Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Precies, zolang we als mens gemiddeld nog steeds 6-8 uur slapen kun je toch elke dag zonder gedoe weer 400km geladen hebben?
Die keren dat je thuis komt van een 400km rit en gelijk weer 400 km moet rijden, ik moet ze nog meemaken...
Of je moet twee EV's hebben, zoals wij. Sommige mensen willen in 3.9 naar de 100, dat vind ik dan weer zinloos, ik laad liever in 4 uurtjes vol ;-)
 
Wie heeft er meer verstand van electro? Case: de Tesla is geschuled voor laden om 22:30, zodat ie niet gelijk met de Ampera laadt. Nu liep dat even mis omdat de Ampera gebruikt was, en staan ze naast elkaar te laden, en dat gaat ook nog goed! Nu de vraag, hoe kan dat? Gegevens:


Verbruik huis nu totaal nu 14.000 watt
Ampera: 1 x 16A = 3664 watt
Model S: 3 x 13A = 8931 watt (bij 229v)


Het totale verbruik klopt wel dus, met wat lampen aan in huis. Ik zou echter denken dat er over 1 hoofdgroep 16 + 13A loopt, dus 29A, terwijl we 3x25A hebben. Is dit nu gewoon nog de rek die er in zit, of reken ik verkeerd?
 
Wie heeft er meer verstand van electro? Case: de Tesla is geschuled voor laden om 22:30, zodat ie niet gelijk met de Ampera laadt. Nu liep dat even mis omdat de Ampera gebruikt was, en staan ze naast elkaar te laden, en dat gaat ook nog goed! Nu de vraag, hoe kan dat? Gegevens:


Verbruik huis nu totaal nu 14.000 watt
Ampera: 1 x 16A = 3664 watt
Model S: 3 x 13A = 8931 watt (bij 229v)


Het totale verbruik klopt wel dus, met wat lampen aan in huis. Ik zou echter denken dat er over 1 hoofdgroep 16 + 13A loopt, dus 29A, terwijl we 3x25A hebben. Is dit nu gewoon nog de rek die er in zit, of reken ik verkeerd?

Op deze vraag heeft de Stedin bevestigend geantwoord:
de hoofdzekering kan gedurende een bepaalde tijd een overbelasting kan hebben.
Wanneer de hoofdzekering als automaat is uitgevoerd is dit een factor 1,2 en bij een gewone stop 1,4 à 1,5
 
Wie heeft er meer verstand van electro? Case: de Tesla is geschuled voor laden om 22:30, zodat ie niet gelijk met de Ampera laadt. Nu liep dat even mis omdat de Ampera gebruikt was, en staan ze naast elkaar te laden, en dat gaat ook nog goed! Nu de vraag, hoe kan dat? Gegevens:


Verbruik huis nu totaal nu 14.000 watt
Ampera: 1 x 16A = 3664 watt
Model S: 3 x 13A = 8931 watt (bij 229v)


Het totale verbruik klopt wel dus, met wat lampen aan in huis. Ik zou echter denken dat er over 1 hoofdgroep 16 + 13A loopt, dus 29A, terwijl we 3x25A hebben. Is dit nu gewoon nog de rek die er in zit, of reken ik verkeerd?

Wij hebben te maken met dezelfde situatie (ampera plus tesla plus 3x25A). Om overbelasting te voorkomen laad ik de tesla op 3x10A op de keba en de ampera op 1x10A op de thuislader, voor de standaardsituatie is dat voldoende. Op de fase waar 20A belasting op staat zitten geen andere grootverbruikers.

Wij hebben de ouderwetse hoofdzekeringen, ik wil voorkomen dat ik 's avonds zonder een fase zit tot de netbeheerder langs is gekomen.
 
Zoals widodh stelt: gebruik een degelijk laadsyation.
Tesla Says Model S, Charger Didn’t Cause Garage Fire - Bloomberg

Ik denk dat we dit mogelijk ook kunnen voorhebben met de rode stekker.


dit staat volkomen los van al dan niet gebruik van een laadstation.

belangrijk is : bij het opladen trekt de S vèèl stroom, gedurende lange tijd.
zorg ervoor dat de bedrading oke is. geschikte diameter voor langdurige gebruik op hoge amperages. met goede contacten in de stekkers/stopcontacten.
 
Het is maar goed dat ik dit proces vorige maand met Tesla voor jullie heb uitgepionierd. http://www.teslamotorsclub.com/show...tekker-lak-3G-DAB-)/page7?p=504990#post504990

attachment.php?attachmentid=36176&d=1385109225.jpg


Niks shenanigans, gewoon jankerds eerst.



