Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had dat deze avond. Interieur verwarming ongeveer 30' op voorhand aangezet. (kon niet plannen want wist pas dan wanneer ik kon vertrekken). Regeneratief remmen beperkt en lichtje was na 10km nog aan
Het interieur opwarmen gaat heel snel (bij m'n M3 na een paar minuten al een melding dat interieur op temp. is via de app)

Een volledig afgekoeld accupack opwarmen duurt lang en kost veel (grotendeels verloren?) energie. Ieder moet de afweging voor zichzelf maken maar ik kies ervoor om de accu niet voor te verwarmen, iets minder regeneratie los ik in bepaalde gevallen dan wel op door zelf even bij te remmen.

Nb: ik ga met een koude accu ook niet het het volle vermogen vragen, met 25% daarvan rij ik de meeste ICE's al zoek (als laadsnelheid beperkt is bij een koude accu lijkt het me ook niet goed om het tegenovergestelde op vol vermogen te doen) Maar misschien zit ik ernaast en kan het geen kwaad.
 
Een volledig afgekoeld accupack opwarmen duurt lang en kost veel (grotendeels verloren?)
Ik weet niet of er zo veel verloren gaat.
Of je nu vooraf warmt of tijdens het rijden, het opwarmen op zich neemt even veel energie.
Alleen zal het ‘warm houden’ wat langer duren, maar warm houden kost minder energie dan opwarmen en je zal minder verbruiken om te rijden met een warme batterij (meer regeneratie en minder weerstand door de koude). Ik weet niet wat meer doorweegt.
Eens proberen op hetzelfde traject.
  1. Range noteren, een half uur voorverwarmen, naar de bestemming rijden en range-afname bekijken na de rit.
  2. Niet voorverwarmen, zelfde rit bij dezelfde temperatuur en range-afname vergelijken
Of beter nog. Want hoe correct zijn de gegevens die Tesla toont? Opladen tot 80%, midteller noteren, test 1 uitvoeren, opnieuw opladen tot 80% en verbruik bekijken op midteller.
Test 2 uitvoeren, opladen tot 80% en verbruik bekijken op mid teller.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik weet niet of er zo veel verloren gaat.
Of je nu vooraf warmt of tijdens het rijden, het opwarmen op zich neemt even veel energie.
Alleen zal het ‘warm houden’ wat langer duren, maar warm houden kost minder energie dan opwarmen en je zal minder verbruiken om te rijden met een warme batterij (meer regeneratie en minder weerstand door de koude). Ik weet niet wat meer doorweegt.
Eens proberen op hetzelfde traject.
  1. Range noteren, een half uur voorverwarmen, naar de bestemming rijden en range-afname bekijken na de rit.
  2. Niet voorverwarmen, zelfde rit bij dezelfde temperatuur en range-afname vergelijken
Of beter nog. Want hoe correct zijn de gegevens die Tesla toont? Opladen tot 80%, midteller noteren, test 1 uitvoeren, opnieuw opladen tot 80% en verbruik bekijken op midteller.
Test 2 uitvoeren, opladen tot 80% en verbruik bekijken op mid teller.

Bij onze M3 zonder WP (kan afwijken van andere Tesla's) moet ik echt enorm lang voorverwarmen om geen beperking te hebben in regeneratie. (regeneratie was aanleiding/discussie voorverwarmen) Via de app en/of tussenmeter kan ik zien dat er best wel wat vermogen van de lader verbruikt wordt. Vandaar dat ik zelf wel het interieur voorverwarm maar niet onnodig lang van te voren om ook het regenereren direct tot m'n beschikking te hebben.

Maar ik deel je tip, meten = weten.

Ik rij veel dezelfde lange afstand en de auto staat altijd in een garage. Maar bij kouder weer is het voor mij erg lastig om te vertrekken vanuit een zelfde uitgangssituatie. Soms staat de auto wat langer stil en is de accu wat verder afgekoeld. Maar een paar graden verschil in buitentemperatuur scheelt rond het vriespunt ook fors. In de zomer kan ik na ruim 210k km op de teller zeer nauwkeurig het gemiddelde verbruik voorspellen bij uiteenlopende ritten (ca. 2 tot 4% marge/afwijking lukt vaak wel) In de winter is de verrassing (lees: afwijking) een stuk groter.

