Zie foto. heb hem net naar buiten gereden om naar Sinterklaas te gaan. Temperatuur 11 graden C. dus niet echt koud en batterij lang niet op 100%. Toch kleine beperking van re-gen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Even inhoudelijk...weet je zeker dat je 7 stoelen nodig hebt? Ik had er eerst ook 7 besteld maar toch 6 van gemaakt en heb er veel gesproken die hetzelfde hadden. Meer ruimte voor bagage, makkelijk voor de kids om zelf naar achter te lopen ipv te wachten op de stoelen. Handig voor lange objecten (kasten/ski's/etc) om te vervoeren. Hond kan er makkelijk tussen etc...
6 of 7 stoelen....
6 Stoelen: ruimte gevoel, meer beenruimte voor achterpassagiers en.... beter zicht naar achteren.
Deze foto heeft destijds wel indruk op me gemaakt
Ik heb dus voor 6 gekozen.:)
Even in deze thread omdat jullie replies hier ook staan. Morgen wordt mijn bestelling definitief en guess what... ik heb 'm zojuist toch maar veranderd in de 6-seater! :)

Screen Shot 2016-11-14 at 19.50.45 .png
 
Wat zijn nu de redenen geweest om voor een 6 zitter te gaan?
Ik maakte me 'zorgen' om het zicht achteruit bij de 7 zitter en het gebrek aan ruimte(gevoel).

Daarnaast is dat pad tussen de middelste stoelen bij de 6 zitter erg fijn om snel bij de achterste rij te komen.

En dan was er het advies van Musk zelf: ga voor de 7 zitter als je daadwerkelijk 7 stoelen nodig hebt. Ga anders voor de 6.
 
Even een vraagje over 'slippen'.
Bij een wagen met verbrandingsmotor is mij altijd geleerd dat wanneer je begint te slippen (regen of sneeuw) je moet ontkoppelen om de wagen te laten rollen en tegensturen.

Maar wat moeten we met onze Tesla's doen? Van het gaspedaal gaan = remmen en dat mag dus zeker niet want dan ga je het verergeren.
Moeten we dan proberen om hem in neutraal te zetten?
 
Waar zit het blusapparaat eigenlijk? Ik kan begrijpen dat blussen met een blusapparaat voor de Tesla niet veel uit doet, maar als ik het goed voor heb is een blusapparaat vooral bedoelt om anderen te helpen. En nog steeds verplicht dacht ik.

1) Geen 'vaste' plaats. Bij mij ligt het in de linker Trunk flank, in de diepte… . ( Tesla Aartselaar had het daar gelegd )
2) Klopt.
 
Ik maakte me 'zorgen' om het zicht achteruit bij de 7 zitter en het gebrek aan ruimte(gevoel).

Daarnaast is dat pad tussen de middelste stoelen bij de 6 zitter erg fijn om snel bij de achterste rij te komen.

En dan was er het advies van Musk zelf: ga voor de 7 zitter als je daadwerkelijk 7 stoelen nodig hebt. Ga anders voor de 6.

En nu het lange genieten... de voorpret van het wachten :)
 
Kort vraagje: ik ben deze namiddag een testwagen gaan ophalen in afwachting van de levering van mijn wagen op 1 december. Ik kreeg de waarschuwing mee dat ik "bij gebruik van AP(1.0) zelf zeker moet kijken voordat ik de richtingaanwijzer aanzet, want de auto gaat gewoon onmiddellijk van vak wisselen of er nu plaats is of niet".

Dat strookt toch niet met er gezegd werd/wordt over lane changing of heb ik het dan zo fout begrepen????
Daarnaast is het zo dat als ik de richtingaanwijzer opzet, die vrolijk in zijn baan blijft maar wel met een groen pijltje naast naast de wagan op dashboard. Klein duwtje aan stuur heeft 1 keer geholpen, alle andere keren was duwtje te hard (vermoed ik) en ging de AP uit. Wat gaat er fout?

PS: de grap is dat tijdens één van de eerdere testritten met Tesla verkoper naast mij net hetzelfde gebeurde. Richtingaanwijzer aan bij AP1.0 en bleef lekker strak is zijn vak zitten. Toen zei Tesla-man: "dat ga ik eens laten nakijken waarop hij niet naar het andere vak gaat".