- Dat aftakblokje om 2 aders op 1 automaat te schroeven zit zo te zien erg dicht op de aarderail en is niet geisoleerd. Is dus een aftakblokjevoor een aarde verbinding, niet voor een fase en nul
-> vroeger was veel blank in de meterkast. Het zit ver van de aardrail, ik zie er geen problemen in. Ze worden trouwens nog steeds verkocht en toegepast.
Dat ze verkocht worden kan wel, want als aarde is het prima. En ja, ik ken de oude groepenkasten met smeltzekeringen waar inderdaad vrijwel alles blank koper is, maar dat is hier in deze kast niet het geval.
- Draadogen zijn niet toegestaan
-> waar zie je die?
Onder de automaten. Er worden draadogen gebruikt om de nul door te lussen. Die schroef is om de klem vast te zetten, niet om een ader op te knutselen. Het zal wel werken, en is misschien ook technisch gezien niet zo heel veel mis mee, maar toont wel aan dat er zelf in geknutseld is.
- Verkeerde kleur aders gebruikt (zwart ipv blauw)
-> zwart is wel toegestaan. Waarschijnlijk de beltrafo.
Valide punt, voor een beltrafo mag het inderdaad.
- Overlengte is weggepropt ipv afgeknipt op de juiste lengte
-> dat is vrij gebruikelijk, anders kan je er niets meer mee als je nog iets wil veranderen.
Gebruikelijk wellicht in de hobbywereld. Ik ken geen fatsoenlijke installateur die zo draad wegmoffelt. Als je iets wil veranderen moet je naar mijn mening gewoon de aders naar het eerste aansluitpunt vervangen als het te kort is. (En niet van die doorlusdoosjes gebruiken zoals helaas veel installateurs doen)
- Links zie ik ook nog een verdwaalde grijze kleur draad, wat is dat? Als dat daadwerkelijk een 3-fasen groep is mag dat niet in die 16mm buis
-> hoe zie je dat het een 5/8 buis is op deze detail foto? Ik zie bovenaan 3x 5/8 en 2x 3/4. De meest linkse kan je net niet zien.
Ah goed punt, ik had het verschil tussen de meest rechter 3 niet gezien.
Rest nog: De automaten zijn enkelpolig, en die zijn niet toegestaan in Nederland (of is dit een Belgische kast?)
Individueel is het misschien allemaal niet zo'n ramp, maar de hele kast als geheel is gewoon een bende. Alles is "net niet". Misschien niet allemaal perse super fout, maar er is ook niets gewoon netjes.. Hoe de verf *in* je groepenkast komt vind ik ook bijzonder. Ik zou hier niet confortabel 5 MWh voor mijn auto doorheen durven laten gaan. Zou dan toch slecht slapen.[/quote]