Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Moeten wij eigenlijk vorstvrij ruitensproeimiddel gebruiken als we sproeivloeistofverwarming hebben?
hey, je vertelt me iets nieuws... maar bij koude start zal dat nog wel niet actief zijn, verder kan je vat barsten als er geen RV vloeistof in zit, wat me ergens aan herinnert, nu het vriest.. Even achter de PC vandaan ;-)
[20 minutes later...]Zo die is ook even winterhard weer plus meteen de buitenkranen maar es even afgetapt.
 
Last edited:
hey, je vertelt me iets nieuws... maar bij koude start zal dat nog wel niet actief zijn, verder kan je vat barsten als er geen RV vloeistof in zit, wat me ergens aan herinnert, nu het vriest.. Even achter de PC vandaan ;-)
Ik zag vanmorgen het ikoontje aan springen toen ik het voorverwarmen aan zette in de app.
Mijn MS van 2016 had ook het winterpakket, maar heb er ook nooit aan gedacht om het aan te zetten. Ook nooit het ikoontje zien aangaan.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Hallo leden,

Bedankt voor de eerdere input van jullie. Dit geeft ons meer inzicht van de daadwerkelijk gebruikers welke mening bij ons hoog aanslaat. We hebben echter nog een vraag. We kijken natuurlijk ook naar een laadpaal thuis. We hebben een vriendelijke monteur langs gehad die kwam kijken naar onze situatie en ons verder van advies voorzag. Aangezien wij een geen gas hebben thuis, gaat alles elektrisch. We hebben dan ook behoorlijk wat stroomverbruik al. De monteur gaf ons aan dat zijn advies was om juist geen wall conector te installeren van tesla zelf aangezien deze naar zijn weet ( zowel gen 1,2,3) er geen load balance in zit. Hij vond dat met onze thuissituatie echt een must. Onze vraag is dan ook wat jullie ervaringen zijn met een andere laadpaal (wall conectors) in plaats van die van Tesla. Of biedt de tesla wall conector echt zo veel voordelen dat je er niet om heen kan?

We horen graag verder over jullie ervaringen !
Hey Patrick,
Heb je verwarming die in de nachturen veel stroom verbruikt zoals oude accumulatievuren? Heb je drie fase aansluiting? Hoeveel Ampère? Weet je welke verbruikers wanneer veel stroom vragen van je systeem?
Ik heb zelf ook maar 3x25A als aansluiting binnen liggen en heb de TWC geplaatst. Veel research gedaan naar andere laadsystemen met en zonder loadbalancing. Ik denk dat als ik hem enkel 's nachts laat opladen en een beetje verstandig omspring met mijn zware verbruikers dat ik nooit in problemen ga komen. De Wall Connector kan je eenvoudig programmeren wanneer en tot welke stroomsterkte hij mag laden. Ik heb deze bij mij ingesteld op 16A. Zo heb ik nog 7Amps over voor alle andere kleine huishoud-electro. Voldoende hoop ik om op een nacht de batterij naar 80% te laden. Ik moet nog enkele dagen wachten alvorens ik dit kan uittesten, de wagen is onderweg.
Ook vind ik een groot pluspunt aan de TWC dat je deze kan programmeren voor welke wagens hij mag functioneren. Hier heb je momenteel drie opties: Enkel Teslawagens, alle wagens of enkel jouw Tesla (met identificatie)... Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat een van de laatste updates van de TWC het mogelijk maken om tot 10 Tesla's te identificeren.

Ik had een offerte laten maken voor de WallBox met loadbalancing (dit is een aparte module die ze in je zekeringskast moeten plaatsen om de effectieve stroomsterkte door je systeem te meten) en ik vond deze behoorlijk duur. Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen om de installatie simpel en goedkoop te houden met de TWC. Deze is gemaakt door Tesla en zal naar mijn gedacht ook het meeste gebruiksgemak bieden is samenwerking met je Tesla. (bvb laadpoort openen als je op het knopje van je TWC -stekker klikt).
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Kort vraagke;

Heb een M3 2021 LR met 19" velgen. Hieronder zitten 235/40R19 banden. Ik heb nog een setje losse banden liggen van mijn vorige Kona Electric en die zijn 235/45R19. Zou dit in de wielkasten passen van de Tesla?
een 235/40 heeft een wang hoogte van 94mm en de 235/45 106 mm Dus als je makkelijk een cm ruimte hebt dan zal het moeten gaan. Kijk ook naar de beugel van de kogel boven je band. Vooral op het eind van het profiel aan de binnenkant.