Nb: voorverwarmen via elektromotoren dual motor bij stilstaand voertuig lijkt bij mij niet (of veel minder?) voor te komen. Zou dit via een software update veranderd zijn? In 2019 was het geluid duidelijk hoorbaar tijdens voorverwarmen (net als voorverwarmen naar SUC -> soort van straalmotor geluid maar dan bij stilstaande auto)
 
Ik heb het als ik instap en na het sluiten van de deur nog even verzit door me af te zetten met de benen. Kennelijk zorg ik er dan voor dat er net even te weinig druk is op de stoelsensor en denkt de wagen dat ik uitgestapt ben ofzo. Voetje op het rempedaal tijdens het verzitten of pas de deur sluiten als ik goed zit is hier de oplossing.
Dit zou eens heel goed het geval kunnen zijn, ff gaan verzitten door je benen te strekken, kan de stoelsensor al beïnvloeden.
Ik ga er de komende dagen hier eens op letten.
thx voor de tip...
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik kan geen gepland vertrek schedulen omdat ik niet weet wanneer ik moet rijden. Weet iemand of de batterij ook opgewarmd zal worden bij het interieur opwarmen of ontdooien?

Heb ik ook vaak last van; hoewel ik meestal een uur van te voren wel weet dat ik de auto ga gebruiken.

Ik zou alleen willen dat de 'geplande' tijd éénmalig is. Nu verwarmt de auto vaak de volgende dag nog een keer voor omdat ik vergeten ben de scheduled weer uit te zetten. Dát is pas zonde van de stroom ☺️
 
Heb ik ook vaak last van; hoewel ik meestal een uur van te voren wel weet dat ik de auto ga gebruiken.

Ik zou alleen willen dat de 'geplande' tijd éénmalig is. Nu verwarmt de auto vaak de volgende dag nog een keer voor omdat ik vergeten ben de scheduled weer uit te zetten. Dát is pas zonde van de stroom ☺️
Ik mis een ‘eenmalige’ planning. Alle dagen zijn anders bij mij. Als ik voorverwarmen plan voor morgen, gaat hij gegarandeerd overmorgen onnodig voorverwarmen omdat ik vergeten ben om de planning weer uit te zetten.
 
Maar ik deel je tip, meten = weten.

De vorige 2 dagen getest. Met toch wat interessante vaststellingen.
MYLR
Route van 27km (40 minuten door de verkeersdrukte). Secundaire wegen 50-70km/u, met een 10-tal verkeerslichten.
Gisteren en vandaag -6 graden.
  • Gisteren niet voorverwarmd: Verbruik 10%. 261Wh/km (exact het dubbel van tijdens de hittegolf in september op dezelfde route)
  • Vandaag 55 minuten voorverwarmd (planning die ik gisteravond deed stond vanmorgen opn’uit’, wellicht gebruikersfout of door de installatie van een update). Vanmorgen 55 minuten voor vertrek opnieuw ingepland en voorverwarmen startte onmiddellijk. Wellicht had het voorverwarmen nog vroeger gestart mocht het eerder ingepland zijn. Auto bewust niet ingeplugd om via het percentage range te kunnen meten hieveelnhzt vzrbruik was inclusief voorverwarmen. Voorverwarmen kostte 5%. De rit daarna kostte 7%, 186Wh/km. Totaal verbruik 12%
Conclusie. Mijn rit van 27km verbruikte 2% meer als ik voorverwarm. Zo’n 1,4 kWh of 0,5€. Ik denk dat je op een langere rit ook langer zal profiteren van het lager verbruik en dat de voorverwarming dan op de duur gecompenseerd wordt door het lager verbruik om uiteindelijk te renderen.

Het instappen was door het voorverwarmen wel super aangenaam. Stuur en zetels waren warm en het regeneratief remmen werkte. Ik vermoed dat het ook beter is voor de gezondheid van de batterij. Ruiten waren ijsvrij en camera’s werkten. Bij mijn eerste test was er gelukkig geen ijsvorming, want anders had ik het vertrek 10 minuten uitstellen terwijl de ontdooiing plaats vond (ook 10’ extra verbruik dus).

Ik vraag mij wel af waarom het nodig is om 55 minuten van te voren het interieur te beginnen opwarmen inclusief stuur en zetels. Na 10 minuten kwam de melding dat het interieur op temperatuur was.
Na een half uur zag ik wel dat het nog maar 19 graden was??? Instelling was 20graden. De interieurverwarming ligt dus wellicht niet voluit op of toch niet de ganse tijd. Misschien willen ze zo ook de leidingen voorverwarmen.
 
Ik kan me vergissen, ik heb hem nog niet lang. Maar, bij het gepland voorverwarmen heeft hij volgens mij eerst een hele tijd eerst de batterijen verwarmd en pas een relatief korte tijd voor het vertrekuur het interieur.

