Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Na een week moet ik zeggen dat ik me hier best wel aan erger. Van mijn andere auto was ik gewend:
- knipperlicht aan, stuurhulp schakelt automatisch uit.
- Stuur naar de andere baan. Stuurhulp schakelt vanzelf weer in als je tussen de lijntjes zit (zonder geluid).

Dus twee handelingen waar het bij de Tesla minstens 4 zijn. En een baanwissel doe je toch best vaak.
Ik merk dat als je een beetje druk op het stuur zet en daarna meteen de richtingaanwijzer aan hij vrij makkelijk van de stuurautomaat af gaat in 99% van de gevallen. De TACC blijft dan aan. Op de andere rijstrook 2x pookje naar beneden en je kan weer verder.
 
  • Informative
Reactions: Prlwytzkofsky
Na een week moet ik zeggen dat ik me hier best wel aan erger. Van mijn andere auto was ik gewend:
- knipperlicht aan, stuurhulp schakelt automatisch uit.
- Stuur naar de andere baan. Stuurhulp schakelt vanzelf weer in als je tussen de lijntjes zit (zonder geluid).

Dus twee handelingen waar het bij de Tesla minstens 4 zijn. En een baanwissel doe je toch best vaak.
Misschien is FSD iets voor je...;)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik merk dat als je een beetje druk op het stuur zet en daarna meteen de richtingaanwijzer aan hij vrij makkelijk van de stuurautomaat af gaat in 99% van de gevallen. De TACC blijft dan aan. Op de andere rijstrook 2x pookje naar beneden en je kan weer verder.

Dank, ik ga het eens proberen. Het zal misschien ook nog een beetje wennen zijn. Maar ik vind het wel onnodig ingewikkeld.


Misschien is FSD iets voor je...;)

Heb ik, en die doet gelukkig nooooit foute baanwisselsuggesties of blijft onnodig links rijden :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: RefleCs
Ok, vandaag m'n eerste rit gemaakt vanuit Tilburg naar huis. Twee vragen:
1. Klopt het dat er niet zoiets is als 'uitzetten" van de auto? Je zet hem op Park en als je dan de auto op slot doet, dan is ie uit?
2. Het op slot doen werkte niet automatisch: toen ik wegliep van de auto, kreeg ik na een meter of 20 in m'n app te zien dat de BT verbinding met m'n tel verbroken was, maar de auto was nog steeds niet op slot. Ik heb hem toen alsnog handmatig op slot moeten doen. (ontgrendelen gaat wel goed als ik naar de auto toeloop en de deurklink vastpak). Moet ik nog iets instellen?
 
Ok, vandaag m'n eerste rit gemaakt vanuit Tilburg naar huis. Twee vragen:
1. Klopt het dat er niet zoiets is als 'uitzetten" van de auto? Je zet hem op Park en als je dan de auto op slot doet, dan is ie uit?
2. Het op slot doen werkte niet automatisch: toen ik wegliep van de auto, kreeg ik na een meter of 20 in m'n app te zien dat de BT verbinding met m'n tel verbroken was, maar de auto was nog steeds niet op slot. Ik heb hem toen alsnog handmatig op slot moeten doen. (ontgrendelen gaat wel goed als ik naar de auto toeloop en de deurklink vastpak). Moet ik nog iets instellen?
Op park zetten is genoeg. Je kan de park ook langer ingedrukt houden, dan gaat er nog een soort extra handrem op (je hoort een tik onder ze auto). Ik gebruik het alleen als ik hem op een heuvel parkeer.

Soms duurt het heel even voordat de spiegels inklappen en hij op slot gaat. Maar het kan ook zijn dat je een instelling niet hebt aanstaan voor automatisch vergrendelen. Controls > Locks > Walk-Away Door Lock
 
Nog een beginnersvraag: Gisteren voor de eerste keer geladen bij een supercharger. De kosten waren 6 euro, zo zag ik op het scherm. Kan ik nu ook ergens in m'n account online zien dat er binnenkort 6 euro van m'n SEPA wordt afgeschreven? (Heb creditcard vervangen door m'n zakelijke bankrekening). Ik kijk er misschien overheen, maar ik kan nergens een overzicht vinden van openstaande betalingen.
 
