Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@Bluep85

Het kan zijn dat je lader ingesteld staat op max 16A, ik heb dat bij mijn KeBa even voor de zekerheid ook beperkt op 16A totdat ik een goed gevoel heb bij het smart chargen van de KeBa met EDL.

Zover werkt het overigens prima, zal er binnen kort eens een stukje over schrijven.
Heb ook deze aansluiting maar kan niet hoger dan 16A laden!? iets mis?

@HWS
Let ook even op dat als je in de toekomst wil smart chargen dat je dan voor de KeBa het model electric 2 of 3 nodig hebt. Een thread hierover kan je hier vinden:
Workshop: Charging and EVSEs (Europe) - Page 12

En hier de Smart Charging Software voor de KeBa P20:
Smartcharger smart charging + smart home + smart ev

Wxll
 
Last edited:
HWS,

Ik heb zelf 3 van deze meters gekocht:
Finder 7E.23.8.230.0010

FINDER Stromzhler bis 32A geeicht | bei Rakuten.de.

Deze zijn niet erg prijzig (rond €60,) per stuk en deze geven zowel de Amperage aan als het gebruik in Watt
Deze heb ik eerst gebruikt en toen een tijdje steekproef houden als de verschillende apparaten aan staan wat mijn Amperage gebruik is.

Ik heb toen later nog een OpenEnergyMonitor bouwpaket gekocht dit is een opensource energy meter die momenteel ook al smart charging met de Keba P20 ondersteund (ben het aan het testen en werkt prima) Deze werkt niet samen met de metertjes die ik hierboven noemde, is een volledig los op zichzelf staand product.

zie pagina van edl & OpenEnergy monitor: OpenEnergyMonitor: use it with EDL SmartCharger software smart charging + smart home + smart ev
Met deze ben je een iets goedkoper uit al heb je nog wel wat eigen hobby werk voor de boeg.
Hiermee kan je ook erg mooie grafiekjes (Emoncms) maken zoals deze hieronder. Je kan ook goed zien waneer ik aan het laden ben gegaan dan zie je op al de drie fasen een gelijkvormige piek ontstaan:

View attachment 39862

Wxll
Hoi Wxll, dank voor je reactie. Het lijkt erop dat jij een oplossing hebt voor een permanente installatie. Moeten deze dan tussen de fasen die binnenkomen en je groepenkast geplaatst worden?
Sinds ik een Tesla heb heb ik al heel veel bijgeleerd over elektra, alleen het verschil tussen stroom en spanning wil me maar niet duidelijk worden.

Ampère en kWh worden veelvuldig door elkaar gebruikt terwijl ampères volgens mij voldoende zijn. We kunnen in de Tesla instellen met hoeveel ampère we willen laden. De aansluiting in de meterkast verteld ons wat de maximaal te leveren ampères zijn voordat er problemen ontstaan(heb ik al ondervonden op oudejaarsdag:mad:). Thuis beschik ik over een 3x25A aansluiting en kan ik op max. 16A laden. Op de zaak heb ik 3x een 32A station aan laten leggen en heb ik een 3x80A aansluiting. Wat ik graag wil kunnen zien, en ik snap niet dat we dat allemaal niet willen, is het verbruik per fase in ampères uitgezet tegen de tijd. Zo kan ik zien of er 1 bepaalde fase al tegen de grens aanloopt en er een andere verdeling gemaakt moet worden of op welke tijdstippen met hoeveel ampères ik kan laden.

Hiervoor zoek ik een eenvoudige (tijdelijke) loggingsmogelijkheid om op beide locaties de belasting per fase in kaart te brengen. Zelf dacht ik aan een loggertje dat je met een klemmetje op de fase in de meterkast klemt voor de periode dat je wilt loggen. Heb helaas nog niet zoiets kunnen vinden.
 
Hoi Wxll, dank voor je reactie. Het lijkt erop dat jij een oplossing hebt voor een permanente installatie. Moeten deze dan tussen de fasen die binnenkomen en je groepenkast geplaatst worden?
Sinds ik een Tesla heb heb ik al heel veel bijgeleerd over elektra, alleen het verschil tussen stroom en spanning wil me maar niet duidelijk worden.

Ampère en kWh worden veelvuldig door elkaar gebruikt terwijl ampères volgens mij voldoende zijn. We kunnen in de Tesla instellen met hoeveel ampère we willen laden. De aansluiting in de meterkast verteld ons wat de maximaal te leveren ampères zijn voordat er problemen ontstaan(heb ik al ondervonden op oudejaarsdag:mad:). Thuis beschik ik over een 3x25A aansluiting en kan ik op max. 16A laden. Op de zaak heb ik 3x een 32A station aan laten leggen en heb ik een 3x80A aansluiting. Wat ik graag wil kunnen zien, en ik snap niet dat we dat allemaal niet willen, is het verbruik per fase in ampères uitgezet tegen de tijd. Zo kan ik zien of er 1 bepaalde fase al tegen de grens aanloopt en er een andere verdeling gemaakt moet worden of op welke tijdstippen met hoeveel ampères ik kan laden.

Hiervoor zoek ik een eenvoudige (tijdelijke) loggingsmogelijkheid om op beide locaties de belasting per fase in kaart te brengen. Zelf dacht ik aan een loggertje dat je met een klemmetje op de fase in de meterkast klemt voor de periode dat je wilt loggen. Heb helaas nog niet zoiets kunnen vinden.