Hou er rekening mee dat bij verschillende banden van verschillende merken er wat verschil in maten zit. Ook als je band nu versleten is en de andere banden nog vrij nieuw is het verschil groter.
 
Hallo leden,

Bedankt voor de eerdere input van jullie. Dit geeft ons meer inzicht van de daadwerkelijk gebruikers welke mening bij ons hoog aanslaat. We hebben echter nog een vraag. We kijken natuurlijk ook naar een laadpaal thuis. We hebben een vriendelijke monteur langs gehad die kwam kijken naar onze situatie en ons verder van advies voorzag. Aangezien wij een geen gas hebben thuis, gaat alles elektrisch. We hebben dan ook behoorlijk wat stroomverbruik al. De monteur gaf ons aan dat zijn advies was om juist geen wall conector te installeren van tesla zelf aangezien deze naar zijn weet ( zowel gen 1,2,3) er geen load balance in zit. Hij vond dat met onze thuissituatie echt een must. Onze vraag is dan ook wat jullie ervaringen zijn met een andere laadpaal (wall conectors) in plaats van die van Tesla. Of biedt de tesla wall conector echt zo veel voordelen dat je er niet om heen kan?

We horen graag verder over jullie ervaringen !
Hangt een beetje van je hoofdaansluiting af en wat voor andere grootverbruikers je hebt.Uitgaande van een 3x25A aansluiting en een warmptepomp, zou ik altijd kiezen voor een lader met loadbalancing omdat je dan “ nergens” rekening mee hoeft te houden en niets hoeft te plannen m.b.t. laadtijden en het vermogen wat je in moet stellen.
Als je warmtepomp al loadbalancing heeft is het wat minder van belang omdat die dan gaat terugregelen, maar je weet maar nooit wat voor (groot) verbruikers er in de toekomst bij komen.
Zelf heb ik een Zappi, deze heeft standaard loadbalancing en heeft heel veel instelmogelijkheden die je als gebruiker zelf kunt instellen.
 
Hey Patrick,
Heb je verwarming die in de nachturen veel stroom verbruikt zoals oude accumulatievuren? Heb je drie fase aansluiting? Hoeveel Ampère? Weet je welke verbruikers wanneer veel stroom vragen van je systeem?
Ik heb zelf ook maar 3x25A als aansluiting binnen liggen en heb de TWC geplaatst. Veel research gedaan naar andere laadsystemen met en zonder loadbalancing. Ik denk dat als ik hem enkel 's nachts laat opladen en een beetje verstandig omspring met mijn zware verbruikers dat ik nooit in problemen ga komen. De Wall Connector kan je eenvoudig programmeren wanneer en tot welke stroomsterkte hij mag laden. Ik heb deze bij mij ingesteld op 16A. Zo heb ik nog 7Amps over voor alle andere kleine huishoud-electro. Voldoende hoop ik om op een nacht de batterij naar 80% te laden. Ik moet nog enkele dagen wachten alvorens ik dit kan uittesten, de wagen is onderweg.
Ook vind ik een groot pluspunt aan de TWC dat je deze kan programmeren voor welke wagens hij mag functioneren. Hier heb je momenteel drie opties: Enkel Teslawagens, alle wagens of enkel jouw Tesla (met identificatie)... Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat een van de laatste updates van de TWC het mogelijk maken om tot 10 Tesla's te identificeren.

Ik had een offerte laten maken voor de WallBox met loadbalancing (dit is een aparte module die ze in je zekeringskast moeten plaatsen om de effectieve stroomsterkte door je systeem te meten) en ik vond deze behoorlijk duur. Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen om de installatie simpel en goedkoop te houden met de TWC. Deze is gemaakt door Tesla en zal naar mijn gedacht ook het meeste gebruiksgemak bieden is samenwerking met je Tesla. (bvb laadpoort openen als je op het knopje van je TWC -stekker klikt).

Wat was het verschil in installatiekosten tussen TWC en WallBox als ik vragen mag?

En heb je een gasvrije woning met warmtepomp?
 
Afgelopen week een laadstop gemaakt bij Fastned. Hier keurig 45 min van tevoren naar toe genavigeerd, maar geen voorverwarming van de batterij. Hoe zit dat, bij Fastned zou toch ook de batterij voorverwarmd worden?

