Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat heb ik ook gedaan, maar dan zie je de verandering alleen bovenaan op het scherm. Dan zie je dus hoeveel km of hoeveel procent batterij je hebt.

Maar ik heb het over tijdens het laden zag ik voorheen de laadsnelheid en hoeveel km is toegevoegd, dat is nu veranderd naar KW...
Dat zie je enkel in de wagen denk ik.
Is trouwens nutteloos, want een momentopname en dan nog via een onrealistisch verbruik.
5 minuten later kan de snelheid gehalveerd zijn.
 
Dat zie je enkel in de wagen denk ik.
Is trouwens nutteloos, want een momentopname en dan nog via een onrealistisch verbruik.
5 minuten later kan de snelheid gehalveerd zijn.
Dit is dus van paar dagen geleden, KMs ipv KWs. Weet iemand hoe ik dit weer terugkrijg?
 

Attachments

  • IMG_20240124_143036.jpg
    IMG_20240124_143036.jpg
    52.3 KB · Views: 26
Last edited:
Hey guys!

I was looking to get an insurance package for my New Model 3 and I noticed that most insurance providers do not have Tesla Service centers included in their lists of "trusted" repair shops. If something were to happen, I would prefer to have it fixed at a Tesla repair center.

Any advice you might have for me in this situation? Which insurance did you guys choose?
 
Hey guys!

I was looking to get an insurance package for my New Model 3 and I noticed that most insurance providers do not have Tesla Service centers included in their lists of "trusted" repair shops. If something were to happen, I would prefer to have it fixed at a Tesla repair center.

Any advice you might have for me in this situation? Which insurance did you guys choose?
Tesla doet geen schadeherstel, dus daarom komt een Tesla Service Centre niet voor in de lijst.
 
  • Like
Reactions: MrDaniel
Zie je dit niet als je in de auto ipv % de weergave op km zet? Volgens mij zie je het dan in de app ook met kmers. Maar het blijft een vaste waarde mbt de epa. Dus het is geen waarde die gekoppeld is aan je eigen rijstijl.
Ik ga wel met de volgende laadbeurt proberen.

Trouwens een splinternieuwe Tesla model Y met 100% batterij laat 418 km zien, terwijl wltp 455 is. Is het bij iedereen zo met nieuwe model y?
 
Ik ga wel met de volgende laadbeurt proberen.

Trouwens een splinternieuwe Tesla model Y met 100% batterij laat 418 km zien, terwijl wltp 455 is. Is het bij iedereen zo met nieuwe model y?
Wil je dat hij een range aangeeft die je serieus kunt verwachten of de range die er uit een onrealistische WLTP test komt?

Overigens is ook de 100% van 418km range in wintertijd ook wat optimistisch.

Als je wil weten wat je echt kan verwachten, kijk dan op Tesla Model Y

1706115020929.png
 
Maar Tesla adverteert toch helemaal niet? (Sorry, geintje)

De gepubliceerde cijfers die je gezien hebt, volgen (verplicht!) de WLTP norm. Wat je daar bovenaan je scherm ziet, is de range volgens de amerikaanse EPA norm. Als je de accu vult tot 100% en je gaat rijden zoals ze in de WLTP-tests doen, dan kom je 455 kilometer ver. Ga je rijden zoals ze in de EPA-tests doen, dan haal je 260 mijl, afgerond 415 kilometer. Beide getallen zijn fictief. Daarom zetten veel Tesla-rijders daar ook het batterij-percentage neer. Ik wel in ieder geval. Dat was ook het enige cijfer waar ik serieus naar keek toen ik nog in mijn 28 kWh Hyunday Ioniq reed. Die 'range in kilometers' was gewoon niet betrouwbaar genoeg.

De verwarring ontstaat doordat vrijwel alle andere merken prominent het huidige geschatte bereik in beeld hebben. Het probleem daarmee is dat die schatting constant verandert onder invloed van de omstandigheden, waarbij jij als bestuurder niet weet welke omstandigheden wel en niet zijn meegerekend. Die meter wordt daarom niet voor niets de GoM (Guess-o-Meter) genoemd. Het geeft een grove indicatie, meer niet. Wat dat betreft is het niet anders bij Tesla, al weet je daar zeker dat het getoonde getal bij een zelfde lading altijd hetzelfde is. Daarom maakt het ook niet uit of je daar 'EPA range', 'WLTP range' of percentage neerzet, als jij maar weet wat er bedoeld wordt. 415 kilometer is vol. 0 kilometer is probleem.

Je zal ook met slecht weer en hevige tegenwind merken dat het aantal EPA-kilometers harder terugloopt dan de afgelegde kilometers. Je krijgt daar vanzelf een gevoel voor, en als je het niet vertrouwd dan kijk je op de navigatie. Die neemt wél alle huidige omstandigheden en verwachtte snelheden mee in de berekening. Je zal zien dat de voorspelling van het percentage waarmee je aankomt, akelig goed klopt. En daar gaat het uiteindelijk om. Haal je het of moet je laden. (En zo ja, waar dan)

Mocht je toch een indicatie willen zien van de range onder de huidige omstandigheden, kijk dan in de Energy App op je scherm. Daar kun je zien hoever je komt op basis van het verbruik van de afgelopen 10, 25 of 50 kilometer of op basis van je huidige momentele verbruik. Je kan ook zien of je meer of minder verbruikt dan verwacht en waar de energie is gebleven.
 
Mijn model Y RWD zegt 415km met 100% batterij, terwijl 455km geadverteerd werd.

Ik vond het ook vreemd, en heb hier zelfs een service request voor ingediend. Maar dit zou normaal zijn. :S
Eigenlijk is die getoonde range onbelangrijk. Ik plug elke avond in en dat is voldoende voor minstens 350 dagen per jaar.

De overige dagen ben ik op reis en geeft de navigatie aan dat ik moet laden. Als ik daar nog te veel restcapaciteit heb, probeer ik een volgende SuC als bestemming.
De geschatte SuC bij aankomst is een cijfer dat ik veel vaker bekijk dan het cijfer bovenaan. Wat nut heeft het te weten dat je nog 300km range hebt als je binnen 20 km toch thuis inplugt.