Eigelijk schokkend hoe "dom" zo'n meterkast eigenlijk is. De netbeheerder is niet geneigd om hulp te bieden (voor zover ze dat kunnen) en van de gemiddelde installateur ben ik ook niet onder de indruk. En ja, ik ben ook zeer geïnteresseerd in iets dergelijks.
 
Eigelijk schokkend hoe "dom" zo'n meterkast eigenlijk is. De netbeheerder is niet geneigd om hulp te bieden (voor zover ze dat kunnen) en van de gemiddelde installateur ben ik ook niet onder de indruk. En ja, ik ben ook zeer geïnteresseerd in iets dergelijks.
Dat klopt.
Als je die 3 "meetwaardes" dus van elke fase de stroomwaarde laat bewaken door een schakelingetje die het pilotsignaal aanstuurt heb je al je eigen Smart-laadpunt: hoe lager de stroombelasting is, hoe sneller de Tesla kan/mag laden. Daar zijn enkele forumleden mee bezig. Op die manier zou je in combinatie met een flink aantal zonnepanelen (die netjes over de fasen verdeeld terugleveren) zelfs 3x32A kunnen laden als de zon schijnt! Dat is ook mijn uiteindelijke doelstelling.
 
Eigelijk schokkend hoe "dom" zo'n meterkast eigenlijk is. De netbeheerder is niet geneigd om hulp te bieden (voor zover ze dat kunnen) en van de gemiddelde installateur ben ik ook niet onder de indruk. En ja, ik ben ook zeer geïnteresseerd in iets dergelijks.
De nieuwe slimme meters kunnen je deze informatie wel vertellen. Er wordt dus wel waan gewerkt.

De nieuwe versie (DSMRv4) geeft ook netjes informatie per fase. Je kan dus altijd om een prio plaatsing vragen voor slechts ~70 euro.
 
De nieuwe slimme meters kunnen je deze informatie wel vertellen. Er wordt dus wel waan gewerkt.

De nieuwe versie (DSMRv4) geeft ook netjes informatie per fase. Je kan dus altijd om een prio plaatsing vragen voor slechts ~70 euro.
Kan ik dan met zo'n slimme meter bijvoorbeeld de afgelopen week analyseren en zien wat op welke tijdstippen op welke fase het verbruik is of moet ik voor het "slimme metertje" op een krukje gaan zitten en notities maken???
 
Kan ik dan met zo'n slimme meter bijvoorbeeld de afgelopen week analyseren en zien wat op welke tijdstippen op welke fase het verbruik is of moet ik voor het "slimme metertje" op een krukje gaan zitten en notities maken???

Je schijnt ze uit te kunnen lezen via de P1 poort. Er zijn partijen die daar software voor hebben. Maar reken wel op enig pionierswerk.
 
Ik heb zoiets zelf gemaakt dmv een USB-serial kabeltje aan te passen (rj plug van telefoonstekker er aan gesoldeerd) en een stukje software op mijn synology (Linux) nas. Elke 10 seconden upload dat script de data uit de slimme meter naar een gratis website (xively.com).
Kan daarna de output in grafiek vorm ophalen, dat ziet er voor het stroomverbruik dan zo uit:
ImageUploadedByTapatalk1388950625.994848.jpg

Hier is duidelijk te zien wanneer de auto met 3x13A (iets meer dan 9000W) heeft geladen.
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalk1388950519.639080.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1388950519.639080.jpg
    132.8 KB · Views: 330
Loek, mooi dat de slimme elektro experts zoals er hier een aantal zijn zelf iets in elkaar kunnen knutselen maar dat zie ik mij zelf niet doen. Er moet toch wel gewoon iets simpels op de markt zijn die het kan monitoren. Een stroomtang bestaat al. Die geeft het momentane gebruik op. Het enige wat voor mij ontbreekt is dit te loggen. Ben ik nou de enige niet elektro expert die hier behoefte aan heeft?
 
Ik moest even een kind laten plassen bij de Total in Houten, naast de Van der Valk. Kom ik dit tegen:

9ane9a8a.jpg

va9ugy2a.jpg


Kun je dus niks mee. Maar gaat Total dit nu in heel Nederland aanleggen? Deze was ook nog eens buiten gebruik....
 
Ik heb zoiets zelf gemaakt dmv een USB-serial kabeltje aan te passen (rj plug van telefoonstekker er aan gesoldeerd) en een stukje software op mijn synology (Linux) nas. Elke 10 seconden upload dat script de data uit de slimme meter naar een gratis website (xively.com).
Kan daarna de output in grafiek vorm ophalen, dat ziet er voor het stroomverbruik dan zo uit:
View attachment 39930
Hier is duidelijk te zien wanneer de auto met 3x13A (iets meer dan 9000W) heeft geladen.

Is dat per fase?
Totaalverbruik kun je gratis inzien via slimmemeterportal.nl (even aanmelden) met mooie grafieken.
 
Wat zijn om en nabij de kosten per maand?

20 euro per jaar. Maar ook de gratis versie is al heel interessant.

- - - Updated - - -

De nieuwe slimme meters kunnen je deze informatie wel vertellen. Er wordt dus wel waan gewerkt.

De nieuwe versie (DSMRv4) geeft ook netjes informatie per fase. Je kan dus altijd om een prio plaatsing vragen voor slechts ~70 euro.

Als je nu een slimme meter besteld, krijg je dan per definitie de laatste (4.x) versie?