Nog een beginnersvraag: Gisteren voor de eerste keer geladen bij een supercharger. De kosten waren 6 euro, zo zag ik op het scherm. Kan ik nu ook ergens in m'n account online zien dat er binnenkort 6 euro van m'n SEPA wordt afgeschreven? (Heb creditcard vervangen door m'n zakelijke bankrekening). Ik kijk er misschien overheen, maar ik kan nergens een overzicht vinden van openstaande betalingen.

Heb je geen referral gebruikt bij het bestellen? Zo ja, dan verdwijnen de kosten nadat je wegrijdt weer. In je tesla account kan je bij geschiedenis het verbruik zien, de kosten staan hier dan op 0 euro, maar je ziet wel je sessies.
 
Er staat een update klaar, ongeveer 50 minuten wordt gemeld. De updates laat ik meetal 's nachts uitvoeren en heb dus geen idee of dit soms langer duurt. Is die schatting van 50 minuten correct of duurt het soms langer? En blijft hij verder opladen tijdens een update?

Ik heb ook wel eens 50 minuten zien staan maar in de praktijk altijd wel met 25 tot 30 minuten een berichte op telefoon dat update gereed is. Tijdens update kun je niet rijden dus wel geschikt moment uitzoeken. (niet voor een stoplicht ;))
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and Karim DB
zie je het volgende niet ?
hist.jpg
 
- Dat aftakblokje om 2 aders op 1 automaat te schroeven zit zo te zien erg dicht op de aarderail en is niet geisoleerd. Is dus een aftakblokjevoor een aarde verbinding, niet voor een fase en nul
-> vroeger was veel blank in de meterkast. Het zit ver van de aardrail, ik zie er geen problemen in. Ze worden trouwens nog steeds verkocht en toegepast.

Dat ze verkocht worden kan wel, want als aarde is het prima. En ja, ik ken de oude groepenkasten met smeltzekeringen waar inderdaad vrijwel alles blank koper is, maar dat is hier in deze kast niet het geval.

- Draadogen zijn niet toegestaan
-> waar zie je die?

Onder de automaten. Er worden draadogen gebruikt om de nul door te lussen. Die schroef is om de klem vast te zetten, niet om een ader op te knutselen. Het zal wel werken, en is misschien ook technisch gezien niet zo heel veel mis mee, maar toont wel aan dat er zelf in geknutseld is.

- Verkeerde kleur aders gebruikt (zwart ipv blauw)
-> zwart is wel toegestaan. Waarschijnlijk de beltrafo.

Valide punt, voor een beltrafo mag het inderdaad.

- Overlengte is weggepropt ipv afgeknipt op de juiste lengte
-> dat is vrij gebruikelijk, anders kan je er niets meer mee als je nog iets wil veranderen.

Gebruikelijk wellicht in de hobbywereld. Ik ken geen fatsoenlijke installateur die zo draad wegmoffelt. Als je iets wil veranderen moet je naar mijn mening gewoon de aders naar het eerste aansluitpunt vervangen als het te kort is. (En niet van die doorlusdoosjes gebruiken zoals helaas veel installateurs doen)

- Links zie ik ook nog een verdwaalde grijze kleur draad, wat is dat? Als dat daadwerkelijk een 3-fasen groep is mag dat niet in die 16mm buis
-> hoe zie je dat het een 5/8 buis is op deze detail foto? Ik zie bovenaan 3x 5/8 en 2x 3/4. De meest linkse kan je net niet zien.

Ah goed punt, ik had het verschil tussen de meest rechter 3 niet gezien.

Rest nog: De automaten zijn enkelpolig, en die zijn niet toegestaan in Nederland (of is dit een Belgische kast?)

Individueel is het misschien allemaal niet zo'n ramp, maar de hele kast als geheel is gewoon een bende. Alles is "net niet". Misschien niet allemaal perse super fout, maar er is ook niets gewoon netjes.. Hoe de verf *in* je groepenkast komt vind ik ook bijzonder. Ik zou hier niet confortabel 5 MWh voor mijn auto doorheen durven laten gaan. Zou dan toch slecht slapen.[/quote]