Waarom worden zulke kleine dingen altijd in een joekel van een doos verstuurd. #nietduurzaam
 
Ik heb toch ook nog een Volvo kunnen kopen, V60 plug in hybride. Ik krijg hem nog dit jaar. Mijn vrouw gaat de Tesla rijden en ik de Volvo. De doublesix gaat in de opslag tot het weer mooi weer is.
Nu een vraag, weet iemand hoe je zo'n Volvo oplaadt, ik zal wel een extra aansluiting meoten maken, de Tesla gaat nu op de rode stekker.
Bestaat er een oplaad station met aan de ene kant een stekker voor de Tesla, waar veel stroom door heen kan (> 3*25A) en de andere kant een stekker voor de Volvo?
 
Ik heb toch ook nog een Volvo kunnen kopen, V60 plug in hybride. Ik krijg hem nog dit jaar. Mijn vrouw gaat de Tesla rijden en ik de Volvo. De doublesix gaat in de opslag tot het weer mooi weer is.
Nu een vraag, weet iemand hoe je zo'n Volvo oplaadt, ik zal wel een extra aansluiting meoten maken, de Tesla gaat nu op de rode stekker.
Bestaat er een oplaad station met aan de ene kant een stekker voor de Tesla, waar veel stroom door heen kan (> 3*25A) en de andere kant een stekker voor de Volvo?
Je Volvo laadt op:
* Een Type 2 laadstation
* Een Shuko aansluiting
* Een CEE stekker (16A)

Je kan dus gewoon 2 Type 2 laadstations plaatsen en ze elk op 11kW afstellen. De Tesla en de Volvo hebben dezelfde stekker.
 
Je Volvo laadt op:
* Een Type 2 laadstation
* Een Shuko aansluiting
* Een CEE stekker (16A)

Je kan dus gewoon 2 Type 2 laadstations plaatsen en ze elk op 11kW afstellen. De Tesla en de Volvo hebben dezelfde stekker.

Duidelijk.

Dan kan ik de Volvo de CEE aansluiting van de Tesla geven en dan ga ik kijken of ik voor de Tesla iets zwaarders kan maken. SC is ver weg en ik wil dus graag 100 km per uur kunnen laden zodat ik op vrijdagavond nog het land in kan.
 
Duidelijk.

Dan kan ik de Volvo de CEE aansluiting van de Tesla geven en dan ga ik kijken of ik voor de Tesla iets zwaarders kan maken. SC is ver weg en ik wil dus graag 100 km per uur kunnen laden zodat ik op vrijdagavond nog het land in kan.
Misschien wel eens dubbelchecken met Volvo welke CEE aansluiting ze bedoelen (btw, in België wordt standaard een Type2 kabel met de volvo bijgeleverd. Als je een CEE kabel wilt moet je die bijkopen).

Je kan CEE rood en blauw hebben. En ze hebben dan nog verschillende groottes per amperage. Ik heb zelf net de spullen besteld om voor de Tesla verloopstekkers te maken.
CEE Rood 64A en 32A naar de CEE rood 16A die op de UMC gezet kan worden.

Voor je Tesla op te laden ga je dan een laadstation nodig hebben. Maar daar is hier voldoende info over te vinden. Om 100 km/u op te laden heb je wel 3x32A nodig. Maar met 3x26A zit je nog aan 80 km/u.
 
Duidelijk.

Dan kan ik de Volvo de CEE aansluiting van de Tesla geven en dan ga ik kijken of ik voor de Tesla iets zwaarders kan maken. SC is ver weg en ik wil dus graag 100 km per uur kunnen laden zodat ik op vrijdagavond nog het land in kan.
Hang gewoon een Type 2 laadstation op en vergeet het hele CEE gebeuren.

Dan kan je de Model S met 3-fase opladen aan het laadstation en de Volvo met 1-fase.

Desnoods hang je nog een tweede laadstation op voor de volvo.

Vergeet verder alle mobiele laders die bij de Model S en Volvo komen, gewoon laadstations en een Type 2 kabel gebruiken. Dan zit je veilig voor nu en voor later.
 
Hang gewoon een Type 2 laadstation op en vergeet het hele CEE gebeuren.

Dan kan je de Model S met 3-fase opladen aan het laadstation en de Volvo met 1-fase.

Desnoods hang je nog een tweede laadstation op voor de volvo.

Vergeet verder alle mobiele laders die bij de Model S en Volvo komen, gewoon laadstations en een Type 2 kabel gebruiken. Dan zit je veilig voor nu en voor later.

Bijvoorbeeld :
http://www.wallb-e.com/shop/?gclid=CNvb_v-AzroCFRMctAodwxsAZQ

Een 3.7kW voor de Volvo en een 22 kW voor de Tesla.

Er zijn nog andere mogelijkheden.