You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het interieur opwarmen gaat heel snel (bij m'n M3 na een paar minuten al een melding dat interieur op temp. is via de app)Ik had dat deze avond. Interieur verwarming ongeveer 30' op voorhand aangezet. (kon niet plannen want wist pas dan wanneer ik kon vertrekken). Regeneratief remmen beperkt en lichtje was na 10km nog aan
Ik weet niet of er zo veel verloren gaat.Een volledig afgekoeld accupack opwarmen duurt lang en kost veel (grotendeels verloren?)
Ik weet niet of er zo veel verloren gaat.
Of je nu vooraf warmt of tijdens het rijden, het opwarmen op zich neemt even veel energie.
Alleen zal het ‘warm houden’ wat langer duren, maar warm houden kost minder energie dan opwarmen en je zal minder verbruiken om te rijden met een warme batterij (meer regeneratie en minder weerstand door de koude). Ik weet niet wat meer doorweegt.
Eens proberen op hetzelfde traject.
Of beter nog. Want hoe correct zijn de gegevens die Tesla toont? Opladen tot 80%, midteller noteren, test 1 uitvoeren, opnieuw opladen tot 80% en verbruik bekijken op midteller.
- Range noteren, een half uur voorverwarmen, naar de bestemming rijden en range-afname bekijken na de rit.
- Niet voorverwarmen, zelfde rit bij dezelfde temperatuur en range-afname vergelijken
Test 2 uitvoeren, opladen tot 80% en verbruik bekijken op mid teller.
Dit zou eens heel goed het geval kunnen zijn, ff gaan verzitten door je benen te strekken, kan de stoelsensor al beïnvloeden.Ik heb het als ik instap en na het sluiten van de deur nog even verzit door me af te zetten met de benen. Kennelijk zorg ik er dan voor dat er net even te weinig druk is op de stoelsensor en denkt de wagen dat ik uitgestapt ben ofzo. Voetje op het rempedaal tijdens het verzitten of pas de deur sluiten als ik goed zit is hier de oplossing.
Ik kan geen gepland vertrek schedulen omdat ik niet weet wanneer ik moet rijden. Weet iemand of de batterij ook opgewarmd zal worden bij het interieur opwarmen of ontdooien?
Ik mis een ‘eenmalige’ planning. Alle dagen zijn anders bij mij. Als ik voorverwarmen plan voor morgen, gaat hij gegarandeerd overmorgen onnodig voorverwarmen omdat ik vergeten ben om de planning weer uit te zetten.Heb ik ook vaak last van; hoewel ik meestal een uur van te voren wel weet dat ik de auto ga gebruiken.
Ik zou alleen willen dat de 'geplande' tijd éénmalig is. Nu verwarmt de auto vaak de volgende dag nog een keer voor omdat ik vergeten ben de scheduled weer uit te zetten. Dát is pas zonde van de stroom
Maar ik deel je tip, meten = weten.
Was dit op een andere locatie dan de dag hiervoor? Want gepland vertrek is location based!De dag voordien verwarmde hij de batterijen zonder dat er iets gevraagd werd, planning stond uit.
Tesla adviseert ook om voor te verwarmen bij koudeDe vorige 2 dagen getest. Met toch wat interessante vaststellingen.
MYLR
Route van 27km (40 minuten door de verkeersdrukte). Secundaire wegen 50-70km/u, met een 10-tal verkeerslichten.
Gisteren en vandaag -6 graden.
Conclusie. Mijn rit van 27km verbruikte 2% meer als ik voorverwarm. Zo’n 1,4 kWh of 0,5€. Ik denk dat je op een langere rit ook langer zal profiteren van het lager verbruik en dat de voorverwarming dan op de duur gecompenseerd wordt door het lager verbruik om uiteindelijk te renderen.
- Gisteren niet voorverwarmd: Verbruik 10%. 261Wh/km (exact het dubbel van tijdens de hittegolf in september op dezelfde route)
- Vandaag 55 minuten voorverwarmd (planning die ik gisteravond deed stond vanmorgen opn’uit’, wellicht gebruikersfout of door de installatie van een update). Vanmorgen 55 minuten voor vertrek opnieuw ingepland en voorverwarmen startte onmiddellijk. Wellicht had het voorverwarmen nog vroeger gestart mocht het eerder ingepland zijn. Auto bewust niet ingeplugd om via het percentage range te kunnen meten hieveelnhzt vzrbruik was inclusief voorverwarmen. Voorverwarmen kostte 5%. De rit daarna kostte 7%, 186Wh/km. Totaal verbruik 12%
Het instappen was door het voorverwarmen wel super aangenaam. Stuur en zetels waren warm en het regeneratief remmen werkte. Ik vermoed dat het ook beter is voor de gezondheid van de batterij. Ruiten waren ijsvrij en camera’s werkten. Bij mijn eerste test was er gelukkig geen ijsvorming, want anders had ik het vertrek 10 minuten uitstellen terwijl de ontdooiing plaats vond (ook 10’ extra verbruik dus).
Ik vraag mij wel af waarom het nodig is om 55 minuten van te voren het interieur te beginnen opwarmen inclusief stuur en zetels. Na 10 minuten kwam de melding dat het interieur op temperatuur was.
Na een half uur zag ik wel dat het nog maar 19 graden was??? Instelling was 20graden. De interieurverwarming ligt dus wellicht niet voluit op of toch niet de ganse tijd. Misschien willen ze zo ook de leidingen voorverwarmen.
Allereerst leuke test!! Vraagje, als je de auto niet voorverwarmd, en dus gelijk vertrekt als het koud is, maakt jouw auto dan ook het geluid als of hij ieder moment kan opstijgen? En heb je dan ook een vibratie in het stuur?Gisteren niet voorverwarmd: Verbruik 10%. 261Wh/km (exact het dubbel van tijdens de hittegolf in september op dezelfde route)
Vanaf dat je de wagen unlockt, begint de climatisatie en batterijverwarming. Dat geluid is er dus.Allereerst leuke test!! Vraagje, als je de auto niet voorverwarmd, en dus gelijk vertrekt als het koud is, maakt jouw auto dan ook het geluid als of hij ieder moment kan opstijgen? En heb je dan ook een vibratie in het stuur?
Is idd de warmte pomp die op druk wordt gebracht.Allereerst leuke test!! Vraagje, als je de auto niet voorverwarmd, en dus gelijk vertrekt als het koud is, maakt jouw auto dan ook het geluid als of hij ieder moment kan opstijgen? En heb je dan ook een vibratie in het stuur?
Wat wordt er tijdens snelladen aan een SUC doorbelast aan geladen kWh?
Nb: als het "Netto-DC" betreft dan is het met de huidige (en in zomer wellicht nog lagere) tarieven erg gunstig -> met AC laden is er meer verlies "in" de auto ivm AC->DC verliezen
- Netto kWh wat geleverd wordt ter plaatse van de DC stekker bij je auto?
- Bruto kWh geleverd aan de SUC (dus met nodige verliezen die je ook kunt horen/voelen ter plaatse)
Brutto dus als je ook de verliezen betaalt. Brutto =netto + verliezen, maar bij DC laden zijn de verliezen klein.Netto wat er geleverd wordt door de charger, je betaald dus ook de verliezen.