Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vermoed dat het idd te duur is.
Een Keba P20 kost ca 800 ex btw en is ook een buitenmodule, waterdicht. Ok je komt nog wat extra kosten te betalen voor het laten ophangen ervan, maar duurder dan 1200 ex btw zal het zeker niet zijn.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Keba. Ik heb zonder vaste kabel gepakt omdat ik op die manier de flexibiliteit heb om andere auto's ook te kunnen opladen (voor toekomst)

Lever jij voor EUR 1200,- een Keba, laadkabel(!), installatieautomaat, KwH-meter, 5G6 bekabeling, de arbeid, etc?
 
Ik heb heel veel post doorgelezen en ik heb nog niet 1 keer gelezen dat er iemand anders van het forum een mennekes wandlader heeft aangeschaft. Mijn wandlader met vaste kabel (hangt buiten maar is waterdicht) doet het vanaf dag 1 (ask Yoda888) en ik ben er zeer tevreden over. Het is een HC Comfort 22 C2. Wellicht dat het aan de kosten ligt want goedkoop is tie zeker niet. De lader inclusief laadkabel en het installeren (+ alle benodigdheden inclusief tussenmeter) kostte ruim 2400 euri ex btw. Is het overigens wel waard vind ik.

ik heb deze ook - maar wordt pas op 13.01.2014 operationeel..
 
Lever jij voor EUR 1200,- een Keba, laadkabel(!), installatieautomaat, KwH-meter, 5G6 bekabeling, de arbeid, etc?

Ha nee, maar wat je hierboven beschrijft is een volledige ombouw van de meterkast, bekabeling naar het laadstation en de arbeid. Alles bij elkaar ben je tegen de 2000euro kwijt. (beetje afhankelijk wie de montage doet etc).
Ik had het enkel over de aanschaf van het laadstation en de eventuele montage ervan.

De laadkabel gebruik je die je ook gebruikt bij de openbare laadpalen (4m, 6m of 8m hetgeen je reeds gekocht hebt).

Edit :
Althans, ik was ca 2000euro kwijt voor de ombouw van de meterkast, KWh meter (was een duurdere vanwege 2 standen, duur tarief en goedkoop tarief), kabel etc.
 
ik was 1140 euro kwijt voor:
Keba oplaadstation 22Kw
Aanpassing meterkast naar 3 fasen, incl. automaten en aardlek
Bekabeling naar oplaadpunt (15m), wel zelf gelegd
KwH meter in aparte behuizing
16A krachtstroom stopcontact met aparte automaat

Daar kwam dan alleen nog een laadkabel bij.

- - - Updated - - -

ik vind een vaste kabel heel handig. kan mijn 'Loek'-kabel netjes opgebergd in de auto blijven liggen.
Thuiskomen, laadklep openen (@Fuzzy : ik hoop dat je nog eens ChargePortOpeners maakt.....); stekker erin en klaar.
Ik heb een losse kabel 'vast' in mijn Keba zitten. En dan een tweede kabel (extra lang) die in de auto blijft liggen voor onderweg.
Zo combineer ik gemak met flexibiliteit.
 
Ik heb net getest of een Blauwe CEE -> Rode CEE aansluiting adapter werkt en ja, dat doet hij. De S laadde netjes met 16A 1-fase.

Een foto van de opstelling die ik gebouwd heb. LET OP! Deze is NIET aan te raden, ik trok zo namelijk 16A door een Schuko heen. Voor de test prima, maar niet voor lange laad sessies.

Ik heb in mijn schuur geen blauwe CEE aansluiting, daarom deze opstelling.

Dit sluit mijn jaar goed af :)!!
 
Ik heb net getest of een Blauwe CEE -> Rode CEE aansluiting adapter werkt en ja, dat doet hij. De S laadde netjes met 16A 1-fase.

Een foto van de opstelling die ik gebouwd heb. LET OP! Deze is NIET aan te raden, ik trok zo namelijk 16A door een Schuko heen. Voor de test prima, maar niet voor lange laad sessies.

Ik heb in mijn schuur geen blauwe CEE aansluiting, daarom deze opstelling.

Wido, hoe komt het dat hij met deze opstelling dan wel 16A wil laden? (waar wordt de software bedot?)
 
Wido, hoe komt het dat hij met deze opstelling dan wel 16A wil laden? (waar wordt de software bedot?)
Ik heb een Twin Charger, dus kan sowieso tot 26A laden.

Verder is het de rode adapter voor de UMC die er voor zorgt dat de auto een signaal voor 16A krijgt. Met de Schuko adapter was het 13A geweest.

Ik kan dus met de Blauwe CEE -> Rode CEE met 16A laden op oa campings e.d.
 
Dit was wel te verwachten, maar ik ben benieuwd wat er gebeurd als er 3x16A doorheen gaat ipv 3x13A.

Heb je ook een "foto" van de stekker in de auto? Daar zal je namelijk de minste warmteontwikkeling zien.