Nee, helaas. Voorverwarmen werkt alleen als je naar een Tesla SuC navigeert.
Je kan proberen om navigatie op SuC in te stellen en naar Fastned te rijden maar dan moet er wel een SuC redelijk (+/- half uur) in de buurt zitten.

Andere optie is SEXY buttons. Daarmee kan je zelf voorverwarmen aanzetten.
 
...is na mijn aankoop 30eur duurder geworden)
Voor een bijkomend zekeringskastje met pierpolige automaat 25Amp en enkele meters 5G6 kabel heb ik nog een luttele 150eur betaaald. De offerte voor de wallbox was iets meer dan 1700eur.
 
Nee geen warmtepomp. Ik verwarm op gas en als bijverwarming gebruik ik mijn airco (lucht/lucht)
De TWC kostte me 500 inc btw en verzending (is n
Tip: Probeer eens airco constant aan en CV als bijverwarming. Wij hebben de CV hooguit 2 dagen per jaar nodig voor warmte en doen hem daarom nog niet de deur uit. Overigens scheelt het wel dat we in Nederland op de factuur salderen en dan kom je met 30 panelen een heel eind (en ja zomers laden we toch netjes overdag evenals alle grootverbruikers). Gaskosten voor 52 m3 (eigenlijk grotendeels vastrecht) 280 euro en electra 161 euro (ja, voor 1 jaar, dus incl verwarmen, autoladen.) en dan hebben we 2x een 1.5 kw buiten-unit met een COP van 3 en een 700 IR paneel op de badkamer. je moet de airco onder de 10 graden buitentemp wel 24/7 laten draaien want als je muren een keer koud zijn krijg je de de boel zonder CV pas in enkele dagen weer op temperatuur En dat kost echt meer energie dan m gewoon niet uitzetten (‘s nachts twee graden omlaag is soms nog wel safe, maar vooral niet doen als het buiten rond het vriespunt is, omdat-ie dan vanwege de-icing toch al af en toe even uitgaat)
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Tip: Probeer eens airco constant aan en CV als bijverwarming. Wij hebben de CV hooguit 2 dagen per jaar nodig voor warmte en doen hem daarom nog niet de deur uit. Overigens scheelt het wel dat we in Nederland op de factuur salderen en dan kom je met 30 panelen een heel eind (en ja zomers laden we toch netjes overdag evenals alle grootverbruikers). Gaskosten voor 52 m3 (eigenlijk grotendeels vastrecht) 280 euro en electra 161 euro (ja, voor 1 jaar, dus incl verwarmen, autoladen.) en dan hebben we 2x een 1.5 kw buiten-unit met een COP van 3 en een 700 IR paneel op de badkamer. je moet de airco onder de 10 graden buitentemp wel 24/7 laten draaien want als je muren een keer koud zijn krijg je de de boel zonder CV pas in enkele dagen weer op temperatuur En dat kost echt meer energie dan m gewoon niet uitzetten (‘s nachts twee graden omlaag is soms nog wel safe, maar vooral niet doen als het buiten rond het vriespunt is, omdat-ie dan vanwege de-icing toch al af en toe even uitgaat)
En hoe goed is je huis geïsoleerd?
 
En hoe goed is je huis geïsoleerd?
toen we het kochten Klasse D, daarna de daken en kruipruimte geïsoleerd, HR++ geplaatst op 80% van het oppervlak, dus ik denk nu A/B, vanwege de vele panelen wordt het dan alsnog A. Er zijn nog wel verbeterpunten, maar je ziet de energierekening: geen enkele investering is nog gerechtvaardigd, hooguit nog een batterij, na afschaffen van salderen. (Dan gaan we waarschijnlijk zelfs geld terugkrijgen) 2024 is denk ik het Peak battery jaar om daar eens naar te gaan kijken. Prijzen zijn dan het laagst voor de komende 5 jaar, verwacht ik.
 
  • Like
Reactions: Phil V
hier weer een noob vraag, maar volgens mij is het forum hier voor.

Is het mogelijk om te ontwasemen zonder de airco/kachel aan? Ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden en kies dan voor stoelverwarming ipv de verwarming in auto aan te zetten.

Mijn ramen beslaan alleen altijd na 30 minuten. Nu wil ik deze ontwasemen maar dan zonder airco of verwarming aan (dus dat de getallen van de verwarming licht grijs blijven ipv wit). Is dit mogelijk?

Thanks!!