Zit de zetelverwarming tot bijna schouderhoogte? Gisteren voelde mijn vrouw de hele rit (20km) een warme rug maar zetelverwarming stond uit. Na het volgende vertrek was het gedaan.
De dag voordien verwarmde hij de batterijen zonder dat er iets gevraagd werd, planning stond uit. Heb de vraag hier gesteld en op het net gezocht, zonder resultaat. Het zal dan wel niet normaal zijn, ik dacht misschien een soort conditionering voor de batterijen omdat het berekoud was. Als hij dat nog eens doet is de eerste service aanvraag een feit denk ik.
 
De vorige 2 dagen getest. Met toch wat interessante vaststellingen.
MYLR
Route van 27km (40 minuten door de verkeersdrukte). Secundaire wegen 50-70km/u, met een 10-tal verkeerslichten.
Gisteren en vandaag -6 graden.
  • Gisteren niet voorverwarmd: Verbruik 10%. 261Wh/km (exact het dubbel van tijdens de hittegolf in september op dezelfde route)
  • Vandaag 55 minuten voorverwarmd (planning die ik gisteravond deed stond vanmorgen opn’uit’, wellicht gebruikersfout of door de installatie van een update). Vanmorgen 55 minuten voor vertrek opnieuw ingepland en voorverwarmen startte onmiddellijk. Wellicht had het voorverwarmen nog vroeger gestart mocht het eerder ingepland zijn. Auto bewust niet ingeplugd om via het percentage range te kunnen meten hieveelnhzt vzrbruik was inclusief voorverwarmen. Voorverwarmen kostte 5%. De rit daarna kostte 7%, 186Wh/km. Totaal verbruik 12%
Conclusie. Mijn rit van 27km verbruikte 2% meer als ik voorverwarm. Zo’n 1,4 kWh of 0,5€. Ik denk dat je op een langere rit ook langer zal profiteren van het lager verbruik en dat de voorverwarming dan op de duur gecompenseerd wordt door het lager verbruik om uiteindelijk te renderen.

Het instappen was door het voorverwarmen wel super aangenaam. Stuur en zetels waren warm en het regeneratief remmen werkte. Ik vermoed dat het ook beter is voor de gezondheid van de batterij. Ruiten waren ijsvrij en camera’s werkten. Bij mijn eerste test was er gelukkig geen ijsvorming, want anders had ik het vertrek 10 minuten uitstellen terwijl de ontdooiing plaats vond (ook 10’ extra verbruik dus).

Ik vraag mij wel af waarom het nodig is om 55 minuten van te voren het interieur te beginnen opwarmen inclusief stuur en zetels. Na 10 minuten kwam de melding dat het interieur op temperatuur was.
Na een half uur zag ik wel dat het nog maar 19 graden was??? Instelling was 20graden. De interieurverwarming ligt dus wellicht niet voluit op of toch niet de ganse tijd. Misschien willen ze zo ook de leidingen voorverwarmen.
Tesla adviseert ook om voor te verwarmen bij koude
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Allereerst leuke test!! Vraagje, als je de auto niet voorverwarmd, en dus gelijk vertrekt als het koud is, maakt jouw auto dan ook het geluid als of hij ieder moment kan opstijgen? En heb je dan ook een vibratie in het stuur?
Vanaf dat je de wagen unlockt, begint de climatisatie en batterijverwarming. Dat geluid is er dus.
Trilling aan het stuur is mij nog niet opgevallen. Maar als de warmtepomp werkt zal je wellicht wal iets voelen.
 
Wat wordt er tijdens snelladen aan een SUC doorbelast aan geladen kWh?
  • Netto kWh wat geleverd wordt ter plaatse van de DC stekker bij je auto?
  • Bruto kWh geleverd aan de SUC (dus met nodige verliezen die je ook kunt horen/voelen ter plaatse)
Nb: als het "Netto-DC" betreft dan is het met de huidige (en in zomer wellicht nog lagere) tarieven erg gunstig -> met AC laden is er meer verlies "in" de auto ivm AC->DC verliezen
 
Wat wordt er tijdens snelladen aan een SUC doorbelast aan geladen kWh?
  • Netto kWh wat geleverd wordt ter plaatse van de DC stekker bij je auto?
  • Bruto kWh geleverd aan de SUC (dus met nodige verliezen die je ook kunt horen/voelen ter plaatse)
Nb: als het "Netto-DC" betreft dan is het met de huidige (en in zomer wellicht nog lagere) tarieven erg gunstig -> met AC laden is er meer verlies "in" de auto ivm AC->DC verliezen


Netto wat er geleverd wordt door de charger, je betaald dus ook de verliezen.

Vroegah was dat anders, toen betaalde je puur wat er in de accu terecht kwam.