Inderdaad de minste warmteontwikkeling. Wat is de reden hier achter?
PS: foto's zijn gemaakt na 1u laden op 3x13A (vorige beelden waren na 3uur)

IR000067.jpg
IR000068.jpg


- - - Updated - - -

Ik heb een Twin Charger, dus kan sowieso tot 26A laden.

Verder is het de rode adapter voor de UMC die er voor zorgt dat de auto een signaal voor 16A krijgt. Met de Schuko adapter was het 13A geweest.

Ik kan dus met de Blauwe CEE -> Rode CEE met 16A laden op oa campings e.d.

Wido, dat is me toch niet helemaal duidelijk;

1) de twincharger optie heeft toch geen enkel effect op de laadsnelheid met de UMC? En was toch officieel 32A he?
2) Rode adaptor geeft inderdaad een signaal van 16A aan de auto, maar de auto beperkt dit dan toch zelf naar 13A? (door de "tijdelijke" software-update)
3) Begrijp ik het dan goed dat je met de Schuko nooit hogere stromen dan 13A zal kunnen trekken? (ook niet als de software terug hogere stromen tot 16A zal toelaten?)
 
1) de twincharger optie heeft toch geen enkel effect op de laadsnelheid met de UMC? En was toch officieel 32A he?
2) Rode adaptor geeft inderdaad een signaal van 16A aan de auto, maar de auto beperkt dit dan toch zelf naar 13A? (door de "tijdelijke" software-update)
3) Begrijp ik het dan goed dat je met de Schuko nooit hogere stromen dan 13A zal kunnen trekken? (ook niet als de software terug hogere stromen tot 16A zal toelaten?)

1) Normaal gesproken niet, maar omdat Tesla nu max 3x13A per charger limiteert kunnen auto's met een single charger met de UMC kabel en rode adapter momenteel op maximaal 3x13A laden en met een dual charger op maximaal 3x16A. Dus er is, weliswaar tijdelijk totdat Tesla de limiet per charger weer ophoogt naar 3x16A, wel een klein verschil.
2) Zie hierboven, voor auto's met enkele lader is de max inderdaad 3x13A, maar auto's met dual charger kunnen wel op 3x16A laden.
3) Yes
 
1) Normaal gesproken niet, maar omdat Tesla nu max 3x13A per charger limiteert kunnen auto's met een single charger met de UMC kabel en rode adapter momenteel op maximaal 3x13A laden en met een dual charger op maximaal 3x16A. Dus er is, weliswaar tijdelijk totdat Tesla de limiet per charger weer ophoogt naar 3x16A, wel een klein verschil.
2) Zie hierboven, voor auto's met enkele lader is de max inderdaad 3x13A, maar auto's met dual charger kunnen wel op 3x16A laden.
3) Yes

Loek,
Dat is al een beetje duidelijker.
 
Hoezo maar 3x 16A bij duolader? Hoezo maar 3x 26A bij duolader??

1) Normaal gesproken niet, maar omdat Tesla nu max 3x13A per charger limiteert kunnen auto's met een single charger met de UMC kabel en rode adapter momenteel op maximaal 3x13A laden en met een dual charger op maximaal 3x16A. Dus er is, weliswaar tijdelijk totdat Tesla de limiet per charger weer ophoogt naar 3x16A, wel een klein verschil.
2) Zie hierboven, voor auto's met enkele lader is de max inderdaad 3x13A, maar auto's met dual charger kunnen wel op 3x16A laden.
3) Yes


De huidige Tesla S software-versie 5.8 limiteert inderdaad het amperage. Tijdelijk zegt men.
Dat hopen we, want in de verkoop wordt nog volop met 3x 32A geadverteerd en gefactureerd.

Hoe het bij een monolader zit (3x 16A -> 3x 13A), weet ik niet. Maar een Tesla S met duolader pakt nu bij een 22kW AC-punt maximaal 3x 26A ipv de vermarkte 3x 32A.
Dat scheelt niet alleen een tikkeltje tijd, maar maakt de tweede, duurdere transportkostenstaffel van de netwerkbeheerder overbodig.
Immers, voor 3x 25A betaal je ongeveer 14 € per maand en voor 3x 35A betaal je 74 €. Als je die meerwaarde er - dankzij de softwareknijp - toch niet uithaalt, kunt je sowieso beter downsizen.
Enig plannings- en voortgangsinzicht door Tesla is dus welkom.
 
"Als de auto's hier geleverd worden, dan ZIJN er superchargers."
Dus ik kan dan al direct naar het buitenland middels superchargers? "ja"
En bijvoorbeeld middels SC's naar Lyon? "ja"
Echt? "ja, ik lieg niet"

Gert-Jan weet dat ik hier actief ben, en dus dat ik dit hier zou kunnen gaan posten.
Helaas heb ik al een tijdje niets meer van Gert-Jan gehoord...